tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post6825478426259019211..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: Negativa klerikala krafterBloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-73288570470505296802016-04-03T20:48:16.027+02:002016-04-03T20:48:16.027+02:00Längtan efter renhet återkommer säkert. Iakttagels...Längtan efter renhet återkommer säkert. Iakttagelsen att kristendomen då kommer att blandas samman med vår tids nihilism och liberala sexualsyn och rent av ges skulden för denna, ligger snubblande nära. Om islam kommer att bära framtidens renhetsideal, är dock ovisst.<br /><br />Kyrkan tycks satsa på gårdagens lopp. Inte mycket vinst i det?<br /><br /><br />Lars JensenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-26405187438934259292016-04-03T15:45:42.243+02:002016-04-03T15:45:42.243+02:00Man kan undra vad de gamla DDR-agenerna och medlöp...Man kan undra vad de gamla DDR-agenerna och medlöparna inom den svenska kristenheten gör nu, när inte DDR finns längre. Har de ruvat färdigt på sina ägg (skolat upp en ny generation, som inte kan spåras tillbaka till gamla kommuniststater) eller har de skaffat sig nya herrar att tjäna? <br /><br />Det är väl inte otänkbart att man har trätt i kalifatets tjänst och värvar stöd för otukt inom den europeiska kristenheten? ???? Extrema islamister gillar väl inte otukt ???? Nej, men med en dekadent kristenhet kan man ju framställa sin egen förvridna version av islam som ett under av renhet. Och på så sätt värva proselyter. Och dessutom är mans säkert övertygad om att Allah ska straffa de otuktiga, och på så sätt bereda väg för jihadisterna. <br /><br />Att ett hbtq-nätverk har tagit över och "öppnat upp" KD har vi läst. Men nu framkommer att ett annat (?) hbtq-nätverk håller på att ta över Jehovas vittnen. Men ledningen i JV förstår inte att det bara handlar om rätten att älska vem man vill. Och dessutom bortser JV-ledningen från att bibeln säger att Gud är kärlek. <br /><br />Ju fler du älskar med, och helst samtidigt, desto mer gudomlig blir du. Jesus loves porn, som det heter i sexbranschens marknadsföring. Det är väl queer? I vems ledband går de gamla DDR-agenterna, och deras unga adepter?The return of the 1970´snoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-57445289734773117352016-04-03T15:38:09.926+02:002016-04-03T15:38:09.926+02:00Vem är propagandaminister i
Bananstaten Sverige. ...Vem är propagandaminister i <br />Bananstaten Sverige. <br /><br />Karl-Alfred <br />.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-66757502002608100442016-04-03T12:56:51.180+02:002016-04-03T12:56:51.180+02:00"Die Partei Hat Immer Recht"...Och vår e..."Die Partei Hat Immer Recht"...Och vår egen "RödGröna" sörja, så likt DDR, i regeringsställning - Ja, de kan minsann sätta dit de oliktänkande i svk. Se på hur dom försöker att kväsa bloggpappan - Det är så ruttet i Sverige nu...<br /><br />Magdalena IsaakssonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-71489491935187333322016-04-03T10:32:16.738+02:002016-04-03T10:32:16.738+02:00Vad är problemet med STASI och SvK? Att det möjlig...Vad är problemet med STASI och SvK? Att det möjligen fans "agenter" vilka rapporterade till DDR om tillståndet i svenska kyrkan? Sen då? Om kyrkan var så pas intressant för STASI då borde man känna sig stolt över att bli bekräftad som en institution med något viktigt att säga i det internationella ideologiska kampen om världsherraväldet.<br /><br />Att DDR höll ett öga på SvK är intressant, men ännu intressantare är att några möjliga kyrkliga svenskar gick med på deras spel. Vad var det som kunde motivera dom? Vad var det Högre Goda som dom trodde på?<br /><br />Att några präster i DDR var agenter , förvånar mig icke. I en totalitär stat är ensam som svagast.Det behövs inte mycket att skrämma en enskilde, även sådana som är bered på att bejaka möjligheten till martyrskap. Kan man offra familjen tex ?Markkuhttps://www.blogger.com/profile/00306681254603622371noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-51590411874548427642016-04-03T10:04:27.170+02:002016-04-03T10:04:27.170+02:00-Negativa klerikala krafter - men vilka är de egen...-Negativa klerikala krafter - men vilka är de egentligen? <br /><br />Från Moheda 1957 på, utbrister säkert bloggaren för sig själv i den kyrkohistoriska nostalgiska dröm han plötsligt förväntas få då årtalet kommer upp, till skilsmässan mellan kyrkan och staten. Och även Växjöstiftets DDR-kontakter. <br /><br />1957 års kyrka, där endast manliga präster gjorde sig besvär, är borta. Sörjd och saknad av bloggaren, signaturerna HH, några fler kommenterande bokstavskombinationer och damen med enbart förnamnet redovisat, Elisabeth. <br /><br />Det flerhundraåriga kyrka-statäktenskapet är också sönderslaget, sörjt av desto fler, bland andra undertecknad, som mycket riktigt varnade i ovan apostroferade artiklar - och varnade med rätta utan efterföljande ånger eller önskan att ta tillbaka det skrivna. Min, och många andras, reaktion mot de genomskinliga försöken att bunta ihop alla kyrkans församlingar till en huvudman och jämföra dem med exempelvis Kyrkans ungdom (två lika storheter) var ju synnerligen berättigad. Och, bäste bloggare som var med om saken, ombudsmötet försvann ju nästan lika snabbt som det kommit till världen - samma personer i två beslutsfigurer! Nej, sådant trixande passar inte i kyrkan!<br /><br />Negativ klerikal insats att påvisa och reagera mot ovanstående? Nej, bort det. <br /><br />Negativ klerikal insats att år 2000 kräva ett djupgående forskningsprojekt mot kyrkan och kommunismen, där kyrkan och DDR var en del? Men vad hörde mitt och alla andra ombuds öra i den långa debatt, som föregick avspisandet av motionen? Jo, en icke okänd ledamot, förvisso erkänd som åtminstone en teoretisk begåvning och med obestridlig verbal produktion, vägrade nämna namnet på en kyrkoherde, vilken han sade sig känna. Detta nyttade inget till, samtidigt som det inte spelade någon roll att en viss biskop från Växjö hade rest några gånger mellan denna metropol och den dåvarande kommuniststaten DDR. Orden från denna person, nu anlitad av sin orts hembygdsförening, finns prydligt nedtecknade i KM:s diskussionsprotokoll, vilka jag gjort mig besväret att få kopierade för utläggning i ett stort antal exemplar vid DDR-symposiet i Växjö häromåret, talar sitt tydliga språk. Kyrkoherdens namn var Aleksander Radler<br /><br />Man skall gå till arkiven, hr bloggare. Jag håller med: dessa kollektiva minnen kan ibland ge belysande exempel på helomvändningar, s k kovändningar, i åsikter. Exempelvis vittna om när ledamoten DS kom till insikt om att han år 2000 begick ett stort misstag, när han med diverse ohållbara eller alls ej befintliga sakargument motsatte sig ledamoten BOD:s motionsförslag.<br /><br />Men jag är inte långsint utan välkomnade förstås med glädje resultatet av kovändningen: ett ehuru lokalt men icke desto mindre forskningsprojekt om kyrkan och kommunismen. Och ett givande seminarium, där initiativtagaren själv, DS, höll en förvånansvärt låg och klädsam profil och lät andra spela huvudrollerna.<br /><br />Skall vi månne nu iscensätta ännu ett nytt forskningsprojekt, om vilka de negativa klerikala krafterna VERKLIGEN är? Det har åtminstone undertecknad inget emot. Båda vad gäller kyrka-statfrågan och kyrkan och kommunismen.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.com