tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post3756649009233459353..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: KyrkfolketBloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger46125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-63485978271011811642017-07-14T14:24:43.418+02:002017-07-14T14:24:43.418+02:00Bengt Olof,
var vänlig att avhålla dig från att nä...Bengt Olof,<br />var vänlig att avhålla dig från att nämna mig i en diskussion där jag inte är med!<br />Det var ren slump att jag fick syn på detta då jag inte varit inne på en dryg vecka.<br />Fult är ett milt ord om det du gör här ovan!<br />Eva HEvahttps://www.blogger.com/profile/05283661423996060200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-29250555604421495622017-07-12T20:42:12.315+02:002017-07-12T20:42:12.315+02:00Jag kan tänka mig att somliga nu angriper BOD och ...Jag kan tänka mig att somliga nu angriper BOD och hävdar att det visst är så, att dessa företrädare inte är goda kristna. Men jag vill försvara dessa människor ("företrädarna") och BOD, d.v.s. inte deras förståelse av kristendomen, men deras rätt att tro som de vill.<br />SvK är ett mycket liberalt samfund. SvK är en öppen folkkyrka, som inte gör skillnad på folk. SvK har kvinnliga präster. SvK "viger samkönat". Det är faktiskt bara att öppna ögonen och acceptera verkligheten. Frasiushttps://www.blogger.com/profile/10243758478244989081noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-91058096387935789432017-07-12T16:33:17.972+02:002017-07-12T16:33:17.972+02:00Peter T,
-Ditt omdöme om de folkvalda partiföretr...Peter T,<br /><br />-Ditt omdöme om de folkvalda partiföreträdarnas engagemang i, och ansvar för, Svenska kyrkan är inte särskilt snyggt och baseras uppenbarligen på den förutfattade åsikten att företrädarna inte är goda kristna.<br /><br />Den slutsatsen är heller inte trevlig.<br /><br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-33980229660144751022017-07-11T08:53:47.775+02:002017-07-11T08:53:47.775+02:00Tvisterågan är om kyrkans erfarenhet av politiska ...Tvisterågan är om kyrkans erfarenhet av politiska partiers inblandning varit god.<br />Vi vet alla hur långa de varit.<br />Att politsika partier anser att deras inblanding varit god hyser jag inga som helst tvivel om. De flesta i SvK engagerade politiker kan väl knappt räkna upp mer än två komponenter bärande i SKB?Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-40934073258257032472017-07-10T22:22:02.373+02:002017-07-10T22:22:02.373+02:00Elisabeth och Peter T,
-Jag håller helt med Dig, ...Elisabeth och Peter T,<br /><br />-Jag håller helt med Dig, Elisabeth. Kommentera skall man göra lugnt, sakligt och stilla - och med eftertanke.<br /><br />-Visst, Peter T, var kyrkoråden av värde. Vad annars? Men märk väl partiernas långa erfarenhet av kyrkan - och vice versa!<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-34946601270891968732017-07-10T20:23:10.894+02:002017-07-10T20:23:10.894+02:00Enligt Bengt Olof Dike fanns inte den svenska folk...Enligt Bengt Olof Dike fanns inte den svenska folkkyrkan innan politiska partier aktivt engagerade sig på 1930-talet. Var kyrkoråden dessförinnan av intet värde?<br />De som är läskunniga kan se min kommentar ovan 10:57 för en välmoti erad definition av kyrkfolket.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-2541934436889636602017-07-10T14:16:00.062+02:002017-07-10T14:16:00.062+02:00Då förstår jag vad du skrev. Men genom att erkänna...Då förstår jag vad du skrev. Men genom att erkänna en kyrkas dop, erkänner man det som en kristen kyrka. Det är samma sak. Därför erkänner vi i vårt samfund inte dop som förrättats inom Jehovas vittnen, Mormonerna eller andra unitariska kyrkor. Däremot erkänner vi dop som utförts inom SvK eller RKK. Även när kv*nn*pr*stm*tst*nd*rn* försvunnit ur den förstnämnda. Frasiushttps://www.blogger.com/profile/10243758478244989081noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-89874932179709261842017-07-10T13:18:53.450+02:002017-07-10T13:18:53.450+02:00Omdömena om dig, BOD, beror kanske på att du, med ...Omdömena om dig, BOD, beror kanske på att du, med den druckna papegojans envishet, gång på gång upprepar de frågor du redan fått svar på. Det är inte utan att man kan känna en viss förståelse för Jonte m.fl. Det är möjligt att du inte kan bättre än så här men lite tröttande är det allt.<br /><br />Jag tror, i all välmening, att debatten skulle vinna på att du, innan du svarar på något, läser igenom inlägg och kommentarer lugnt och stilla och med eftertanke. Ett tips bara.Elisabethnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-90697182566923056382017-07-10T10:57:20.354+02:002017-07-10T10:57:20.354+02:00Jag vaknade idag och insåg att kyrkfolket är de so...Jag vaknade idag och insåg att kyrkfolket är de som älskar att gå i kyrkan så mycket att de inte vill något annat hellre än att fira gudstjänst på söndagen.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-92176421560393835232017-07-10T09:50:16.864+02:002017-07-10T09:50:16.864+02:00Ingen aning, det borde stått döpt!
AntonyIngen aning, det borde stått döpt!<br />AntonyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-45005161519554906062017-07-10T09:47:47.300+02:002017-07-10T09:47:47.300+02:00Jonte, Peter T och den Lea,
-Det är fjärran från ...Jonte, Peter T och den Lea,<br /><br />-Det är fjärran från sakliga svar som ni levererar. Den lyder alltså hur man meriterar "kyrkfolk" och var gränserna för meriteringen går: ett eller flera kyrkobesök - eller vad.<br /><br />Att svara med att jag hör hemma i förrförra århundradet, att jag är "enfaldig" eller hänvisning till 1932 visar bara att ni inte kan karakterisera kyrkfolket.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-9890794717478510892017-07-10T01:15:31.820+02:002017-07-10T01:15:31.820+02:00"urvalet av kyrkfolket"
Hr Dike är verkl..."urvalet av kyrkfolket"<br />Hr Dike är verkligen så fruktansvärt enfaldig ...<br /><br />den Lea Leahttps://www.blogger.com/profile/00018616593780172716noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-42043025116276096612017-07-09T23:12:05.423+02:002017-07-09T23:12:05.423+02:00Det behövdes inga nomineringslistor för 1932.
De s...Det behövdes inga nomineringslistor för 1932.<br />De skulle onte behövas idag heller om man valde kyrkorådet med acklamation efter postludiet på t.ex. Mickelsmäss.<br />Indirekta val av delegater till högre instanser.<br />Var det inte så det funkade i det politiska partiet BOD var aktiv inom en gång? (Lokal styrelse vald av medlemmar närvarande på årsmöte, delegater till distrikt utsedda av lokal styrelse.)<br />Ja eller nej?Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-25972830599800557872017-07-09T22:59:58.392+02:002017-07-09T22:59:58.392+02:00Antony, Vad är en "slå"?Antony, Vad är en "slå"?Frasiushttps://www.blogger.com/profile/10243758478244989081noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-4741912048587233012017-07-09T22:23:10.412+02:002017-07-09T22:23:10.412+02:00Svenska folket, Sverige och Svenska Kyrkan är idag...Svenska folket, Sverige och Svenska Kyrkan är idag bara konstruktioner som fortlöpande dekonstrueras. BOD hör inte hemma i det föregående århundradet utan i det förrförra.<br /><br />Men föralldel. Äldre herrar kan väl ostört få spela på sitt positiv.<br /><br />Jonte<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-9262434334823409882017-07-09T20:18:01.086+02:002017-07-09T20:18:01.086+02:00Nu går vi för långt! Svenska Kyrkans anställda är ...Nu går vi för långt! Svenska Kyrkans anställda är inte utmärglade. Om Antony faller i onåd hos Antje, skickas han inte hem med dödliga hjärnskador efter några års hård regim. Enfald råder ännu inte i den kyrkliga debatten. Än finns kritiska röster.<br /><br />Lars-GunnarAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-5920724874431124282017-07-09T20:15:04.959+02:002017-07-09T20:15:04.959+02:00Det är ytterskt tragiskt, men BOD begriper inte vi...Det är ytterskt tragiskt, men BOD begriper inte vilken djävulens tjänare han har blivit, vilket vår Herre verkligen varnade som ett omen inför sett yttersta domen.<br />Dike verkar vara en from men vilseledd figur - bed för honom!<br />Antony Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-10340154855684992812017-07-09T19:58:38.124+02:002017-07-09T19:58:38.124+02:00HFG,
-Du har i fyra långa texter undervisat oss o...HFG,<br /><br />-Du har i fyra långa texter undervisat oss om Din modell för bestämmandet i Svenska kyrkan. Visst är de intressanta men förbigår helt det som jag påpekat flera gånger men som ingen utom en kommentator yttrat sig om: hur urvalet av kyrkfolket skall göras.<br />Den enda rösten ansåg att kyrkoherden och/eller biskopen sist och slutligen skall rekrytera kandidater till listorna, vilket naturligtvis är befängt. Som jag skrev i en tidigare kommentar har de inte med nomineringarna att göra. <br /><br />Jag tycker mig se en alltför snäv tolkning hos dig, HFG, av vad vår kyrka är: en öppen folkkyrka, som inte gör skillnad mellan människor utan välkomnar alla. Ser du inte orimligheten av att stå vid kyrkporten och dela in besökarna i kyrkfolk och andra, dvs just vi och dom? Det är det ena.<br /><br />Det andra är - ännu en repetition - att alla kyrkans tillhöriga, dvs medlemmar, vardera har en röst, vilken har samma tyngd oavsett vem som lägger den i urnan. Vill Du ändra den ordningen? <br /><br />Jag tror att bloggaren Dag kan komplettera min information och särskilt då poängtera orimligheten av att kyrkoherden skall blanda sig i nomineringar och val. Tror Du att Dags grupp, FK, skulle acceptera detta? Om exempelvis FK i Lunds stift nominerar TV-kändisen Göran Skytte på KM-listan eller Elisabeth Sandlund på samma lista i Stockholms stift. lär väl ingen lokal kh i stiften kunna påverka de nomineringarna, eller hur?<br /><br />Men jag märker som något av en röd tråd i flera texter ett överskuggande önskemål att prästernas roll skall stärkas i ledningen av vår kyrka och de förtroendevaldas reduceras eller avskaffas.<br /><br />Om det blir fallet, är Svenska kyrkan ej längre en demokratiskt styrd folkkyrka utan i stället en prästkyrka. Jag tror att svenska folket tackar nej till en sådan. <br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-54384196224984290252017-07-09T19:36:41.120+02:002017-07-09T19:36:41.120+02:00Lars-Gunnar, du beskriver Nord-Korea, och jag har ...Lars-Gunnar, du beskriver Nord-Korea, och jag har aldrig blivit så upplyst förut. Svky har blivit en postkristen religiös organisation som liknar Nord-Korea!<br />Antony Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-38525474221382493422017-07-09T19:33:03.597+02:002017-07-09T19:33:03.597+02:00PS. Ett problem blir då en minoritet av 38,25-timm...PS. Ett problem blir då en minoritet av 38,25-timmes prästerna inte tror på Nicaenum etc.... Svky är "död", låt oss ge samfundet en värdig begravning.<br />AntonyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-66436877919573242052017-07-09T19:29:19.606+02:002017-07-09T19:29:19.606+02:00Den Katolska Kyrkan upptar alla som är korrekt döp...Den Katolska Kyrkan upptar alla som är korrekt döpta, av en korrekt slå<br />..etc, till sin fulla gemenskap.<br />Antony Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-14705304233582214412017-07-09T14:36:14.215+02:002017-07-09T14:36:14.215+02:00Om Kyrkfolket – del 4 av 4
Nu med detta sagt kan ...Om Kyrkfolket – del 4 av 4<br /><br />Nu med detta sagt kan följande sägas.<br /><br />Som ni säkert förstått tycker jag att bestämmandet i Svenska kyrkan ska utövas av människor som är troende. Det är fantastiskt att denna självklarhet ens behöver sägas. Det kristna livet levs i gemenskap med andra kristna, bl.a. genom att man firar gudstjänst tillsammans.<br /><br />Hur ska (för)troendevalda kunna leda en församling vars liv man inte deltar i? Vilka förebilder är förtroendevalda vars kristna liv tar sig uttryck bara i bönen i samband med kyrkorådsmötet? Ber vi inte för att kyrkan och gudstjänsten ska myllra av liv? <br /><br />Man kan inte stå vid sidan av och inte delta om man vill göra anspråk på att få förtroende att leda och besluta. Ordet stavas just ”förtroende”.<br /><br />För att ta en idrottslig referens. I den stad som jag bor i finns ett hockeylag som är med i SHL. På varje match finns styrelsen bänkad. Hur skulle det se ut om styrelsen i hockeylaget aldrig kom på matcherna och delade glädjen och sorgen över resultaten med de övriga supportrarna? Inte ens en idrottsförening skulle acceptera att dess styrelseledamöter inte var delaktiga och visade sitt engagemang tillsammans med övriga medlemmar. Varför är då tålamodet så stort inom Svenska kyrkan?<br /> <br />Det är horribelt att påstå alla röstberättigade medlemmar skulle vara delaktiga i församlingens gemenskap genom att utöva sin rösträtt vart fjärde år.<br /><br />Det borde vara självklart. Hur kan man vara förtroendevald och inte delta i församlingsgemenskapen? Centrum för församlingens gemenskap är inte kyrkorådets sammanträden utan gudstjänsten. Det är till gudstjänsten vi kristna är kallade att samlas. Det är inte i kyrkorådet som församlingens livsluft finns.<br /><br />Och på tal om luft. Att tala kräver luft. Luft för att andas och luft för ljudvågorna att färdas i. Kyrkan ska inte vare en arena för sk föreningsmänniskor som gillar dagordningar, att sitta av sammanträden och som gillar att höra sin egen röst, som älskar att få komma till tals för sin egen skull om det så är i bostadsrättsföreningens styrelse som i barnens idrottsklubb.<br /><br />Uppdraget är att ödmjukt tjäna Herren i gemenskap med andra. <br /><br />Och det blir ”vi och dom”. Ett välkomnande ”vi och dom”. En församling som följer Jesus kallelse håller famnen öppen för alla oavsett om människor redan är troende eller nyfikna på vad kristen tro är. Församlingen är öppen mot Gud och öppen för alla människor som vill veta mer om kristen tro och som vill möta Jesus i sina liv. <br /><br />/HFG<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-26391082895172205892017-07-09T14:35:44.481+02:002017-07-09T14:35:44.481+02:00Om Kyrkfolket – del 3 av 4
Jesus lärde sina lärju...Om Kyrkfolket – del 3 av 4<br /><br />Jesus lärde sina lärjungar att vara en efterföljare till honom vilket lägger grunden för församlingens liv och identitet. Jesus lärde sina lärjungar att leva i tre relationsriktningar. Relationen till Gud Fadern, relationen till den lilla gemenskapen och relationen till de människor och den värld de möter och är kallade att tjäna på olika sätt.<br /><br />Att leva det kristna livet tillsammans med andra människor är en grundläggande sak för att kunna förstå vad det innebär att vara kristen. Den kristna trons liv är inte ett liv i ensamhet.<br />När Jesus lämnade är lärjungarna var det i de små gemenskaperna i de första kristnas hem som de första stegen togs.<br /><br />Detta illustreras bland annat i Apostlagärningarna (2:42-47)<br />”De som tog till sig hans ord lät döpa sig, och den dagen ökade de troendes antal med inemot tre tusen. Och de deltog troget i apostlarnas undervisning och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och bönerna. Alla människor bävade: många under och tecken gjordes genom apostlarna. De troende fortsatte att samlas och hade allting gemensamt. De sålde allt vad de ägde och hade och delade ut åt alla, efter vars och ens behov. De höll samman och möttes varje dag troget i templet, och i hemmen bröt de brödet och höll måltid med varandra i jublande, uppriktig glädje. De prisade Gud och var omtyckta av hela folket. Och Herren lät var dag nya människor bli frälsta och förena sig med dem.”<br /><br />Genom att läsa om de första församlingarna får vi en röd tråd, ett DNA. Det handlar om delaktighet i undervisning, i bön och i gudstjänstfirande som först på 300-talet började formaliseras till det gudstjänstfirande vi känner idag. Delaktigheten med andra kristna ger tron näring. Delaktighet i brödbrytelsen och utsändningen ger näring till frimodigheten att själv och tillsammans med andra berätta om evangeliet om Jesus. Vi alla troende är en del av en enda kropp. Jesus är kroppens huvud. En relation med Jesus förutsätter en delaktighet i kroppen, dvs. församlingen. <br /><br /><br /><br />Det finns de teologiskt skolade som bättre kan förklara vad en församling är. Min poäng är att det kristna livet inte kan levas i ensamhet. Livet behöver ett centrum. Jesus är centrum och det är gudstjänstfirandet som är navet i gemenskapen med honom. Och det är en fötternas bekännelse att fira gudstjänst. <br /><br />Svenska kyrkan har en organisation och en juridisk struktur som inte överensstämmer med ”urkyrkan”. Biskop Fredrik Modéus har i sin bok ”Våga vara kyrka” helt korrekt skrivit att utgångspunkten för arbetet med församlingsväxt måste vara den gudstjänstfirande minoriteten. Utgångspunkten kan inte vara den minsta gemensamma nämnaren medlemskapet. <br /><br />Det är en paradox i Svenska kyrkan att medlemsantalet är högt men att antalet troende och aktiva är betydligt lägre. Jag tycker frågan om medlemsantalet saknar större betydelse. Visserligen har medlemsantalet icke oväsentliga ekonomiska betydelser men i grunden är det de troendes skara som räknas. Det är i de troende och i de troendes gemenskap med Jesus som kyrkan måste ha sitt centrum. Det är sedan de troendes uppdrag att i ord och gärningar sprida evangeliet om Jesus. Så oavsett om icke-troende är medlemmar eller inte finns de där ute på det missionsfält som varje territorialförsamling utgör.<br /><br />/HFG<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-54445444271362416192017-07-09T14:35:29.230+02:002017-07-09T14:35:29.230+02:00Om Kyrkfolket – del 2 av 4
För att förstå dagens ...Om Kyrkfolket – del 2 av 4<br /><br />För att förstå dagens situation krävs en historisk tillbakablick när det gäller kyrkans liv och leverne allt från den tid då den kristna tron första gången kom till Sverige och utvecklingen därefter med reformationen och enhetskyrkan till det sena påfundet under början av 1900-talet om Svenska kyrkans roll som sk. folkkyrka.<br /><br />Under den här resan har mycket hänt. Under 30- och 40-talet kom folkkyrkobegreppet innebära en slags omtolkning av vad som var Kristi kyrka. Svenska folket var kyrkan och därmed skulle även folket ges makt att genom partipolitiker bestämma om kyrkans angelägenheter. Svenska kyrkans identitet vissnade till att ännu mer bli en statskyrka. Jag citerar Björn Gusmark från hans bok ”Vilja, våga, växa”: ”Svenska kyrkan fick en utveckling som på flera sätt avvek från den bibliska tanken med församlingen. Vi fick en kyrka där politiker, som emellanåt [sic!] till och med var öppet icke-troende, styrde kyrkan. De vigdas inflytande minskade. De tidigare många frivilliga som haft olika uppgifter blev efter fackföreningarnas påtryckningar avlönade. Nu började en professionalisering av kyrkan. En del utbildades, andra slutade som frivilliga av olika skäl. Svenska kyrkan blev de anställdas kyrka, styrd av politikerna.” <br /><br />Kokar man ner det hela handlar det om en perspektivförskjutning och vilket perspektiv man anlägger. Ett utifrån och in-perspektiv eller ett inifrån och ut-perspektiv. Det rådande perspektivet är felaktigt utifrån och in, d.v.s. från världen och in i kyrkan. Kyrkan är en intressant arena för socialdemokraterna. Kyrkan behöver centerpolitiska värdering osv. Kyrkan behöver inte ”påfyllning” utifrån. Det är Jesus och Ordet som är grunden.<br /><br />Jesus och den kristna tron går inte att inordna eller tolka utifrån futtiga mänskliga ideologier, allra minst i en ytlig vänster-högerskala. Tron får konsekvenser men det är inte politik eller partipolitik att bry sig om sin nästa eller att bry sig om skapelsen. Det är inte något som kan få en etikett höger eller vänster. Att hävda att allt är politik är att inordna Kyrkan i ett sekulärt system. Att tänka utifrån och in.<br /><br />Jag vill fortsätta mitt resonemang och ta fasta på vad Björn Gusmark skrivit: ”Svenska kyrkan fick en utveckling som på flera sätt avvek från den bibliska tanken med församlingen.”<br /><br />Vad är en församling? Vad innebär det kristna lärjungaskapet?<br /><br />Om man studerar dessa frågor ger det sig ganska naturligt att det finns och måste finnas ett ”vi och dom” inom Svenska kyrkan sett i förhållande till den brokiga skara som dess medlemmar utgör.<br /><br />Det är inte rösträtten, det formella medlemskapet, som konstituerar församlingsgemenskapen. Det är inte alla inom det territoriella området ”X församling” som utgör församlingen. <br /><br />Det handlar i grunden om delaktighet. Om att det kristna livet inte kan levas i ensamhet. Genom att inte delta exkluderar man sig själv. Ett eget beslut som skapar ”vi och dom”. De som är delaktiga utesluter inte någon. <br /><br />Jesus sade: <br />”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”<br /><br />I Kyrkoordningen anges:<br />"Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Syftet är att människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas."<br /><br />Bör inte medlemmarna främja det kristna uppdraget? Bör inte företroendevalda främja det kristna uppdraget?<br /><br />/HFG<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-61898144799844806512017-07-09T14:35:13.815+02:002017-07-09T14:35:13.815+02:00Om Kyrkfolket – del 1 av 4
Det finns faktiskt fle...Om Kyrkfolket – del 1 av 4<br /><br />Det finns faktiskt flera ”vi och dom” inom Svenska kyrkan och en förutsättning för att Svenska kyrkans liv ska blomstra är att alla förstår och bejakar det. Det är om detta ”vi och dom” som allting handlar om. <br /><br />Det ”vi och dom” som jag pratar om kan definieras på olika sätt. Exempelvis följande.<br /><br />- Medlemmar resp. icke medlemmar. Svenska kyrkan har ett antal miljoner medlemmar. Den minsta gemensamma nämnaren för dem är just medlemskapet, att de betalar kyrkoavgift och att varje medlem som fyllt 16 år har rösträtt i de tre kyrkovalen.<br /><br />Alla medlemmar har en röst. Men det är inte det som saken handlar om. Diskussionen handlar inte om tillämpningen av det nu gällande regelverket inom det nuvarande systemet. Det handlar om systemet i sig, om ”upplägget” kring Svenska kyrkan och om att det finns och måste finns alternativ till dagens uppbyggnad av Svenska kyrkan. Det är en framtidsinriktad diskussion. <br /><br />- Troende resp. icke troende bland medlemmarna. Många medlemmar tror inte på Gud. Det är ett faktum att många medlemmar väljer att vara medlemmar i Svenska kyrkan och stödja kyrkans arbete på andra grunder än att stödja Guds rikes utbredande. Det handlar exempelvis om kyrkans allmänt världsförbättrande sociala arbete, om krishantering vid katastrofer osv. Vissa vill kunna avropa kyrkliga tjänster vid livets sk stordagar. Om människors motiv att vara medlem finns det gott om undersökningar som anställda inom kyrkan lagt ned betydande tid och resurser för att kartlägga. <br /><br />Det är ”själva grejen” med kristendomen att det är skillnad på den som tror och den som inte tror. Den som tror och blir döpt ska bli frälst. Gud har genom sin nåd gett oss människor möjligheten till befrielse från synden genom Jesus död och uppståndelse och en evig gemenskap med Herren. Nyckeln är alltså tron på Jesus Kristus. Det är där allt tar sin början. Att tro själv och att sedan dela tron och evangeliet om Jesus med andra. Om man inte tror står man utanför gemenskapen med Herren. Detta är helt digitalt.<br /><br />- Aktiva resp. passiva medlemmar. Vissa medlemmar har inte någon eller begränsad kontakt med Svenska kyrkan. Kyrkoavgiften ses som ett bidrag till välgörande ändamål i likhet med att vara månadsgivare till Röda korset, Postkodlotteriet e.dyl. Andra avropar kyrkliga tjänster vid olika tillfällen i livet. Andra tycker att det känns viktigt och fint att besöka kyrka vid advent och jul. Vissa ser kyrkan som vilken förening som helst och vill gärna vara med och bestämma och tycka. Vissa firar gudstjänst regelbundet. Osv. <br /><br />Jag vill poängtera att jag inte är ute efter att moralisera eller döma. Människors tro kan enbart vår Herre validera. Alla medlemmar har rösträtt och alla människor har ett lika värde. Men tron får och har vissa synbara konsekvenser. Det handlar om lärjungaskap och om församlingen. Det handlar om att Svenska kyrkan är något mer än dess medlemmars minsta gemensamma nämnare. Jag återkommer strax till det.<br /><br />Den minsta gemensamma nämnaren i Svenska kyrkan är alltså att medlemmarna är med i en slags förening men att medlemmarna, för att ta en jämförelse från idrottens värld, har olika motiv till att hålla på laget, inte nödvändigtvis att laget ska göra mål, och att deltagandet på lagets matcher inte är så intressant för vissa av dem. Där har vi den minsta gemensamma nämnaren för medlemmarna i Svenska kyrkan. Det är en formell beskrivning men denna säger inte något om Kyrkans liv och om Guds rike. Kyrkan är något helt annat än en fotbollsförening eller någon annan sk folkrörelseförening.<br /><br />/HFG<br />Anonymousnoreply@blogger.com