tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post5598421689550004519..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: Gemenskapens måltid - eller Herrens?BloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger40125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-43252134555416690062012-07-21T21:00:46.229+02:002012-07-21T21:00:46.229+02:00rättelse:
kom på att det nog är precis tvärtom me...rättelse:<br /><br />kom på att det nog är precis tvärtom med toxoplasmos - det är inte katten som blir snällare, utan det är råttan som blir mindre rädd för katten. <br /><br />Översatt till kristna begrepp, kan man se det som att det är människans ego som är råttan, och efter infektion med kristenbacillerna blir människan mindre rädd för Gud, som kan närma sig och slå ihjäl den gamla syndiga människan och ta in resterna av henne i sig själv.<br /><br />Se dock upp med kattskit om ni är gravida - ät det inte, oavsett om ni får cravings för det, och låt någon annan ogravid person byta i kattlådan. Finns risk för fostret vid akut infektion med toxoplasmos.<br /><br />Annars finns det både bra och dåliga saker med att parasiten faktiskt förändrar beteendet även hos en del människor. Dåliga är att man kan utveckla psykiatriska tillstånd och handikapp. Bra är att man kan bli snällare och "andligare". Infektion har nämnts som en tänkbar förklaring till varför s k kattmänniskor oftare är religiösa eller new age-troende än andra, och även mer välvilligt inställda till medmänniskor, på gränsen till dumsnälla.Timjannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-48152503916498811112012-07-21T18:34:15.237+02:002012-07-21T18:34:15.237+02:00"Det berättas om S:t Johannes.."
Vill d..."Det berättas om S:t Johannes.."<br /><br />Vill du ge samma omdöme om prästgårdsfolket med ormbo under ingångstrappen och getingbon (eller var det vildbin?) på köksverandan? De tror inte tillräckligt på Guds kraft att skydda dem, så de borde inte ha åkt till veterinären med sin ormbitna hund för att rädda den, utan väntat sig ett spontant underverk. Och ormar och insekter behöver man inte ringa efter Skansens ormexperter eller Anticimex för att bli av med - det räcker med ett korstecken eller två, och lite vigvatten? Och sedan kan man ta och hänga upp en död orm på en träpinne som man håller framför ansiktet på dem som är sjuka eller döende, så blir allt bra igen. <br /><br />Förresten fick jag en kul idé tidigare i somras när jag läste en artikel om att människan består till övervägande del av bakteriekulturer som koloniserar kroppen och till och med kan påverka vårt medvetande och vårt beteende, genom modifieringar i signalsubstanser och sådant. Ett annat exempel är hur toxoplasmos när den kommer in i en katts blodomlopp förändrar katters beteende så de blir mindre aggressiva mot toxoplasmosparasitens värddjur råttan och därför hjälper både råttan och parasiten att överleva. Min tanke var att man kan se direktkontakt mellan människor, där bakterier och andra celler kan överföras, som i handpåläggning och i delandet av vinbägare och annan mat, som en möjlig smittspridning också för sådana bakteriekulturer och parasiter som gynnar utvceklingen av välvilligt beteende hos värddjuren. Kristendomen är kanske en sorts bakterie? Då blir det med ens livsnödvändigt med apostolisk succession och korrekt nattvard! Om varenda bakterie räknas, och kulturen lever i närheten av vissa jästa jordbruksprodukter och inte i andra? <br /><br />Ibland är det fascinerande att titta på ett problem från ett helt annat håll än det vanliga perspektivet, eller hur?Timjanhttp://predikantenpersson.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-90676703959612507192012-07-20T01:33:18.922+02:002012-07-20T01:33:18.922+02:00Låt oss säga rent ut att vissa personer inte borde...Låt oss säga rent ut att vissa personer inte borde ha blivit präster, hur kallade de än upplever sig vara. Att lida av svår allergi av blommor och frömjöl är för de allra flesta mindre självförvållat än alkoholism. Samma sak gäller svåra fobier inför döden. Personer som lider av dessa åkommor kan inte förrätt begravningar. Det finns också ett fall då en svårt rörelsehindrad person nekades prästvigning med motivering att hon inte skulle kunna utföra många av de uppgifter som förväntas av en präst. <br /><br />Det finns en eller två personer, med allvarligt missbruk i sitt förflutna, som driver kravet på alkoholfri nattvard för alla. Alltså tvång. Visst går det rent praktiskt att fixa alkoholfri nattvard åt dem som så önskar. Det kan ske mycket diskret. Men riskerar prästen själv återfall i alkoholism, så är det svårare. Det finns dock få, som i så hög grad som alkoholister och f.d. alkoholister kräver att andra ska rätta sig efter dem, i stället för tvärtom.LFLnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-40432061287491084202012-07-20T00:02:19.430+02:002012-07-20T00:02:19.430+02:00Var finns det kristallklart uttryckt att man inte ...Var finns det kristallklart uttryckt att man inte dör av att doppa oblaten i T-sprit, om man noga skakar av dropparna innan man konsumerar oblaten. Om nu T-sprit skulle få någon, om ännu inte har blivit en nykter alkoholist att närma sig nattvardsbordet, så är väl även det en bra idé? <br /><br />Om kvantitet är allt, och kvalitet är intet - vilket verkar vara Svenska kyrkans nya signum, när medlemsraset ska hejdas. Dock har jag aldrig missunnat någon som själv önskar alkoholfri dryck att få sådan, utan mer handlar det om rätten för oss om vi följa gammal sed och ha äkt vara att få sådan. <br /><br />Om det nu skulle ha någon betydelse, vilket ut är vidskeplig nog att tro, så är väl chansen att det blir rätt störst om man gör rätt?<br /><br />Och om någon inte skulle tåla något av de ingående elementen i nattvarden, så är det väl enklast att utesluta just det elementet, i stället för att fördärva det, typ "avalkohlliserat" vin. Eftersom vinet blandas ut med vatten, kan man ju ha rent vatten som alternativ? För dem som själva önskar ett alternativ till den traditionella drycken. <br /><br />Svansen får gärna vifta, så länge svansen bara viftar på sig själv. Men när svansen tar sig friheten att vifta på hunden, har det gått för långt. Det är inte alltid som det är majoriteten som förtrycker minorititen. Ibland är det tvärtom. Redan glömt apartheidtiden i Sydafrika?LFLnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-50048431912512326552012-07-19T19:02:49.203+02:002012-07-19T19:02:49.203+02:00Det slår mig att dessa våldsamma allergiska reakti...Det slår mig att dessa våldsamma allergiska reaktioner mot konsekrerade nattvardselement i andra tider och sammanhang skulle tolkats som symptom på andebesättelse. Men nu ska vi väl inte prata om sådant gammal skrock när vi kan vara moderna och andliga.Populistenhttp://populisten.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-28173050583186307842012-07-19T18:55:01.856+02:002012-07-19T18:55:01.856+02:00Nu fanns varken alkoholfritt vin eller majsmjöl i ...Nu fanns varken alkoholfritt vin eller majsmjöl i Mellanöstern på Jesu tid så vad som användes vid den allra första vet vi dock med säkerhet.Populistenhttp://populisten.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-9966220004472899652012-07-18T23:25:18.828+02:002012-07-18T23:25:18.828+02:00Poängen med nattvarden är att den är det yttersta ...Poängen med nattvarden är att den är det yttersta beviset för Guds egen rättfärdighet - att han gör det tillåtet att festa på den sista och heligaste maten och drycken som aldrig fick ta slut. Han bjuder oss att ligga ner vid festbordet och delar med sig av det bröd och den vinbägare som människorna sparat i alla tider för att ha till hands om Messias skulle komma. Det är som mannat och vattnet i öknen - det är det yttersta, men det räcker alltid för en dag till, eftersom det är Gud själv som delar med sig av matsäcken. <br /><br />I en bibelstudiesammankomst för ett tag sedan, fick jag tips om en bibeltext som säger vad det handlar om i nattvarden och vilka element den består av:<br /><br />"Därför gjorde sig skapelsen även den gången till tjänare åt din gåva, som kom med näring åt alla. Den antog alla tänkbara former alltefter vad de bad om och önskade, för att dina älskade söner, Herre, skulle förstå att det inte är markens gröda som livnär människan med sina olika arter, utan att det är ditt ord som uppehåller dem som tror på dig." (Salomos Vishet, kapitel 16)Timjanhttp://predikantenpersson.blogspot.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-21655810395912400722012-07-18T21:00:48.804+02:002012-07-18T21:00:48.804+02:00Exakt var finns det kristallklart uttryckt att nat...Exakt var finns det kristallklart uttryckt att nattvarden skulle vara ogiltig med vin utan alkohol eller bröd utan vete? (Vare sig Exodus eller evangelierna är tydliga med vilket bröd eller vin det måste vara) Om nu alkoholfritt vin och glutenfritt bröd skulle kunna få någon till att närma sig nattvardsbordet, är inte det en bra idé då?<br /><br />"Jag tror på ett Förnuft, som vidt kring Alltet tänker,<br />Mer långt än luften når, än ljusets stråle blänker,<br />En Gud, som varit har, som är och blifva skall,<br />I trotts af världars dom och solsystemers fall."<br /><br />(Trosbekännelse av Stagnelius)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-83523496254665286042012-07-18T20:57:50.783+02:002012-07-18T20:57:50.783+02:00Det finns en tid för allt som sker under himmelen....Det finns en tid för allt som sker under himmelen.<br />Trender kommer och går, blott Kristus består...<br />Män med anspråk på makt de kommer de också, och går ;)<br />// präst för BrunneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-32120586178909142002012-07-18T20:29:51.267+02:002012-07-18T20:29:51.267+02:00Som framgår av min diskussion med biskop Biörn här...Som framgår av min diskussion med biskop Biörn här har jag inte invänt mot ett fasthållande vid drycken vin i nattvarden, varför biskopens påpekande om att jag får nöja mig med hans fasthållande vid denna dryck, inte motsäger något jag yttrat utan vad diskussionen gällt är en annan fråga, nämligen den biskopen lika konsekvent som fasthållandet vid drycken lika konsekvent vägfrar svara på nämligen argument för att tillgripa gnosticism. Dock har biskopen något förändrat sin ståndpunkt från gnosticism till en gnostiskt trend, alltid något. Tyvärr dock inget jag är nöjd med, särskilt som det jämförs med konsekvenserna att på sextiotal och sjuttiotal genomskåda marxism mm, om vilket biskopen säger att det räckte att göra det. Den historieskrivningen stämmer ej. Det fanns de som genomskådade det då och klargjorde varför, de nöjde sig inte med biskop Biörns konsekvensanalys, det gör inte jag heller. / Magnus OlssonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-69879521933996135972012-07-18T16:37:09.620+02:002012-07-18T16:37:09.620+02:00Jag vet att jag medvetet valde flerfacetterat före...Jag vet att jag medvetet valde flerfacetterat före mångfacetterat om gnosticismen, men var var det? I alla fall får Magnus nöja sig med att jag är emot att vin väljs bort för annan dryck i evkaristin och att gemenskapen görs till det bärande i riten före frambärandet av ett andligt offer tack vare Kristus.<br />Natuligtvis är det riskabelt att försöka sätta ett anat fenomen på en enda formel, i detta fall det gnostiska, men det kan ge egen klarhet att försöka fånga vad det handlar om. Ungeför som på 1960-talet slut och början på 70-talet, då nästan alla följde med i en våg till ett marxistiskt-kommunistiskt betraktelsesätt, så för självklart taget att ingen bevisföring behövdes. Den som då genomskådat svagheten i det som hävdades slapp bekymra sig så mycket eftersom det inte skulle komma att bestå. Jag nöjer mig därför med insikten att mycket i den teologiska samtiden präglas av ett gnostiskt drag och det har inte framtiden för sig liksom heller inte den inklusivistiska trenden.+ Biörnnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-39349633923318530402012-07-17T22:48:29.101+02:002012-07-17T22:48:29.101+02:00Biskop Biörn låter nu påskina att han från början...Biskop Biörn låter nu påskina att han från början angett att gnosticism skulle vara en mångfacetterad sak i teologihistorien. Märkligt att hur många gånger jag läser om biskopens första inlägg där "budskapet från Stockholm" kallas gnostiskt vilket senare tillbakadrogs så kan jag inte hitta den nyanseringen alls! Är det någon hemlig text oinvigda ej kan se som åberopas? Är det inte helt enkelt så att biskopen gled i väg väl långt och helt enkelt tog i i överkant? Det är onekligen enklare att i så fall i efterhand korrigera det genom att antingen ta tillbaka eller förtydliga, intetdera gör dock biskopen utan hänvisar som sagt till sitt första inlägg, det som sägs rymma mer än där står. Vad gäller det andra spåret av att " ligga nära" den apostoliska tron men likväl ha en tendens till att lösgöra sig från den jordiska aspekten av evangeliet, var ju mycket vackert sagt av biskop Biörn men frågan är om det håller, mer än som just en vacker tanke. I sak har inte biskopen tydliggjort någonting mer än sin oförmåga att klargöra vad han menar med sina svepande formuleringar. Låt oss antaga att biskopen har rätt, Det finns en fara i något sim ligger nära evangeliet men inte fullt ut motsvarar det, varför frågan bör ställas vad är då det? Ja det vet väl alla kristna vad det är, nämligen synden som Lagen upplyser om nämligen " inför Gud finnes ingen rättfärdig, ingen" som en välkänd man med damaskuserfarenhet bekände och denne apostel hade en hel del att säga om " gnosis" men jag undrar vad han skulle säga om det biskop Biörn menar är skillnaden på apostolisk tro och en ev insmygande fara. Skulle St Paulus godta särskilt mycket av alla de seder och bruk som kallas " klassiska" eller skulle han på ett rakt och tydlig sätt klargöra vad redan citerat ord utsäger? Kanske skulle han söka dialog med vår tids jerusalemskristna och samtidigt driva sin teologi om att möta hedningarna? Förmodligen. I sak har biskop Biörn inte lyckats med något motsvarande i denna diskussion, det är beklagligt. / Magnus OlssonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-86189381473919905092012-07-17T17:57:52.498+02:002012-07-17T17:57:52.498+02:00Frågan gäller väl inte i första hand vilken sorts ...Frågan gäller väl inte i första hand vilken sorts bröd eller vin som ska brukas utan det faktum att t.ex. (druv)juice inte är vin. Avalkoholiserat vin är däremot vin även om det också kan ifrågaättas huruvida det bör användas och i detta finns det väl en parallell till frågan om majsbröd som trots allt är bröd. Detta som en personlig reflektion utan att på något sätt mena mig tala för alla högkyrkliga. Själv låter jag inte bli att kommunicera i mässor med majsoblater och alkoholfritt vin, men vill som präst undvika att själv celebrera mässan med sådant bröd och vin.Markusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-27851624268433801152012-07-17T17:24:12.452+02:002012-07-17T17:24:12.452+02:00Redan från början framhöll jag att gnosticismen är...Redan från början framhöll jag att gnosticismen är ett flerspektrat fenomen. Naturligtvis är det inte de grova formerna med demiurg, själens fängsel i kroppen och Jesu skendöd, som är och varit hotet mot den kristna kyrkan och som de tidiga kyrkofäderna kämpade så hårt mot utan den form som lägger sig så nära den en gång för alla överlämnade tron som möjligt. Jag vidhåller att alla försök att lyfta från det konkret jordiska till någon slags högre plan är utslag av en gnostisk trend. Det gäller också försöken att komma undan dopet i vatten som ett inlemmande i Kristi kropp och därmed delaktigheten i evkaristin. I dessa frågor vet vi ju vad som alltid,av alla och allestädes lärt i den katolska och apostoliska kristenheten+ Biörnnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-54385891767755334502012-07-17T12:16:00.973+02:002012-07-17T12:16:00.973+02:00Jag börjar överväga att upphöra att kalla mig högk...Jag börjar överväga att upphöra att kalla mig högkyrklig efter att ha följt denna rappakalja.<br />"Han tog ett bröd, tackade, bröt det .... osv." Jag kan inte finna att det någon stans står vetebulle.<br />Vill vi ligga nära det Jesus troligen höll i sin hand bör vi i vårt land använda norrländskt tunnbröd.<br />Jag hade efter tre år lyckats få in glutenfria oblater konsekvent i alla mina sju kyrkor. I andra kyrkor har jag sett att mina kollegor har merparten "vanliga" oblater och av hänsyn några glutenfria vid sidan av. För den som har en allvarlig intolerans kan det vara tillräckligt att de olika bröden kommit i kontakt med varandra.<br />Denna sommar har jag haft en vikarie, som uppenbarligen delar "vetebrödsteologin". Han har vid varje tillfälle tagit med sig egna anglikanska konsekrationsoblater. Sådana som delas i fyra trianglar och tjugo romber. Eftersom några av mina församlingar är små glesbygdsgemenskaper men ändå med upp til ett tjugotal kommunikanter per söndag blir det några ronber kvar att lägga i pyxis. Nu är således allt smittat och jag får börja rensa igen.<br />Jesus säger bröd. Eftersom det var påskalammsmåltid var det osyrat. "Så ofta ni äter DETTA bröd ...." Man kan tänka sig att det påbudet i fortsättningen avsåg just denna fest och då enbart osyrat bröd. Nu bröt den uppståndne ett vanligt bröd redan när han träffade de två som var på väg till Emmaus. De kände igen honom utifrån själva handlingen, inte utifrån brödets fiberhalt eller fiberbrist. Apostlarna valde därför att fira "Tacksägelse" vid minst en måltid varje dag. Övriga dagar under året åt man jäst bröd. Detta har levt kvar i den östliga kyrkan. Har vi problem med det ?<br />"Jag skall inte dricka av vad som kommer av vinstocken förrän jag dricker det nya vinet med er i min Faders rike. Huruvida Jesu kunde förutse att man efter några tusen år lärt sig att avalkoholisera vin framgår inte.<br />Jag ser inte något teologiskt problem med ett avalkoholiserat vin. Däremot ser jag inte det medicinska värdet för en nykter alkoholist att vi bjuder på saft. Det är inte den lilla mängden alkohol som får honom på fall. Det är i högre utsträckning vinsmaken och där kan det vara precis lika illa att bjuda honom7henne på en grape tonic om det var det hon7han blandade ut ginet med.<br />Jag vill ha starkvin - inte av teologiska skäl, men av hygieniska. En annan vikarie ställde nämligen saftflaskor i sakristian och jag hade ingen aning om vad kyrkvärdarna hade hällt i vinkannan förrän under offertoriepsalmen när jag hällde i ett par rejäla mögelklumpar i kalken.<br />Således förordar jag glutenfria oblater och alkoholhaltigt starkvin - men teologi - F Dag kräver ju alltid redovisningar - jag efterlyser !<br />F SAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-46765456522070794352012-07-17T09:17:38.783+02:002012-07-17T09:17:38.783+02:00Noterar att biskop Biörn backar från att utsagan o...Noterar att biskop Biörn backar från att utsagan om budskapet från Stockholm var tänkt som en kritik av biskop Brunnes sommarbrev och inte bemöter min kritik rörande begreppet "gnosticism", varför budskapet från Stockholm kanske skall förstås som någon slags "Stockholmsteologi" i största allmänhet? Vilket inte blev precis tydligare och mer begripligare men det kan ju förstås bero på en hos mig bristande " gnosis" att förstå de svepande argumenten. Det tycks mig som biskopen inte vill klargöra vad han menar? Är det det som är den tydliga nattvardsläran som inte drar åt gnosticism? / Magnus OlssonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-58703177918110473032012-07-17T08:15:39.216+02:002012-07-17T08:15:39.216+02:00Nej, det där med Demiurgen var inte problemet när ...Nej, det där med Demiurgen var inte problemet när S: t Johannes i sina skrifter försökte motverka en gnostisk trend, inte heller hos de tidigaste kyrkofäderna, Ireneus och flera, som kämpade så hårt mot denna gnostiska undergrävande trend. Om Eva Brunne har jag inte avsett att yttra mig, däremot om andra element än bröd och vin i evkaristin och att göra gemenskapen till det bärande och meningsskapande i kyrkans "sacramentum visibile". Det ligger på planet "to call a spade a spade".+Biörnnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-31863317920863885792012-07-17T06:42:45.625+02:002012-07-17T06:42:45.625+02:00Hur långt kan man gå? Förbjuda rökelse? Jag får as...Hur långt kan man gå? Förbjuda rökelse? Jag får astma av det o är säkert inte ensam om det. Får se till att inte glömma inhalator, brukar hjälpa bra utom en gång när jag fick lämna knäfallet under nattvardsgång. Aldrig har jag dock tänkt tanken att man skulle ta bort rökelsen p. g. a allergi. Hoppas jag inte gav någon en ide nu. TittiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-47170856737134946632012-07-16T23:24:28.624+02:002012-07-16T23:24:28.624+02:00"...den som river en mur blir stungen av en o..."...den som river en mur blir stungen av en orm" har jag läst i en bok.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-1050848895140021732012-07-16T23:04:05.228+02:002012-07-16T23:04:05.228+02:00Man borde studera gnostisismen mer för att kunna s...Man borde studera gnostisismen mer för att kunna sätta ord på skillnaden mellan en sund lära och en osund. Jag för min del känner skillnaden men har svårt att verbalisera vad jag upplever. Jag bara vet att det är nåt fel, det kryper i mig! /MariaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-7499613090805313982012-07-16T22:27:15.387+02:002012-07-16T22:27:15.387+02:00Mycket facinerande att Biskop Biörn återkommer med...Mycket facinerande att Biskop Biörn återkommer med sitt påstående om gnosticism. Jag trodde att det hörde till basala kunskaper införskaffade under grundutbildning i teologi att veta att detta mycket spännande område som svepande kallas "gnosticism" bland annat rymmer lite mer än den idealism som Biskopen hänvisar till, nämligen dels tron på en ond skapargud, Demiurgen, dels en föreställning om själens fängelse i kroppen samt dithörande föreställning om att Jesu korsdöd var en slags skendöd där han i egentlig mening inte dog kroppsligt. Att antyda att biskopen i Stockholm skulle tro (så långt hennes offentliga tal och skrift därom vittnar) på dessa ingredienser, är så banalt och i sak felaktigt, att jag lika uppriktigt som biskop Biörn säger sig tro på sin föreställning, tror att biskop Biörn verkligen inte vet vad han talar om, iallfall lyckas han ej förmedla det. Denna svepande benämning "gnosticism" är så gripen ur luften att jag tycker att Dag Sandahl, snart måste skriva en blogg om ölandsonen Stagnelius, senare till och med biskopson i Calmar, som visste en hel del om gnosticism, vilket inte biskop Biörn ger intryck av att veta något nämnvärt om, iallafall inget som redovisas med sakliga argument. Om man skulle vilja läsa biskop Brunne med en starkt kritisk blick (vilket naturligtvis bör ske med henne som alla offentliga personers uttalanden) torde det vara rimligare att exempelvis fråga om hon närmar sig en nattvardslära som ev utgör en nattvardsförtåelse som ligger nära Missionsförbundet? (därmed inte uttalat från min sida att så skulle vara fallet) Men att ta språnget till gnosticism är befängt, liksom det är att en biskop kritiserar en biskop, därför, med så svaga argument som att hänvisa till diffus idealism . Om jag inte missminner mig stod i SPT på 1990-talet en liten strid mellan den då pensionerade biskopen i Gbg Bertil E Gärtner gentemot den då nyutnämnde visbybiskopen, och om biskop Biörn glömt det så har iallafall inte jag glömt det och det tycks mig som detta går i repris nu. Vill minnas att biskop Biörn DÅ var indingnerad över att en pensionerad biskop framförde den kritik som då framfördes, kanske något att erinra sig? Så till frågan om de omskrivna oblaterna och deras konsistens mm, om jag inte är helt ute och reser så brukas i en hel del ortodoxa kyrkor bruket med syrat bröd i nattvardsfirandet, skulle det då innebära att de är antingen gnostiker för att bruka biskop Biörns tänkta scenario? eller är det något fullt godtagbart fast Jesus brukade osyrat bröd? Med dessa sista ord vill jag blott antyda, att frågorna är betydligt mer komplexa och betydligt mer omfattande, än att låta sig reduceras till svepande och förenklade utsagor, som hör hemma i en tidsperiod då fenomenet "gnosticism" förekom. Inte utan att jag börjar undra om det bakom begreppetsanvändandet av gnosticism, ligger en helt annat fråga, som också blivit påtalad av någon kommentator här och som periodvis varit en argumentation mot prästvigning av kvinnor, nämligen teorin om att sådana fanns inom de gnostiska sammanhangen, men det kan väl inte vara meningen att biskop Biörn som vigt flera kvinnor till präster, menar detta? Efter vad jag förstår av andra inlägg så ifrågasätts Validiteten i nattvarden pga könet, det är en hållning man kan intaga och den är ju i grunden enklare att förstå än svepande påståenden om gnosticism i största allmänhet. Alltså bör begreppet "gnosticism" brukas med högsta varsamhet emedan det i den svenskyrkliga debatten kring ämbetsfrågan blivit brukat och därmed får anses belastat. Den klargjorda skillnad som Biskop Biörn vill se, har jag inget emot att den blir klargjord, om den finns, men att den skulle finnas med gnosticism som skiljelinje, kan knappast någon på fullt allvar föreställa sig som avlagt en teol kand. Biskop Biörn får allt skärpa sin analys och klargöra sin possition / Magnus OlssonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-49941932446467312322012-07-16T19:06:45.736+02:002012-07-16T19:06:45.736+02:00Ni som vill ändra på allting kan ju göra det för e...Ni som vill ändra på allting kan ju göra det för egen del, men respektera dem som vill ha det på "gammalt vis". Det verkar finnas en otäck baktanke med nyordningarna, att det inte ska finnas någon ursäkt för att inte ta emot den s.k. nattvarden. Och om det inte är något heligt som sker...<br /><br />Men visst är det märkligt att man kan ha olika brödsorter (med eller utan gluten) till kyrkkaffet, men inte vin till nattvarden. <br /><br />Läste för en tid sedan att kyrkan förnyar sig och har vinprovnig (dock inte utprovning av nattvardsvin) för att locka trendfolket till kyrkan. Varför är inte den aktiviteten till för alla? <br /><br />Alkoholister terroriserar sin omgivning. De har utestängt sig själva, och de s.k. nyktra alkoholisterna tar sig nu friheten att begränsa andras frihet. Alla får väl på något sätt bära konsekvenserna av sina misstag, men inte de inte.LFLnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-37115166369920473002012-07-16T10:02:08.856+02:002012-07-16T10:02:08.856+02:00Nu förhåller det ju sig så att många av oss som lä...Nu förhåller det ju sig så att många av oss som läser denna blogg inte skylla ta emot nattvarden om Eva Brunne har läst instiftelseorden eftersom vi upplever en osäkerhet om hennes förmåga att nedkalla Jesu Kristi reella närvaro i "bröd och vin". Låt oss diskutera med detta som utgångspunkt. Då kan vi först slå fast att det måhända är helt ointressant vad Brunne använder för livsmedel. Saknar hon den Gudomliga sanktionen att officiera vid eukaristin så kan hon med samma framgång använd bröd och vin eller jordnötter och öl.<br /><br />Är det inte också så att alltfler inom SvK vacklar om den Lutherska nattvardsläran och börjar se nattvarden som en ren minnesstund och förnekar Herrens verkliga närvaro? Kanske är detta inte så mycket intellektuell spekulation som man kan tro utan en teologisk anpassning till den verklighet som uppstått i en kyrka med allt färre präster med giltiga vigningar? Om Herrens närvaro aldrig upplevts i bröd och vin kan man ju lätt börja tro att detta är så som det ska vara. Att realpresens bara är båg. Steget till att tycka att bröd och vin inte är nödvändigt och att fokusera på en världslig gemenskap (som en fikastund gestaltar oerhört mycket bättre förresten) är kort och helt logiskt. Tror man inte på realpresens så kan jag inte förstå varför man ska bry sig om vad det är som konsumeras.<br /><br />Det berättas om S:t Johannes att han för att bevisa sin tro ombads dricka en bägare gift. Aposteln bad om Guds beskydd, gjorde korstecknet över kalken och tömde den i botten. Sedan levde han många år, många år... En synnerligen glutenintolerant person i min närhet har aldrig upplevt obehag av vanliga oblater. Hur svag tro på Guds kraft har egentligen Eva Brunne?Populistenhttp://populisten.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-32207165562123078982012-07-16T09:02:31.105+02:002012-07-16T09:02:31.105+02:00Jag tror faktiskt på fullaste allvar att att vi än...Jag tror faktiskt på fullaste allvar att att vi ännu en gång har en motsättning mellan en inkrypande gnostisk, ur det materiella upplyft ideologi av idealistiskt slag och en inkarnatorisk, i det jordiska rotad teologi och att det skulle vara klargörande om denna åtskillnad benades ut. Det gnostiska hotet, för den som ser det så, är att det ligger så nära den apostoliska traditionen, som just johannesskrifterna visar, men alltså är en annan frälsningslära än den som tecknas på korset och som framställs i den äldsta tidens firande av eukaristin.+ Biörnnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-63567472143274908752012-07-16T08:36:17.331+02:002012-07-16T08:36:17.331+02:00Tja,
någon av de irriterande kommentarerna är skr...Tja,<br /><br />någon av de irriterande kommentarerna är skriven av en kvinna, Odebergs glimten-i-ögat-inlägg är månne vågat, men knappast en slamkrypare, biskoparna Beijers och Fiärstedts inlägg som alltid välformulerade och välreflekterade.<br /><br />Den förlige Eva-Brunne-prästen tycks emellertid vara usel exeget. Poängen med ormar i paradis är just, att de finns i paradisen, INTE i träsken, där man kanske väntar sig dem.<br /><br />Det av den förlige prästen upplevt otrevliga och märkliga kanske kommer sig av ett träskaktigt grodperspektiv i betraktarens öga, snarare än kommentarerna som sådana? Är man ovan vid mångfald i Andens värld, blir man lätt fäst vid enfald, se.<br /><br />Per SAnonymousnoreply@blogger.com