I Östra Småland begick sig Modéus II och hävdade att döden är på väg att bli industrialiserad. Intresset väcktes. Polemiken gällde att döden var på väg att bli en privatsak. Nåja, noga taget är völ döden närmast en personlig sak och priat i den meningen att den berövat allmänheten tillträde till min död. Om jag inte dör i en olycka, för då är allmänheten framme och fotograferar mig med mobilkamera och gör mig publik.
Modéus II är lite exalterad över att det inte behövs någon begravningsakt. Det kan bli en direktare. Det är han direkt och utan omsvep emot. "Han tänker väl på jobbet", som det sades. Modéus II tänker att en direktare inte blir människovärdig. Människovärdet hänger på en ceremoni? Skit samma om den är kyrklig eller borgerlig, ceremoni ska det vara. Verkligen?
Att det gärna kan vara en kristen begravning av den som är döpt, fattar jag. Och den etablerade praxis som möter i Gamla testamentet att det är en plikt att begrava de döda, omfattar jag med viss vördnad. Jag tror Modéus II har rätt. Begravningsseder säger något om samhället. Men i ett samhälle där ensamheten är utbredd och anonymiteten likaså - vad är det för fel på att begravas som man har levat och dött?
Modéus II vänder perspektivet. Den begynnande industrialiseringen av döden (om det nu är just industrialisering och inte primitivisering vi ser) "kan leda till att vi börjar avhumanisera livet". Men det är väl galet? Det är omständigheter i livet som ger riter kring döden, inte det Modéus II tror. Han menar att det är ett ansvar för oss alla som bär detta samhälle att se till att också den som saknar anhöriga eller arbetskamrater ilivet ska få ett värdigt avsked. Kyrkomedlemmar ska självklart få en värdig begravningsgudstjänst även om de inte har några anhöriga. Värdig begravningsgudstjänst är "med vaktmästare som smyckar kyrkan, kantor som spelar solomusik och präst som håller griftetal". Medge att det alltid (nåja, oftast) är intressant att få en inblick i en biskops tankevärld.
Nu menar Modéus II att döden "återigen" måste bli en del av livet. Så långt som att plädera för hemslakt inför jul går han dock inte. Men han pläderar för övergångsriten. "Oavsett hur eller vad man tror på markerar begravningen övergången till en ny fas för den avlidne men också för de efterlevande." Nåja, om det nu var någon utan anhöriga i livet? Och oavsett tro? Kan inte Modéus tänka och respektera en uppfattning som säger "skit samma" då någon är död?
Så kommer vi till de avslutande biskopsorden, de som ska ge oss hopp för döden är inte slutet på något utan en början. Så säger väl inte Kyrkan. Döden är ett slut på den tid när jag kunde fatta vad det hela gick ut på och en tid när Gud dagligdags sökte mig för att få mig att begripa. Är det, biskopen, inte kört sedan? Eller tror Modéus II på omvändelse efter döden och kanske på en apokatastatis? Man vill gärna veta. Men slutorden? Ni ska få dem. Modéus II skrev en debattartikel som lycktar sålunda:
"I världens mest indivividualiserade och sekulariserade land måste döden åter bli en del av livet. Vi behöver påinnas om att alla människor, oavsett hur deras liv har levts, är värda ett offentligt avsked efter döden. Begravningsriten visar på alla människors lika värde. Riten ger stöd genom sorgen. Riten bär genom livet."
Nu vill jag inte uppfattas som en felfinnanade gubbjäkel utan som en man som skriver piggt, käckt och muntert på bloggen. Ni får referensen till Modei II aktstycke.
http://www.ostrasmaland.se/insandare/doden-ar-pa-vag-att-bli-industrialiserad/
Får jag bara fråga. Vad sa Modéus II om Jesus? Sa han att det finns en som har dödat döden och vill dra in mig i livet eller var det detta han glömde att säga? Alldeles bortsett från att jag kanske inte riktigt fattar på vilket sätt döden blir industrialiserad om jag utan vidare bara blir nedgrävd, närmast hantverksmässigt?
Hur fredagskvällen var? Tackar som frågar. Det blev inte tacos men nog undrar mer än en kyrkoherde på landet hur man tänker med sina tweets från Svenska kyrkan. "Osmakligt", menade kyrkoherden. Han avsåg inte tacos.
https://twitter.com/svenskakyrkan/status/923927277557055493
Själv gjorde jag rotmos. Det blev rotmos med fläsklägg i torsdags redan (så nära obducenten och allmänläkaren man kan komma på en meny) och så fläskkorv i går. Detta var min favoriträtt när jag fyllde 10 och jag gillar den fortfarande. Man kan komplettera med öl och brännvin. Det fick jag inte göra när jag var 10 år. Ni tycker att jag ägnar mig åt skörlevnad? Nja, i en mening ja. I en annan nej. I valet mellan "vin, kvinnor och sång" eller "saft, systrar och Sions toner", vet jag vad jag föredrar. Bäst att leva tills man dör, med andra ord, och så leva över fienden döden. På pin kiv. Eller i glädje över vad Jesus gjort för mig. På ett sätt är det samma sak. Den siste fienden som förintas är döden. Det skrev inte Modéus II. Han skrev att döden är på väg att bli - industrialiserad! Denna insikt har han nog skickat till tidningarna i stiftet så den kan läsas i fler blad efterhand, allmogen till uppbyggelse. Det där om fienden döden som förintas skrev aposteln Paulus. 1 Kor 15.
Modéus II är sannerligen en överstepräst för MTD-ritualisterna!
SvaraRaderaAntony
En förvånande och märklig kommentar!
SvaraRaderaDagens bloggartext förefaller märklig: vad vill t3exten säga oss? Att biskopen har kallpratat i sin artikel? Att hans ord ej har en tillräcklig kristen grund? Eller vad?
Att döden är en del av livet är sannerligen inte biskop Modéus i Växjö stift den förste att säga eller skriva. Det gjorde för länge sedan också en kollega till mig, en kollega som sedan länge har gått hädan.
Men bloggarens ord om att biskopen inte går så långt som att plädera för hemslakt, är, tycker jag nog, malplacerade och kan inte inrangeras under mottot "käck, pigg och munter".
Så min slutsats om lördagstexten blir att den i inte alls ovanlig ordning är satt på pränt för att helt enkelt både reta och ironisera över Växjö stifts biskop och då faktiskt med olämpliga ord och ett smått sarkastiskt tonfall.
Jag längtar efter, och drömmer om den dag då vi får se en ärlig, varm och berömmande text om Växjöbiskopen (eller någon annan biskop) som med äkta uppskattning frambär ett äkta tack för dennes insatser för Svenska kyrkan och önskar Guds välsignelse för Svenska kyrkans och dess 6,2 miljoner tillhörigas framtid!
Alltså en sådan text på denna blogg, signerad av DS, alias BloggarDag!
PS. För övrigt har jag sedan flera decennier bakåt inte hört, läst eller på annat sätt tagit del av någon dokumentation om att kvinnliga präster har skadat Svenska kyrkan på något sätt.DS
BENGT OLOF DIKE
Det är konstigt med begravningar. När jag funderar på att gå ur SvK så säger de att jag då inte kommer att bli begravd. Samtidigt värnar man att alla ska få vara med, oavsett tro.
SvaraRaderaEn okristen vän till mig kom hem från sin fars begravning; "detta hade inte farsan gillat, det var en massa kors och skit". På min fråga om varför man valt en kyrklig begravning säger han att "det är väl så det är?
Det är vore bättre om man fick skriva i sitt testamente vad man ville ha. Och betala för det. Lite som att facket och a-kassan numera är skilda åt. Det borde vara roligare för prästen också, om människan i kistan VILL ha en kristen begravning och faktiskt efterfrågar den "tjänsten".
Modeus 2 fortsätter att infantilisera kyrkan, det kommer nya bilder på utklädda små barn i mitt flöde. Folk tycker det är gulligt, själv tycker jag det plockar bort det heliga, men ingenting får ju vara högtidligt längre. Jag försöker stå ut.
Men gränsen går vid tacosbilden, retweetas den av min församling, då har man gått över gränsen.
Jag hörde förresten fruntimret med "Ecce Homo"-utställningen i en intervju. Journalisten frågade varför hon inte gjorde någonting liknande med islam och hon svarade att det finns ett allvar bakom den tron, medan Jesus är mer show-biz.
Hur blev det så här?
Alpha, det blev så här i Svky då den "vigda" nomenklaturan till 99% är postkristna, nygnostiska MTD-ritualister, samt att det är de sekulära partierna som har den verkliga makten. Man av ordning undrar verkligen vad Svky har att göra i Sveriges kristna råd?!
RaderaAntony
"Journalisten frågade varför hon inte gjorde någonting liknande med islam och hon svarade att det finns ett allvar bakom den tron, medan Jesus är mer show-biz."
RaderaHahaha! Sanningen är den att det är fritt fram att trampa på Kristus medan hon aldrig skulle våga göra något liknande vad gäller islam.
1 Kor 15 predikas det över alldeles för sällan i kyrkorna.
SvaraRaderaMen nog har +Fredrik hört någon predikan över ämnet?
Vad i hela friden menas med att döden blir "industrialiserad"??
SvaraRaderaEn gren av Sveriges samlade industriproduktion??
Påverkar den industriindex?
På vad sätt i så fall har den inverkan på vår BNP?
Är då en biskop att betrakta som en industriman?
Vd kanske?
LG
BOD,
SvaraRaderaRe ditt inlägg. Nej , du har väl varken hört eller sett något eller rättare sagt inte tagit till dig något. Sluta ngn gång med floskler. Be inte om det omöjliga. Det är här närmast att begära att vi skall vara hädiska och berömma vad ont och galet är.
Sanningen BOD-det är den vi har att ta ställning till-inte utopier och glassiga verklighetsfrämmande "vackra" ord.
F.ö kan du reducera ditt 6.2 miljoner till det sannare 6,1 miljoner . Nästa år lär det vara än färre.
//HH
Kärlekens tankar besegrar alltid hat och ondska!
SvaraRaderaSe verkligheten, ni som slår,
Svenska kyrkan är er käre vän;
Se verkligheten, att fast den står,
Svenska kyrkan är ert Kristi hem;
Se verkligheten, bort hatets tankar,
Svenska kyrkan vill er alltid väl;
Se verkligheten, ni som på den klankar,
Svenska kyrkan visar omsorg för er själ;
Se verkligheten, ställ upp och tänk om,
Svenska kyrkan finns på plats för alla er;
Se verkligheten, Kristus ropar ut sitt "kom";
Svenska kyrkan, vi för Dig samfällt ber!
BENGT OLOF DIKE
DU MILDE ETT SÅNT GUBBGAGGERI!!
RaderaBerit
Söt liten dikt. Kan du skriva något om vad man får när man kommer till kyrkan också?
Radera/Per H
Gärna det, Per H!
Radera-Du får Ordet, mässans vin och bröd,
Guds väg stakas från predikstolen ut;
får höra betydelsen för oss av Kristi död,
våra synder Han tog när jordelivet var slut.
BENGT OLOF DIKE
Lyckans lilla tomte kommer till oss här,
SvaraRaderalycka, frid och glädje rikt han oss beskär.
Oförglömligt poem av Bo Setterlind
BOD
SvaraRaderaDet börjar kännas som att försöka prata med en teflonpanna. Ser du inte vad som händer?!
Polytetraflouretylen (Teflon) bryts ned vid en temperatur på 325 grader.
RaderaSå när det hettar till ordentligt så hade man önskat sig en annan stekpanna.
Peter. Den var bra. Hur mycket klarar de klassiska modellerna, gjutjärnen? De som serverat folket betydligt längre?
RaderaGjutjärn har ett mycket litet slitage, som dock gör nytta vid födointag då järn är väsentligt för kroppens syretransport.
RaderaDock kan gjutjärn angripas av rost om det inte används och då bli rejält förstört. Ett flitigt användande med tilltäcklig mängd fett håller gjutjärnspannan funktionsduglig i generationer, även om det hettar till.
Det finns uppenbara likheter mellan stekpannor och varianter av kristen tro.
Peter T.
RaderaTack! Nu känns det bättre. Råkade sätta igång teven precis när Stefan Löfven höll predikan/tal inför jättemånga höjdare.
Tack, Peter T, för din utläggning om stekpannor och kristen tro! Gjutjärn är bäst i båda fallen.
RaderaNär vi ändå är inne på gjutjärn vill jag passa på att slå ett slag för stekgrytor av gjutjärn. Även de mindre möra bitarna av nötkött blir fantastiska stekar eller grytor i en sådan gryta.
Alphadeltagaren,
Radera-Jag visste inte att Du vet hur det är att konversera med en sådan panna.
BENGT OLOF DIKE
BOD
RaderaJag börjar ana.
Freud sitter och muttrar:" Modéus, Modéus? Är det en medveten eller omedveten förkortning av Asmodeus?"//Länsmandjäveln
SvaraRaderaModéus II är en allt för patetisk och obegåvad personlighet för att attrahera dr Freuds intresse!
RaderaAntony
Från bloggfronten intet nytt!
SvaraRadera-De oemottagliga på nytt har reagerat,
på vanligt sätt, spydigt, surt, irriterat;
för dem är klarspråket en ovälkommen röst,
som dränkas skall i mörkrets tunga höst.
De oemottagliga därför på sedvanligt sätt,
överbord lämpar förnuft, hyfs och vett;
svarar med ynkliga tillmälen och i kör,
torftig, entonig den är, som vi alla hör.
De oemottagliga inget har sett och inget lärt,
så blottas den knutna handens ovilja som de närt;
decenniers falska bild av Svenska kyrkan vi ser, systrar och bröder, bespara oss vänligen för mer!
BENGT OLOF DIKE
Man kan göra mycket med en stekpanna. Men sanningen kanske är lite för svårtsmält för somliga?
RaderaPeter T,
SvaraRadera-Det stämmer. Du är en av dem!
BENGT OLOF DIKE
Om jag inte visst bättre kunde jag tro att någon fått en stekpanna på fel ställe.
RaderaUndrar om det var en teflonpanna eller gjutjärnspanna som gjorde avtryck?
Saft, saft, hallonsaft, bättre saft har ingen haft! På denna min kära lillasysters födelsedag vill jag hälsa bloggaren m fl med följande raska psalm ur Sions toner http://sionstoner.blogspot.se/2010/01/132-lammets-folk-och-sions-frander.html
SvaraRaderaFörfattaren som lärde Bellman stava, och likt Bellman aldrig fick in någon psalm i den lite väl fisförnäma Wallinska psalmboken, blev landsförvisad, vilket får mej att travestera Heidenstam: "Till landsflykt föddes våra främsta män. / Var missnöjd att dej hedern blev förmenad! / Den är ej värd ett handslag av en vän / som icke tio längta att se stenad."
Men på tisdag blir det Psalmer och öl på Gold Nugget i Iggesund till minne av de 95 teserna. Den som vill ha Luthers 26 psalmer i bearbetning eller nyöversättning av undertecknad får gärna rekvirera dem från mej. "Wer nicht liebt Weib, Wein und Gesang / bleibt ein Narr sein leben lang."