tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post1309312966505625763..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: Hemlighetsmakaren?BloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger36125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-83122024464253376082015-10-10T00:10:08.139+02:002015-10-10T00:10:08.139+02:00Kh på landet: Tack, det gläder mig. Alltid något. ...Kh på landet: Tack, det gläder mig. Alltid något. Det är dock inte alltför länge sedan som jag mötte den "alternativa" formuleringen vid ett barnbarns konfirmation, och (den kvinnliga) prästen hade tydligt förklarat för konfirmanderna att "så här kan man också säga"./PaulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-54978986955481171772015-10-09T23:10:15.655+02:002015-10-09T23:10:15.655+02:00Högkyrkligheten - eller vilken bibeltrogen kyrklig...Högkyrkligheten - eller vilken bibeltrogen kyrklighet som helst - vill ha en kyrka som rättar sig mer efter bibelordet än efter majoritetsåsikten bland medlemmarna.<br /><br />Detta faktum torde inte vara okänt eller förvånande för någon.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-76246175844750667302015-10-09T16:46:25.701+02:002015-10-09T16:46:25.701+02:00Varför tänker Arborelius att han hade ansvar för a...Varför tänker Arborelius att han hade ansvar för att informera? När ska sådan info ges?<br />Det sägs att det är enskilda ur kommuniteten som konverterar till Rom. Jag trodde att de flesta konvertiter får rådet/anvisningen att inget säga förrän den obligatiska faste/reningsperioden inträder. Man kan väl ändra sig in i det sista?? <br />Leo m.fl. är väl undantag? Däremot är det rimligt att präster som förbereder sig för konvertering i god tid slutar sin tjänst. <br />Det väcker frågan vad får Bergets vänner får av Peder Bergquist efter att han inte längre kan/får betjäna med sakramentet? <br />Bäst hade kanske varit att börjat med att skaffa en annan inkomst för att kunna bo kvar i kommuniteten och betjäna de romerska-katolikerna alt få sin lön av dem? <br />Intressant tanke om Arborelius gått ut med avsikten om att ta över föreståndarens lön, det hade givit klara signaler vartåt det lutade.an.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-20568245778380431032015-10-09T12:27:57.270+02:002015-10-09T12:27:57.270+02:00Dock ska sägas att när det kommit till biskoparnas...Dock ska sägas att när det kommit till biskoparnas kännedom att treenighetsformeln förvanskats har man med stor tydlighet satt ned foten - bl a av ekumeniska skäl.<br /><br />Kh på landetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-59506362137654798572015-10-09T11:20:10.783+02:002015-10-09T11:20:10.783+02:00Till Anonym ovan och andra,
-Nej, det ju det, som...Till Anonym ovan och andra,<br /><br />-Nej, det ju det, som jag INTE menar, dvs avskedsansökan. Varför skulle de lämna in en sådan? <br /><br />Det som jag betonar är att högkyrkligheten måste finna sig i den nu flera decennier gamla ordningen med kvinnliga präster. Precis detta, och inget annat, har jag gång efter annan försökt inskärpa. <br /><br />Den ordningen är ju en realitet, som kyrkan ej kan backa från. Den kloka delen av högkyrkligheten begriper innerst inne detta. Den mindre kloka vill lägga i backen och återgå till den gamla ordningen, dvs säga stopp till kvinnor i prästämbetet.<br /><br />Valet borde vara enkelt; högkyrkligheten har helt enkelt inget öppet eller dolt trumfkort på hand i förhandlingarna. Men det har Svenska folkkyrkan: just realiteterna och folkets åsikt. <br />Frågan kan därför ställas också så här: <br />-Vill högkyrkligheten ha en kyrka, vars åsikt om kvinnliga präster INTE accepteras av vid pass 97 eller 98 procent av de kyrkotillhöriga?<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-39005777568876429462015-10-08T23:52:13.900+02:002015-10-08T23:52:13.900+02:00Nej det kan väl alla vettiga människor begripa att...Nej det kan väl alla vettiga människor begripa att om kyrkostyrelsens vice ordförande, med den klart största nomineringsgruppen i KM - tillika största partiet i riksdagen - tydligt uttrycker sig att det är nolltolerans för kvinnoprästmotståndare och homofober (styr på person, inte sak), så inte är det en utstötningsmekanisk som pågår, inte då.<br />Nolltolerans mot individer med vissa teologiska åsikter kan ju aldrig vara utstötningsmekanismer som är marginaliserande.<br /><br />Begrips?<br /><br />Det finns tydliga tendenser på att kvinnliga ämbetskandidater med en traditionell äktenskapssyn gallras bort innan vigning. Men detta kan väl inte vara det somo menas med eliminering?<br /><br />På 1700-talet slängde man pietister i fängelse på livstid. Baptister blev landförvisade i mitten av 1800-talet Det var väl inte eliminering eller marginalisering det heller, eller?Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-48352219371539035602015-10-08T22:45:36.733+02:002015-10-08T22:45:36.733+02:00Det händer mycket i "folkkyrkan". Den ut...Det händer mycket i "folkkyrkan". Den utfästelse - "samvetsklausulen" - som gavs vid ämbetsreformen, troddes skola gälla utan slut, men den avskaffades för flera år sedan. Jag blev glatt överraskad över att kyrkomötet nyligen vägrade frångå motsvarande utfästelse i fråga om äktenskapsreformen, men - vad händer vid nästa eller nästnästa kyrkomöte? Och - om nu dessa två reformer är historia och inte kommer att orsaka fler utträden än vad som redan skett, så kan man undra vad som kommer härnäst. <br /><br />Jag är redan nu fundersam när det gäller dopet. Alltfler församlingar i SvK erbjuder s.k. drop-indop. Det räcker tydligen att vårdnadshavarna har papperen i ordning (och att åtminstone en av dem tillhör SvK), så erbjuds man "instant baptism" (ofta inkl. dopklädsel och tårta) efter att - tillsammans med ett okänt antal andra okända personer - ha deltagit i (åhört?) ett "dopsamtal" på 20 minuter. Är detta teologiskt genomtänkt och en ansvarsfull pastoral praxis? I fornkyrkan föregicks dopet av en lång tid av undervisning och förberedelser (katekumenat) - då dopkandidaterna ännu inte fick delta i eller ens närvara vid hela nattvardsgudstjänsten. Vuxendop var "det normala" (vilket fortfarande syns mycket tydligt i de äldre samfundens dopritual, även när det används vid barndop), och barndop kunde bara ske när barnet tillhörde en kristen familj som - tillsammans med faddrar - kunde ta ansvar för barnets kristna fostran. I SvK kunde man ännu på 1950-talet räkna med en ganska utbredd kyrksamhet och skolans kristendomsundervisning, varefter barnet förväntades ta ansvar för sin tro vid konfirmationen i tonåren. Kyrksamheten är numera starkt försvagad, någon kristendomsundervisning sker inte längre i skolan, och seden att "gå och läsa" för att sedan konfirmeras tycks vara på utdöende. Hur kan man i detta läge erbjuda "drop-indop" - eller för den delen barndop överhuvudtaget? Det tycks dessutom kunna förekomma "alternativa" uttryck för den Treenighet i vars namn barnet döps. Hur kommer andra samfund, typ RKK, att reagera när de på allvar blir varse denna praxis? Eller annorlunda uttryckt - när blir detta ännu en fråga som skapar splittring? Detta samtidigt som SvK högtidligt säger sig slå vakt om "ekumeniken"! Kanske ett lämpligt tema för nästa blogginlägg från f. Dag?/Paul Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-6226825856236223672015-10-08T21:56:26.808+02:002015-10-08T21:56:26.808+02:00Populisten - Om nu detta inte går? Därför att den ...Populisten - Om nu detta inte går? Därför att den samvetsklausul som var kopplad till 1958 års ämbetsreform sedan länge är upphävd, eller när den samvetsklausul som kopplats till den nya äktenskapsordningen så småningom - sannolikt - blir upphävd? Om prästen har förlorat tron på att SvK:s sakramentsförvaltning går rätt till? Det finns väl ändå gränser för hur mycket och hur länge man kan låtsas "hänga med", trots att ens samvete säger något annat?/Paul Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-80665399104031421252015-10-08T16:11:50.737+02:002015-10-08T16:11:50.737+02:00Paul, stanna kvar och fortsätt predika ordet rent ...Paul, stanna kvar och fortsätt predika ordet rent och klart samt förvalta sakramenten rätt tills du blir utkastad. Måste du gå någon annanstans så gå dit där ditt nuvarande ämbete inte ifrågasätts. Populistenhttp://populisten.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-84173057772577251602015-10-08T13:23:38.700+02:002015-10-08T13:23:38.700+02:00Då menar således BOD att några hundra präster i Sv...Då menar således BOD att några hundra präster i SvKy bör lämna in sin avskedsansökan med omedelbar verkan. Eller skulle de kunna få ett avgångsvederlag eftersom det en gång lovades dem att man skulle kunna vara präst och tjänstgöra även om man inte delade uppfattningen att kvinnor kan vara präster, den s.k. samvetsklausulen, som skulle gälla för all framtid. /RKAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-37122484927864275122015-10-08T12:19:39.818+02:002015-10-08T12:19:39.818+02:00Till alla, som ej förmår inse kyrkans realiteter,
...Till alla, som ej förmår inse kyrkans realiteter,<br /><br />-Nej, nej och åter nej: ingen kan lägga fram bevis för att det pågår en uppifrån styrd utstötning av högkyrkliga präster. Varför skulle det vara en sådan? Och vem eller vilka har i så fall iscensatt den?<br /><br />Socialdemokratisk politisering känner jag väl till, vilket inte är detsamma som utstötning av dem som tänker annorlunda.<br /><br />Det jag vill slå fast är enkelt och glasklart: lagt kvinnoprästkort ligger och kan och kommer inte att plockas upp igen. Eller menar mina kritiker på fullt allvar att deras åsikt i frågan skall gälla? Antingen accepteras kvinnliga präster - eller så gör kyrkan inte detta! <br />Skall det vara så svårt att förstå?<br />Högkyrkligheten måste acceptera nuvarande ordning och inte hävda att den innebär att de ej accepteras i kyrkan.<br />Den logiken är ingen logik, Det är en subjektiv vrångbild, som inte leder framåt utan bara ställer till problem.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-44748639986973392702015-10-08T08:13:50.896+02:002015-10-08T08:13:50.896+02:00Onekligen är det svårt att föra fram "en anna...Onekligen är det svårt att föra fram "en annan religion" inom Svenska Kyrkan. Den kyrka som gått före och kanske längst i att modernisera och anpassa kristendomen till vår tid och dess människor. <br /><br />Man betraktas som ond och suspekt illojal och aggressiv, om man går emot denna anpassning. En "ballademager", som danskarna säger. Den som försöker med klassisk kristendom blir den som anses föra fram en annan, främmande religion. Att kyrkoapparaten följer folket för att behålla detta, är inte att förvåna.<br /><br />Apparatfolket hycklar sällan medvetet. De tror som folket, eller åtminstone som dess elit. . De läser in det i tiden korrekta i Jesusberättelsen och lyfter fram det som stöder deras tankar ur kyrkohistorien. Relevans kallas det visst. Eller tolkning.<br /><br />Att tro, att de västliga katolikerna i gemen skulle skilja sig så mycket från svenska kyrkomedlemmar, är önskedrömmar från konvertiter in spe. Nio av tio par som gifter sig katolskt i Tyskland har levat tillsammans före äktenskapet. Prästerna tiger och välsignar i tysthet både andraäktenskap och samkönade förhållanden, om man får tro Die Zeit. Den katolska ståndaktigheten mot tidsandan är ett minoritetsfenomen med stöd i Rom. Ännu så länge håller Rom emot, men hur länge?<br /><br />Vox populi est vox Dei, sägs det ju.<br /><br />För den som behärskar tyska, är Die Zeit Online utmärkt, även för kyrklig bevakning:<br /><br />http://www.zeit.de/autoren/F/Christiane_Florin<br /><br /><br />Argus<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-84644073436267801582015-10-08T06:05:27.362+02:002015-10-08T06:05:27.362+02:00Tack gode Gud för Kyrkan.Tack gode Gud för Kyrkan.Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-52989442761514168532015-10-07T23:46:12.673+02:002015-10-07T23:46:12.673+02:00Jaha, populisten. Så vad göra? Stanna kvar och hyc...Jaha, populisten. Så vad göra? Stanna kvar och hyckla?/PaulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-11780472392969883692015-10-07T23:45:15.804+02:002015-10-07T23:45:15.804+02:00Käre Populisten! Till blogginlägget 24 sept. hade ...Käre Populisten! Till blogginlägget 24 sept. hade Mikael Lijeström (som övergått till Ortodoxa kyrkan, där han nu är präst) ett inlägg (som jag instämde i) som ger helt andra perspektiv på frågan än dem du här framför. Leta upp och läs!<br />+Görannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-35420029057377993662015-10-07T20:53:50.458+02:002015-10-07T20:53:50.458+02:00"Det är vår svenska svaghet, det inre tvånget..."Det är vår svenska svaghet, det inre tvånget att vid strider om bibelordets mening söka sig in på det spår som leder till en beslutsprocess och ett protokoll" (s 149 ur Bibelsyn och Bibelbruk). Denna "svenska svaghet" blir nu övertydlig i den så kallade förtroendekrisen gentemot den Katolska Kyrkan. Från episkopalt håll hotas det med tillsynsärende. I Göteborg är man "duktiga" på sådant när det gäller präster som leder gudstjänster i Missionsprovinsen. Svenska Kyrkans biskopar står dock inte över Bekännelsen, vilket betyder att några beslut eller klubbslag aldrig kan upphäva eller strida mot något som är den heliga Skrift eller den allmänneliga (katolska) Kyrkan. Dock är det lätt att ge sig på enskilda av kött och blod som man då menar bryta mot fattade beslut. Den svenska svagheten eller politiseringen har genom detta blivit överordnad i stället för att bli bekänd och framlagd i syndabekännelsen. På grundval av denna förnekelse plockas krucifixet bort.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16619406006163206743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-201632409459854612015-10-07T20:22:06.677+02:002015-10-07T20:22:06.677+02:00Karl IX var det som ibland avslutade brev till sin...Karl IX var det som ibland avslutade brev till sina befallningsmän på detta bryska sätt.<br /><br />GGAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-5411086652277788022015-10-07T19:22:20.491+02:002015-10-07T19:22:20.491+02:00Med tanke på ordspråket skall vi nog vara glada at...Med tanke på ordspråket skall vi nog vara glada att de inte gick till Muhammed.Populistenhttp://populisten.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-86322561765134687732015-10-07T19:21:10.368+02:002015-10-07T19:21:10.368+02:00Den präst som går till ett samfund som underkänner...Den präst som går till ett samfund som underkänner den sakramentsförvaltning han tidigare utfört sviker den flock han tidigare lett på ett sätt som fullständigt saknar motstycke. Förstår man inte detta tar man inte sin vigning på allvar. Förstår man inte detta är det högkyrkliga talet om ämbete bara ett vackert namn på egotrippen.<br /><br />Desertera är det vackraste man kan kalla det.Populistenhttp://populisten.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-22472669700145182632015-10-07T17:33:52.332+02:002015-10-07T17:33:52.332+02:00Bengt Olof skriver: "Man måste som bekant acc...Bengt Olof skriver: "Man måste som bekant acceptera det som är utan återvändo och som - vad gäller kyrkan - är en gång för alla fastslaget." Mycket bra, Bengt Olof! Låter nästan som Judas brev med dess förmaning att stå fast vid den tro som "en gång för alla överlämnats åt de heliga." <br /><br />Vi har ju t.ex. läran om Ämbetet och Äktenskapet. Varför skulle den ändras? Och varför skulle 1958 och 2009 års kyrkomötesbeslut om ändringar vara Guds Evigt Nya Och Alltid Oföränderliga Ord - om 1957 och 2008 års ordningar inte var det?<br /><br />Asch, precis som beträffande borttagandet av Annandag Pingst och andra högst godtyckliga beslut, exempelvis de könsneutrala könsbegreppen från 1 juli 2013 går det så klart att ändra tillbaka! Allt annat är ju bara defaitism. Eller sekulära Gustav Vasa-diktat: "Det rätter och packer eder efter". (Eller om det nu var Karl IX som i sin faders auktoritära anda skrev så).Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-90065636696321788442015-10-07T17:27:56.758+02:002015-10-07T17:27:56.758+02:00Men bäste BOD, som ju själv utsattes för marginali...Men bäste BOD, som ju själv utsattes för marginalisering och eliminering. Inte stod väl sådant i protokoll?+ Biörnnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-85332144984977600912015-10-07T16:52:33.032+02:002015-10-07T16:52:33.032+02:00Dr Sandahl är en charmig hycklare, som både avslö...Dr Sandahl är en charmig hycklare, som både avslöjar att Svky är en gnostisk sekt men samtidigt vill värna sin egna "katolska" identitet. Charmigt men intellektuellt ohållbart. <br />AntonyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-21928998994240152342015-10-07T16:03:33.629+02:002015-10-07T16:03:33.629+02:00Förtroendekrisen visavi Romersk-katolska kyrkan tr...Förtroendekrisen visavi Romersk-katolska kyrkan tror jag har funnits där hela tiden. Den är en del av den svenskkyrkliga identiteten. Peder Bergqvist, som inte har svenskkyrkliga bakgrund, hör nog inte dånet av röster när Svenska kyrkan på något sätt är ifrågasatt: Fädernas kyrka! Gustaf Wasa! Martin Luther! Olaus Petri! Laurentius Petri & kyrkoordningen! Gustav II Adolf! Lützen! Det är ett rejält komplex som vaknar till liv, och fastän jag själv är befriad från sammanhanget, hör jag kören i mitt inre (-som ättling till Mäster Jakob Boethius i Mora och prästsläkt i fyra århundraden!) <br />Men det var då, och de nyligen uppräknade stämmorna från fordom hade inte haft mycket gott att säga om sina nutida efterföljare. Men reflexen finns kvar...Mikael Liljeströmhttps://www.blogger.com/profile/17812862554345985014noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-32149967020824138522015-10-07T14:56:23.878+02:002015-10-07T14:56:23.878+02:00BOD efterlyser bevis för att "ledningen"...BOD efterlyser bevis för att "ledningen" eller nomineringsgrupper vill stöta ut högkyrkligheten (och det gäller väl också oss lågkyrkliga mer konservativa kristna). <br />Ett konkret exempel är ju Socialdemokraternas partiprogram för Kyrkovalet 2013: Punkt 4 <br />4. Visa att kvinnoprästmotstånd och homofobi<br /> inte hör hemma i folkkyrkan!<br /><br />Om vi bortser från homofobi i texten, så KAN man inte gärna få mer konkret bevis för att vissa åsikter ska " elimineras och stötas ut". Vad mer behöver BOD få för bevis för att acceptera att eliminering pågår?<br />BOD borde acceptera fakta och bli mer trött på de som har eliminering inskrivet i sitt partiprogram, än de som tar upp detta eliminerande och klagar på det.<br /><br />/Per-EricPer-Eric Simmahttps://www.blogger.com/profile/15441333889303044185noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-42098567308051591442015-10-07T14:32:52.803+02:002015-10-07T14:32:52.803+02:00Det går väl inte att säga det klarare än vad Bengt...Det går väl inte att säga det klarare än vad Bengt Olof här gör, att den som inte kan acceptera kvinnor som präster, inte har i den Svenska folkkyrkan att göra. Att fastslå detta skulle många mena är liktydigt med att vilja eliminera.<br />+Görannoreply@blogger.com