tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post8772305922788970536..comments2024-01-01T14:46:18.393+01:00Comments on BloggarDag: Som vanligt igenBloggarDaghttp://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comBlogger34125tag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-25562496450916210502017-04-17T18:38:28.555+02:002017-04-17T18:38:28.555+02:00Elisabeth,
Jaså, Du försöker komma undan sakfråga...Elisabeth,<br /><br />Jaså, Du försöker komma undan sakfrågan: att provinsen vägrar redovisa siffrorna? Du vägrar oss Din åsikt om detta, fast jag innerst inne vill tro att Du inte gillar hemlighetsmakeriet. <br /><br />Är Du feg, Elisabeth, som inte klart och rakryggat kan stå för den självklara hållningen, att en kristen organisation skall vara öppen med sin verksamhet och redovisa sitt medlemsantal?<br /><br />Märkligt, men på sitt sätt ändock avslöjande, är att ej heller någon annan kommentator på bloggen slår fast denna sanning. Är man rädd för att komma i "dåligt sällskap" (undertecknads) bara för att jag har betonat självklarheten? I så fall också över hövan fegt.<br /><br />BENGT OLOF DIKE<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-63753930328968803862017-04-17T10:49:52.913+02:002017-04-17T10:49:52.913+02:00Peter T,
-Varför skall jag bli medlem där, när ja...Peter T,<br /><br />-Varför skall jag bli medlem där, när jag tillhör Svenska kyrkan, gläds över och djupt uppskattar dess historiska, kulturella symbolik, betydelse för vårt land och folk och för kristnandet av det?<br /><br />Det är en ynnest att få vara en i denna kyrka, Peter T, att förnimma känslans tacksamhet över existensen av Svenska kyrkan, dess rymd, dess luft, dess öppna välkomnande och varma famn! <br /><br />Med alla respekt för missionsprovinsen och de säkerligen ärevördiga troende systrar och bröder som verkar där, stannar jag i Svenska kyrkan!<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-34126345217634567032017-04-17T10:29:51.430+02:002017-04-17T10:29:51.430+02:00BOD, du har fått det svar som är möjligt att ge et...BOD, du har fått det svar som är möjligt att ge ett antal gånger redan. Att svaret sedan inte passar dig är en annan sak. Sluta tjata nu.Elisabethnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-76810079994129719632017-04-17T08:43:45.488+02:002017-04-17T08:43:45.488+02:00Elisabeth,
-Jag har lämnat obestridliga fakta - i...Elisabeth,<br /><br />-Jag har lämnat obestridliga fakta - inte "hackat" på provinsen - som Du tydligen inte vill acceptera. <br /><br />Vilka förklenande ord har jag skrivit om den? För mig är det obegripligt att dess biskopar (de är ju tre)inte öppet vill redovisa medlemsantalet, som andra samfund gör. Och att Du, i stället för att kritisera denna tystnad, skjuter på mig. Jag begär ju bara alla kort på bordet: fakta. siffror, omfattning. Varför ställer du dig inte frågan, vilket skälet är till provinsens tystnad? <br /><br />Bloggaren har ju i ett något senare inlägg efterlyst bättre och mer kritiskt granskande kyrkojournalistik. Den uppfattningen delar jag helt. <br /><br />Konsekvensen av DS åsikt blir då den, att också han nu vill se en journalistik, som redovisar det som missionsprovinsen inte frivilligt upplyser oss om.<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-91383555751938688822017-04-17T08:31:20.174+02:002017-04-17T08:31:20.174+02:00Jag förstår inte varför BOD inte dörsöker bli medl...Jag förstår inte varför BOD inte dörsöker bli medlem i Mpr så han kan få sin efterlängtade insyn.<br />Men Mpr kanske bara välkomnar gudstjänstfirare som medlemmar och det är där som skon klämmer?Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-6869071953338644632017-04-17T05:33:49.355+02:002017-04-17T05:33:49.355+02:00BOD,
sluta nu att hacka på Missionsprovinsen och ...BOD, <br />sluta nu att hacka på Missionsprovinsen och ägna dig istället åt att arbeta för att ditt eget samfund åter ska bli kristet. Dina förklenande uttalanden om Mpr säger ingenting om Mpr, däremot väldigt mycket om dig själv, och det är inte till din fördel.Elisabethnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-55013713673424105132017-04-16T18:38:51.679+02:002017-04-16T18:38:51.679+02:00Elisabeth, jag kompletterar med några sakupplysnin...Elisabeth, jag kompletterar med några sakupplysningar:<br /><br />-Du borde kanske också meddelat den frågande om att provinsen är en missnöjesutbrytning ur Svenska kyrkan och att den tyvärr inte öppet redovisar sin verksamhet och antalet medlemmar, trots flera förfrågningar och påstötningar. <br /><br />Denna introverta hållning - vilken djupt beklagas, då det handlar om en kristen rörelse - bottnar i att provinsens beräknade medlemsantal bara antas vara tresiffrigt. Enligt egen uppgift "betjänar" den dock cirka 2.000 personer. <br /><br />Här används alltså det citerade ordet med avsikt i stället för öppen medlemsredovisning, som veterligt alla andra kristna samfund har och som alltid har varit självklar för Svenska kyrkan.<br /><br />Jag hoppas att Du också delar min åsikt vad gäller öppenheten, Elisabeth. Ingen är betjänt av en kristen rörelse, som hemlighåller sina medlemssiffror.<br /><br />BENGT OLOF DIKE<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-60708321368391997472017-04-11T08:30:56.536+02:002017-04-11T08:30:56.536+02:00BOD: Visst har jag det! Har du?
/Per HBOD: Visst har jag det! Har du?<br />/Per HAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-13495392637911602722017-04-11T07:18:21.110+02:002017-04-11T07:18:21.110+02:00Exakt. De som protesterar är exkluderande bakåtstr...Exakt. De som protesterar är exkluderande bakåtsträvare som inte respekterar demokratiska beslut tagna i KM, KS och KF. Alphadeltagarennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-69137504028889392742017-04-11T07:09:06.955+02:002017-04-11T07:09:06.955+02:00Anonym 10 april 2017 21:27,
+Göran är biskop i Mis...Anonym 10 april 2017 21:27,<br />+Göran är biskop i Missionsprovinsen. Det finns fler samfund än Svenska kyrkan...Elisabethnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-72955430764526164322017-04-10T22:26:55.158+02:002017-04-10T22:26:55.158+02:00En folkkyrkodemokratisk tanke slår mig.
Sveriges ...En folkkyrkodemokratisk tanke slår mig.<br /><br />Sveriges muslimer över 16 går mangrant in i den demokratiska Svenska Kyrkan i god tid före kyrkovalet. Registrerar ett parti - varför inte kalla det "God Strävan"(Jihad)- röstar plikttroget och vips får man i den demokratiska folkkyrkan fler mandat än samtliga övriga grupper. Kyrkoordningen ändras successivt. Med lite tur slutar många anställda. Få utköp behövs alltså. Namnet SvK kan ändras till Umma i Sverige. Och i god folkkyrklig, demokratisk ordning har man fixat centrala gudstjänst- och samlingslokaler, utbildade kommunikatörer (de stannar säkert!), och tillgång till Svenska Kyrkans medel. Den följande utträdesvågen säkrar greppet om organisationen. Antje kan säkert få stanna i någon funktion. Givetvis med sitt valspråk Gud är större översatt till välklingande arabiska.<br /><br />/KärleksbombareAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-23715402559926271742017-04-10T21:27:51.654+02:002017-04-10T21:27:51.654+02:00I vilket stift är Göran biskop?I vilket stift är Göran biskop?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-21918132252565441342017-04-10T21:26:27.730+02:002017-04-10T21:26:27.730+02:00Du glömde hedersmorden.Du glömde hedersmorden.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-21249125580419442242017-04-10T20:59:07.091+02:002017-04-10T20:59:07.091+02:00BloggarDag och Per H,
Så kan man också svara, när...BloggarDag och Per H,<br /><br />Så kan man också svara, när man ej vill erkänna den av mig erinrade verkligheten. Nu lever vi dock i den demokratiska folkkyrkans 2017.<br /><br />Per H,<br /><br />-Har Du själv funderat över vilket svar Du ger?<br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-51075760562895173562017-04-10T19:38:20.336+02:002017-04-10T19:38:20.336+02:00Klockrent, +Göran!
Kh på landetKlockrent, +Göran!<br />Kh på landetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-13722288416257974162017-04-10T18:56:10.418+02:002017-04-10T18:56:10.418+02:00Jag hade gärna gått till kyrkan om jag hade sluppi...Jag hade gärna gått till kyrkan om jag hade sluppit obehagskänslan när predikningarna är ren folkuppfostran och den Gud man ville höra om är ett könlöst magnetfält. Det är knappast FK-folk som drivit fram den utvecklingen. Det innebär inte att det inte svider när klockorna ringer. Men man har ju en viss självbevarelsedrift. Alphadeltagarennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-13022810683899883752017-04-10T18:12:33.447+02:002017-04-10T18:12:33.447+02:00BOD: Har du någon gång funderat på vad du skall sv...BOD: Har du någon gång funderat på vad du skall svara den dagen den Allsmäktige Domaren ser rakt igenom dig och frågar: - Käre Bengt Olof, hur motiverar du att jag ska släppa in dig i min himmel?<br />/Per HAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-46154134509158538892017-04-10T17:49:01.793+02:002017-04-10T17:49:01.793+02:001878 års katekesurveckling gör det svårt för major...1878 års katekesurveckling gör det svårt för majoren om den där kulturkonservativ officerstypen fortfarande finns. Kyrkan styrs av något uppenbarat. Detta brukade begränsa demokratin på ett väsentligt sätt. Dock ej i Nazityskland. Men detta har noga utretts redan tidigare på. Bloggardag.BloggarDaghttps://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-52157494563006041792017-04-10T17:14:32.469+02:002017-04-10T17:14:32.469+02:00Bäste Mikael Löwengren, det är uppenbart stor skil...Bäste Mikael Löwengren, det är uppenbart stor skillnad på kristna katolska biskopar och de heretiker som du frivilligt valt att stå i "full kommunion" med!<br />AntonyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-63777840002377239222017-04-10T16:02:53.973+02:002017-04-10T16:02:53.973+02:00Vill inte - men måste!
-Nej, i det längsta ville ...Vill inte - men måste!<br /><br />-Nej, i det längsta ville jag ändå inte tro att bloggaren (och andra) skulle hålla fast vid att praktiserande kristendom per definition alltid betyder söndagliga gudstjänstbesök.<br /><br />-Men nu måste jag tyvärr konstatera faktum: att det hos dem det vederbör att förklara inte finns något annat svar efter likhetstecknet.<br /><br />Det beklagas djupt, eftersom svaret utesluter dem jag nämnde - den varmt troende, bedjande kvinnan i hemmet, den som under promenaderna i skogen erfar Guds närvaro och prisar den eller den som läser Bibeln, innan sänggåendet på kvällen.<br /><br />Jag förstår inte varför de inte - enligt DS - skulle vara praktiserande kristna. <br /><br />Men synsättet alluderar ju logiskt på det som i realiteten är FK:s (och högkyrklighetens) åsikt om vilka som skall styra och ställa i kyrkan, nämligen just den gudstjänstfirande församlingen.<br /><br />Detta faller dock, som jag tidigare har inskärpt på dessa spalter, på det (juridiska) faktum, att en (liten) grupp kyrkotillhöriga kan ha en särställning framför alla andra tillhöriga. <br /><br />I klartext alltså detta:<br />-Den pensionerade majoren Mats Malander som aldrig eller sällan deltar i gudstjänsterna men som tillhör Svenska kyrkan, har precis samma rätt att påverka styrningen av kyrkan som den fromme högkyrklige Henning Högman, vilken varje söndag troget sitter i kyrkbänken. <br /><br />Det vore bra, om denna oantastliga sanning ges ordentlig spridning i FK. Vill vänligen DS bidra till detta, då han självfallet är väl medveten om denna verklighet? <br /><br />BENGT OLOF DIKEAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-2896884644431397402017-04-10T13:31:43.894+02:002017-04-10T13:31:43.894+02:00Ett par timmars direktsändning in på kvällen är vä...Ett par timmars direktsändning in på kvällen är väl i sin ordning – folk kommer hem från jobbet och vill veta vad som hänt, under de första timmarna klarnar en hel del detaljer om skeendet, polisen får möjlighet att direkt komma med meddelande o.s.v.<br /><br />Men att ha direktsändning långa tider dagarna efteråt spelar attentatsmän i händerna, när de nu vill bryta sönder den trygga livsrytmen (som i och för sig behöver utmanas, men på mer konstruktivt sätt). Dessutom trivialiseras journalistiken genom de ständiga upprepningarna av sådant som redan är rapporterat och känt.<br />+Görannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-57756055415335049102017-04-10T13:03:29.525+02:002017-04-10T13:03:29.525+02:00Den där fromme men ensamma bibelläsaren fanns kans...Den där fromme men ensamma bibelläsaren fanns kanske förr under en kort period i Kyrkans historia. Den som gjorde goda gärningar fanns också när scouterna var många. Men bibelläsandet hade sin bakgrund i Kyrkans gudstjänstliv och den enkla scoutmoralen ett korrektiv just där. BloggarDaghttps://www.blogger.com/profile/13850508271655615863noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-36014024234953551412017-04-10T12:46:33.228+02:002017-04-10T12:46:33.228+02:00Märkliga frågor av herr (ännu så länge) "fört...Märkliga frågor av herr (ännu så länge) "förtroendevalde" Dike. Om man efter 40 års "kyrkligt" "engagemang" som "förtroendevald" inte har ett hum om vad svaren kan vara, vad tjänar det då till att förklara? Gavs det ingen vink i gårdagens gudstjänst i hemmakyrkan i Mörrum? Eller var herr Dike "bortrest"? /John Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-61119663109832968702017-04-10T12:35:14.113+02:002017-04-10T12:35:14.113+02:00"Journalismen" har ersatt journalistiken..."Journalismen" har ersatt journalistiken för länge sedan. I fredags malde de på och idag berömmer de sig själva för hur bra de var. Vad den vinröda våtmarken hade där att göra med sitt svammel är en gåta. /JohnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8155981712946205630.post-91936297840574981042017-04-10T12:20:55.185+02:002017-04-10T12:20:55.185+02:00Om man inte vet något så kan man ju googla.
http:/...Om man inte vet något så kan man ju googla.<br />http://religion.answers.wikia.com/wiki/What_is_a_practicing_christian<br /><br />Bibel, bön & gudstjänst regelbundet och någorlunda frekvent är nog en definition som de flesta skulle ställa upp på.<br />Har man inte varit i kyrkan en påskdag de senaste 10 åren så kan det nog vara si och så med praktiserandet.Peter Thttps://www.blogger.com/profile/11803802151209057454noreply@blogger.com