tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post4804240409994378401..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: På västfrontenBloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger48125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-3169888092996093642015-04-30T21:05:16.047+02:002015-04-30T21:05:16.047+02:00Anna, varför de´?Anna, varför de´?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-6769483345370950722015-04-30T14:00:28.103+02:002015-04-30T14:00:28.103+02:00Det är väl för väl att några i en demokratiskt val...Det är väl för väl att några i en demokratiskt vald församling inte har samma syn som den överväldigande majoriteten.<br />Alternativet att alla håller med majoriteten brukar inte kallas demokrati utan "folkdemokrati".<br />Sådan "demokrati" brukar inte falla herr Dike i smaken utanför kyrkans väggar. Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-7009529273393175452015-04-30T11:46:42.974+02:002015-04-30T11:46:42.974+02:00Jan-Anders igen,
-Du vill gärna bortse ifrån kärn...Jan-Anders igen,<br /><br />-Du vill gärna bortse ifrån kärnfrågorna i min kommentar: att det är FK-gruppen i KM som avgör ställningstagandena, inte FK:s styrelse och de som är anställda i gruppen.<br />Och FK-gruppen är just nästan helt manligt dominerad. Få kyrkoexperter och analytiker i vårt land delar uppfattningen, att FK står för teologisk bredd, är aktiv folkkyrkovän (om detta är Du tämligen tyst, bäste broder) och i själ och hjärta har samma syn som kyrkans övervägande majoritet.<br />Detta är nog inte fel av mig att betona,<br /><br />Goda hälsningar och trevlig Valborg!<br /><br />Bengt Olof DikeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-84624829990214926142015-04-29T23:02:42.084+02:002015-04-29T23:02:42.084+02:00HH: När du börjar din svarskommentar på det sätt d...HH: När du börjar din svarskommentar på det sätt du gör tappar du mig direkt, jag bryr mig inte om att läsa en rad till i ett inlägg som från början anger en sådan ton. Sorry för så många ord du suttit och präntat ner!Annahttp://entrevligtjej.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-87163596389455447902015-04-29T22:12:19.090+02:002015-04-29T22:12:19.090+02:00Bengt-Olof, det var mycket generaliseringar och en...Bengt-Olof, det var mycket generaliseringar och en hel del ogrundade påstående.<br />Din syn på demokrati i vår "demokratiska folkkyrka" är något märklig när du negligerar kyrkans olika valda organ eller en nomineringsgrupps styrelse/anställda helt på bekostnad av Kyrkomötet.<br />Etikettering av enskilda människor utifrån kyrkliga fromhetstraditioner vill jag helst inte ägna mig åt. Det får de göra själva. Vilken etikett Anna Sophia sätter på sig har jag ingen aning om. Hon nämndes utifrån att du ifrågasatte ifall det finns kvinnliga präster på ledande positioner inom FK. Jag har visat på att det finns flera stycken. Men du är nog den förste som sätter etiketten högkyrklig på Mikael Grenstedt, John-Erik Sturesson, Nasrin Sjögren, Dan Sarkar eller Stefan Aro. De utgör 42% av FKs kyrkomötesgrupp. Jag är långt ifrån säker på att alla de andra skulle sätta etiketten högkyrklig på sig själva. Ifall vi även ser på ersättarna så blir din fixering på högkyrklighet än märkligare.<br /><br />Finessen med Frimodig kyrka är att personer med vitt skilda "andliga" bakgrunder samverkar i en Jesuscentrerad nomineringsgrupp som vill vara trogen sin kyrkas bekännelse. Alla försök att placera in folk bakom kyrkliga "etiketter" bleknar då.<br /><br />I FK sker nomineringarna helt utifrån kompetens, inställning i ämbetsfrågan har jag aldrig hört diskuteras i detta sammanhang. Väljarna får sedan avgöra via kryssen vilka som skall väljas. Kryssen betyder alltmer för varje val. Man behöver inte vara professor i statskunskap för att inse att kända personer kryssas in. FK har flera kända präster på sina listor, detta skäms vi inte för eftersom det finns ett teologiskt underskott på Kyrkomötet som vi gärna vill fylla.<br /><br />Kul att du uppskattar vår teologiska tydlighet och för vårt engagemang för en mer aktiv kyrka.<br /><br />Allt gott!<br />Jan-AndersAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-72266552883505880302015-04-29T22:03:15.113+02:002015-04-29T22:03:15.113+02:00bengtOlof!
Är det förenligt med demokratisk respek...bengtOlof!<br />Är det förenligt med demokratisk respekt att gå in och ändra FK:s "partiprogram" vi som röstade på det av en anledning! Om inte gruppen skiljt ut sig i dina frågor, kunde vår,röst lagts någonannan stans. Åsiktsoch föreningsrätt. <br />Vad,hindrar att du bjuder in brett de som delar dina sympatier till ett " linköpingsmöte" och ha en stor manifestation, samlade tag, kraftfullt samtidigt med demonstration, evangelisationssatsning efter din profil! God Bless!<br />PrästänkaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-23627881081194902102015-04-29T21:01:01.546+02:002015-04-29T21:01:01.546+02:00Jag kände under studietiden en teologistuderande s...Jag kände under studietiden en teologistuderande som ansåg att bibeln var entydig med att bibeln inte tillät annat än män som präster.<br />Han blev prästvigd i slutet av 90-talet och därmed kanske en av de sista innan biskopsmötet förbjöd prästvigning av dem med dylik ämbetssyn. Jag vill minnas att han var född i början av 70-talet. Det kan funnits yngre studeranden i samma situation som hunnit bli prästvigda innan "yrkesförbudet" trädde i kraft.<br /><br />En liten matematisk övning som försöker svara på hur länge kvinnoprästmotstndet blir kvar inom prästerskapet.<br />Inom lekmannakåren kommer det nog alltid att finnas kvar så länge som bibeltexterna lyder som de gör. Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-14974446067039431802015-04-29T19:49:16.371+02:002015-04-29T19:49:16.371+02:00Anna,
Du kanske skulle försöka klara dina tankar ...Anna, <br />Du kanske skulle försöka klara dina tankar innan Du reflexmässigt kommenterar?<br /><br />Hur får Du t ex logiskt in sambandet nedan-jag citerar:<br />"Sedan det där med svek och lögn. Hur många präster finns det kvar i tjänst i dag som prästvigdes innan samvetsklausulen togs bort? Det kan inte vara många."<br /><br />Jag ser att Du har fått svar på hur många det kan röra sig om. Ingen har dock berört den fråga jag vill ha svar på nämligen vad det ena har med det andra att göra.<br /><br />Visst, jag föreställer mig att Du tänker ungefär så här att det alltså bara är ett fåtal som i dagsläget berördes av gårdagens svek och lögn och att det därför inte finns någon anledning att påminna om det som varit.<br /><br />Att då denna din förmodan knappast är korrekt kanske Du nu inser men oavsett. Det väsentliga är att hela reformen är baserad på andra grunder än teologiska och kunnat genomföras enbart genom bedrägeri.<br /><br />Hela reformen är baserad på bedrägligt betende. På svek och lögn och som sådan en skam för SVeK som de näppeligen kan tvätta av sig genom att fortsätta på den inslagna vägen. <br /><br />Nu, som jag skrivit många gånger. Jag tillhör inte de som köper resonemanget helt och fullt att dåvarande biskopar blev lurade. Bedrägeri kräver alltid två parter. En part som vill luras och en motpart som kanske inte vill bli lurad- det är för hårt uttryckt- men som vill mot bättre vetande tro på det helt osannolika. T. ex tro att man kan både äta kakan och ha den kvar. Nu var det dock inte bara så att biskoparna lät sig bedras utan man gjorde också diverse ändringar i systemet för att kunna få igenom det man redan från statens sida bestämt sig för skulle genomföras.<br /><br />Samvetsklasulen tyckte jag själv redan den gången var en omöjlighet . En omöjlighet som man inte behövde vara profet för att inse. Jag kan i viss mån respektera de som av övertygelse svarade Ja däremot har jag svårt för de som lät sig "luras" av samvetsklasulen . Helt enkelt därför att det kunde vilken människa som helst inse att detta aldrig i längden skulle fungera. Att det sedan gick så fort som det gick och att bara på några decennier de gammaltroende nu betraktas som lovligt villebråd kunde man kanske inte föreställa sig.<br /><br />Ja, som jag skrivit många gånger. Ämbetsreformen såg jag mest som ett stretchande av bibelord , ett stretchande som jag hade vägrat att delta i och därför sagt Nej till den dagen någon på goda teologiska grunder kunnat visa att denna reform var i enlighet med Kyrkans Herre.<br /><br />Någon sådan har ingen kunnat visa. Inte heller har någon kunnat visa några goda frukter av reformen så visst -jag är motståndare till ämbetsreformen men inte tror jag för en sekund att SVeK kommer att ändra sig så inte behöver Du oroa dig för kvinnornas prästeri. Däremot om Du hyser några känslor för kristen tro och lära bör Du kanske rent generellt oroa Dig för SVeK och dess utveckling.<br /><br />HHAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-54333593917826933382015-04-29T16:05:44.448+02:002015-04-29T16:05:44.448+02:00Anonym,
-Vilket fantastiskt inlägg i sakfrågorna....Anonym,<br /><br />-Vilket fantastiskt inlägg i sakfrågorna. Lugnt, samlat, konstruktivt, måttfullt!<br /><br />Gratulerar käre sakdebattör.<br /><br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-16636623080011922982015-04-29T13:42:39.150+02:002015-04-29T13:42:39.150+02:00BOD, BOD ditt svammel
är som dårars skrammel
skämt...BOD, BOD ditt svammel<br />är som dårars skrammel<br />skämt som bästa Ramel.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-17067693879821998452015-04-29T13:34:24.476+02:002015-04-29T13:34:24.476+02:00Peter T: Sista stycket hängde jag inte med i. Det ...Peter T: Sista stycket hängde jag inte med i. Det om "präster födda 1975".<br /><br />Det är svårt att veta i efterhand hur det verkligen var. Det finns vittnesmål som de i filmen om Inger Svensson och de om Margit Sahlin (var det väl?) som sas inte gilla utfrysningen av kvinnoprästmotståndarna.<br /><br />Problemet (för mig) är att jag på den här bloggen mött många attityder som ger mig intrycket att det skulle bli ännu mindre kul om kvinnoprästmotsåndarna fick makt. Senast bloggägaren själv som minsann "inte har någon frågespalt" när man frågar det som kan vara känsligt.Annahttp://entrevligtjej.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-18879954741108021822015-04-29T11:55:32.349+02:002015-04-29T11:55:32.349+02:00Jan-Anders,
-Det är trevligt att se Dig rycka ut ...Jan-Anders,<br /><br />-Det är trevligt att se Dig rycka ut i spalterna till bröders försvar. Men Dina uppgifter behöver korrigeras på flera punkter. Det gör jag här:<br /><br />-FK har ingen stor bredd från hög- till lågkyrklighet. Det visar du själv genom hänvisningen till att det ej går att styra väljarnas kryss.<br /><br />Vilka har då väljarna stannat för i KM?<br />Jo, män, frånsett en kvinna. Vilken profession har de invalda? Jo, de är präster och teologer. Och vilken teologisk inriktning står de för? Jo, den högkyrkliga.<br /><br />Det är som bekant KM-gruppen som är den styrande, beslutande. Att då, bäste Anders, hänvisa till styrelsen och till ett par anställda ändrar alltså inget av det jag nämnde.<br /><br />Sedan vet Du naturligtvis bäst vilka frågor i KM som FK-gruppen drivit och driver. Präglas det arbetet på något sätt av känsla för och omsorg om vår demokratiska folkkyrka? Knappast. <br /><br />Du nämner vidare Anna-Sophia Bonde. Javisst, hon är kvinna. Men vilken är hennes teologiska inriktning? Jag har tämligen länge följt hennes i medierna; en duktig, klar och tydlig skribent. Men knappast lågkyrklig.<br /><br />Så FK:s linje i KM och teologiska grund behöver vi nog inte i grunden ha delade meningar om, bäste J-A. <br /><br />Om vi ställer följander fråga till FK:s KM-ledamöter - "Skall Svenska kyrkan prästviga kvinnor?" - och alla svarar ärligt och uppriktigt; tror Du då att majoriteten av ledamöterna svarar "ja"?<br /><br />När detta är satt på pränt vill jag ändock passa på att ge en uppskattning till FK:s tydlighet i ord och teologi. Och till dess hedervärda engagemang för en kristen renässans i Sverige och för en mer aktiv kyrka.<br />Frågan är bara vilken väg dit som man skall välja. Realiteter gäller också för KM-grupper. Realiteter gällande framkomstmöjligheter och folkförankring för att nämna ett par saker.<br /><br />Trevlig fortsättning på våren, för västkusten och för Ängelholm!<br /><br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-53331920579655775052015-04-29T01:06:50.837+02:002015-04-29T01:06:50.837+02:00Anna, det gick att bli prästvigd inom SvK med mino...Anna, det gick att bli prästvigd inom SvK med minoritetsuppfattning i ämbetsfrågan till en bit in på 1990-talet.<br />Fram tills dess sågs båda uppfattningarna som teologiskt hedervärda. Under 60-talet så var rimligen kvinnoprästmotståndarna i majoritet, men de accepterade minoriteten till stor del p.g.a. att deras eget samvete fått ett fribrev i den s.k. samvetsklausulen som skrivits av utskottet inför 1958 års beslut.<br />På 70-talet tolererades kvinnliga präster även i de stift där biskopen inte vidge kvinnliga präster. (Även om säkerligen viss utfrysning skedde på samma sätt som utfrysning sker idag av de som inte vill viga samkönat.)<br /><br />Ponera att präster födda 1975 hann bli präster innan "yrkesförbuded" infördes av biskopsmötet på 90-talet.<br />Med en livslängd på 80 bast så är de kvar till 2055.<br />Pensionärer först 2040.<br />Sedan finns ju alltid möjligheten att prästvigda efter yrkesförbudet kommer till annan teologisk insikt i ämbetsfrågan.<br /><br />Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-89467032888224825442015-04-28T21:56:03.381+02:002015-04-28T21:56:03.381+02:00Rätt många prästvigs 40 år före pensionen. 33 år m...Rätt många prästvigs 40 år före pensionen. 33 år med samvetsklausulen bör en del från tiden före denna kunna finnas kvar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-21670425910597583732015-04-28T21:23:48.703+02:002015-04-28T21:23:48.703+02:00HH. Nej jag medger att jag har lite svårt att häng...HH. Nej jag medger att jag har lite svårt att hänga med i hur du menar. i vissa saker. Men jag är med på att om beslutet var felaktigt och skulle rivas upp så innebär det att inga kvinnor kan arbeta som präster. Ok. Men detta skulle ju fortfarande innebära "att göra skillnad på folk och sortera ut oönskade". Fast då skulle det vara rätt.<br />Det hela blir en diskussion om tolerans mot det intoleranta. Kyrkans folk i dag sorterar bort er för att ni inte ska kunna sortera bort dem?<br /><br />Sedan det där med svek och lögn. Hur många präster finns det kvar i tjänst i dag som prästvigdes innan samvetsklausulen togs bort? Det kan inte vara många.<br />Annahttp://entrevligtjej.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-42739817860872969252015-04-28T21:01:46.490+02:002015-04-28T21:01:46.490+02:00Pensionär?! Menar du att du nu tycker att prästyrk...Pensionär?! Menar du att du nu tycker att prästyrket är ett "yrke"?<br /><br />Men du är knappast så gammal att du skulle haft makt att sortera ut kvinnoprästförespråkare osv i eget tycke, reformen var ju för 58 år sedan, men jag kan ha fel.<br /><br />Jag kommer alltså även fortsättningsvis att fnysa när jag läser sådana "tyck synd om oss"-meningar om att kyrkan i dag minsann sorterar bort de oönskade. <br /><br />Och att "läsa på "på bloggar kan nog vara nog så upplysande som en del böcker. Om man vill kunna bilda sig en uppfattning om vad "en rörelse" som kan väl kan kalla kvinnoprästmotståndarna, verkligen tycker och tänker.Annahttp://entrevligtjej.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-57994439737189736952015-04-28T19:28:47.722+02:002015-04-28T19:28:47.722+02:00Inte alls. Jag bloggar och driver ingen frågespalt...Inte alls. Jag bloggar och driver ingen frågespalt. Om någon vore intresserad, ginge det att läsa mina böcker. Där finns en del. Eller fundera över hur jag var kontraktsprost, på den tiden ett chefsansvar för ett kontrakt. Men nu - en pensionär! Och en helt hypotetisk fråga för om detta kyrkosystem gäller att det håller inte längre. Det är kört och ett av tecknen på detta körda är improduktiva bloggkommentarer, meningslösa studentrumsdiskussioner alltför lika. Sådana fann jag föga lust att delta i. Jag läste på i stället.BloggarDaghttps://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-12465127758181159382015-04-28T18:35:10.366+02:002015-04-28T18:35:10.366+02:00I vilket fall borde Dag själv svara på detta. Skri...I vilket fall borde Dag själv svara på detta. Skriver man "Svenska kyrkan gör ju aktivt skillnad på människor och sorterar bort de oönskade." så bör man kunna redogöra för hur man tänker sig göra om kvinnoprästmotståndarna/de som inte vill viga samkönade "hypotetiskt" skulle komma i majoritet. Man bör kunna förklara att man själv skulle visa ett helt annat förhållningssätt än vad man anser att kyrkan gör nu.<br />Det är en fråga Dag.Annahttp://entrevligtjej.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-53168295105397797242015-04-28T17:44:57.467+02:002015-04-28T17:44:57.467+02:00Anna,
Jag först en liten kommentar re ditt andra s...Anna,<br />Jag först en liten kommentar re ditt andra styce om Guds godhet. Det och nåden är vad alla kristna förtröstar och litar på. Vad som är gott eller inte det kan vi inte alltid veta . Personligen men det är absolut inget jag "lär" ut tror jag att Gud fader har mycket överseende med alla oss som av oförstånd gör emot hans vilja -hur det är när vi medvetet går mot hans vilja vill jag inte spekulera i ens. Helt klart är att vi då har en hel del att stå till svars för . Ämbetsstriden som sådan var kanske (?) bara en "strechtning" och kanske kan det motiveras teologiskt i framtiden ) Jag betvivlar det men det är en annan sak.<br /><br />Helt klart har denna olydnad öppnad upp för än klarare brott mot Guds vilja och kommer säkerligen att fortsätta göra så tills inte ens den mest rabiate liberalteologen" kan hävda att vi talar om en helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Det är i ruinerna av detta jag menar att kanske -kanske kan ur detta sedan uppstå en kyrka med ambitionen att vara en Kristi Kyrka och villig att än en gång vara apostolisk med allt vad det innebär.<br /><br />När det sedan handlar om tredje stycket där Du drar tycker jag fullkomligt hårresande slutsats.Betänk nu att jag i förutsättningarna talade om att SVeK mot all förmodan skulle komma till slutsatsen att -58 års beslut var felaktigt och måste rivas upp. NB detta är förutsättningen vilket jag medger iofs är ren utopi men Du bad ju om ett svar?<br /><br />Då är det självklart att om beslutet skall följas så kan vi inte ha någon kvinnlig präst eller biskop. Precis lika självklart som att ifall vi hade beslutat -mera sannolikt dock fortfarande högst osannolikt beslutat att t ex alla präster måste vara kvinnor. I båda fallen måste alltså de som inte kan få vara kvar sägas upp. <br /><br />Ett grymt sätt vore naturligtvis att helt enkelt sparka dem med iaktagande av normala regler för uppsägning enligt lagarna. <br />Vad jag då hävdar är att i en sådan hypotetisk och osannolik situation åtminstone hålla de som måste gå mest möjligt skadelösa. Därav förslaget om generösa utköp, förtidspensioneringar för dem som så vill och inrättande av nya tjänster- underförstått sådana tjänster som inte kan uppfattas som degraderande och inte straffar den som måste gå pekuniärt.<br /><br />Hur skulle Du själv hantera en sådan situation som du efterfrågade? Notera att den situation jag talar om inte är fråga om någon samexistens. Den frågan har SVeK ju redan "löst" just mha lögn och svek. Här talar vi om en situation när ett antal enligt "högsta" beslut måste gå.<br />Alltså inte fråga om att vi som tycker att 1958 -års beslut var fel skulle hamna i majoritet och hur vi då skulle reagera utan vad jag svarade på var hur skulle vi agera i en situation där det har beslutats att riva upp 1958-års beslut.<br /><br />Inser Du skillnaden?<br /><br />HHAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-44028636458291404212015-04-28T17:14:09.489+02:002015-04-28T17:14:09.489+02:00Hej Bengt-Olof!
Jag kan bekräfta att anonym har he...Hej Bengt-Olof!<br />Jag kan bekräfta att anonym har helt rätt i sina fem upplysningar om FK. Jag bör ju veta eftersom jag varit FKs ordförande i åtta år.<br />1. Allt från de mest lågkyrkliga EFSarna till högkyrkliga ryms inom FK. EFS missionssekreterare Erik Johansson är exempelvis vice ordförande. En rad av kyrkans väckelserörelser är representerade i FK plus en massa annat folk.<br />2. Tveklöst ja på påstående 2.<br />3. Anna Sophia Bonde och Annahita Parssan<br />4. Evelina Johansson präst i Västerås stift<br />5. Anna Sophia Bonde<br /><br />Du har rätt i att det på kyrkomötet valts in många manliga präster men det är väljarna som sköter detta. Demokrati kallas det! FKs-ledning kan inte styra kryssen. Som kuriosa kan jag hänvisa till ditt stift, Lund. I senaste SF-valet valdes tre kvinnliga präster in för FK. Nu har två flyttat från stiftet och den tredje slutat av andra anledningar.<br />Hör gärna av dig Bengt-Olof så kan vi samtala om den öppna, folkliga, bibel- och bekännelsetrogna kyrka, utan PK-styrning, som både du och jag och FK vill ha.<br />/Jan-AndersAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-50390316862632470802015-04-28T14:11:02.270+02:002015-04-28T14:11:02.270+02:00Demokrati är per definition inte samma sak som dir...Demokrati är per definition inte samma sak som direktval till alla funktioner.<br />Inte ett enda riksdagsparti i detta land har direktval till partistyrelsen eller landsmöte/kongress etc.<br />De har alla indirekta val från lokala årsmöten till lokalföreningar, distrikt och därifrån till kongress.<br />På liknande sätt med de allra flesta fackföreningar.<br /><br />Så av de stora medlemsorganisationerna i landet är SvK unikt med direktval från medlemmarna.<br />Kan man då säga att partier och fackföreningar inte är demokratiska och dess företrädare inte demokratiskt valda?<br /><br />Knappast, men de betraktas fortfarande som folkrörelser.<br />Varför skulle det vara en sådan katastrof för SvK med indirekta val från lokala årsmöten när det inte är det för politiska partier, den främsta bäraren av demokratin i detta land?<br />(Undrar f.ö. hur direktval till partistyrelsen i SD skulle utfalla :) )<br /><br />HD och Förvaltningsdomstolen, sekulära motsvarigheter till Läronämnden, utses inte genom direkta val de heller. <br /><br />Men Kyrkans främsta väsen är väl inte de demokratiskt valda förtroendemännen?<br />Kyrkans väsen är väl den uppstånde Jesus?<br /><br />Kyrkans ryggrad är Kristus, inte de förtroendevalda.<br />Men jag får väl säga som seriefiguren Wally: "You can't break if you haven't got a spine!"<br />Utan Jesus i Centrum blir kyrkan ryggradslös.<br /><br />Annars kan man väl likt f.d. Broderskapsrörelsen byta namn till "Samfundet för Tro och Solidaritet"? Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-22256965550640951902015-04-28T11:52:59.636+02:002015-04-28T11:52:59.636+02:00Och för att förtydliga, med gårdagens menar jag de...Och för att förtydliga, med gårdagens menar jag det som ni kallar den "klassiska kristna tron" och den är förvisso inte gårdagens bland många kristna världen över men är i Sverige och andra sekulariserade länder.<br /><br />Det som ni gör fel, vill jag påstå när ni nervärderar, är att det inte alls medför någon glädje att känna att "Bibelns budskap måste göras om" alternativt tolkas till vanvett för att gå an. Det är av nöd och inte med glädje man känner sig tvungen att göra så, för att man inte KAN tro på det traditionella sättet och inte vill heller för att det inte uppfattas som gott och Gud är god. Då låter man insikten att Gud är god gå före. Att förminska det till "pk-tro" och andra skällsord är lika dumt som mycket annat.Annahttp://entrevligtjej.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-34573510245258520172015-04-28T10:59:46.745+02:002015-04-28T10:59:46.745+02:00Mmm, förmodligen, Anna!
Katolska Kyrkan har tvekl...Mmm, förmodligen, Anna!<br /><br />Katolska Kyrkan har tveklöst stora problem. Än står Rom emot. Det blir intressant att se utvecklingen.<br /><br />JAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-33262878727261987262015-04-28T10:57:02.011+02:002015-04-28T10:57:02.011+02:00Men en fråga om vi ändå talar om katolska kyrkan: ...Men en fråga om vi ändå talar om katolska kyrkan: Jag vet att Frankrike väl hör till de mest sekulariserade katolska länderna men ändå var det förvånande att upptäcka att katedralen i den stad jag studerade för 15 år sedan inte hade råd att hålla sig med en organist till vardags utan att gudstjänsbesökarna fick hålla till godo med inspelad orgelmusik. Hur kan det komma sig?Annahttp://entrevligtjej.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-47613414465056186772015-04-28T10:52:36.018+02:002015-04-28T10:52:36.018+02:00@Bengt Olof, ett litet klargörande:
Evangelium och...@Bengt Olof, ett litet klargörande:<br />Evangelium och demokrati kan stå mot varandra - det går att majoritetsvägen hävda att Kristi uppståndelse inte ska predikas, och då skulle allt ställas på sin spets - men jag vill på inget vis påstå att demokratin ska avskaffas, vare sig på församlings-, stifts- eller riksnivå, däremot ska demokratin givetvis gälla det som ligger inom demokratins område. Att fjorton noga utvalda personer har inflytande i både läronämnd och som ledamöter är på sin höjd ett demokratiskt mikroproblem. Det kunde f ö också vara värt att titta på det engelska systemet, där vissa beslut ska fattas med majoritet i tre kammare: "biskopskammaren", "präst(- och diakon)kammaren" och "lekmannakammaren". SDs möjlighet att fylla partikassan utifrån mandat som man knappast fått utan direkta kyrkomötesval är kanske inte ett principiellt argument mot dessa, men ett som borde fått de sossar och moderater som drev direktvalen att fångas av eftertankens kranka blekhet.<br /><br />Bengt Olof, vi förenas av iver för evangelisation och att kyrkans budskap når folkdjupen. Jag ser ändringar av valsystemet som ovan som välgörande, Du gör det inte men ser uppenbarligen också att nuvarande system inte är optimalt. Låt olika idéer komma fram, så kommer förhoppningsvis något bra ut av det.Anonymousnoreply@blogger.com