tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post2189834106079125846..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: Dopet och demokratinBloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger50125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-31712935193030803302018-10-10T09:35:30.822+02:002018-10-10T09:35:30.822+02:00Hear, hear JM, hear, hear!
Antony Hear, hear JM, hear, hear!<br /><br />Antony Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-40759323357122188782018-10-07T16:19:04.978+02:002018-10-07T16:19:04.978+02:00Biskop Göran, är det då inte dags att slänga den l...Biskop Göran, är det då inte dags att slänga den lutherska sakramentsläran på historiens skräphög då, eftersom det ju helt uppenbart är ett påhitt av Luther utan grund i Guds uppenbarelse i Skrift och Tradition?! Borde då inte Missionsprovinsen gå före i detta avseende?<br /><br />En konsekvens av sakramentssynen blir förstås att sakramentens (vissa av dem) giltighet blir bunden till vigningen. <br /><br />När det gäller apologin så räknas vigningen endast som sakrament om man ser prästens ämbete som ett predikoämbete till skillnad från att prästen är offerpräst. Utifrån ett katolskt och ortodoxt perspektiv är det förstås inte samma sak som det katolska/ortodoxa ämbetet.<br /><br />Jonas M <br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-67162665798445391432018-10-06T19:19:59.314+02:002018-10-06T19:19:59.314+02:00Jag grundar den på Paulus uppmaning till kvinnorna...Jag grundar den på Paulus uppmaning till kvinnorna att tiga vid gudstjänsterna med tillägget att det är Herrens bud. I och för sig tror jag inte att det i grunden handlar om själva talandet, utan mer om rollen. Vidare grundar jag det på en uppenbarelse jag fick då jag bad om vägledning i frågan och fick ett svar som var som ett språng från logikens högsta stegpinne till ett annat plan och lika svårt att förklara som att göra en fyrdimensionell bild tydlig i en tredimensionell värld. Något bygger jag också på vad jag lärde mig av en teologiskt kunnig jude-kristen, nämligen att traditionen med manliga präster går ända tillbaka till Melkisedek. <br /><br />den LeaLeahttps://www.blogger.com/profile/00018616593780172716noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-85537066158919401092018-10-06T18:08:51.478+02:002018-10-06T18:08:51.478+02:00BOD - Det är nog många fler (än Peter T. och jag) ...BOD - Det är nog många fler (än Peter T. och jag) som återigen förvånas över Din brist på kunskap (Du är väl ändå konfirmerad i SvK?) om Din egen kyrkas bekännelse(r). Att (som Du) - i en trinitarisk kyrka - göra åtskillnad mellan "Gud" och "Jesus", är nog ännu mer talande och uppseendeväckande än Din tro på en "demokratisk folkkyrka"./PaulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-5491262815892708212018-10-06T16:27:49.116+02:002018-10-06T16:27:49.116+02:00Hur Bengt Olof lyckas tolka min text som kritik av...Hur Bengt Olof lyckas tolka min text som kritik av SvK är en gåta.<br />Det är en svidande kritik mot ledamöter i KM som inte läst de fyra trosbekännelserna och försökt förstå dem.<br />Upplysningsvis är inte summan av ledamöterna i KM = Svenska kyrkan.<br />Det skulle nog vara klent med trosbekännelsernas läsande SvK om så vore.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-23575757583043948682018-10-06T09:29:57.329+02:002018-10-06T09:29:57.329+02:00Peter T,
-Vad vill Du ha framfört genom dessa rad...Peter T,<br /><br />-Vad vill Du ha framfört genom dessa rader? Att Svenska kyrkan inte tar tron på allvar eller är "konstituerat" en Kristi kyrka?<br /><br />I så fall har Du misslyckats rejält. Men likt flera andra på denna bloggs öppna torg hävdar Du utifrån Din personliga teologiska utgångspunkt, att kyrkan inte är en Kristuskyrka.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-998669987726981032018-10-06T07:42:19.028+02:002018-10-06T07:42:19.028+02:00Jodå. Bengt Olof, jag har hört talas om ordet refo...Jodå. Bengt Olof, jag har hört talas om ordet reformation och är en sann vän av detta i kyrkliga sammanhang. Det betyder nämligen att gå tillbaka till det ursprungliga, dvs. vad som lärdes på urkyrkans tid. Det betyder INTE att hela tiden omtolka läran efter vad som faller en själv på läppen.<br /><br />Visst kan kvinnor förmedla Ordet och har gjort så allt sedan urkyrkans tid. Så sker t.ex. i samtal med andra, genom barnens kristna fostran och liknande. De kan däremot inte vara präster. Och - när man sätter sig över den ordning som Gud har inrättat tar Kyrkan självfallet skada. Det är dumt att tro något annat.Elisabethnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-66796566235267360892018-10-06T00:19:21.186+02:002018-10-06T00:19:21.186+02:00Den godmodige Bengt Olof kan ju ta sig en funderar...Den godmodige Bengt Olof kan ju ta sig en funderare på vad suffixet "re" i ordet reformation har för språklig betydelse.<br />Något som blir ganska uppenbart om man läser Augsburgska bekännelsen, så det får vi väl förmoda att han aldrig gjort. Trots alla år i KM har han inte läst eller inte förstått en av de fyra trosbekännelser som konstituerar SvK.<br />Skäms på sig!Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-16017430470363840822018-10-05T23:00:52.786+02:002018-10-05T23:00:52.786+02:00Bengt Olof:
Jag menar inte att det nödvändigtvis ä...Bengt Olof:<br />Jag menar inte att det nödvändigtvis är en liten minoritet av vårt lands präster som vet och dessutom vet bäst. (Gud vet bäst och allt för frälsningen har Han låtit uppteckna i den Heliga Skrift som uttolkas genom bekännelseskrifterna!) Signaturen "Laikos" skrev (5 okt. 15:27) kort och koncist precis vad jag menade, nämligen att "sakkunniga skall ges företräde vid beslut inom sitt kunskapsområde. Och, vill jag tillägga, biskopars genom vigningen sär[s]kilda ansvar för den sanna läran." Häri ingår alla biskopar och präster i Svenska kyrkan, av den enkla anledningen att de ALLA är satta att försvara och förkunna den kristna tron. Att många helt uppenbart inte gör det är under all kritik, men hela biskops- och prästkollegiet ("kleresiet") har ansvar för detta.<br />Kvinnoprästfrågan är absolut inte så enkel som du menar att jag vill göra den. Jag är inte någon avgjord kvinnoprästförespråkare eller kvinnoprästmotståndare. Frågan är just av sådan art att den måste diskuteras, "stötas och blötas", av de sakkunniga, d.v.s. biskopar, präster och teologer. Andra människor får naturligtvis också, hemskt gärna, komma med inlägg i frågan, men de tenderar att inte ha så mycket sakkunskap om teologin att de kan tillföra något revolutionerande. Se bara på den nya kyrkohandboken; Frimodig kyrkas ledamöter kom med många teologiska argument mot den. Vad hände? Jo, andra ledamöter (minst en som jag inte kan citera just nu) medgav att de teologiska argumenten gick över huvudet på honom/henne. Ändå menade människan att handboken borde antas. Varför, kära vän, om du inte (ens) förstår invändningarna mot den, undrar jag.<br /><br />Jag vet egentligen inte om Herren Gud skulle ha något emot kvinnor som Hans Ords förkunnare. Säkerligen finns kvinnliga präster som är markant bättre präster än vissa manliga dito. Frågan gäller emellertid, i grund och botten, huruvida det är sanktionerat av Gud att kvinnor kan vara rätta/sanna präster och biskopar.<br />Frågan behöver utredas och kan inte avspisas med din motivering att vi nu har haft kvinnliga präster så länge.<br /><br />Men tänk på att jag är uppvuxen huvudsakligen efter millennieskiftet. Således var det för mig en självklarhet med kvinnor som präster, av den anledningen att "alla" sade det och det var en ickefråga. När jag nu, VID SIDAN OM mina teologistudier, gör ansatser för att sätta mig in i denna fråga och andra dogmatiska frågor (tack nådige Fader för biskop Giertz med flera) tycks det mig inte lika säkert att kvinnliga präster är sanktionerade av Gud i sin ämbetsutövning.<br /><br />Men visst, rent spontant vill jag, likt Dig, säga att det är självklart att kvinnliga präster också är riktiga präster. Åtminstone på Herrens nåd!<br /><br />Ung präststuderandeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-78644078064747669862018-10-05T20:47:50.397+02:002018-10-05T20:47:50.397+02:00Tidsandan, Elisabeth, är inget sakargument i polem...Tidsandan, Elisabeth, är inget sakargument i polemiken!<br /><br />-Elisabeth bör fundera över om människorna för tvåtusen år sedan levde och tolkade texterna, de som då fanns, på samma sätt som vi gör det i dag.<br /><br />Tider förändras, eller hur, och ställer ny och andra krav på oss än de som var gängse förr. Det är med stor förvåning som man tyvärr tvingas konstatera att vissa, som i dagligt tal brukar kallas dogmatiska fundamentalister, uppenbarligen inte inser eller förstår att det även på teologins område har skett en utveckling, en ständig forskning som kan ha kommit till bredare eller andra tolkningar av Ordet än de som gjordes för just tvåtusen år sedan. <br /><br />Frågor måste ställas och besvaras. Nya tider kräver nya och andra svar. Har Elisabeth aldrig hört talas om ordet "reformation"? <br />Jag ber henne och andra därför att igen fundera över vad som skulle vara skadligt för Ordet och Herrens budskap, om också en kvinna förmedlar det? Är för övrigt inte en kvinna lika kvalificerad att sprida Herrens ord som en man?<br /><br />Tänk här, bäste Elisabeth alldeles särskilt på denna min avslutande fråga. Svaret på den kräver en tanke, inte en snabb ryggmärgsreflex.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-17045900184668167282018-10-05T19:25:17.420+02:002018-10-05T19:25:17.420+02:00OK, Peter T., det är nog inte enbart (eller ens, n...OK, Peter T., det är nog inte enbart (eller ens, när det gäller de första, främst) de kvinnliga prästerna som "omtolkat" den kristna tron utifrån olika sekulära (feministiska eller andra) moderna strömningar. Det kan ju tänkas att ett antal manliga präster känt ett behov av att demonstrera stöd för sina kvinnliga kollegor? För tjugo år sedan hade jag ju redan, sedan länge, lämnat SvK./PaulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-50125252370925780122018-10-05T16:57:38.994+02:002018-10-05T16:57:38.994+02:00Paul, det är måhända en from förhoppning, men reda...Paul, det är måhända en from förhoppning, men redan för närmare 20 år sedan hörde jag en sådan variant av en manlig präst. I.o.f.s i Gustav Vasa kyrka, men den är ju fortfarande en del av SvK.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-26378502844109912802018-10-05T15:46:04.200+02:002018-10-05T15:46:04.200+02:00"--Det var ju faktiskt några år sedan Paulus ..."--Det var ju faktiskt några år sedan Paulus satte sina aktuella ord på pränt."<br /><br />Ja, och därmed finns det också god grund för att tro att Paulus, som var närmare Jesus (i Hans jordevandring) i tid än vi, visste bättre.<br /><br />Din vilja att springa tidsandans ärenden samtidigt som du menar dig vara en del av en kristen kyrka är förbryllande.Elisabethnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-89299409668269827232018-10-05T15:27:08.022+02:002018-10-05T15:27:08.022+02:00BOD: nu förvränger du vad den unge präststuderande...BOD: nu förvränger du vad den unge präststuderande skrev. Han skrev att sakkunniga skall ges företräde vid beslut inom sitt kunskapsområde. Och, vill jag tillägga, biskopars genom vigningen särkilda ansvar för den sanna läran. Du menar att folkmajoriteten skall styra Kyrkans tro och liv. Där är skillnaden. <br /><br />/LaikosAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-9684646458346657832018-10-05T15:23:15.009+02:002018-10-05T15:23:15.009+02:00BOD ställer en intressant fråga: "Förändras i...BOD ställer en intressant fråga: "Förändras innebörden i Ordet, om det förmedlas av en kvinna?" Är det månne inte så, att det är främst (enbart?)kvinnliga präster som kallar Gud för "hen" och Anden för "livgiverskan"?/PaulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-87486598554025636422018-10-05T15:13:53.499+02:002018-10-05T15:13:53.499+02:00BOD,,
Ja du tillämpar tricket att angripa vasaller...BOD,,<br />Ja du tillämpar tricket att angripa vasallerna först innan man ger sig på konungen.<br /><br />"--Det var ju faktiskt några år sedan Paulus satte sina aktuella ord på pränt."<br /><br />Skulle det vara ett argument mot Kristus och hans lära". Det är ju faktiskt ännu några år längre sedan som Jesus vandrade omkring här på jorden.<br /><br />Kristi Kyrka är en apostolisk kyrka SveK är det inte och tydligen tar du lätt på detta begrepp även om du påstår dig vara enig i kyrkans bekännelse. <br /><br />Apostlarna talade och undervisade på Jesu uppdrag och med hans fullmakt. Apostlarna väl att märka -inga andra har sedan haft denna auktoritet bakom sina ord. Inte ens våra kyrkofäder och alls inga kyrkomöten. Därför kan vi mycket väl ifrågasätta tom kyrkofäders tolkningar och svar på frågor om vi menar de strider mot vad vi lärt av apostlarna. Nu var våra gamla kyrkofäder med få undantag oerhört måna om att inte lära något annat än vad apostlarna lärde. Därför är det sällan aktuellt att ifrågasätta de första kyrkofäderna men däremot många anledningar till att ifrågasätta mera moderna och framför allt hos oss våra biskopar även om det kanske är tveksamt om man kan kalla dem kyrkofäder och då tänker jag inte bara på det faktum att många nu inte ens är maskuliner.<br /><br />När det sedan gäller våra kyrkomöten är det snarare så att man i modern tid inom SVeK får leta efter beslut av ngn vikt som inte går emot den apostoliska läran och SveK´s formellt gällande lära.<br /><br />Kyrkomötena är som sådana ett skämt med snöpta anpasslingar till biskopar och helt okunniga i teologi lekmän som trots detta vill ändra på lära och praxis och i övrigt bara intresserar sig för arvodena.<br /><br />En viss politruk här tjatar om pengar han sparat åt SVeK genom att lyckas få stängt Ansgarsstiftelsen utan att gett den en chans att utvecklas. Samtidigt drar dessa årligen återkommande kyrkomöten ett par Ansgarsstiftelser i kostnad. Detta utan att tillföra SVeK någonting av värde däremot för varje möte driver SVeK djupare in i gnostisism, synkretism och sekularism i en allt annat än salig blandning.<br /><br />//HHAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-72333805445968356562018-10-05T14:06:36.458+02:002018-10-05T14:06:36.458+02:00Å 17, BOD är en anhängare av "historiens skrä...Å 17, BOD är en anhängare av "historiens skräpkammare".<br />Förvisso kan man slänga kyrkliga fenomen som statskyrkan etc där, men att slänga Paulus ord där oreserverat vinner nog ingen annans respekt än KG Hammars.<br />Tänk då på att trosbekännelsen, detta halmstå som håller SvK fast vid kristenheten genom historien, i sin Niceanska form skrevs 381. Borde kanske SvK slänga även den på historiens skräpkammare för att den är gammal? VAd skulle då definiera SvK som en kristen kyrka?Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-42714446222277878822018-10-05T10:47:36.618+02:002018-10-05T10:47:36.618+02:00För egen del så anser sådana frågor vara ordningsf...För egen del så anser sådana frågor vara ordningsfrågor.<br />Lärofrågor är av en helt annan tyngd.<br />"Uppstod Jesus kroppsligen?" eller "Kommer varje människa att uppstå kroppsligen på yttersta dagen?", det är lärofrågor!<br />Båda två där Luther och Leo X var ense men där få biskopar av SvK idag är speciellt tydliga.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-90809378845401140262018-10-05T10:43:42.559+02:002018-10-05T10:43:42.559+02:00+Göran och den unge präststuderanden,
-Jämförelse...+Göran och den unge präststuderanden,<br /><br />-Jämförelsen med rörmokaren är kanske inte den mest relevanta i kvinnoprästfrågan, där den präststuderande utnämner en liten minoritet av vårt lands präster till dem som vet. Och vet bäst.<br />Att han inte nämner alla de andra - jämte, som jag har erinrat om flerfaldiga gånger här - lutherska kyrkor, som viger kvinnor till präster, noteras.<br /><br />Nu är inte denna fråga så enkel, som de båda nämnda vill göra den. Flera ledande teologer har också en annan uppfattning i saken på samma sätt, som jag anser att frågan bör ställas hos oss efter 60 år med kvinnor i predikstolen (och nu kanske jag är tjatig): har kvinnliga präster skadat kyrkan? <br />-Nej, det har ingen visat i seriös skrift och i den teologiska forskningen. Här kan frågan förenklas genom att ställa spörsmålet om Gud skulle ha något emot, att Hans rena och klara ord förmedlas av kvinnor?<br />Jag kan inte tänka mig det. I så fall på vilket sätt?<br />Eller, bästa +Göran och präststuderanden, förändras innebörden i Ordet, om det förmedlas av en kvinna?<br /><br />Det kan vara dags att fundera över sådana frågor och samtidigt tänka på tidsaspekten i frågan. Det var ju faktiskt några år sedan Paulus satte sina aktuella ord på pränt.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-78953743251256769212018-10-05T08:55:19.645+02:002018-10-05T08:55:19.645+02:001. Vad som är ett sakrament är en fråga om definit...1. Vad som är ett sakrament är en fråga om definition. Luther ville att det skulle vara instiftat av Jesus, då blir det tre (!). Om man menar att det räcker med att det har apostolisk grund och finns noterat någonstans i Nya testamentet, då blir det sju. Apologin till Augsburgska bekännelsen har inget emot att, under vissa förutsättningar, kalla ämbetet ett sakrament. Och man kan undra vad som är skillnaden mellan ett sakrament och ”ett heligt förbund förordnat och välsignat av Gud”, som det tidigare hette om äktenskapet i Svenska kyrkans vigselordning.<br /><br />2. ’Predikoämbetet’ är en försnävad översättning av latinets ’Ministerium Verbi’, ’Ordets ämbete’ (i medvetenhet om att Ordet blivit människa/kött) i de evangeliska bekännelseskrifterna (vars grundtext är latin). I Augsburgska bekännelsen heter det ”evangelieförkunnelsens och sakramentsförvaltningens ämbete”. Att beskriva ämbetet som att ”frambära mässoffret” blir lika ensidigt, åt andra hållet, som att beskriva det som ’predikoämbetet’.<br />+Görannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-9055574127090511142018-10-05T01:04:06.653+02:002018-10-05T01:04:06.653+02:00Till den Lea,
Vad grundar du din uppfattning om a...Till den Lea,<br /><br />Vad grundar du din uppfattning om att kvinnor inte ska vara präster på? <br /><br />Vänligen<br />J.U.B.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-57814476827398622042018-10-04T23:52:09.853+02:002018-10-04T23:52:09.853+02:00Bara för att Sverige just nu är en demokrati så be...Bara för att Sverige just nu är en demokrati så betyder det inte att det förblir så i all evighet. Och likadant är det med kvinnor som präster. Sånt kan ändras.<br />Det krävs bara två mandatperioder i riksdagen så kan grundlagen vara ändrad och demokratin bortröstad.<br />Likadant är det med kyrkomötet, det kan avskaffa kvinnliga präster.<br />Fattar väl till och med jag som är dum i huvet.<br />/MariaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-16207134734737833062018-10-04T23:26:48.844+02:002018-10-04T23:26:48.844+02:00Biskop Göran, för att ta upp något enkelt angående...Biskop Göran, för att ta upp något enkelt angående Luther. Det är en heresi att förneka de sju sakramenten. Likaså att prästämbetet är ett predikoämbete i första hand, istället för att frambära mässoffret (låt vara att det uttrycks annorlunda i Ortodoxa kyrkan). <br /><br />Jonas MAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-67164064306633553482018-10-04T22:43:46.642+02:002018-10-04T22:43:46.642+02:00En annan bedömning av sola fide än den präst som s...En annan bedömning av sola fide än den präst som skriver under pseudonym i den av Antony angivna artikeln, har Benedikt i sitt tal vid audiensen 19 nov. 2008. (Man kan ifrågasätta kompetensen på artikelförfattaren, när han inte kan böja latinet rätt, utan skriver ’sola fides’)<br /><br />Benedikt beskriver också trons förhållande till Kristus och hans verk på ett annorlunda sätt.<br />+Görannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-5660340065477821582018-10-04T22:30:10.231+02:002018-10-04T22:30:10.231+02:00Valbar är enbart den som är döpt. Men det illustre...Valbar är enbart den som är döpt. Men det illustrerar den stora ”mångfalden” bland kyrkans medlemmar, den sk församlingen. Anonymousnoreply@blogger.com