måndag 21 augusti 2017

Kampen om Kyrkan

Jag kunde inte skylla på för mycket sprit och cigaretter, ingendera hade jag konsumerat, men jag hade svårt att somna i lördags kväll. Det är mycket ovanligt. Extremt ovanligt. Jag brukar somna så fort jag släckt lampan. Tänkte jag över sammansatta forskningsproblem? Jo, lite. Över politiska frågor i Sverige? Något. Över kyrkovalet och Svenska kyrkan? Ansenligt mycket. Och så drabbade mig orden Kampen om Kyrkan. Det är vad saken gäller. Somliga vill ta över Kyrkan för att ha den som verktyg  för sin egen agenda. Detta är den busenkla förklaringen till att sekulära politiska partier fastställer valprogram och listor med de besynnerliga konsekvenser detta "demokratiska" arbete får. Vilka försvarar Svenska kyrkan då?

Jag är kyrklig, så pass att det var mig ett problem när jag var i tonåren och faktiskt också 40 år senare. Hade jag övertagit något jag inte kunde stå för? Gick jag i kyrkan för att familjen gjorde så? Alltså läste jag Ateistens handbok, Verdandidebatt. Jag gav evangelisten Johannes en chans också. Han övertygade bättre. Jag har läst om både Ateistens handbok och evangeliet enligt Johannes, den första boken är trist så klockorna stannar och i den senare slår evigheten in. Jag gjorde efter 30 år som präst en djupkoll för att granska vad jag sysslat med och vad och varför jag trodde på Jesus. Det blev boken Jesus. Motspänstig medmänniska. Den finns att läsa på kyrkligdokumentation.nu

Kyrklig är jag och det medvetet. Svenskkyrklig likaså. Så mycket märkligare är det att en SD-man, Nima Gholam Ali Pour kritiserar mig för att vara en av de många som använder sig av Svenska kyrkans tillgångar och varumärke för att främja sin egen politiska agenda. Vad har jag då gjort? Motionerat om stödet för flyktingarbete.

Saken gällde att Svenska kyrkan solidariskt skulle ta ansvar för det som annars var ett lokalt ansvar för de församlingar som fick ett stort mottagande av nyanlända. Norra Öland till exempel. Och jag hade lotsats runt i ett flyktingboende i Västsverige och fattat hur mycket arbete Svenska kyrkan la ner på ren och skär barmhärtighet. Det styrde motionsskrivandet. Ansvaret skulle inte bara ligga lokalt och bekostas lokalt. Lite dåligt samvete hade jag, för man ska inte kunna sitta i kyrkostyrelsens rum och följa budgetdebatten och sedan lägga ekonomiska förslag utan att ha lagt in dem i den processen (och möjligtvis fått avslag och därmed varit fri). Nu fanns ingenting att göra. Problemet var högaktuellt och det gick vägen ändå. Pengar anslogs.

I andra vändan, året efter alltså, sas att det inte behövdes extra pengar. Under sommaren stod det klart att det var lika fel en gång till och då skrev jag ånyo. Nu är det ingen som prisar Frimodig kyrka för dådkraften men SD kritiserar. Vi talar politik. SD röstade också för förslaget om extrapengar. Nima Gholam Ali Pour ter sig vara en ohederlig sälle. Självfallet följs hans inlägg på två facebooktrådar både av tipset att bli medlem i Svenska kyrkan för att få rösta och sedan gå ur samt av utläggningar mot kristen tro och försvar för asatron, svensk så det räcker tydligen. I den mer högra högern finns ett betydande kristendomshat, ser jag. På sin tid ville Adolf Hitler tills vidare tona ner Alfred Rosenbergs nya germanska religion kom jag då att tänka på: Der Mythos des 20. Jahrhunderts. Eine Wertung der seelisch-geistigen Gestaltenkämpfe unseer Zeit. Själen är rasen sedd inifrån och rasen är själens utsida. Alfred avrättades som "Hapuptkriegsverbrecher" i Nürnberg den 16 oktober 1946. Denna sakupplysning ska självfallet endast betraktas som en utvikning.

Välan, det är inte riktigt ordet "klokskap" som kommer för mig när jag läser SD-propagandan i Nima Gholam Ali Pours tappning. Självfallet handlar det om Svenska kyrkans enorma ekonomiska tillgångar. Sedan följer en drapa om kulturarvet. Här är de två ingredienserna, som kompletteras med att SD vill hindra S. Här har vi hamnat.
http://www.situationmalmo.nu/lat-inte-vanstern-ta-kyrkan/

Nu är jag inte riktigt säker på att Nima Gholam Ali Pour instämmer i den nicenska trosbekännelsens ord och att vi sålunda i någon mening skulle kunna ha en gemensam utgångspunkt. Det gäller inte bara honom utan många som har synpunkter inför kyrkovalet. Vi delar väl inte praxis heller, att ta oss till kyrkan när det är tid för söndagens högmässa. Likväl ska många av dessa sitta som beslutsfattare. Det är helt obegripligt om fenomenet inte ska förklaras av att dessa icke-nicenska behöver en arena för sin egen agenda. Vi bevittnar en ockupation helt enkelt. Denna agenda avslöjar sig som MTD-religion när den döljer sina politiska avsikter och framträder som religion. Moralistisk terapeutisk Deism.

Nu har jag ett enda önskemål. Låt oss få en respektfull valdebatt. Det betyder inte "artig". Respekt betyder att titta en gång till. Jag vill ha en valdebatt som verkligen innebär att väljarna kollar en gång till för att komma igenom utlagda rökridåer och förstå vad kampen om Kyrkan innebär. Det stiger fram partipolitiker, under förklädnad eller med synligt partimärke, men frågan är hur pass kyrkliga de är. Det handlar inte om att mäta graden av tro utan om trons innehåll. Fides qua är tron som trosakt (det heter så), den mäter vi inte. Fides quae är trons innehåll. Det är intelligibelt, dvs det kan vi fråga och tala om. Kampen om Kyrkan handlar om tron, den tro som en gång för alla anförtrotts de heliga (Judas v 3). Är vi överens om att denna tro finns och förvaltas i och av Svenska kyrkan? Och vad menar vi om Jesus?

44 kommentarer:

  1. Ovannämnde SD-kandidat var tidigare socialdemokrat. På nätet finns ett antal intressanta artiklar från kyrkovalet 2009 att läsa. Då kampanjade han för S, men var inte valbar eftersom han inte var kyrkotilhörig. / Markus

    SvaraRadera
  2. Är FK-kandidaternas påståenden respektfulla?

    -För det första, bäste bloggare, är Svenska kyrkan INTE utsatt för en "ockupation", om Du med den menar(vilket Du förstås gör) partigrupper som dominerar KM.
    De är nämligen framröstade i öppna, fredliga och demokratiska val av väljarna, dvs medlemmar i kyrkan.

    För det andra: Helt och fullt delar jag Din uppmaning till en respektfullo debatt. Alltså i total avsaknad av exempelvis en sådan text, som signaturen undslapp sig i gårdagens kommentarer.

    Men vad gäller Din viktiga uppmaning, undrar jag om de av mig i går citerade exemplen på två FK-företrädarens beskrivningar av Svenska kyrkan kan betecknas som respektfulla. Var vänlig att ärligt redovisa Din åsikt om detta, särskilt Göran Skyttes karakteristik av Svenska kyrkan.

    Skyttes citerade inlägg är ju bara det senaste i en rad av liknande från hans dator. Han har beskyllt kyrkan för att befinna sig i fritt fall, i "liturgisk förflackning, idog politisering på alla plan, banalisering av lära och budskap . . ." (Dagen 14/10 2016.
    Är FK-kandidatens till kyrkomötet, Göran Skytte, beskrivning av den kyrka, som Du sitter i ledningen för, korrekt och "respektfull"?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran Skytte hör till dem som respekterar i egentligen mening; tittar en gång till, kollar storyn. Den som gör det, behöver inte vara artig eller ens belevad.

      Radera
    2. "Han (Skytte) har beskyllt kyrkan för att befinna sig i fritt fall, i "liturgisk förflackning, idog politisering på alla plan, banalisering av lära och budskap . . ." (Dagen 14/10 2016."

      Dessvärre har Skytte helt rätt. Det är bara att hoppas att dina ögon, BOD, öppnas. Det är svårt att förstå hur du vill dig själv så illa.

      Radera
    3. Jag är ingen fan av Göran Skytte, men här har han nog tyvärr rätt.
      KM

      Radera
    4. BloggarDag och Elisabeth,

      -Ja, då vet vi att ni intet har att invända mot Skyttes demagogi, bland annat påståendet att prästerna skall anpassa sig till allt som "det politiska högkvarteret dikterar"

      Vilka diktat och vilket politiskt högkvarter,
      undrar folkkyrkovän av elementär ordning och elementära fakta?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Diktaten kommer genom normalisering, dvs något blir (ofta osagt) till en vana. Denna vana blir till en norm, dvs normalitet. Fenomenet brukar ske oförmärkt. Ta frågan om hbtq som de senaste exemplet.

      Radera
  3. Har n Frimodiga Kyrkan en agenda? Naturligtvis dom har det. Varför skulle dom vilja komma till kyrkliga beslutande organ om dom inte ville genomföra sitt agenda?
    Det samma gäller väl dom politiska partier. Eftersom ,man kan inte utesluta dom att komma in i dom beslutsstrukturer, gäller det väl att ta strid med dom och ifrågasätta deras agenda med sina argument.

    Detta är ideologiernas kamp. Då gäller det ,att bekämpa det ideologiska hos motståndaren, i stället för att ta strid i varje liten sakfråga. Korsfararen Richard Lejonhjärta kom aldrig till Jerusalem, han hade brukat sitt stridskapacitet i små drabbningar.

    Det finns ingen ide att gnälla over att partier deltar med sina agendor. Dom kommer att göra det . Ta strid med dom och innehållet i deras agendor,: sölas inte krafter att gnälla över fenomenet, då har du förlorat redan innan striden har börjat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Frimig kyrka rätteligen ska anses ha ett program medan begreppet agenda reserveras för de som har en egen agenda, dvs en som inte har sina rötter i gudstjänsten och Kyrkans tro.

      Radera
    2. För dom teologiskt mindre kunniga uppfattas partiernas allmän mänskliga, humanistiska program som något av diakonal engagemang.Det rimmar väl med det som är bland det finaste i Sverige som varje invandrare lägger märke till: Den sociala generositeten.
      Den goda kristen som ge mat för hungriga, kläder för nakna och taket över dom som fryser behöver inte ens veta att dom gör Kristi goda gärningar för att kvalificera sig som kristna.

      Radera
    3. Generositeten är stor med allmänna medel. Med egna däremot futtig.

      The problem with socialism, is that eventually it runs out of other people's money.

      Margareth Thatcher

      Radera
  4. Vad vi menar om Jesus framgår av Nicenska trosbekännelsen.
    Vad som inte är tydligt är vilka som omfattas av "vi".
    Är det någon mer än biskop Tyrberg som oroat sig över "viet" i församlingsbegreppet?

    SvaraRadera
  5. Snart sätts den definitiva punkten för den 500-åriga vanvettiga fixeringen vid en stats- och offentligstyrd svensk kyrka. I stället för falska och fromma ord om ”kyrkovalet” behövs i stället väl genomtänkta planer för en ordnad reträtt och avveckling av det totala haveri som går under det missvisande namnet svenska ”kyrkan". Allt annat är fullständigt ovidkommande.

    Sv”k”:s dagar är ekonomiskt räknade och slutdatumen för vissa ”församlingar” till och med fullt synliga. För herr Dike, 77, och hans 30.000 "förtroendevalda" medparasiter liksom för det anställda "prästerskapet" och all annan personal gäller det nu för sv”k”:s ledning att på ett värdigt men bestämt sätt få alla att inse att pengarullningen går mot sitt slut och att det därefter inte finns några medel kvar i kassan för att avlöna alla verklighetsisolerade drönare. Dem som absolut behöver ekonomisk hjälp för att ordna sin framtid bör få det på samma villkor som för utköp av oönskad personal. Dem som behöver vård och hjälp efter att ha farit illa av trakasserier och inkompetent arbetsledning bör få hjälp med särskilt omsorg och omtanke. Deras berättelser och erfarenheter bör dokumenteras och uppmärksammas vid en internationell tribunal om sv"k":s maktmissbruk. Ett särskilt minnesmärke om svenska ”kyrkans” förbrytelser mot mänskligheten under alla år bör uppföras på en central plats.

    Det människofientliga och kvävande lutteriet har misslyckats.

    Den falska och människoförtryckande "reformationen" har misslyckats.

    Den till ständigt hyckleri dömda ”svenska kyrkan" har misslyckats.

    /John

    SvaraRadera
  6. Kommer förslagen om indirekta val till kyrkomötet, som kyrkomötet tar ställning till i höst, att ha lättare att antas om SD går framåt i kyrkovalet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett SD över 30% skulle rimligen på något decenniums sikt få den av AL efterlysta effekten. Antalet tomma stolar på lokalplanet bleve troligen under väntetiden förfärande.

      Lars Jensen

      Radera
    2. Det är föga troligt att SD frivilligt vill avstå från den inkomstkälla som blev språngbrädan för partiets opinionsarbete.

      Radera
    3. Läs inte in att jag efterlyser detta. Det jag efterfrågar är en analys av de politiskt-taktiska skälen till att valsystemen förändras. Dvs. de icke sakliga skälen.

      Radera
    4. Folkkyrkan ses troligen som en möjlig moralisk legitimation och en absolution för SD:s ständigt aktualiserade historiska lik i lasten. Några ideologer i partitoppen kanske rentav funderar på att söka göra SvK till en plattform för det egna narrativet, likt socialdemokraterna - men dit har man mycket lång väg.

      Lars Jensen

      Radera
  7. När jag läser Bengt Olofs inlägg, kommer jag att tänka på hur det var när Nazityskland invaderade Frankrike. Somliga anslöt sig till befrielserörelsen och somliga flydde och bildade fria franska trupper. Sedan fanns det också de som gick med i Vichy-regimen, i tron att denna skulle kunna bevara fransk kultur och tradition. Redan från början fick den verka på ockupationsregimens villkor, men efter en tid avskaffades också denna sista rest av franskt folkstyre.

    SvaraRadera
  8. Det är lögn att som herr Dike, 77, påstå att de "förtroendevalda" är framröstade i "öppna, fredliga och demokratiska val". Det är de inte. Kyrkovalet är tvärtom ett allvarligt demokratiproblem. Nomineringarna sker i det flesta fall av de nominerade själva, större är inte urvalet, många föreslår sig själva för att inte listorna ska bli tomma. Många grupper saknar en gemensam värdegrund och för i stället fram andra mer allmänpolitiska frågor på sina agendor.

    I 100 "församlingar" i årets "kyrkoval" finns bara en enda lista att rösta på. Här råder definitivt ingen demokrati utan tvärtom en påtvingad åsiktsdiktatur. Samtidigt är det en värdemätare på hur otroligt lite de kyrkopolitiska frågorna faktiskt engagerar lokalt. Sannolikt blir valdeltagandet på dessa ställen lika med noll samtidigt som det finns stora chanser till överraskningar genom att namn stryks eller läggs till. /John

    SvaraRadera
  9. "Somliga vill ta över Kyrkan för att ha den som verktyg för sin egen agenda" skriver Dag. Jag undrar om det inte är fler än BOD som vi ska be för att de får öppnade ögon. För det är precis detta som Dag själv sysslar med.
    (JA JAG VET att Dag menar att han är bunden av Bibeln - och det är bra att vara det - men man får inte i ett samhälle göra vad som helst bara för att man tror att det är enligt Bibeln.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ta över" eller "ta tillbaka"?
      /Per H

      Radera
    2. Svenska Kyrkan har kvinnliga präster. Det är bara att inse det.

      Alternativet är att anse det som en kristen plikt att "ta tillbaka" SvK och aldrig någonsin gå ur. Och i så fall undrar jag var det står i Bibeln? Och dessutom undrar jag om det också står att kristna som flyttar till Sverige, t.ex. från USA, är förpliktigade att gå in i SvK? Och de kristna som fötts i de lutherska frikyrkorna, är det deras plikt att lämna sina samfund och gå in i SvK för att delta i kampen? Och var står det?

      Radera
    3. Sv.ky. har kvinnliga präster - för närvarande.

      Var i Bibeln finns förbudet?
      De tre sista frågorna ser jag ingen anledning till att besvara.
      /Per H

      Radera
    4. Du efterfrågar det Bibliska påbudet att "ta tillbaka". Jag efterfrågar motsatsen.
      /Per H

      Radera
    5. Och varför ska jag svara på din fråga, när du inte besvarar min?

      Radera
    6. Men jag ska så klart svara: http://luk.se/LuthWebbArkiv/Luth1983-1.htm

      Radera
    7. God undervisning av S.B. Kan dock inte se på vilket sätt den är applicerbar på aktuell fråga.

      Det kan förstås ses som ofint att besvara en fråga med en motfråga. Vad jag ville lyfta fram var att Bibeln varken innehåller påbud eller förbud i aktuell fråga och att vi därför har att acceptera att kristna, i bön om Andens ledning, kan komma till olika slutsatser.

      Om det kom in främmande element i den församling (jag antar) du tillhör - skulle du då kämpa eller lämna?
      /Per H

      Radera
    8. I så fall föreslår jag att du läser avsnitt 3 och 4 igen...

      Du menar att Bibeln här varken innehåller påbud eller förbud, och att vi ska acceptera att kristna kommer fram till olika slutsatser. Men det här med falsk lära engagerar uppenbarligen Gud, se Matt. 18:15-18, Rom. 16:17f., 1 Kor. 1:10, 10:21, 2 Kor. 6:14ff., Gal. 1:8f., Ef. 4:3, Fil. 1:27, 4:9, Kol. 2:7f., 2 Tess. 2:15, 1 Tim. 1:3f., 6:3, 2 Tim. 2:15ff., 3:14, Tit. 1:9, 2:1, 1 Joh. 4:1, 2 Joh. 1:9ff. Jud. 1:3, Upp. 22:18f. Skulle det vara en fri sak att tillhöra en irrlärig kyrka?
      Varför skulle man då utesluta dem som försvarar synd eller falsk lära? (Matt. 18:15-18) Och det står faktiskt att man ska hålla sig i från de falska lärarna, (Rom. 16:17f.), ja, att man ska lämna dem (2 Kor. 6:14ff.). Läs också 1 Kor. 5 och se särskilt till vers 11.

      Och ja, jag tillhör en fri luthersk kyrka, som lär enligt Bibeln. Om falsk lära skulle tränga in i kyrkan, skulle jag kämpa. Sådana angrepp ska vi förvänta oss. En rättrogen kyrka blir inte falsk på grund av att sådana angrepp förekommer. Men om den falska läran inte kan drivas ut, blir följden att kyrkan blir irrlärig. Och i så fall ska man lämna den.

      Radera
    9. Det verkar som att vi inte är överens om vilken fråga vi diskuterar. Vad menar du är aktuell fråga?

      Så du ger dig själv rätten att stanna kvar och kämpa mot irrlära, åtminstone fram till en punkt där du bedömer att irrläran inte kan drivas ut, men du ger inte Dag samma rätt i hans sammanhang?
      /Per H

      Radera
    10. 1/ Om bibeltroende gör rätt som står kvar i SvK.

      2/ Det är principiellt olika situationer. Plikten att stanna kvar och kämpa gäller så länge kyrkan inte antagit den falska läran. När/om kyrkan antar den, blir den en falsk kyrka, som man ska lämna. Man ska inte (för frågan om man ska stå kvar eller inte) göra någon bedömning av huruvida irrläran kan drivas ut eller inte. Även sedan en kyrka blivit falsk ska man verka för att sanningen återupprättas i den. Vi ska aldrig förlora hoppet om att Gud kan göra under.

      Radera
    11. 1) Bra, då är vi åtminstone överens på den punkten. Ser dock inte vad i SB:s artikel som är direkt applicerbart på denna fråga. Finns det fortfarande punkter där vi har en skillnad i förförståelse?

      Helt klart är falsk lära inget som ska tolereras och vi ska inte heller "gå i ok med de otrogna". Men det tycker jag verkligen inte Dag kan anklagas för mot bakgrund av hans envetna, högljudda och mångåriga kyrkokamp.

      Din avslutande mening vill jag bara understryka.
      /Per H

      Radera
    12. Du skrev: Men det tycker jag verkligen inte Dag kan anklagas för mot bakgrund av hans envetna, högljudda och mångåriga kyrkokamp.

      Jo, det är precis vad man gör om man är medlem i SvK. Att skilja sig från de falska lärarna är inte någon teoretisk och intellektuell sak bara. Kroppen och det praktiska handlandet ska vara med, 2 Joh. 1:9-11.

      Radera
    13. 2 Joh 1:9-11 handlar om bemötande av personer som vill föra in falsk lära i församlingen, inte hur man som enskild församlingsmedlem ska agera när falsk lära väl tagit sig in. Dvs inte tillämpbart på aktuell fråga.
      /Per H

      Radera
    14. Synen på kyrkogemenskap har förändrats mycket sedan existentialismen gått segrande fram i västvärlden. Själv förblir jag vid den gamla tron.

      http://logosmappen.net/uppbyggelse/bocker/urtidskrifter/kyrkgem/fornkyr.html

      Radera
    15. Skulle Upp 2:24-25 kanske kunna ha något att säga i aktuell fråga?
      /Per H

      Radera
  10. Till mina och folkkyrkans kritiker ovan!

    -Jag börjar med att bortse ifrån Johns nya utfall, där han kallar kyrkans tusentals förtroendevalda för "medparasiter" men blir minst sagt förvånad över hur en bildad man som +Göran vill gör en kyrkojämförelse med situationen under naziregimens ockupation.
    Låt oss, bäste +Göran, hålla oss för goda att dra in vår folkkyrka i sådant sammanhang!
    Sedan är det naturligtvis inte lögn att de förtroendevalda har utsetts i fria val av väljarna. Vilka han annars utsett dem?

    Och jämför, bästa kritiker, direktval med indirekta, som Frimodig Kyrka vill ha!

    Vilket av de båda är mest demokratiskt och ger den enskilde kyrkotillhörige störst inflytande?

    Som jag skrev häromdagen är inläggen på denna bloggs öppna torg som försvarar folkkyrkan lätträknade. Sedan en vecka tillbaka är siffran bara ett (1) - mitt eget.

    Ändock vågar jag påstå att detta inlägg är mångtusenfalt mer representativt för vårt folks kyrkosyn än vad fyrtio (40) andra inlägg här är.
    En underbar känsla!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  11. Det är alltså direktval POSK vill ha, Bengt Olof Dike? Frågas för klarhets vinnande och du är ju den flitigaste kommunikatören i POSK.

    SvaraRadera
  12. BloggarDag,

    -Nej, POSK vill se indirekta val. Men jag håller fast vid direkta!

    Och låt mig också, för klarhets vinnande, fråga om FK i ämbetsfrågan accepterar KO:s villkor om att kvinnor och män skall kunna tjänstgöra tillsammans, eller om FK delar Din över hela landet och i hela kyrkan kända åsikt i frågan?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  13. I ämbetsfrågan söker FK försoning. Och kommenderar ingen i andliga frågor dvs omfattar det som tidigare var hållningen i POSK.
    Är inte valfrågan en så central fråga att Dike har problem? Eller POSK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. POSK har uppenbarligen problem med att hitta företrädare i Mörrum som omhuldar de för POSK viktiga demokratifrågorna.

      Bengt Olof Dike har det etiska problemet att propagera för en åsikt som är tvärtemot vad de som röstat på POSK trodde att de röstade på. Ett etiskt dilemma i klass med Pär Sjögrens i Borlänge. Eller kanske rentav ett större etiskt problem?

      Radera
  14. Ja, i princip agerar BOD som de präster som gick med i nazipartiet. Agerar eller snrare kanske ursäktar sig med att om de gick med kunde de inifrån påverka partiet så att det vreds i mera "human" riktning.

    Ja, enda resultatet var att Deutche Christen blev en nazistisk organisation långt från Kristen tro och lära och att nazisterna fick draghjälp i detta.

    Här vill alltså BOD nomineras till en grupp vars agenda han motarbetar. Resultatet blir väl som alltid -ytterligare avsteg från kristen tro och lära och en än mera politiskt styrd organisation som falskeligen kallar sig luthers-evangelisk och tillika apostolisk.

    //HH

    SvaraRadera
  15. Vad jag vet så är Nima kristen, sedan några år tillbaka.
    /AC

    SvaraRadera