måndag 6 juli 2015

Hopp(san)

Nog finns det hopp för klimatet när de kristliga mangrant ställer upp på pilgrimsfärd just för klimatet. Visserligen grävdes den där eken ner när den levererades - och det är sex veckor kvar tills pilgrimerna ska inkvartera sig i församlingshemmet just där, tror jag. De får väl vandra ut och titta på eken i alla fall. De kan väl läsa texten om Basans ekar också.
Visserligen är en pilgrimsvandring också något annat - men varför vara kitslig?

Det vandras från olika håll. Norrmännen slår det mesta. De pilgrimsvandrar från Svalbard, ser jag i informationen från Halden kommune. Hur vandrar man från Longyearbyen? Går på vattnet och pausar på Björnön? Eller startade man så tidigt att isen bar? Svalbard ligger, som ni vet, mellan Norge och Grönland och där bor drygt tusen norrmän samt rätt många ryssar. Kolbrytningen är huvudsaklig näring, fortfarande, tror jag. Tala om klimat! Det kunde kanske räckt att pilgrimsvandra för klimatet på Svalbard?

Nasjonalt Pilegrimssenter och "en rekke andre organisasjoner" har arbetat för att mobilisera krafterna inför toppmötet i Paris. Pilgrimerna kommer till Halden den 21 augusti på kvällen och den 22 augusti leder biskop Asle Sommerfeldt vandringen till Busterudparken, där det blir ett "arrangement" till vilket också biskopen i Göteborg ansluter. Per Eckerdal kan ta tåget kl 06.55 från Göteborg och åter någon gång efter 14.30 kanske. Något annat än tåg är väl knappast tänkbart - om han nu inte pilgrimsvandrar motvalls, förstås.

Jag har varit i Halden. En gång var det var ett militärt äventyr - utan målade bilar och utan uniform, något liknande Krim, alltså - så jag vet var Halden ligger. På flera sätt långt bort för Bohuslän är långt. Men pilgrimerna ska traska en bit genom Västsverige för att ta sig till Danmark (vatten, obs!) och så komma till Flensburg. Till Sverige kommer pilgrimerna redan på kvällen den 22 augusti. Per kanske vandrar med innan han per tåg åker hem?

Varför vandra?
"Klimapilegrim 2015 er mer enn en reise og en arena for indre reflkesjon. Det er en politisk og folkelig mobilisering for klimarettferdighet. Klimasaken förener gamle og unge fra et bredt tverkirkelig spektrum. Det å vise engasjement for klimasaken er også å vise respekt for hele Guds skaperverk."

Det är anspråksfullt och sannolikt feltänkt. Varför skulle det finnas ett särskilt kristet klimatmedvetande? Här står väl människor samman oavsett tro - eller? Och är det inte ett trick att använda pilgrimstanken för något som är en demonstration? För att nu inte tala om subjekt och objekt. Mitt engagemang för klimatet är mitt sätt att visa respekt för Guds skaparverk. Gick ni på det? Vart tog Gud vägen? Fromt och fett i formuleringarna blir det. Mann merkt die Absicht und wird verstimmt, som det kan heta i Flensburg. Men bli inte dystra!

Den här sortens uppställningar måste betraktas med den hållning som kännetecknar denna bloggsida. Pigg, käck och munter. Annars blir det för mycket.

Kommer somligt fromt folk att vandra på arbetstid?
Kommer kyrkliga resurser att användas som stöd? Lånas kyrkor och församlingshem ut gratis? Det kan vara så. Vandrandet har ju blivit angeläget och därmed kyrkligt, eller? Ekarna i Sverige har väl prästlönetillgångarna tagit ansvar för och planteringsjobbet gick på lokal vaktmästartid. Transporterades ekarna miljövänligt eller med lastbil?

Jag ska inte neka till att jag gärna skulle vilja veta vilka präster och andra kyrkoanställda som på ledig tid vandrar med. Jag vill kanske också veta vilka som går på tjänstetid. Det beror på att jag i mångt och mycket är smålänning. Eller kanske på att jag läst något som Jesus sa om demonstrativa goda gärningar. Det kan man inte så noga veta, som biskop Malmeström skulle sagt.

De kristliga står upp för hoppet.
Vi andra kanske sotto voce säger ett "Hoppsan". Det som kommer att äga rum blir nog inte så roligt för oss andra. Men missa därför inte underhållningsvärdet. Präktighet har just ett underhållningsvärde, menar jag.

Ska vi inte värna miljö och ta klimatfrågorna på allvar?
Jo, som människor först och främst. Hur var det?
"Intelligenz existiert in positiver Korrelation mit dem Willen zur Selbstbewahrung", läste jag i skuggan av äppleträdet i går. Peter Sloterdijk, Ausgewählte Übertreibungen, Suhrkamp 2015 s 345. Ett och annat har filosofen förstått. När det handlar om klimatet finns det ett positivt samband mellan intelligens och viljan till överlevnad. Det är hopp. Eller realutopi, som jag med en annan tysk tänkare vill säga. Heinz Schürmann, nämligen.

I en intervju med Sloterdijk kommer begreppet Plattfusstheologen (aa s 367) till användning. Plattfotsteologer. Kan det begreppet ha någon bäring på klimatpilgrimer? Hoppsan igen! Men så fel är det inte med hedningarna att de inte har något att säga om klimatfrågor. Det finns inget särskilt kristet klimatförnuft.

43 kommentarer:

  1. Pilgrim, vem är det?
    Någon som i sin ensamhet vandrar mot och med Gud?
    Som tullindrivaren vid böneplatsen i tystnad, inte som fariseen som skrävlar om det.

    Jag samtalade med en av undertecknarna till SKRs klimatdebattartikel.
    Han sa att det är en av de får frågor där de kan komma överens och skriva något gemensamt. Det skulle inte kunna hända runt begrepp som synd och nåd eller någon sats ur trosbekännelsen.
    Tänk om SKR skulle offentligt uttala att trosbekännelsen skall tolkas bokstavligt, det skulle ju bli en nesa för somliga.

    Kyrkliga offentliga manifestationer blir meningslösa om de inte pekar mot (ett av mina favorituttryck lånat av Magnus Malm) "centrum, den uppståndne Jesus Kristus".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller för att uttrycka det med en annan klok persons ord; "När det perifera sätts i centrum hamnar det centrala ofelbart i periferin".

      /Per H

      Radera
  2. Biskop Olof Herrlin brukade tala om skillnaden mellan att vara turist och att vara pilgrim (som biskop av Visby hade han ju gott om turister runt sig). För turisten är resan det viktiga, medan det för pilgrimen är målet – resan är mest en möda att komma fram.

    Att pilgrimsvandra är tydligt en del av den nya religionen i Svenska kyrkan. Stockholms stift propagerar för detta på sin hemsida. Av de citat som presenteras nämns inte i något målet. Om det ens talas om att möta Gud är det under vandringen – det var ju annars något som pilgrimen såg fram mot vid målet. T.ex.: "I pilgrimsvandringen finns tystnaden, där finns mötena, samtalen och delandet. Där finns plats för möten både med andra, sig själv och Gud."

    Några uttalande är väl så där halvacceptabla. Men vad sägs om följande:

    "I den tysta vandringen har jag fått vandra i sällskap med mig själv och lyssnat inåt och till naturens alla röster."
    "Innan jag började pilgrimsvandra var jag skeptiskt till idén. Jag tror inte att Gud går att finna utanför oss själva, någonstans långt borta, utan i djupet av våra hjärtan."

    Om det nu skall pilgrimsvandras för naturen får jag väl ta upp tråden från "Fader Olof" (som vi tilltalade honom) och notera att det är skillnad mellan att vara demonstrant och att vara pilgrim.

    SvaraRadera
  3. Slutraden i Joel Halldorfs inlägg i "Läsarna" är extremt viktig: att inte betrakta "humanity as a planatary concer". Miljörörelsen frestas lätt till en svårt negativ människosyn.

    SvaraRadera
  4. De postkristna pilgrimsvandringarna är ett intressant fenomen, vilka primärt verkar handla om den vandrandes "inre utveckling" (oftast som en slags postmodern narcissism) samt att tillbe "gudinnan Gaia" och förböner om att hon inte blir för varm!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa sammanfattningar kan sägas ha sina poänger utan att för den skull vara heltäckande.

      Radera
  5. Jo visst finns det ett kristet klimatförnuft: Det förnuft som arbetar för bevarandet och försvarandet av Guds skapelse.

    LG

    SvaraRadera
  6. Får man ta bilen på pilgrimsvandringen om man är rörelsehindrad? Och kör i gångtakt?

    SvaraRadera
  7. Bara ett fåtal kommentarer hittills och inga av NTL och Anna -kan det bero på att det inte handlar om sex?

    Nåväl, de konspiratoriska kan ju spekulera över vad som försiggår efter dagens etapp och uppgrävandet av dagens ek.

    Personligen funderar jag över Peter T´s kommentar och hans cietrande från SKR:-

    Citat:-

    Jag samtalade med en av undertecknarna till SKRs klimatdebattartikel.
    Han sa att det är en av de får frågor där de kan komma överens och skriva något gemensamt. Det skulle inte kunna hända runt begrepp som synd och nåd eller någon sats ur trosbekännelsen.

    Slut citat.

    Detta efter att t ex ha läst vad Anders Brogren saxade nu senast och om det faktum att t ex fler och fler kräver kyrkbröllop samtidigt som de undanber sig "larv" som att blanda in Gud i detta. Tanken att man ju kan gifta sig profant om man inte vill blanda in Gud i detta förfaller vara en omöjlig tanke för de flesta som ju betalar till SVeK?

    Det är dock bara en ljum västanfläkt mot vad som tilldrar sig inom SVeK numera. Konfirmation t ex där man undviker allt kristet "trams" , alla påpekanden om vad kristen tro och lära enligt apostlarna innebär och som de villigt demonstrerade. Nej lekar, teaterföreställningar - typ XX-by night- och självklart utan att nämna något om Jesus.

    I det sammanhanget är pilgrimsresor utan att vara pilgrim och utan en tanke på vad det en gång betydde helt logiskt.

    Man lånar begreppen, lösrycker citat ur sitt sammanhang och skapar en "kyrka" som tävlar med andra organisationer såsom RFSU och RFSL , AA , och andra . Med Kristi Kyrka har det inget att göra även om det är sant att vi är just förvaltare av jorden med ansvar för vad vi ställer till med.

    Missstänker att eventuella kommentar nu kommer att handla om annat än vad en kyrka med ambitionen att vara en "kristi Kyrka" på jorden borde ägna sig åt.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får man påminna herr HH, vem det var som tyckte det var nödvändigt och viktigt att stanna kvar vid underlivs- och sexfrågorna? Det var inte ntl. Det var inte jag. Det var du.

      Radera
    2. Men låt mig också säga HH att OM jag hade haft erfarenhet av homosex skulle jag inte skämts det minsta för att erkänna det, hoppas jag. Däremot kan du vara rätt säker på att jag inte skulle dela det med dig eller någon annan på den här bloggen, liksom jag inte gör med mina heterosexuella upplevelser. Och du borde skämmas som antyder något sådant.

      Radera
  8. Anna,
    Det var ett påstående. Kan Du styrka det? Framförallt med tanke på din livfulla beskrivning av homosex och dina sarkastiska uttalanden i allmänhet.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan jag. Det är tillgängligt för alla att se under inlägget "Rätt till". Så - nu var det tur - var har jag "livfullt beskrivit homosex"? (som jag inte har någon erfarenhet av). Oj, det blev lite svårare kanske HH?

      Men det var alltså det där inlägget där du och Elisabeth häftigt försvarade rätten att vara otrogen och bryta äktenskap och struntade i Jesu ord vilket inte bara jag reagerade mot.

      Var det sista stycket schysst tycker du? Inte? Sluta i så fall upp med enfaldiga (se, jag har lärt av bloggaren!) fantasier om min tro och mina åsikter och skaffa dig andra fantasiobjekt som är mer roade. Jag tror det gäller även ntl även om jag inte kan veta.

      Radera
  9. Det där med plantering av ekar får oss kanske inspirerade att läsa eller omläsa Solzjenitsyns "En kalv med eken stångades". Jag vill minnas att F Dag tidigare har hänvisat till James Kalb som "stångas" mot vår tids totalitarianism. I varje fall får vi ingen hjälp av Erasmus eller Erastus, men Martin Luther via Martin Chemnitz går inte av för hackor. Hjalmar Lindroths översättning och kommentar av Konkordieformeln finns att köpa via Bokbörsen.

    SvaraRadera
  10. Anna och NTL
    Min replik kom tyvärr under " rätt till"
    Hoppas DS låter den hamna även här.
    Anna, iofs har jag svarat men jag kompletterar här angående ditt påstående om kommentar re homosex-frågan. OK inte precis alla är direkt relaterade men ändock ursprugna ur frågan och "behovet" att få synas och märkas som den präktiga-mest empatiska och emot oss rigida högtstående i en kyrka som i alla fall inte är apostolisk.
    Får inte kommentarerna plats får jag väl skriva del 2. Alltså-- och nu hämtar jag enbart från "Rätt till.."
    NTL 2015-06-28 09:45 Anna 2015-06-28 19:58
    " 2015-06-28 12:00 " 2015-06-28 13:42
    " 2015-06-28 17:48 " 2015-06-28 18:23
    " 2015-06-28 21:43 " 2015-06-29 13:50
    " 2015-06-28 22:27 " 2015-06-29 10:39
    " 2015-06-28 22:56 " 2015-06-29 10:46
    " 2015-06-29 10:26 " 2015-06-29 13:19
    " 2015-06-29 13:44 " 2015-06-29 13:12
    " 2015-06-30 11:04 " 2015-06-29 19:01
    " 2015-07-02 20:21 " 2015-06-29 16:31
    " 2015-07-04 17:07 " 2015-06-30 13:48
    " 2015-07-04 17:18 " 2015-06-30 11:06
    " 2015-07-04 21:19 " 2015-06-30 10:53
    " 2015-07-04 21:48 " 2015-06-30 10:55
    " 2015-07-04 23:05 Bortagen " 2015-06-30 11:00
    " 2015-06:28 22:13 " 2015-06-30 17:16
    " 2015-06-30 17:16 Samma tid!
    " 2015-07-01 13:15
    " 2015-07-01 15:17
    " 2015-07-01 16:41
    " 2015-07-02 21:40
    " 2015-07-02 22:14
    " 2015-07-03 17:27
    " 2015-07-03 17:24
    " 2015-07-04 16:43
    " 2015-07-04 10:46
    " 2015-07-30 10:42
    " 2015-07-30 17:51
    " 2017-07-01 18:25
    " 2017-07-01 21:29
    " 2017-07-02 13:52
    " 2015-06-28 13:36
    När kom nu jag in? Ja kontrollera själv och notera att det var efter att Du agerat sarkastisk spydig bessevisserwisser mha NTL och dessutom trollat med falsk identitet . Framförallt på det grövsta ägna dig åt att förolämpa Elisabeth och mig.

    Hur är det med hederligheten.. 48 inlägg bara under rätt till varav Du stod för 32? Då ej att förglömma alla elakheter / spydigheter i andra länkar mot mig och kanske främst Elisabeth.

    //HH
    Svara


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur ska du ha det, HH? I ena stunden är jag sex-fixerad och beskriver sexuppllevelser "livfullt" och i den andra är jag för präktig.
      Är inte det lite motstägande? Kan man vara en präktig sex-dåre?

      Radera
    2. Jag har svarat dig under Rätt till. Men vilket jobb du har lagt ner! Bara för att kunna bevisa något om mig (och ntl) men som du ändå misslyckas med? Inte i någon av kommentarerna ägnar jag mig nämligen åt att "livfultt beskriva homosex". Så mycket jobb för ingenting? Jag blir nästan rörd.

      Men för att tala sandahlska så kan jag tycka att det "belyser" någonting. Men det behåller jag för mig själv tills vidare.

      Radera
    3. Men du är ju pinsam //HH i ditt anonyma räknande och registrerande. Vad är din rädsla? Dina pengar? Ditt anseende? Något annat? Det finns möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd, ska du veta. Du behöver inte svälta.

      Ett råd till Dag är att bara acceptera registrerade konton. De kan vara anonyma, de kan skyddas på flera sätt. NSA och dess ryska motsvarighet ser dig i vilket fall :-)

      Radera
    4. Ja, pinsam är nog rätta ordet! Ännu pinsammare blir det om någon ids kolla på nämnda blogginlägg och inser att få av, åtminstone mina, inlägg handlar om sex. Tvärtom vände jag mig just mot sexfixeringen, då det gäller homosexuella förhållanden. Det verkar väl snarast vara några andra kommentatorer som är sexfixerade här! Men detta är för länge sedan färdigdiskuterat från min sida. Jag struntar dessutom i hur många gånger präster gifter sig, och hur lystna blickar de under syndaångest kastar på andra kvinnor än på sin fru! Inkonsekvensen i bibeltolkningen tar nog vår Herre hand om!

      Radera
  11. Anna,
    Om du har dåligt minne -vilket Du tycks ha så sök under t ex hål-2
    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den referensen HH, handlade om HETERO-sex! Därför att jag tycker illa om när man bröstar upp sig och pratar om vilket "äckligt sex" de homo-sexuella har vilket inte du gjorde i det aktuella fallet men andra gjort, som om det vore någon skillnad mellan hetero- och homosex i just fallet. Om vi talar om manligt homo-sex .Men nu kan jag inte skriva mer om det för då kommer du att skriva igen att eftersom jag svarade på din fråga så är jag helt "sex-fixerad".

      Radera
  12. Anna,
    Motsägelsefullt.

    Tja, det är kanske en korrekt beskrivning- ologisk och allmänt motvalls käring är kanske en bättre beskrivning.

    Konsekvent och logisk är inte en beskrivning av Dig men Du vill gärna spela den empatiska i all din sarkasm mot oliktänkande.

    Vet inte f.ö om min referens kom in till din livfulla beskrivning av homosex men Du visar återigen din "ohederlighet" om du t ex inte vill kännas vid kommentaren där Du antydde preferensen till hål nr 2.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så HH, jag kändes vid kommentaren om hål nr 2 - men den handlade inte om homosex. Det är väl ditt stora problem nu, hur du ska komma runt det.
      Om du själv är "hederlig" så vore väl det bästa att erkänna att du hade fel? Om vi nu talar om hederlighet, alltså.

      Radera
    2. För övrigt - intressant fenomen att bli beskylld av en präst för att vara "för empatisk".Jag spelar inte den empatiska, jag är i det här fallet empatisk. Det betyder inte att jag lyckas vara det i alla situationer och rent allmänt är bättre, men lägg av med "spelar empatisk".

      Radera
  13. BOD,
    Att du har svårt för att förstå vad Du läser är vi många som konstaterat.

    Du diskuterar statistik istället för vad det handlar om i t ex SVeK. Jag citerar från artikeln du tydligen inget tagit till Dig av .

    -I en jämförande studie av 67 predikoutkast i den tongivande Svensk Kyrkotidning, för kyrkoåret 2008/2009 anas tveksamheten till det egna budskapet. Endast fyra nämner omvändelse medan flertalet av utkasten lutar åt att alla blir frälsta.

    Läs sedan om vad två av tre präster hävdar inom SVeK.

    Majoriteten har alltid rätt?

    Mja, politiskt kanske men det handlar då inte om Kristi Kyrka på jorden.

    Tyvärr lär Du nog aldrig förstå detta.

    //HH

    SvaraRadera
  14. Anna,
    för att nu återgå till sanningsfrågor och hederlighet.Jag citerar Dig för att ge exempel på ohederligt agerande / oförstånd (?) Du skriver.

    Citat:
    Men det var alltså det där inlägget där du och Elisabeth häftigt försvarade rätten att vara otrogen och bryta äktenskap och struntade i Jesu ord vilket inte bara jag reagerade mot.
    Slut citat.

    Ingenstans försvarar jag otrohet . Du blandar in skilsmässor som ett argument i stil med Pelle i sandlådan. Dvs får inte jag så skall inte han. Du hävdar assisterad av NTL att så länge vi tolererar "skilsmässor" och "omgifte" har vi ingen rätt att uttala oss om det andra.

    Vad jag gjorde och som du och NTL i er präktighet inte kunde första utan kallade förvirrat och sedan angrep Elisabeth för att hon förstod var att påpeka att skilsmässa i sig inte är en synd och aldrig vad t ex bibeln talar om när den talar om synd till döds med den viktigaste kommentaren att bibeln faktiskt talar om befogade skilsmässor.

    Du och NTL ville vränga fokus genom att som okunniga gymnasister blanda äpplen och påron

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälp, vad ska jag göra med dig HH? Vad jag än skriver så läser du tvärtom. Om jag skriver att himlen är blå kommer du att beskylla mig för att skriva att himlen är röd, om jag skulle skriva att jag gillar påven kommer du att skriva att jag med ohederliga metoder förtalar påven. Osv. Jag ger faktiskt upp nu, några vändor alldeles för sent.

      Men om du någon gång verkligen läser igenom både vad jag skrivit och du själv kommer du att upptäcka att du helt tagit miste på väldigt många punkter och ofta inte förstått vad jag skriver överhuvudtaget.Och att din kritik av min person därmed faller lite platt.

      Men nästa gång du skriver något ovettigt om mig kan du väl angripa mig för något som jag verkligen har skrivit, i stället för vad du tror att jag har skrivit?

      Radera
    2. Se mitt svar till Olof Olsson högre upp!

      Radera
  15. Anna,

    Ett ordagrant citat av vad Du skrivit duger inte?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det duger alldeles utmärkt, HH! Problemet var bara att du aldrig har återgett något ordagrant citat utan något helt annat som du kommit på själv!

      Radera
  16. Kan man inte införa ANNA-stopp, åtminstone efter 3 st blogginlägg?
    Nu knäcks ju hela bloggens seriösa resonemang. INTE ÄR DETTA
    VÄL ANNAS BLOGG??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Seriösa resonemang? I den här bloggen? Här finns väl inget annat än gnäll? Gnäll på allt: Svenska kyrkan i allmänhet, Ante i synnerhet, alla biskopar, kvinnliga präster, alla som accepterar kvinnliga präster, alla som engagerar sig i miljöfrågor, alla som inte håller med Dag, alla som inte inser att domkapitlets prickning av är den största rättsskandalen någonsin, alla som inte vill tillbaka till 50-talet (1950-talet oftast, men det går nog bra med tidigare århundraden också) gnäll på komministern i Lövestad som medverkade i en TV-gudstjänst utan godkännande av Dag, och ALLT annat! 365 dagar om året gnälls det på den här bloggen.

      Radera
  17. 9 x Anna !!! Sluta att apostrofera henne, så tiger hon möjligen ngn gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troll tigs ihjäl.

      Ett "problem" med Anna är att hon av och till är nog så skarpsynt och läsvärd. En positiv kritiker som leder tankar och resonemang vidare. Sådana bör istället uppmuntras.

      Bara Anna kan låta testversionen Anna.1 ersättas av den mera fullgångna Anna.2

      Släppet emotses med positiv förväntan ...


      Argus

      Radera
    2. Tack Argus! Men nog är jag väl ändå redan härligt fullgången? En kvinna i sina bästa år, vars skrivna ord ända ner till kommatecknen dryper av den livvisdom som jag generöst delar med mig av trots att jag skulle kunna hålla inne med den?

      Ja, jag säger då det. Måste nog ta mig en liten sherry så här på morgonkvisten för att fira mig och den översvallande värme jag mötts av på den här bloggen, både från bloggaren och kommentatorer!

      Radera
    3. Bäst vore om alla skrev under Anonym. Då tvingades du till att ta ställning till kommentartexten som sådan och inget annat.

      Radera
    4. Tanken är god, Anonym kl. 11.25, men jag tror ändå att nuvarande ordning är bättre. Med signaturer är det lättare att "bläddra" förbi de kommentatorer som man lärt sig inte tillför något av värde (utan snarare tvärtom).

      Radera
    5. Elisabeth: Håller nog inte med dig. Om vi slapp signaturer som man inte kan "klicka på" utan att det leder en vidare, utan om alla hade ett registrerat konto så visste vi alla vem som skrivit, och först då är det möjligt att kunna "bläddra förbi" de vars kommentarer vi inte tycker tillför något av värde. "Utan snarare tvärtom".

      Jag trodde att det var ett troll som skrev under kommentaren "Elisabeth" häromsistens. Hade alla haft ett konto eller visat vem de är på annat sätt hade jag inte behövt tvivla. Även om jag numera insett att inte detta är en säker preventivmetod heller. Bara säkrare.

      Radera
  18. Fast nu verkar det som om den globala uppvärmningen kommit av sig/ Sven_Åke Nilsson http://www.dagbladet.no/2015/07/07/nyheter/innenriks/forskning/40005075/

    SvaraRadera
  19. Anna,
    nog hade jag tänkt att det fick vara slut men denna din kommentar är inte bara befängd- den är lögnaktig. Ibland undrar jag verkligen vad Du "går på".

    Se nu nedan citat 1:

    "Det duger alldeles utmärkt, HH! Problemet var bara att du aldrig har återgett något ordagrant citat utan något helt annat som du kommit på själv!"

    Detta skriver Du direkt efter att jag citerat Dig i citat 2:

    "Men det var alltså det där inlägget där du och Elisabeth häftigt försvarade rätten att vara otrogen och bryta äktenskap och struntade i Jesu ord vilket inte bara jag reagerade mot."

    Tom när man ljuger bör man nog vara konsekvent. Önsketänkande och feministiskt svammel har kanske sin tid men inte när vi talar om sanning och hederlighet. Där du dessutom fick svar där jag påpekade hur speciellt Du vrängde sanningen , vad jag hade hävdat, för att kunna framstå som präktig och empatisk(?) eller vad var annars orsaken till detta vrängande?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Vad jag än skriver kommer du att missförstå. Om du ändå vill försöka förstå det du inte förstår borde du kanske vända dig till sign Elisabeth. Hon tycker liksom du illa om det jag skriver och står för, men jag tror henne ändå om att förstå den poäng som du så grundligt missat.

      Radera
    2. "ibland undrar jag verkligen vad du "går på" Tjusigt skrivet av en präst!!!
      HH, det är många man kan undra mycket över här. Inte minst om en del gaggiga gubbar, som tjatar samma saker om och om igen, har en galopperande demens!

      Radera
  20. Att eN tokig, Ny skrytmåns Aldrig tystas!

    SvaraRadera