tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post1720999944546078276..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: Illavarslande insikterBloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger47125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-89213229738963937712018-06-30T19:24:49.609+02:002018-06-30T19:24:49.609+02:00Anonym 20 juni 2018 14:17
Antar att ditt inlägg i...Anonym 20 juni 2018 14:17<br /><br />Antar att ditt inlägg inte gäller min kommentar men vem i all världen riktar du dig till? Bra om u i fortsättningen adresserar sådana kommentarer så att den som "angrips" ges en rimlig möjlighet att förklara sig.<br /><br />//HHAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-39801943271326053232018-06-30T15:46:32.013+02:002018-06-30T15:46:32.013+02:00Bengt Olof, jag har aldrig förnekat att KR är min ...Bengt Olof, jag har aldrig förnekat att KR är min arbetsgivare i nuvarande ordning; de har anställt mig och kan - om domkapitlet finner befogat - avsätta mig. Jag har gått in i denna korresponens inte för att förneka gällande fakta utan för att påtala att denna ordning är principiellt felaktig och sakligt riskabel och därmed bör ändras, om Svenska kyrkan i praktiken ska vara det som både historia och regelverk säger: episkopal. Det är så kyrkan, sedan kristen tro kom till nordanlanden, kombinerat att vara Herrens med att hantera lokala angelägenheter, och det är dit vi behöver komma tillbaka om organisationen ska ha förutsättningar att fungera både i regn och solsken, inte bara när det mesta går väl och samarbetsklimatet är gott. <br />Fortsatt god helg tillönskas även Bengt Olof.<br /><br />Kh på landetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-2696569994513231522018-06-30T15:25:21.321+02:002018-06-30T15:25:21.321+02:00Jag har ju uttryckligen påstått att förtroendevald...Jag har ju uttryckligen påstått att förtroendevalda per definition är dåliga arbetsgivare. GD-cirkusen på Försäkringskassan är väl bevis nog för det påståendet?<br /><br />Varje person med arbetsgivaransvar bör förkovra sig i sitt ansvarsområde. Arbetsrätt inte minst, men även arbetsmiljöutbildning.<br />Anser verkligen BOD att arbetsgivare ska vara outbildade och inkompetenta? <br />Som företagsledare, arbetsgivare och chef håller jag mig självklart utbildad inom mina ansvarsområden.<br />Det behövs inte många anställda förrän skyddsombud måste utses och chefen har arbetsmiljöansvar från sin förste anställde, som även omfattas av arbetsrätten.<br /><br />Att inkompensen hyllas av BOD kanske inte är så förvånande, men sällan lika uppenbart som nu.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-71722539955605369202018-06-30T14:17:11.029+02:002018-06-30T14:17:11.029+02:00Vem är du? Familjemedlem? Vapendragerska? Krigare?...Vem är du? Familjemedlem? Vapendragerska? Krigare?<br />Vem du än är så tycks det mig att du inte har koll på saken och allra minst på hur ett gott ledarskap skall fungera. Du verkar styras av dina egna åsikter som rör upp dina känslor. Du vill Kh väl men har inte förmågan att lyfta blicken. Hen som bad Kh söka tjänsten i Västerås visste nog inte hur det ledarskapet skulle fungera. En ledare måste klara av att skapa samsyn i organisationen. För att kunna leda behöver man också träna förhållningssätt och se helheten. Istället för att försvara dem som härskar och söndrar borde du ha lite medlidande med dem som far illa. De finns många oskyldiga som blir inblandade i dylika smutsiga konflikter. JP från StenseleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-73662807547612911052018-06-30T09:05:19.403+02:002018-06-30T09:05:19.403+02:00Passar i landsting och kommuner men inte i kyrkan ...Passar i landsting och kommuner men inte i kyrkan - varför?<br /><br />Peter T underkänner det folkvalda kyrkorådet som arbetsgivare men är tyst om att ordningen är precis densamma i landsting och kommuner - och till och med i regeringen, där ansvarigt statsråd, oavsett dennes bakgrund och utbildning, ensam utser exempelvis generaldirektörer.<br /><br />Och är det inte en företagares rätt att anställa de chefer, som han eller hon vill ha. Eller måste företagaren först ha genomgått den av Peter T angivna utbildningen?<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-40619818221504132582018-06-29T22:41:23.516+02:002018-06-29T22:41:23.516+02:00Bengt Olof diskuterar princioer och jag diskuterar...Bengt Olof diskuterar princioer och jag diskuterar praktik.<br />Frågan är då om det i prinvip är bra med förtroendevalda arbetsgivare då de i praktiken oftast är outbildade och oerfarna inom arbetsgivaransvar?<br />Bengt Olof har i praktiken inte svarat på frågan om han gått utbildning i arbetsrätt och då förmodar jag i princip att han inte gjort det och därmed erkänner sin inkompetens inom området.<br /><br />Om man följer Bengt Olofs principer om förtroendevaldas förträfflighet som arbetsgivare så borde väl stiftsstyrelsen anställa biskopen?<br />Eller räcker principerna inte så långt.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-23239809372849581402018-06-29T18:23:20.331+02:002018-06-29T18:23:20.331+02:00Jo, kh har KR som arbetsgivare!
-Jag måste rätta ...Jo, kh har KR som arbetsgivare!<br /><br />-Jag måste rätta Dig, bäste kyrkoherde på landsbygden: kyrkorådet är kyrkoherdens arbetsgivare och alltså har att anställa och - vid behov - avsätta herden.<br /><br />Varför skulle sedan inte ett kyrkoråd vilja göra det "Herren vill" Kyrkoordningens aktuella paragrafer ger ju tydliga texter om vad som är en församlings uppgifter.<br /><br />Trevlig helg, vilket jag även önskar såväl varje församlings KR som kh!<br /><br />BENGT OLOF DIKE<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-29588281557885155762018-06-29T18:16:49.388+02:002018-06-29T18:16:49.388+02:00Peter T,
-Vi diskuterar principerna för anställni...Peter T,<br /><br />-Vi diskuterar principerna för anställningar i församlingarna. Inte detaljer om olika begrepp eller generella påståenden om förtroendevaldas kompetens. <br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-42275751396023756402018-06-29T10:56:32.283+02:002018-06-29T10:56:32.283+02:00Bengt Olof, på en Volvo Amazon kunde bysmeden adek...Bengt Olof, på en Volvo Amazon kunde bysmeden adekvat utföra väldigt många reparationer. En Tesla behöver i de allra flesta fall specialiserad tekniker. Närhet är inte allt när det gäller Svenska kyrkan, eftersom det som förr kallades "den dubbla ansvarslinjen" och som nu oftare kallas "det gemensamma ansvaret" komplicerar i förhållande till kommunen.<br /><br />Du har alldeles rätt i att Kristus normalt inte intervenerar i dagliga ärenden annat än genom sitt folk. Absolut är det också så att församlingen (på kommunlikt vis) har gemensamma angelägenheter - men skillnaden är den att allt i de dagliga gemensamma ärendena och angelägenheterna står i ett sammanhang och har ett syfte som kyrkfolksviljan inte råder över utan bara har att tolka, i samråd med ämbetslinjen. Kyrkoherden är inte överordnad kyrkorådet, men inte heller underställd det. Hen verkar sedan 2000 "på eget ansvar"; inte som förr underställd biskop och prost men inte heller underställd KR. <br /><br />Skillnaden mot kommunen framgår också av att kommunens övergripande regler kan ändras av Riksdagen, vars makt enligt grundlagen "utgår från folket"; inget står därmed över folkviljan. Om kyrkans övergripande regler ändras på sådant sätt att det grundläggande syftet att göra lärjungar skyms eller ersätts är sådana ändringar sakligt illegitima alldeles oberoende av om besluten gått formellt rätt till: i detta är kyrkan inte sin egen herre (ingen vare sig folksuveränitet eller kyrkfolkssuveränitet här) utan har en Herre. Vi närmar oss en grundfråga, bortom mänsklig ofullkomlighet som finns i rikt mått både hos präster och förtroendevalda:<br /><br />Agerar man, i dagliga såväl som strategiska frågor, efter bästa förstånd och samvete i lärjungagörandets syfte? <br />Givetvis kommer det också när så är fallet att finnas olika uppfattningar och kommer att föras diskussioner, men då sker det utifrån "What Would Jesus Do?", inte med sidoblickar på vad som behagar hembygdsföreningen, partiet eller lokalredaktionen (för att ta tre exempel på i andra sammanhang värdefulla storheter). <br /><br />Kyrkan ska verka i det nära samhället, men göra det Herren vill också när det är något annat än vad hembygdsförening, partier och lokalredaktioner uppskattar. Det är därför som det är riskabelt med lokalanställning, bortsett från att det principiellt säger något annat om vad Svenska kyrkan är än Kyrkoordningens ord om episkopal. När sedan extern hjälp behövs måste den framför allt vara kompetent, inte närbelägen.<br /><br />Vad gäller empiriska belägg för att problem uppkommit ur lokalanställningen så finns ett stort antal indicier, bl a tilltagande utköp, men där jag vill minnas att Kyrkomötet lagt locket på genom att säga nej till utredning. <br /><br />Kh på landetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-7507814622370291592018-06-29T08:09:23.765+02:002018-06-29T08:09:23.765+02:00BOD,
Jag har redan kommenterat detta med lokalans...BOD,<br /><br />Jag har redan kommenterat detta med lokalanställning kontra stiftsanställning men låt mig ändock ta upp det igen från en kanske annan synvinkel / aspekt.<br /><br />Fof bör man då kanske begrunda riskerna med lokalanställning rent generellt. Den största risken som jag ser det är att ett lokalt KR nu tenderar att välja sina prelater efter hur de kliar KR´s öron och inte efter hur de arbetar för spridandet av evangeliet.<br /><br />Detta har vi redan sett många exempel på.<br /><br />Oavsett, det är en stor risk att lokalanställning medför rädda prelater som söker stöd hos ett ofta sekulariserat KR istället för i skrift och bekännelse och att de ägnar sig åt oväsentligheter eller i vart fall sådant som inte är en Kristi Kyrkas huvuduppgift.<br /><br />Den naturliga gången är istället att prelaten är avlönad av stiftet / stiftsanställd och att stiftet sänder ut lämpliga präster efter behov. Behov som inte baseras på vad ett eventuellt KR vill höra utan efter situationen i församlingen hela tiden ihågkommande vad som är Kyrkans uppgift i världen vilken är att evangelisera , stärka och bevara församlingen i den kristna tron och läran- inte att sträva efter omvärldens beröm, att vara PK och följa tidsandan eller att mer eller mindre muta församlingens medlemmar till att kvarstå ,kanske tom skaffa nya, mha allsköns världsliga jippon.<br /><br />Nu är det ett tråkigt faktum att den naturliga vägen mer eller mindre är blockerad av att ni "förtroendevalda" redan lyckats med att rasera det som är en förutsättning för den naturliga vägen. Ni har sett till att ingen idag sittande biskop är apologet, ingen tycks, ens med små krav på renlärighet vara det eller ens eftersträva att vara det. En del är direkta heretiker med ÄB i spetsen, den du hyllar och vill att vi andra skall välsigna. (Ja, så går det när "kyrkan" inte styrs av skrift och bekännelse utan av människotankar, PK-anpassningar och tidsanda och där man inte erkänner annan rätt än vad ett mer eller mindre sekulärt KM lyckas trumfa igenom och sedan mha gummiparagrafen... och annat av KM beslutat. Beslut som ofta strider mot såväl skrift som bekännelse och framförallt mot Kristi Kyrkas uppgift.<br /><br />Du talar för all del ofta om behovet att missionera , iofs vackert, men du vägrar att svara på vad den skall missionera om- den dagsaktuella heresin?, gnostiska tankar?, synkretiska strävanden eller kanske den "senaste(?)".Kristendom utan Gud?<br /><br />Nej, det är svårt, mänskligt att döma omöjligt att vrida SVeK rätt igen ty som sagt. Ingen biskop är apologet, ingen eftersträvar att vara renlärig och alla positioner ,med få undantag, under biskopens är besatta av prelater som mest tänker på karriär och att inte stöta sig med något KR. <br /><br />Det är möjligt, kanske tom troligt att flertalet av alla kyrkoherdar,domprostar,kontraktsprostar och idag kommunikatörer prästvigda för all del men sällan/ aldrig(?)agerande som präster många av dem tom sällan sedda inom kyrkans väggar utom i de fall det handlar om något världsligt jippo där SVeK som vanligt vill gå före på den väg som leder till avgrunden men de då hävdar är den rätta vägen. Detta oavsett vad skrift och ännu gällande bestämmelse utsäger.<br /><br />Kanske hade man kunnat respektera SVeK om de vid varje avvikelse från den rätta läran, den som är ett resultat av skrift och bekännelse hade modet och vore ärlig nog att säga / skriva något i stil med. Denna nya lära vi nu förfäktar går i strid med skriftens ord i xxx, liksom bekännelsens yyy. Vi tar därför bort detta ur skrift och bekännelse och ersätter med följande...<br /><br />Det vore ärligt och konsekvent men inget en politruk någonsin skulle acceptera. Det är bara att inse.<br /><br />Nu vill jag gärna tro att situationen är inte fullt så illa sm den verkar och ser ut att vara. Förhoppningsvis finns ännu många komministrar och kyrkoherdar som mot sitt samvete tiger och lider. Kanske de till slut får nog och vägrar finna sig i alla avsteg, kanske sätter press på alla politiskt tillsatta anpasslingar och tvingar fram ett klarspråk.<br /><br />//HHAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-72411611159512627282018-06-28T22:19:19.458+02:002018-06-28T22:19:19.458+02:00Bengt Olog Dike har som vanligt läst dåligt och mi...Bengt Olog Dike har som vanligt läst dåligt och missat att jag anser att flrtroendevalda generellt är dåliga arbetsgivare, oavsett meslemsorganisation.<br />Svaren på mina frågor lyser med sin frånvaro som vanligt.<br />Har Bengt Olof Dike koll på skillnaden mellan lagturlista och avtalsturlista, en grundbult i lagen om anställningstrygghet?<br />Skillnaden mellan avsked och uppsägning av personliga skäl?<br />Något som varje kyrkorådsledamot måste ha koll på som arbetsgivare!Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-31084809740314099102018-06-28T21:27:30.046+02:002018-06-28T21:27:30.046+02:00BOD,
Man förstår av dina inlägg vem och vilka som...BOD,<br /><br />Man förstår av dina inlägg vem och vilka som är dina ledstjärnor.<br /><br />Tyvärr är en prelat inte någon som skall vara styrd av politruker utan av ordet och en som hela tiden tänker på vad han är befullmäktigad till.<br /><br />Tyvärr har ni politruker tagit makten-väljer prelater som kliar era öron och söäger vad ni vill höra. Så är det dock inte tänkt men så har det blivit och enligt din snedvridna logik skall det vara som "beslutat" om än det är aldrig så emot skrift och bekännelse.<br /><br />Era anpasslingar håller med ty de uppnår biskoppsstol , domprostvärdighet och allt vad ni kan erbjuda medan de icke köpbara får nöja sig med undanskymda platser som komministrar och hela tiden under hot om uppsägning och avkragning.<br /><br />Ja,jag förmodar att du i likhet med dina politrukkolleger är nöjda med utvecklingen men konstigt nog (?) tycks detta nöje inte innefatta att bevista en gudstjänst och se resultatet.<br /><br />Jag söger som jag sagt förut, på domens dag och ni har att redovisa för bl.a tomma kyrkor och förvrängd lära. Tror du att han tycker det är OK att ni bara följde tidsandan och biskop den och den i hans / hennes heresier?<br /><br />Heresier ni näppeligen kunde vara okunniga om , ty dels finns de enkelt att begrunda i skriften, dels fick ni exempel på exempel i en aldrig sinande ström om hur falskt allt var.<br /><br />Vidare visste ni att Gud själv aldrig nedlåter sig till att försvara en sjuk sak med lögner och svek vilket varit faktum att ni gjort hela tiden sedan ni framtvingade ämbetsreformen.<br /><br />Ni har ljugit oförblommerat och svikit alla löften ni kopplat till detta bedrägeri.<br /><br />Ärligt talat -ffast jag tror inte att du som politruk klarar av att svara ärligt men försök.<br /> Tror du Jesus bevarar sin kyrka med lögn och svek?<br /><br />//HHAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-21116603023853577952018-06-28T19:57:25.154+02:002018-06-28T19:57:25.154+02:00Jaså, Peter T, handlar det plötsligt om "komp...Jaså, Peter T, handlar det plötsligt om "kompetens"?<br /><br />-Är frågan om kyrkoherdens anställning nu plötsligt en kompetensfråga? Du menar tydligen att ett kyrkoråd inte är kompetent att anställa en kh. Men en förtroendevald kommunstyrelse eller landstingsstyrelse är ju det. Vilken är skillnaden? <br /><br />Nej, skon klämmer knappast där för Dig och andra, som vill ha stiftsanställning; kyrkoherden skall enligt er ha en särställning, som gör honom i praktiken privilegierad gen om att ej vara underställd arbetsgivaren. Det kan också uttryckas så att KR härigenom blir vingklippt och inte fullt ut kan ta hela ansvaret. Kh kan, tillspetsat uttryckt, vända ryggen till KR i vetskapen om att han, eller hon, sitter i orubbat bo.<br /><br />Så vill vi inte ha det i kyrkan; Lokalanställning, direktkontakter, snabb och smidig kommunikation och därmed förutsättningar att snabbt lösa konflikter och problem. Direktkontakten förhindrar problem och surdegsbildning, är bra för alla, för kyrkan och därmed för Ordet.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-47769589627745874252018-06-28T12:47:46.866+02:002018-06-28T12:47:46.866+02:00....och där försvann argumenten för analogin med d.......och där försvann argumenten för analogin med det kommunala styret!<br />"Kyrkorådet anställer ekonomichefer, kyrkovaktmästare, församlingsassistenter och andra befattningshavare i församlingen."<br />I en kommun så anställer väl kommunstyrelsen bara kommundirektören?<br />Rent arbetsrättligt har då alla övriga anställda en anställd som chef.<br />Problemen i organisationer där förtroendevalda har arbetsgivaransvar är välkända. Detta främst beroende på att de förtroendevalda saknar relevant arbetsgivarkompetens och utbildning i arbetsrätt. Hur många i kyrkorådet i Mörrum har gått den tvådagarskurs i arbetsrätt som brukar erbjudas av arbetsgivarorganisationer?<br />Har man inte rätt utbildning så är det fara värt att man inte heller har rätt kompetens.<br />Sedan undrar jag om Bengt Olofs nomineringsgrupp innan de satte upp honom på valbar plats kontrollerade att hade erforderig arbetsgivarkompetens och arbetsrättsutbildning för uppdraget?<br />Jag misstänker starkt - baserat på kampanjer som "Bli kyrkopolitiker" - att nomineringsgrupperna inte gör någon kompetensutbärdering bland de som säger sig vara villiga att bli nominerade.<br /><br />Den som tycker att lokala förtroendevalda borde vara arbetsgivare skyr uppenbarligen kompetens och vill följaktligen inte heller ha en kompetent chef för egen del.<br />Sedan må sammanhanget vara kyrka, fotbollsklubb eller vilken medlemsorganisation som helst.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-83628441475406356752018-06-28T10:38:55.353+02:002018-06-28T10:38:55.353+02:00Ett läsvärt resonemang för en dålig anställningsfo...Ett läsvärt resonemang för en dålig anställningsform, kh på landet!<br /><br />-Kh på landet bemödar sig verkligen om att i lugn resonerande ton plädera för stiftsanställning. Han avhåller sig helt från de återkommande angrepp på, och underkännande av, förtroendevalda som annars är frekventa på kommentarsfältet. Detta noterar jag tacksamt.<br /><br />Men tyvärr är landsbygdskyrkoherdens argument för stiftsanställning i stället för lokaldito svaga. Jag har i ett par inlägg framhållit vad som kan kallas närhetsprincipen (en arbetsgivare skall inte vara geografiskt avlägsen, gjort fullt relevanta jämförelser med landsting och kommuner, jämförelser som varken kyrkoherden eller andra kritiker tycker är irrelevanta.<br /><br />Skillnaden är, skriver kh, att kommunen är en sammanslutning för gemensamma angelägenheter, medan kyrkan är Herrens tillhörighet. Signaturen HH påpekar att kyrkan styrs av Kristus.<br /><br />Men Kristus blandar sig väl inte i en församlings dagliga ärenden och problem; Hans folk där handlägger och skall lösa dem, eller hur? Dessutom är naturligtvis också församling en sammanslutning för det gemensamma. Vad annars? Församlingsborna har ju gemensamt valt sin styrelse, KR, precis som en kommunfullmäktigeförsamling har valt sin. Prosten som biskopens förlängda arm har inget mandat att ingripa i exempelvis en församlings ekonomiska frågor. <br /><br />Vad kh på landet menar med att nuvarande ordning inte fungerar som den bör, får han exemplifiera. Finns det empiriskt belagt att församlingsproblem är direkt relaterade till anställningsformen? <br /><br />Kyrkorådet anställer ekonomichefer, kyrkovaktmästare, församlingsassistenter och andra befattningshavare i församlingen. Varför skall då just kyrkoherden undantas från den ordningen? <br /><br />Problem i en organisation, ett företag eller i en församling löses alltid bästa på platsen, där de berörda finns, där arbetsgivaren är snabbt tillgänglig och där samtal och överläggningar snabbt kan komma igång. <br /><br />Kanske är jämförelsen icke helt adekvat, men om landsbygdskyrkoherdens bil inte startar en morgon i vinterkylan, ringer han väl inte en person femtio mil bort för att få hjälp. Det är i stället närmast tillgängliga verkstads telefonnummer som han slår, eller hur?<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-48823445982712115172018-06-27T17:31:44.252+02:002018-06-27T17:31:44.252+02:00Hmmm... nu var det ju så att hon ombads söka Väste...Hmmm... nu var det ju så att hon ombads söka Västerås. Det var så det gick till. Och att det skulle ha varit nån slags flykt från Piteå pga konflikter där stämmer inte. Vad som hänt sen har jag däremot ingen förstahandsinformation om, så det avstår jag från att uttala mig om. /15:57Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-1231347722156832562018-06-27T16:18:28.513+02:002018-06-27T16:18:28.513+02:00Anders har rätt på sig.
Mor i SaxnäsAnders har rätt på sig.<br /><br />Mor i SaxnäsAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-31506254039131255062018-06-27T14:24:19.341+02:002018-06-27T14:24:19.341+02:00Bengt Olof, inget av detta är nytt, men låt oss fö...Bengt Olof, inget av detta är nytt, men låt oss försöka än en gång.<br />Frågan om vem som är kyrkoherdens arbetsgivare är en fråga om kyrkosyn; ändringen från stiftsanställning till lokalanställning ledde till en ändring av Svenska kyrkan i detta avseende. Olika kyrkor ser olika och organiserar sig olika, men det blir knepigt när vad som sägs inte går i takt med organisationen.<br />Förenklat kan man ställa frågan "vilken nivå är den primära?" Två nivåer tror jag alla kan enas om finns: <br />*Församlingen, där människor firar gudstjänst och lever sin tro. Ju mer församlingen är suverän ju mer motsvarar det en sådan uppfattning.<br />*Den universella kyrkan, alla kristna över hela jorden i alla tider.<br />Däremellan kan finnas olika nivåer - säkert finns i vissa sammanhang ytterligare:<br />*Pastoraten är i Svenska kyrkans nuv. organisation väl så betydelsefulla som församlingarna - direktvalen sker ju också till pastoratets kyrkofullmäktige. Till församlingsnivå väljs direkt endast i församlingar som inte ingår i pastorat.<br />*Stiften, där biskoparna innehar enhetens ämbete.<br />*Kyrkoprovinser eller nationalkyrkor.<br /><br />Av dessa mellannivåer går det säkert att argumentera för att stiften är primär enhet lika gärna som församlingen eller den universella kyrkan, allt beroende på utifrån vilket perspektiv man argumenterar (eller, som jag själv ser det, att kyrkan kan ses som komplett där församling, stift/biskop och den universella kyrkan står i medveten relation till varandra). Däremot har i alla fall inte jag stött på någon kyrkosyn där pastorat eller kyrkoprovins anses vara primär. I praktiken verkar det dock förhålla sig annorlunda.<br /><br />Svenska kyrkan gick genom att lokalanställa prästerna en bra bit i riktning mot att se församlingen (eller nu snarare pastoratet) som kyrkans främsta nivå. Genom att alltmer centralisera från stift till nationell nivå och genom att inte alltid ta särskilt mycket ekumenisk hänsyn inför nationella beslut blir kyrkoprovins/nationalkyrka ett slags primär nivå. Kyrkoordningen säger däremot att Svenska kyrkan är episkopal, framträder lokalt som församling och har nationella funktioner (och givetvis finns också det universella med). Retorik och organisation går m a o inte ihop, vilket i sig väcker funderingar. Vilket ska då ändras, eller ska man fortsätta säga ett och göra ett annat?<br /><br />Sedan ska sägas att Du inte är den förste som efterlyser argument. På 1990-talet möttes prästernas efterlysning av argument för ändring till lokalanställning av ett "det går inte att ha tillsyn och arbetsgivaransvar på samma nivå". När följdfrågan "varför inte?" ställdes kom inga argument utan bara samma svar i retur, vilket många med mig tolkade som att argumenten för ändringen egentligen inte fanns. Alternativet, att detta var för komplicerat för att några präster skulle kunna begripa, faller på sin egen orimlighet.<br /><br />För stiftsanställning finns däremot dels ett principiellt kyrkosynsargument - ska Svenska kyrkan vara episkopal behöver biskopen ha en annan roll än den som är sedan 2000 - och dels ett antal empiriska exempel på att nuvarande system fungerar dåligt. Att ordförande finns närmare än biskopen gör har Du naturligtvis rätt i, men biskopen har en förlängd arm på närmare håll i prosten. Dessutom, vilket gör Dina kommunchefsjämförelser irrelevanta, är kyrkan ingalunda jämförbar med kommunen. Kommunen är, det framgår rent språkligt, en (i och för sig obligatorisk) sammanslutning för gemensamma angelägenheter. Kyrkan är, lika språkligt, Herrens tillhörighet. Prästen står inte Herren Kristus närmare än lekfolket (så kan Du inte hävda att jag menar det), men vi har ett gemensamt ansvar, som i stor utsträckning lämpligen utövas i samarbete mellan lekfolkets valda företrädare och kyrkans ämbete. Detta blir tydligast om kyrkoherden ses som biskopens "vikarie" (jag vet att den engelska kyrkoherdetiteln "vicar" har ett annat ursprung, men den kan vara en god tankehjälp ändå).<br /><br />Kh på landetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-53739566005349894832018-06-27T13:42:28.817+02:002018-06-27T13:42:28.817+02:00Det var konflikter i Piteå kyrka innan personen if...Det var konflikter i Piteå kyrka innan personen ifråga flydde till Västerås. <br />Vad som hände i Västerås vet alla läskunniga. Det som händer i Södra Lappland vet den som följer våran dags tidning.<br />Anders Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-32550854821397850662018-06-27T13:28:46.855+02:002018-06-27T13:28:46.855+02:00Hur kan ett kyrkoråd vara självstyrande om det end...Hur kan ett kyrkoråd vara självstyrande om det endast är besatt av medlemmar i ett parti där partistyrelsen på riksnivå bestämt det kyrkopolitiska programmet?<br />De församlingarna kan väl knappast sägas vara självstyrande visavi partiet?<br />Ett antal församlingar i landet hade bara en nomineringsgrupp som kandiderade.<br />Dessa är möjligen i viss mån självstyrande från biskop och domkapitel, men vilka argument finns för att de är självstyrande från partiet?<br /><br />För övrigt anser jag att ju färre som har en förtroendevald som närmaste chef, desto bättre. Detta är min generella åsikt oavsett medlemsorganisation och en mängd förtroendeuppdrag från min sida.<br />Peter Tnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-61367589399043586742018-06-27T11:33:04.903+02:002018-06-27T11:33:04.903+02:00BOD
Skillnaden är att en kommun förhoppningsvis s...BOD<br /><br />Skillnaden är att en kommun förhoppningsvis styrs av kommuninvånarna medan en kyrka styrs av Kristus och de direktiv han har gett genom skriften och däri de apostoliska anvisningarna.<br /><br />Där finns ingen plats för politrukiska klåfingrigheter och än mindre för styraningar av rena ateister, okunniga namnkristna och tom utövare av annan religion.<br /><br />Visst, det finns mycket frihet i det organisatoriska men friheten innebär inte rätten att frånga skriften ,inte heller rätten att mha anpasslingar låtsas att man följer denna medan det enkla faktumet är att man vränger denna.<br /><br />Dock, som redan konstaterats, du lär aldrig förstå detta eller ta till dig detta ty då måste du också erkänna ditt eget ansvar för en "kyrka" i fritt fall mot avgrunden och det klarar ingen politruk. Allra minst Du.<br /><br />//HHAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-16413102431938425102018-06-27T11:18:05.785+02:002018-06-27T11:18:05.785+02:00Herr Dike har här hittat veckans stora pseudofråga...Herr Dike har här hittat veckans stora pseudofråga. <br />/JohnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-3110482080276707572018-06-27T10:31:13.086+02:002018-06-27T10:31:13.086+02:00Inte ett enda sakargument i replikerna mot lokalan...Inte ett enda sakargument i replikerna mot lokalanställning!<br /><br />-Det genomgående i kommentarerna ovan mot lokalanställning av kyrkoherden är avsaknaden av argument. En kommentator förnekar också att församlingarna är självstyrande enheter i kyrkan, församlingarna som inte minst bloggaren brukar hänvisa till och särskilt vårda. Men att de skall få vara självstyrande i anställningar passar plötsligt ingen av mina kritiker!<br /><br />Ofattbart, är min reaktion. Det sunda förnuftet med närhet, direktkontakter mellan kh och KR och snabba lösningar på frågorna, betonade jag särskilt. Varför skall arbetsgivaren tvunget vara en avlägset beläget instans, som ofta inte har lokalkännedom eller i övrigt vet mycket om de enskilda församlingarnas problem och kännemärken? <br /><br />Kan någon förklara logiken i detta?<br />Nej, det finns förstås inte någon som helst logik i underkännandet av lokalanställning. Som jag även erinrade om, har ingen kommit på den befängda idén att kommundirektören skulle anställas av någon annan än kommunen själv.<br /><br />Men, hävdar mina kritiker, det går inte att jämföra en kommun med en församling.<br /><br />Jaså, inte det. Vari ligger den organisatoriska skillnaden? Är stiftet bättre arbetsgivare än den lokala arbetsgivaren KR? <br /><br />Svara på den frågan, ni som nu rasar mot lokalanställningen! Förklara då också varför stiftet är det, ej blott ATT så är fallet. Sakargumenten skall på borden, ty här gäller inget annat. Känsloutbrotten (mot mig och kyrkan) kan vänta; de kommer nog så småningom ändå. Och påstå vänligen inte mer att församlingarna ej är självstyrande, självständiga enheter! Varför finns då demokratiska val till kyrkofullmäktige och dess val av kyrkoråd?<br /><br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-66991148014092546252018-06-27T08:19:24.469+02:002018-06-27T08:19:24.469+02:00Re detta med episkopal och kongregational. Det kan...Re detta med episkopal och kongregational. Det kan vara värt att erinra sig att det i fallet SVeK är ännu ett exempel på hur den seglar under falsk flagg.<br /><br />Det är inte mycket av vad den påstår sig vara som den är eller ens eftersträvar att vara.<br /><br />Den är inte evangelisk, inte luthersk, inte apostolisk och inte episkopal. Ja det finns säkert mer att addera av inte.<br /><br />Vad är den då som BOD alltid tjatar om och som jag brukar påpeka att det har inget med logik att göra att med säkerhet kunna påvisa vad något inte är bara för att man då inte kan säga vad det är. Vill minnas att mitt senaste exempel handlade om en främmande fågel i trädgården.<br /><br />Jag kunde med mina begränsade ornitologiska kunskaper exempelsevis konstatera att den främmande fågeln inte var en talgoxe, blåmes eller någon annan av de vanliga arterna jag kände till men som sagt -vad det var för en fågel kunde jag inte säga.<br /><br />Nå, när det gäller SVeK kan man kanske förutom de negativa "inte" konstatera att den blivit synkretistisk, gnostisk och tom sekulär i en osalig röra ,PK-anpassad, politiskt styrd och utnyttjad. Inget av detta kännetecknar en Kristi kyrka.<br /><br />Det ännu hoppfulla(?) är att det fortfarande finns öar kvar av sann kristen tro och lära, präster som vägrar böja sig för det PK:a och politrukernas propåer.<br /><br />Det sorgliga är att dessa öar sakta men säkert tycks försvinna , aktivt motarbetas av de tongivande politrukerna och deras anpasslingar.<br /><br />ANpasslingar utan egentlig makt när det gäller att hävda den kristna tron och läran, ja tyvärr också utan vilja att häda detta. Deras användbarhet framkommer mest när politrukerna vill bli av med störande moment såsom ännu obotfärdiga(?) prelater som vägrar finna sig i att vara lydiga jasägare till det PK:a. Sådana som både vill och törs säga sådant som att detta dekret går emot såväl skrift som bekännelse.<br /><br />EN BOD lär aldrig inse det men likafullt är det fakta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-39178552351155253192018-06-27T06:49:10.379+02:002018-06-27T06:49:10.379+02:00Vad har i Piteå försiggått?
Eskil i BlytorpVad har i Piteå försiggått?<br /><br /><br />Eskil i BlytorpAnonymousnoreply@blogger.com