tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post3383050312544969447..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: Bakom kulissernaBloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger37125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-57354810888038269912018-01-09T19:48:12.174+01:002018-01-09T19:48:12.174+01:00Tittade lite' på SvK-statistiken (den finns på...Tittade lite' på SvK-statistiken (den finns på hemsidan, https://www.svenskakyrkan.se/statistik) men hittar INGET som styrker BOD:s tes om just 2000 som något slags ödesår. Sedan 1970 - det första år son redovisas - pekar i stort sett alla siffror (över dop, konfirmationer, vigslar och t.o.m. begravningar m.m.) nedåt (även om det något år ibland finns en ökning som dock snart försvinner igen).<br />BOD har - såvitt jag märkt - inte presenterat någon analys av vilka faktorer (säkert fler än en) som svarar för den dystra utvecklingen, men att just skilsmässan från staten skulle ha varit något slags avgörande faktor, hittar jag inget stöd för. Och varför skulle den det? Även efter skilsmässan styrs ju SvK av mestadels okyrkliga och ofta rent ateistiska politiker, som fortsätter att gång på gång fatta nya beslut som fjärmar och isolerar SvK från såväl Bibel och bekännelse som den världsvida kyrkan. Om skilsmässan hade varit reell, så att kyrkfolket verkligen blivit herre i eget hus, kunde utvecklingen möjligen ha blivit annorlunda. Men BOD:s flammande appeller om nya insatser och initiativ (som förstås skall utföras av andra än politikerna), lär inte hjälpa. Ps. 127:1. Sorgligt!/PaulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-56898061930176387562018-01-09T15:28:45.157+01:002018-01-09T15:28:45.157+01:00BOD - Om vi betraktar frågan om hälsa och status f...BOD - Om vi betraktar frågan om hälsa och status från kvalitativa (och inte enbart kvantitativa) aspekter, så är jag helt överens med Dig om utvecklingen. Dess grundorsaker ligger dock längre tillbaks (åtminstone något halvsekel) än år 2000./Paul Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-43510695042431962692018-01-08T22:08:40.568+01:002018-01-08T22:08:40.568+01:00Paul,
-Nej, tyvärr kan vi nog inte bli överens. J...Paul,<br /><br />-Nej, tyvärr kan vi nog inte bli överens. Jag försökte trots allt hänvisa till statistiken för utträden - hur stabil på mycket låg nivå den var fram till 1990-talet, dvs fyra decennier efter ämbetsreformen för att efter skilsmässan ungefär sjudubblas - ibland tiodubblas.<br /><br />Och stabiliteten var parallell med de politiska partiernas ensamansvar och inga krav eller rop på skilsmässa.<br /><br />Det skulle trots allt glädja mig, om Du vill tillstå att Svenska kyrkans hälsa och status starkt har försämrats efter år 2000 - i jämförelse med tiden dessförinnan.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-8421976834510992442018-01-08T19:42:01.635+01:002018-01-08T19:42:01.635+01:00BOD,
Du och statistik ger alltid som resultat fak...BOD,<br /><br />Du och statistik ger alltid som resultat faktaförvrängning= lögn. TY som politruk och obildbar i i största allmänhet och i synnerhet statistik och hur den tolkas utan att göra Mark Tvain´s ord till sanning i varje mening.<br /><br />Korrelation innebär inte med nödvändighet kausalitet. Vore det så enkelt kunde du lika gärna sätta sambandet ökat antal kvinnopräster innebär ökat antal utträden.och sedan förmoda sista manliga prästen-sista medlemmen.<br /><br />Korrelationen är hög så varför hävdar Du inte här något samband?<br /><br />Dock skall jag hjälpa Dig att förstå fast i ditt fall är det nog lönlöst. Fundera över vad som skett över tiden i form av ökat politrukande, ökad sekularisering och fundera över hur de hänger ihop och i sin tur påverkar utträdessiffrorna. Framförallt i vad den ökade sekulariseringen beror på. Vilket ansvar har SVeK, dess havliga,anpassade sk biskopar och Ni politruker där?<br /><br />//HH<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-24448451264718686082018-01-08T17:43:17.937+01:002018-01-08T17:43:17.937+01:00den Lea,
Denna signatur vägrar, som synes ovan, a...den Lea,<br /><br />Denna signatur vägrar, som synes ovan, acceptera de kalla utträdessiffrornas tydliga bild och hävdar att undertecknad lever i sin egen verklighet.<br /><br />Förvisso - i förhållande till den Lea, som rekommenderas att ordentligt granska nämnda siffror och sätta dem vid sidan av aktuella årtal. <br /><br />Jag begär ingalunda att hon skall tro på mig. Bara på dokumenterade sanningar. Att dessa sedan är på min sida, behöver hon ju inte låtsas om.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-36878324304607422552018-01-08T17:06:43.187+01:002018-01-08T17:06:43.187+01:00BOD - Hela Ditt resonemang bygger ju på antaganden...BOD - Hela Ditt resonemang bygger ju på antaganden och hypoteser; det finns nämligen ingen saklig grund som entydigt visar det ena eller det andra orsakssambandet (eller har det numera kommit någon doktorsavhandling i 1900-talets kyrkohistoria som benar upp frågan?). Jag var också med (och aktiv i SvK) på den tiden (vi är ungefär jämgamla), men mina minnesbilder stämmer inte med Dina. Nog var det just ämbetsreformen (som ju var ett ensidigt sekulärpolitiskt beslut mot kyrkomötets vilja) som fick alltfler av kyrkfolket (Kyrklig Samling bestod ju ingalunda av enbart "högkyrkliga") att tappa förtroendet för staten och vilja lämna det "trygga äktenskapet"? Eller var det de sekulära politikerna som tröttnade på "äktenskapet" när de fick så mycket protester och ifrågasättanden inifrån kyrkan? (Själva principfrågan om statskyrkans avskaffande hade ju länge stått på flera partiers program utan att tidigare ha förverkligats).<br /> <br />Min bild är alltså att det var den påtvingade ämbetsreformen som blev den första spiken i kistan för det "trygga äktenskapet". Men inte den enda - långt ifrån! Den följdes ju av flera (t.ex. samvetsklausulens upphävande och äktenskapsreformen) med samma form av politiskt övervåld mot ett trossamfund. Och nu ser vi alltså en f.d. statskyrka (endast delvis befriad från det partipolitiska oket), där inte bara ämbete och äktenskap omtolkas, utan även andra - än mer centrala - delar av klassisk kristen tro (vilka andra kyrkor talar öppet om t.ex. Gud som "hen" och Anden som "livgiverskan"?).<br /><br />Nu tror jag ju inte att Du och jag kan bli överens om historieskrivningen (någon skulle väl kunna hävda att vi båda blivit för gamla och envisa :-) ) och själv har jag ju lämnat SvK för länge sedan. Jag tycker bara att det är sorgligt att se hur den förfallsprocess som inleddes med det statliga övergreppet i ämbetsfrågan, fortsätter och accelererar i min barndoms kyrka. Tack och lov finns det andra kyrkor där klassisk kristen tro fortfarande förkunnas (och som - i motsats till SvK - växer)./PaulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-81789129599720276382018-01-08T14:23:32.228+01:002018-01-08T14:23:32.228+01:00Anonym 22:25, historien förtäljer inte om biskopen...Anonym 22:25, historien förtäljer inte om biskopen hade med sig något budskap åt ena eller andra hållet.<br />Men bara det faktum att Oas-mötet betraktades som så relevant för SvK att det fick ett biskopsbesök har nog inte hänt sedan biskop Bertils dagar. Kyrkfolket i Växjö stift får avgöra om biskopen fick med sig något hem.<br />Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-50228657351361335702018-01-08T09:14:19.681+01:002018-01-08T09:14:19.681+01:00Jag älskar den också, men nog är den fariseisk, en...Jag älskar den också, men nog är den fariseisk, enlig Odebergs klassiska bok. Farisén ville följa alla bud och genom förbundstroheten gå in i härligheten. Gud ser till strävan och fyller med sitt mildhets mått upp det som fattas. Jmf. Fattig bonddräng. Genom svett och arbete blir du frälst. <br /><br />Men Fadern har inget milt mått. Han kräver helighet. Bara genom Sonens offer och blod kan vi bli frälsta. Det är han som klär oss i rättfärdighetens veta kläder oavsett gärningar.<br /><br />/LaikosAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-25716834346057138702018-01-08T08:42:28.455+01:002018-01-08T08:42:28.455+01:00Paul,
-Tyvärr har Du växlat in på helt fel spår; ...Paul,<br /><br />-Tyvärr har Du växlat in på helt fel spår; ämbetsreformen har inte startat utträdesvågen, ty den kom - siffermässigt belagd, som jag visade för bara några dagar sedan - efter år 2000. Mellan 1958 och sistnämnda år var alltså medlemsantalet mycket stabilt med få utträden. Alltså drygt fyra decenniers stabilitet. Siffrorna talar sitt tydliga språk! <br /><br />Men jag kan upplysa Dig om att medlemsflykten hade blivit påtaglig, om ämbetsreformen INTE hade genomförts; folkopinionen ville INTE att kvinnor skulle hindras från att bli präster. Det är den enkla sanningen, som kan vara svår att acceptera för högkyrklighetens företrädare. <br />Äktenskapet mellan kyrkan och staten hade församlingarna bakom sig, ty det garanterade trygghet och stabil kyrklig ekonomi. Att det skulle vara en principiell orimlighet dementeras ju av fakta: att det hade ett stort antal år på nacken, fungerade väl, accepterades av i stort sett alla och alltså inte genererade folkliga protester. <br />Man kan säga att det var ett vinnande lag för alla som slogs sönder 1995 med de konsekvenser vi ser i dag.<br /><br />Den sekulära makten har aldrig, som påstås på dessa spalter ibland, ingripit i trosfrågor. Varifrån Du har fått påståendet att politikerna inte ville kyrkans väl och att det var ateistiskt inflytande i Svenska kyrkan, förstår jag inte. <br />Det var ju i stort bara de politiska partierna som ställde upp i kyrkovalen och tog ansvar; prästerna protesterade inte, och allt flöt lugnt och fint. Jag vet, Paul, ty jag var med redan på den tiden.<br /><br />Jag har skrivit det flera gånger tidigare men upprepar det igen: det var högkyrkligheten och missionsförbundarna i skön förening, som redan i slutet av 1970-talet började angripa det trygga äktenskapet med argumentet (särskilt högkyrklighetens) att en "fri" kyrka skulle bli en "levande" och "framgångsrik" kyrka. <br />Lovsångerna skulle alltså ljuda över nejden, kyrkklockornas klang skulle vittna om liv, rörelse, medlemsentusiasm, till sista bänken fyllda kyrkor vid gudstjänster och mässor!<br />Allt Gud till ära och pris!<br />Profetiorna om kyrkans ljusa framtid avlöste varandra i det annars så omaka parets - högkyrkliga plus missionsförbundarna - gemensamma kamp för att slå sönder det välfungerade äktenskapet! <br /><br />När de till slut lyckades försvann den gemenskapen; idag är det inga högkyrkliga företrädare, som håller de forna vännerna i handen. Och, bäste Paul, i dag ser eller hör vi heller inga av denna teologiska inriktnings apologeter som bröstar sig över det resultat, som deras skilsmässa skulle leda till.<br />Om den saken är det tyst, tystare än det ljud som en kyrkråtta ger ifrån sig!<br /><br />De pekade ut fel väg för Svenska kyrkan. Så enkelt - men djupt allvarligt - är det. Medlemmarna flyr, ekonomin försämras kontinuerligt, konfirmations- och vigselfrekvensen minskar, alla andra siffror pekar nedåt.<br /><br />Men inte får Svenska kyrkan hjälp ifrån dem som var generatorer för denna tragiska utveckling. Inte erkänner de sin grova felbedömning och öppet beklagar den.<br /><br />Nej, de går i stället till attack mot Svenska kyrkan, som varje dags texter på denna blogg visar. Kyrkan är allmänt usel, styrs av förblindade maktpolitiker, som struntar i tron, kyrkan är allmänt usel och ej längre en riktig kyrka.<br /><br />Snälla Paul, är det inte lika bakvänt som märkligt, att de som inledde rivningsprocessen mot det trygga kyrka-statäktenskapet med fagra löften om en solig och varm framtid, nu har mage att höja pekpinnen och mästra den kyrka, som de själva har avlövat?<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-67210121384046173772018-01-08T00:53:18.579+01:002018-01-08T00:53:18.579+01:00BOD - Det vet jag naturligtvis inte - och det förv...BOD - Det vet jag naturligtvis inte - och det förvånar mig att Du kan vara så tvärsäker; något orsakssamband är sannerligen inte visat. Är Du kanske synsk eller har andra övernaturliga gåvor? Men jag har några hypoteser: att skeendet kan vara effekter av att ämbetsstriden startades av rent sekulärpolitiska skäl och ledde till att kyrkfolket tappade förtroendet för okyrkliga politiker. Åtminstone i mindre och medelstora församlingar var det ju tidigare vanligt med div. "samlingslistor" av typen "kyrkans väl" (som upplevdes som nästintill "opolitiska" och där kandidaterna ofta var kända av kyrkfolket). Ämbetsstriden ledde dock till ett förstärkt och mer profilerat partipolitiskt inflytande (det gällde väl att sätta obstinata troende på plats?). Min förmodan är alltså att ämbetsreformen (som ju genomdrevs av staten mot kyrkomötets vilja) inledde en utveckling som fick en stor del av väljarna (både de redan indifferenta icke-kyrkliga och nu också alltfler av de kyrkliga) att inse att statskyrkosystemet var en principiell orimlighet (i och med att den sekulära makten ingrep i trosfrågor och att riksdagen satte sig över Bibeln), så att kraven på en skilsmässa (som ju redan fanns bland socialister, liberaler m.fl. på ett mer teoretiskt plan) därmed förstärktes - både bland de sekulära som tyckte att kyrkfolket konstrade, och nu även bland kyrkfolket självt som nu insåg att politikerna inte ville kyrkan väl och därmed ville slippa ateistiskt inflytande. När sedan ytterligare statliga/sekulärpolitiska övergrepp tillkom (samvetsklausulens upphävande? vignings- och befordringsstoppet? äktenskapsfrågan?), så ledde det till dagens halvmesyr, eftersom politikerna ville slippa dras in i (för dem obegripliga) teologiska diskussioner men ändå inte ville släppa kontrollen ("gärna en 'fri' kyrka bara vi kan behålla makten")? Inte vet jag - och rimligen vet inte heller Du! Jag är inte tvärsäker (och jag lämnade ju SvK redan på 1960-talet, så jag har inte varit delaktig i processen), men jag håller det ändå för högst sannolikt att det var övergreppet i ämbetsfrågan som startade den process som så småningom medförde att både politikerna och kyrkfolket ville slippa ha med varandra att göra. Möjligen har SvK en chans att blomstra upp igen om den - äntligen och på allvar - slipper det partipolitiska strypgreppet, men jag är ytterst pessimistisk. Den kristna tron i vårt land tycks numera vara mest vital i andra samfund än SvK./PaulAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-46704659573874309772018-01-08T00:38:22.652+01:002018-01-08T00:38:22.652+01:00Vilken "biskop" Fredrik??
AntonyVilken "biskop" Fredrik??<br />AntonyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-12000413018389517422018-01-07T23:54:28.826+01:002018-01-07T23:54:28.826+01:00Hr Dike tycks verkligen på fullt allvar tro att fo...Hr Dike tycks verkligen på fullt allvar tro att folk gick ur kyrkan i protest mot skilsmässan från staten. Snurrigt!<br /><br />den LeaLeahttps://www.blogger.com/profile/00018616593780172716noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-16568945089059001782018-01-07T22:35:20.275+01:002018-01-07T22:35:20.275+01:00Och vad tog nämnde biskop med sig hem till sitt st...Och vad tog nämnde biskop med sig hem till sitt stift från nämnda OAS-möte???<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-69812150098489270432018-01-07T22:02:20.110+01:002018-01-07T22:02:20.110+01:00"biskop" Fredrik?
Berit"biskop" Fredrik? <br />BeritAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-31203698280000527822018-01-07T21:23:47.615+01:002018-01-07T21:23:47.615+01:00Jag är för bordet i Uppsala på villkor att det kom...Jag är för bordet i Uppsala på villkor att det kompletteras med på en av stolarna sittande, djupt begrundande ärkekommandora med mitran på sned och ansiktet i händerna, uppgivet stirrande ner i bordsskivan. Titel: “Avdukat”. /JohnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-51401203337991846192018-01-07T21:00:28.988+01:002018-01-07T21:00:28.988+01:00Herr "förtroendevalde" Dike, som sätter ...Herr "förtroendevalde" Dike, som sätter en ära i att aldrig sätta sin fot i kyrkan på söndagarna, grundar sin bild av sv"k" mellan de många gäspningarna på kyrkofullmäktigemötena i Mörrum. <br />Där, i den underbara zonen mellan skön sömn och plötsligt yrvaken verklighet, formas en hel världsbild. /John Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-41912423243209587732018-01-07T20:47:03.360+01:002018-01-07T20:47:03.360+01:00En duktig illusionist har genomfört sitt trick red...En duktig illusionist har genomfört sitt trick redan innan publiken tror sig se att han utför det. /JohnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-75747052749501918322018-01-07T20:32:03.791+01:002018-01-07T20:32:03.791+01:00Jfr Jesus vid 12 års ålder i templet. Tacksam att ...Jfr Jesus vid 12 års ålder i templet. Tacksam att dagens högmässopredikant tog upp den texten (från Söndagen efter Nyår som i år ramlade bort för att Trettondedagen trängde sej före).Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-48718536798808005942018-01-07T19:40:38.232+01:002018-01-07T19:40:38.232+01:00Björn Fyrlund och Paul,
Till Fyrlund: Det är en f...Björn Fyrlund och Paul,<br /><br />Till Fyrlund: Det är en förmodan att den handlar om hans åsikter - en förmodan baserad på en viss och långvarig kännedom om var haren har sin gång.<br /><br />Till Paul detta:<br /><br />-Det var många, medges det. Alldeles för många. Men, som jag har påpekat tidigare, det var ju resultatet av skilsmässan mellan kyrkan och staten.<br />Fundera över, bäste Paul, varför de tillhöriga stannade kvar under decennierna före 1990-talet, då vi därtill hade i stort bara de politiska partierna som ställde upp i valen?<br /><br />Den tankenöten kan du försöka knäcka och återkomma, när Du har lyckats.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-16353224461037787132018-01-07T19:25:49.763+01:002018-01-07T19:25:49.763+01:00Det blir nog kul att sitta och ta ett glas vin ell...Det blir nog kul att sitta och ta ett glas vin eller ett stop öl varma sommarkvällar vid det bordet/Sven-Åke Nilsson.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-33278832357229760882018-01-07T18:06:26.585+01:002018-01-07T18:06:26.585+01:00Vad är det för fariseiskt med psalm 183? det är en...Vad är det för fariseiskt med psalm 183? det är en av mina favoritpsalmer. Synd att man mest får höra den på begravningar. <br /><br />Är det bönen i slutet att Gud måtte döma mig med sin mildhets mått? Det är väl tanken med Gud som Kristus? I enlighet med Joh 3:16-17. Det vill säga psalmdiktaren/-sångaren försöker inte få fördel för sig själv, utan förtröstar på att kunna bli frälst undan det rättmätiga straffet. <br />Det handlar visserligen innan om att kunna leva på den plats man satts och fullgöra ”jordisk gärnibg och jordisk plikt”, men det är inte den som är avgörande. <br /><br />När det gäller Lutherbordet så är det bara fel. Men ett Luthermonument kunde vara rätt. <br /><br />Canutus HahnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-44154858619352222642018-01-07T18:05:48.370+01:002018-01-07T18:05:48.370+01:00Nu är jag väl inte överdrivet insatt i svenskkyrkl...Nu är jag väl inte överdrivet insatt i svenskkyrklig jurisdiktion, men hur har domkapitlet (DK) tänkt att det ska funka.<br />Om kyrkorådet (KR) väljer att inte ta upp ärendet igen, t.ex. om att aldrig godkänna en föredragningslista med någon sådan beslutspunkt, hur ska DK agera då?<br />Pricka domprosten för att denne inte lyckats övertala de förtroendevalda om nödvändigheten att ta beslut i frågan igen?<br />Eller ska DK avsätta de av medl3mmarna förtroendevalda som vägrar lyda DK:s uppmaning?<br />Eller kan DK bötfälla domkyrkoförsamlingen?<br />DK är helt enkelt en riktig ankunge - eller kanske gökunge - i de kyrkliga demokratiska beslutshierarkin.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-55222640088052098092018-01-07T18:03:21.294+01:002018-01-07T18:03:21.294+01:00Hr Dike lever i sin egen 'verklighet', den...Hr Dike lever i sin egen 'verklighet', den saken är klar.<br /><br />den LeaLeahttps://www.blogger.com/profile/00018616593780172716noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-30083738192222423472018-01-07T17:57:26.249+01:002018-01-07T17:57:26.249+01:00Nog finns det väl spår av den arianska villfarelse...Nog finns det väl spår av den arianska villfarelsen på sina håll inom SvK?<br />Hur ska man annars kunna läsa trosbekännelsen "narrativt" och inte bokstavligt?Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-49657875960666072112018-01-07T17:50:59.330+01:002018-01-07T17:50:59.330+01:00Biskop Fredrik gjorde tvärtom och åkte till Oas-mö...Biskop Fredrik gjorde tvärtom och åkte till Oas-möte som en av de första sakerna han gjorde.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.com