fredag 20 maj 2016

De efterblivnas stift - Växjö stift

Anton Härder (S) är stiftsstyrelsens vice ordförande. Nu tror han knappt sina öron och är förvånad över att stiftsfullmäktiges ordförande Bruno Edgarsson (C) uttrycker sin mening om Pride. Vad Edgarsson gör? Han medger att han "är definitivt motståndare till Pride, jag tycker det ska vara man och kvinna och jag kan inte förlika mig med hbtq", säger han. Det var att peta med en pinne i myrstacken.
Hur kunde det bli så här?

Jo, Modéus II kommenderade i höstas skrivövning i stiftsfullmäktige. Där satt vi alla och plitade ner små synpunkter som biskopen ville ha. Någon, vi vet inte vem, skrev: "Avsluta deltagande i spektakulära Pride-spektakel. Detta engagemang har inget stöd i Bibeln som ska vara kyrkans ledstjärna." På något vis har tidningen Smålänningen fått fatt på synpunkten och intervjuar så stiftsfullmäktiges ordförande, som håller med i sak.

Vad hände sedan?
Anton Härder ville stå på deras sida som upplever sig vara utsatta och diskriminerade. Upplevelsen räknas och det tackar alla kv*nn*pr*stm*st*nd*r*e i stiftet för. "För den moderna människan idag är det inget konstigt med hbtq, och jag är så glad att vi har präster i kyrkan som är med i Pride." Så kommer domen över stiftet, och det är alltså stiftsstyrelsens vice ordförande som fäller den:
"Växjö stift är gammelkyrkligt (jo, han säger så, DS) och konservativt. Vi är ju inte ens färdiga med debatten om kvinnliga präster trots att den pågått sedan 1950-talet."
Så tydligt presenteras de efterblivnas stift.

I gryningen i går uttalade dom sig i Radio Kronoberg, kommunalpolitiker i Växjö. En, som heter Oliver Rosengren, ställde de 9000 som vandrat i paraden i lördags mot en enda. Därmed var väl, förstod jag, saken avgjord. Rosengren är (M) och en politiker på väg upp. Då är det inte mycket att diskutera. Matchen slutade 9000-1 innan den ens började.

Modéus II var också uppe tidigt.
Han förklarade att han blir bekymrad. Han vill försvara att vi är olika och, håll i er, "får vara olika". Det är "grundhållningen", säger han. Jag säger då det och då vet ni att jag tänker kv*nn*pr*stm*tst*nd*r*.
Så ställs frågan om man kan sitta kvar i Växjös stiftsfullmäktige och tycka så här?
Journalister är roliga. De finns till för att värna det öppna samhället, men det brukar inte stå på förrän de frågar så här. Vad svarar Modéus II? Ni ska få gissa.

1. "Så är det i Svenska kyrkan att vi tål att andra menar annorlunda och kan med gott humör ta det öppna samtalet och övertyga varandra med goda argument."
2. "Det är inte min sak som biskop att uttala mig om, utan det är ju Centerpartiet som hanterar den frågan."
3. Konflikten är allvarlig för här står den främste företrädaren i stiftet för den demokratiska folkyrkan och säger emot biskopen. Det är en poblematisk konstitutionell kris, som endast gynnar inomkyrkliga kritiker."

Rätt svar?
Det kommer i morgon. Fundera så länge. Och vad ska prästerna i Älmhult göra när det snart blir Prideparad där? Kan man tacka nej till att vara med? Eller ska man be biskopen komma? Vuxenskolan har nu bjudit in ett par kyrkoherdar i kommunen. Här gäller det att prioritera om i almanackan! Kommandostrukturen gäller.

Nästa vecka samlas Stiftsfullmäktige.
Frågestund inleder. Bruno Edgarsson leder samlingen och på främsta raden sitter Anton Härder. Modéus II är väl också på plats för att redovisa fögderiet. I verksamhetsberättelsen skriver han att det där med att vara biskop "är som jag trott, fast ärligt talat roligare och mer meningsfullt än vad jag vågat hoppas". Han avslöjar kanske också vilken kyrkopolitisk grupp han står närmast: "Med frimodighet, uppkavlade ärmar och bön om Guds ledning vänder vi blicken mot framtiden."

Vad händer på Stiftsfullmäktige? Har Centerpartiet avsatt Edgarsson innan sammanträdet (antydningar har gjorts och C tar avstånd från Prideuttalanden, ÖS 20/5), kommer det att bli en förtroendeomröstning eller sitter alla tysta och stilla? Inte vet jag. Men det kanske kommer att påpekas att den som ställde till med eländet är Modéus II, som ville ha in synpunkter - och fick det! Hur blev detta arbetsmaterial offentlig handling? Frågan får inte ställas om vem som läckte - men satt verkligen en journalist och läste alla handskrivna lappar som lämnats in? Skrev vi namn på? Det tror jag inte. Men jag skrev inget väsentligt. Jag har aldrig gillat salskrivningar.

Ska Edgarsson betala priset för det som Modéus II bad om och fick?

Gårdagen blev fortsatt dramatisk. Alla tycktes ha något att säga, också kyrkomötets ordförande, uppseendeväckande nog. Länge leve de idoga kommunikatörerna! Karin Perers är C, om någon undrar.
https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1466454
Vad sägs om Edgarssons uttalande? Ordföranden tar "starkt" avstånd och kallar det "lika osakligt som oetiskt" i tanke att han sagt något om homosexualitet.

Nu har väl Edgarsson inte uppfattat just homosexualitet, utan Pride och den kultur som hör samman med detta, som trend - men varför vara noga med orden och definitionerna när man kan låta bli att lyssna för att förstå. Men då blir väl kyrkomötesordförandens ord lite uppseendeväckande: "Pingstens budskap är att vi ska förstå varandra, trots att vi är olika."
Just så.
Vad Bruno Edgarsson säger, tycker massor med centerpartister i Växjö stift. I all stillhet. Det kan förstås inte centern låtsas om.

Men jag hajar till. Är varje människa Guds avbild? Det sägs så i kyrkomötesordförandeuttalandets rubrik. Var inhämtas den kunskapen? Eller är människan skapad till Guds avbild, som det sägs i själva uttalandet? 1 Mos 1:27. Är inte det något annat? Här kan man fundera om något gått förlorat på vägen. och ska uppfattas vara en kommunikationsmiss.
Är begreppsoklarheten en fråga som handlar om nådens ordning? Det vet de som läser Göteborgs Stiftstidning i år. Andra får treva i ovissheten.

Länge leve Centerpartiet och länge leve partiets insatser i det kyrkliga!
Det blir på många sätt roligare när centerpartisterna spinner loss.

Men varför kommenterade jag detta?
Inte vet jag. Partipolitiken i Svenska kyrkan är ju inte min tekopp.  Men ibland kan det vara gott med en kopp te. Och med den logik som är den svagsinta journalistikens, talas nu om "homoutspel". Det är plötsligt ett utspel att svara på den fråga en journalist ställer. I varje fall om någon svarar fel. "Fascinerande" är nog ordet.



51 kommentarer:

  1. Alphadeltagaren20 maj 2016 kl. 07:35

    Modeus borde efter turnén "Detta har jag hört" ge sig ut på turné nr 2. "Detta hörde jag inte". Om något år kanske han är redo för nr 3: "Detta VILL jag inte höra, men säg det ändå".

    SvaraRadera
  2. Vi ska vara tacksamma över att det ännu finns äldre herrar och damer (ntl fick ju också rejält på skallen när hon ifrågasatte Pride) som kan säga sanningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Elisabeth, det kan man säga att jag fick!Jag löpte gatlopp i fjorton dagar i hela landet, i insändare, på bloggar och instagram och till oh med på ledarsidorna i lokalpressen, och obs! då var det inte homosexualitet jag kritiserade, utan enbart Pride. Händelseförloppet-fullständigt makabert finns beskrivet den 17 april på min blogg. Skrämmande! Jag har tystnat i debatten utom på min blogg nu. Och anonymt kan jag inte skriva, för folk känner igen mig!

      Radera
    2. Hoppas du repar mod igen, ntl. Dina insändare är oftast både bra och välformulerade. Tråkigt om de lyckas tysta dig.

      Radera
    3. Tack, Elisabeth! Får se om jag lyckas tiga, men det är avsikten just nu.

      Radera
  3. "Sodomsfursteriet" breder ut sig till stor skada för den opinionsstyrda sekulariserade folkkyrkan. Bibel 2000 är inte helt säker på att sodomsfurstarnas och gomorrafolkets synder kan bli förlåtna eller hur skall vi förstå frågetecknet ( Jes 1:18)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hes. 16:49-50. Den som är utan synd kaste första stenen.

      Radera
  4. "om man kan sitta kvar i Växjös stiftsfullmäktige och tycka så här?" Enligt den officiösa kommentaren till KO 33:11 kan direktvalda ledamöter av olika organ inte skiljas från sitt uppdrag.
    Kh på landet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens om denne själv vill?
      Efter anmodan av sin nomineringsgrupp?
      Annars så är det ju helt analogt med Margareta Larsson, som trots sitt släktskap med sitt mandats partiledare Jimmie Åkesson inte lämnar sin riksdagsstol efter att ha lämnat partiet.

      Edgarsson kan alltså bli "politisk vilde" i Stiftsfullmäktige utan att själv aktivt lämna nomineringsgruppen. Om partiet C väljer att utesluta honom så är han ju fortfarande en del av nomineringsgruppen, eller har nomineringsgruppen C egna stadgar om uteslutning?

      Radera
    2. Man kan alltid avsäga sig sitt uppdrag, och de i vars sällskap man valts kan tryck på för att åstadkomma "självmant" avgång, men eftersom uppdraget (i princip) utgår från väljarna och inte från nomineringsgruppen kan det inte återkallas. Kyrkopolitisk vilde är ordet.
      Kh på landet

      Radera
  5. Jag märker av att anti-pride-fundamentalisterna på Dagbloggen utmanar min förmåga till tolerans. Det gör också Bruno Edgarsson. ..
    På lördag Prideparaderar jag i detta Lund.
    Personer av samma kön ska få gifta sig i Svenska Kyrkans kyrkor.
    Präster av alla kön som blir kallade till att bli präster i Svenska Kyrkan.
    Jag är för"avkragning" av präster som obstruerar!
    Ulf H Berggren i ett Lund där jag nu måste ta skydd mot ett skyfall. Det regnar över alla oavsett könstillhörighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slarv-Uffe!
      Jag menar förstås att de av vad kön det månde vara och är kallade att bli präster i Svenska Kyrkan SKA FÅ BLI DET efter sedvanlig prövning.
      -
      Sen vill jag tillägga att blir Pride-paraden i Lund i morgon alltför jippoartad hoppar jag av.
      Förhandsartikeln i Sydsvenskan igår
      ingav mig vissa farhågor. ..
      Ulf-en icke oboltig slavrer.

      Radera
  6. Bra analys och intressant kommentar, trots att det inte är bloggarens tekopp.
    MEN den viktigaste frågan avstår bloggaren från att besvara, och det är sakfrågan : har Bruno rätt?
    Att kristicera svagsinta journalister och HBT troende biskopar är viktigt, men ännu viktigare är faktiskt att presentera argument för det alternativ man själv tror på och stå upp för den. Det saknade jag i denna bloggpost, och det oroade mig.

    /Per-Eric Simma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu gäller frågan åsikts- och yttrandefrihet, dvs min paradgren. Se boken Brottmål 813/69.

      Radera
    2. Yttrandeansvaret? !
      BloggarUlf

      Radera
    3. Bruno Edgarsson har blivit vald till en förtroendepost-stiftfullmäktigeotdförande.
      Han uttalar sig i Smålännimgen.Där
      säger han att han inte skulle gå ut med sina åsikter på gator och torg.Men motsvarar inte Smålänningen gata och torg?
      Jag anser att de åsikter Bruno Edgarsson torgför är djupt probematiska första att komma från en stiftfullmältigeordförande.
      Mitt förtroende har han förverkat.
      Jag ser det som hänt utifrån ett förtroendeperspektiv.Det innebär inte att jag ifrågasätter hans yttrandefrihet. Men jag ifrågasätter om det är den sandahlska "paradgrenen" det ytterst gäller.
      Ulf H Berggren, f d kronobergare

      Radera
  7. Edgarsson har fel i sak. Det är visst bibliskt att präster går ritualpeocession i enlighet med folkets önskemål.
    Början av andra Konungaboken har det som ett betydande tema.

    Sedan kan man ju undra om inte syftet med olika nomineringsgrupper är att olika åsikter ska komma till tals?
    Att sedan nomineringsgruppers företrädare bör återspegla programförklaringen i profilfrågor får man överlåta till respektive nomineringsgrupp.

    SvaraRadera
  8. Har Centerpartiet återgått till det som gällde under Salig Hedlunds tid?:
    "Centerpartiet har alltid velat och kommer alltid att vela."

    LG

    SvaraRadera
  9. Hur många Växiöbor gick med i Vänsterpartiets 1 maj-demonstration? Hur räknar man? Alla nyfikna som hoppades få se något naket? Vad är det som drar folk till pride, när man i båda fallen säger sig stödja alla människors lika värde?

    Vad säger biskopen om de kristnas situation i norra Irak? I likhet med en nyligen avgången svensk minister äter han kanske middag med utländska nazister, som säger "Död åt de armeniska hundarna"? Men det är väl så sant att bara ljushyade européer kan vara nazister...

    SvaraRadera
  10. Ordföranden och biskopen.

    Jodå, som väntat kommenterade bloggaren Pridediskussionen i hans stift. Det finns förstås en del att säga om den. Först dock en fundering om den av bloggaren återgivna siffran för demonstrationen i Växjö: 9.000 personer.

    Den tror jag inte alls på, därför att deltagarantalet i demonstrationståg brukar systematiskt överdrivas av arrangörerna och även polisen ibland. 9.000 personer betyder, om de står uppställda bredvid varandra, att nästan ett helt hektar åkermark måste tas i anspråk, räknat efter en kvadratmeters utrymme per person. Fördela sedan det antalet på Växjös gator med tre personer i bredd och - fortfarande - en meters avstånd till bakomvarande led och man får ett demonstrationståg som är tre kilometer. I sådana tåg går man dessutom inte så tätt, varför man måste dubblera tåglängden till sex kilometer.

    Sannolikt? Pyttsan, inbilla inte mig detta, men bloggaren kan ju kolla.
    Sedan luftas något intressant, som i sig måste vålla funderingar hos högkyrkligheten: biskopen läxar upp sin chef, stiftsfullmäktiges ordförande. Biskopen är alltså ordförande i stiftsstyrelsen, vilken instans är underordnad stiftsfullmäktige. Är detta klart för alla?

    Nu har den C-märkte chefen uttalat synpunkter, som högkyrkligheten inte har något emot. Men samma högkyrklighet har något emot att partimärkta personer - folkvalda - har beslutsansvar i kyrkan. Och den gillar inte biskopens uppläxning av sin chef.
    Vilket dilemma för alla dessa signaturer på bloggkommentarerna och för bloggaren själv!

    Vad skall de säga och skriva nu då? Eller väljer de tystnaden? Kommer de att ta biskopen i örat för att han understår sig att i denna känsliga fråga höja pekfingret åt fullmäktigeordföranden, vars åsikt i sakfrågan delas av bloggskribenterna.

    Ett par intressanta dygn väntar läsarna av denna blogg. Och bloggaren får anledning återkomma. Kommer han att råda sina C-vän att ge svar på tal?
    Den som lever får se - läsa här!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har biskopen ingen chef på jorden, lika lite som kyrkoherden ("på eget ansvar", KO 5:2 om Du minns) - att biskopen är ordförande i stiftsstyrelsen, vars ÖVRIGA ledamöter väljs av stiftsfullmäktige gör inte stiftsfullmäktiges ordförande till biskopens chef).
      Kh på landet

      Radera
    2. 10 pers i bredd med knappt en meter till framförvarande och ett 800 meter långt tåg - nog kan väl det bli 9000 pers? I gamla hederliga 1 maj-tåg kunde man i varje fall konsten att tåga i bredd.

      Radera
    3. Nu var det inte 10 i bredd,som man kan se på bilderna från tåget. Jag passerade Växjö och stannade på Oxtorget. Jag såg - och tvivlade!

      Radera
  11. Vet Svenska kyrkans biskopar om att de ränner runt och viftar för allas rätt till sin livsstil, och sin sexualitet i alla dess former? Vet de vad Q:et står för? Priderörelsen handlar inte om KÄRLEK i första hand, utan om rätten till sex utan fördömande. Ganska kul vad folk dras med! Eller är alla normer upplösta? Samkönade par har fått många rättigheter idag, dem behöver man inte demonstrera för! Och det är nog inte heller dem det numera gäller. Nej, det är nog mycket mera avancerade saker på gång. Det genuslösa samhället till exempel och när får vi månggifte - inte bara bland inflyttade muslimer- i Sverige?
    Jag tror inte att man har någon större medvetenhet om vad man gör!
    I Ronneby ska barnen i FÖRSKOLAN ha Pridevecka!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nya tant lila - du har alldeles rätt!

      Den som tvivlar på det rekommenderas att läsa Olof Edsingers bok "När minoriteten tar majoriteten som gisslan."

      Det handlar bl a om en indoktrinering av skolbarnen i stor skala!

      Radera
    2. Nu har ju det uppenbarligen skett att det nya tant lila skrivit "kunde komma att uppfattas som" något annat än det hon faktiskt skrev.
      Man kan vara mot spektaklet Pride och för monogam homosexuell samlevnad lika mycket som man kan vara mot nazism och för vegerianism.

      Vissa debattörer borde räkna till 10 och läsa igen innan de yttrar sig och försöka begrava reptilhjärnan åtminstone några sekunder.

      Om vi i Sverige börjar censurera att som "skulle kunna komma att uppfattas som", så skulle debattartiklarna bestå av enbart prepositioner.
      Lycka till med ett demokratiskt debattklimat under de förutsättningarna.

      Radera
  12. Dag: Hur vet du att denne Edgarsson inte menar som han citeras? Tänk om ÄB blev lika välvilligt tolkad...

    Ang Pride så är den i bästa fall en solidaritetshandling med de som fortfarande blir hånade och spottade på för det förekommer även om situationen för de homosexuella blivit mycket, mycket bättre i Sverige - men det har den inte i resten av världen och manifestationerna sänder signaler ut i världen. Transsexuella drabbas nog mer. Den enda jag känner har blivit gruvligt misshandlad, dock i Frankrike.

    I sin sämsta form förefaller den vara just en cirkus för sexdårar, även om jag inte besökt festivalen utan bara hört/läst. Då motverkar den sitt syfte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dej Anna om att Pride i teorin skulle kunna vara en solidaritetshandling i största allmänhet. Den presenteras ju också ofta som en allmän manifestation för "allas lika värde." Men har samtidigt haft slogans som t.ex. "Gör slut - med uppfattningen att könet har med kroppen att göra." Och andra lika specificerade som uppseendeväckande krav. Så jag betraktar Pride-paraden som en 1 maj-demonstration ungefär: jag gillar att den får och kan äga rum i vårt öppna samhälle, jag instämmer i en del av kraven, men jag skulle inte gå med där själv (annat än möjligen som sympatihandling vid en extrem hotbild, i vilket fall ju även borgare bör kunna gå i ett 1 maj-tåg) och vill inte att våra biskopar i normalfallet ska göra det heller.

      Cirkus för sexdårar vet jag inte precis. Men av någon anledning har uppspårning och avlivning av foster med Downs syndrom inte väckt samma upprördhet bland Pride-tågare - inklusive s.k. biskopar - som uppspårning och avlivning av foster med anlag för homosexualitet (förhoppningsvis) skulle göra. Så jag antar att det är som vanligt: alla människor är jämlika, men en del är jämlikare än andra.

      Radera
  13. Tant Lilas vomering innehåller allt! Särskilt slutklämmen som med sina bedårande vaginalitesser är ytterst tankeväckande! Den illustrerar på ett utmärkt sätt anledningen till att det överhuvudtaget finns Prideparader, nämligen det femhundraåriga förtryck som sv"k" med hennes och många andras benägna hjälp har utövat - och utövar mot de personer som deltar i den. Edgarsson (C) har nog inte tänkt tanken fullt ut. Det är Prideparaden som sådan han säger sig vara emot. Samtidigt som man förstår att det pro primo är sv”k”:s engagement i evenementet som gnager. Om detta kan sägas mycket och Edgarsson har all rätt att göra det som privatperson. Nu gjorde han det i egenskap som politiskt tillsatt ordförande. Den av många respekterade Karin Peters har för sin del nog inte sagt sista ordet. I kölvattnet följer nu även en animerad diskussion inom partiet om man fortsättningsvis vill förknippas med Edgarsson och hans tankegångar. Trots åsiktsfriheten kan det politiska trovärdighetspriset bli ganska högt. Fler än herr E har rykt från såväl poster som medlemskap efter att med politiska inkorrektheter ha hamnat på kollisionskurs med sina partier. Herr D ger i vanlig ordning intryck av att inte ha förstått frågan alls eller så vill han inte förstå den. Tillsammans med centerhomofoben riskerar han därmed att för oss yttre betraktare hamna på samma nivå som det ”folkvalda” C- och D-skikt som med den regelbundna dusörens tröst troget sliter byx- och kjoltygen på fullmäktigestolarna. /John

    SvaraRadera
  14. Jag vet inte hur gammal du är John.Själv är jag tillräckligt gammal för att kunna se när det är trender i tiden så att säga.Jag har i många år debatterat för homosexuellas rättigheter, men Pride är något annat. Pride är masshysteri som på sina håll ger motsatt effekt, det vill säga folk ser det som en sexuell lössläppthet, som faktiskt de flesta i landet garanterat INTE vill ha. Men visst är det gulligt med biskopar som går i täten. Vågar de säga hon och han om barnen de möter? Eller har de infört hen hela vägen.
    Inte nog med att tossigheterna i det här samhället blir fler och fler när det gäller genusfrågan, vi förlorar också mycket av charmen i det kvinnliga och manliga. Och detta gäller både hetero- och homosexuella. Homosexuella män lär gilla män och inte något DET, eller hur?
    För övrigt är det helt sjukt att man ska trakasseras för att man vågar säga det som garanterat flertalet i landet tycker! Tala om förtryck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett exempel på kurage och personlig integritet, Nya tant lila, att du så öppet vågar stödja bloggaren i somt utan att vara överens med honom i annat. Tack för det! Även jag har - som politiskt liberal - stött partnerskapslagen, möjligheten att i varje fall prövas som adoptivförälder, möjligheten till förbön och välsignelse på enskild pastors ansvar, samlat namnunderskrifter mot Ugandas drakoniska lagförslag m.m. men kommit att i vissa avseenden betrakta mej som en "nyttig idiot" sedan biskoparna på grund av det politiska trycket, och tvärt emot sina utfästelser, nu släppt sista resten av den allra mest moderata heteronormativitet överbord och nu låtsas som om även ungdomar som har ett val enligt Kristus precis lika gärna kan bilda familj med någon av det egna könet som med någon av motsatt.

      Verklig homofobi gör mej mer än "bekymrad" och grasserar i både delar av Afrika och delar av Europa (har inte hela bilden av Edgarsson än, han kan vara alltifrån en rätt vettig person, som du tant Lila, som uttrycker sej lite klumpigt till allra värsta homofoben - jag känner honom för dåligt och har sett för lite av honom i sitt sammanhang).

      Men, Fredrik Modéus, just bekymrad, mycket bekymrad blir jag även av biskopliga kappvändande queerteologer. Jag tror att queerologi och homofobi just nu parasiterar på varandra globalt och i våra systerkyrkor (eftersom "dom" har fel måste det vara "så här").

      Radera
    2. Tack för vänliga ord, Andreas H.! Och så ser ju verkligheten ut. Man kan tycka lika i något, men inte i annat. Jag är inte för fackindelning av människors åsikter. Själv har jag flera gånger insett att detta sker när jag har debatterat för en sänkt abortgräns- åtminstone- och människor har kontaktat mig och börjat dra in homosexualitet i sammanhanget. De här frågorna har, som bekant, ingen naturlig koppling annat än hos vissa konservativa personer. Ska vi ta det igen? Det handlar om fostrets rätt till liv! Och där tiger Svenska kyrkan! Detta är mycket uppseendeväckande! Och KD har accepterat en gräns på 18:e veckan för fri abort! Vem värnar den ofödde?

      Radera
  15. Vad löjligt i Sveriges lilla ankdamm! Låt var och en
    i dammen sköta sin sexualitet utan demonstrationer
    och dumheter! Om jag inte är särskilt stolt över min
    heterosexualitet, så behöver väl inte andra särskilt
    demonstrera sin homosexualitet. Men man kan inte komma ifrån att bibeln talar sitt språk som Kyrkan
    är bunden till. FRID ÖVER ALLA SYNDARE, homo-som hetero! Skit över Sveriges enkelriktning!

    SvaraRadera
  16. Precis som Edgarsson rör du ihop sakerna, Lila och därför blir helhetsbilden sned. Pridearrangemangen ordnas av och vänder sig till dem som tillhör sexuella minoriteter och till den allra största delen handlar det om homosexuella. Om det är dessa Prideparader du menar har blivit en trend så kan jag faktiskt hålla med dig för de blir bara fler och fler. Både behovet och intresset för dem verkar vara mycket stort. Men själva läggningen är ingen trend, den ser ut att alltid ha funnits och den vare sig smittar eller går att "bota" bort. Avsikten med Pridearrangemangen är heller inte att försöka omskapa heterosexuella till motsatsen. Att du upplever det som masshysteri beror på att du i grunden är konservativ och därmed negativt inställd till det som avviker för mycket från din vardag. Detta kan du ta upp i en bikt- eller ett själavårdssamtal för att få hjälp att bena ut begreppen och ventilera frågorna. Du far ju uppenbarligen illa av det du tycker dig se och så ska du inte behöva av det. Tänk även över om det verkligen är en hälsosam reaktion att inte kunna klara av att ett fåtal andra människor är annorlunda än dig själv. Jag undrar även hur du som tillhör en avgjord majoritet känner att du blir trakasserad och förtryckt.
    Att företrädare för sv"k" går med i Prideparader beror nog inte bara på att man i vanlig ordning vill haka på för att visa upp sig utan kanske även om att man vill visa solidaritet och medmänsklighet för en utsatt grupp som man själv varit med om att förtrycka under långa tider. Tecknen på försoning lyser dock med sin frånvaro så man kan fråga sig hur äkta engagemanget egentligen är. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt talat, ntl!

      Radera
    2. Detta händer idag när man säger något som inte passar. Då handlar det inte längre om åsikten, utan man beskylls för att må dåligt, sägs behöva gå i själavårdssamtal eller terapi etcetera. Ett helt makabert sätt att bemöta någon på. Jag hoppas att du inte är präst! För i så fall är Svenska kyrkan verkligen på fallrepet.Och på den här bloggen lär nog många veta var jag står i de här frågorna. Och ja, Pride är ett typexempel på hur masshysteri fungerar, vad du än påstår! Att säga detta är inget bevis på att man är homofob!

      Radera
  17. Det har som väntat börjat röra på sig i Växjö-centern efter Edgardssons uttalanden. SVT rapporterar att han har gjort sig onåbar och att hans framtid inom partiet är mycket oviss: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kritiserad-kyrkopolitiker-har-gjort-sig-otillganglig

    /John

    SvaraRadera
  18. John: Ändå hade nog jag, om jag varit homosexuell, blivit förbannad om jag besökte Stockholm Pride och såg deras "kinky park" eller vad det heter, där man får lära sig bli piskad och hänga upp varandra i krokar och klä ut sig till hundar, efter vad jag läst. Vad i h-vete har detta med homosexuella kärleksrelationer att göra, skulle jag tänka. Homosexuella har ofta fått förklara för en fördomsfull omvärld att det inte bara handlar om sex utan lika mycket kan handla om en uppriktig kärleksrelation som en heterosexuell sådan, så hur smart är det att göra som Pride? Och gissa vad medierna skriver om när de besökt festivalen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis Anna! Pride kan skapa fördomar! Men detta är men omedveten om ute i landet, där man tror att Pride är en demonstration för snällhet och allas lika värde, något som små förskolebarn ska lära sig! Bara inte RFSL håller i detta!Tala om att låta sig duperas! Men låt våra biskopar vifta på, alltid finns det någon som skrattar åt dem bakom ryggen!
      De har ju inte hela bilden!

      Radera
  19. Det är mycket intressant att de som skriker högst om människors lika värde och om vårt mångkulturella samhälle verkar vara de mest intoleranta inför andras åsikter och kultur. Riktigt roligt blir det när en muslim hälsar på en kvinna genom att lägga handen på bröstet, vilket väcker en proteststorm i vårt mångkulturella samhälle! Men när Dinamarca sveper förbi SD- motdebattören i riksdagen utan att ta i hand efter debatten, som brukligt är, då tiger herr statsminister och låter detta passera. Sedan blir Åsa Romson syndabocken, och nu uppträder MP som om de vore renade. Kanske blir C det också nu? Vad händer här?

    SvaraRadera
  20. Det som händer i de politiska partierna är intressant. Där far man mellan ytterligheterna. I KD har man bildat ett nätverk som kallas "Öppna kristdemokrater" där man driver HBTQ-frågor.
    Att försöka förklara att T och Q snarast står för en individualistisk hållning än för den familjepolitik, som KD säger sig stå för, var meningslöst.
    I KD i Karlskrona går man först i Pridetåget, fick jag veta i debatten- och det som jag tyckte var förfärligt, skrev någon partivän för många, påstods det! Inte konstigt att väljarna har svårt att se linjer när ideologierna är stendöda! För vad man än säger så hör inte individualismen hemma i ett värdekonservativt parti, men däremot inom L, så klart. Den verkar ju också höra hemma inom C.!?
    Själv är jag numera- helt frivilligt- utan partibeteckning!

    SvaraRadera
  21. Det som hänt är ytterligt tydligt en maktkamp om värderingar med politisk anknytning. Det handlar ju uppenbart inte pm Bibeln pch Jesu och apostlarnas undervisning för dem som vilö följa honom. Många debattörer anför människovärdet som grund för sin avsky om en synpunkt på en demonstration och festival. Människan djupare värde eller jämlikhet hör knappast samman med åsikter eller livsföring oaktat om personen lever enligt Guds vilja eller ej.Dessa åsikter är djupt kränkande mot en person som haren annan åsikt eller vill följa Jesus och hans apostlar. Det som borde bli ett bibelstudium blen politik.

    Det vore väldigt intressant om så skulle vara möjligt att pröva om Paulus och Petrus skulle få tillträde till stiftet, yttranderätt eller möjlighet att predika. Jag ser det som uteslutet att dessa herrar som var beredda att ge sina liv för Jesus skulle kunna få bli präster i den Svenska kyrkan elller få godkänt i någon slags läronämnd. Att pröva den tanken i förhållande till vad tex Paulus anfört är em bra grund för personlig kvalitetskontroll av min egen teologi eller värdering av kyrkans andliga ledning och tillstånd

    SvaraRadera
  22. Tack för belysande inlägg Lila, Anna och andra i deras följvatten. De andas tillräckligt med hat mot medmänniskor och oliktänkande för att konstatera att de inte har någon som helst anknytning till det som kallas kristendom. Snarare tillhör de Sverigepartisternas unkna dröm om en dömande folkkyrka. Må denna brinna länge och långsamt i helvetet. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du gillar inte sverigedemokrater! De hör alltså inte till "alla" i "Allas lika värde" hos er som "gillar olika"? Och förmodligen gör inte Anna, jag och andra här det heller! Vi som av dig blir frikopplade från den kristna, medmänskliga kärleken?
      Du fortsätter ditt genuina,fördömande och okunniga dravel!!!

      Radera
    2. Att förakta människor som är annorlunda än en själv har inget som helst att göra med "den kristna, medmänskliga kärleken" som du antyder att du företräder. Du är tvärtom full av hat och självgodhet, Lila. Du företräder hatets och ondskans unkna och ömkansvärda religion. /John

      Radera
    3. Det är märkligt, John, men ända sedan du dök upp här har jag uppfattat dina kommentarer som fyllda av hat. Jag har inte kommenterat det eftersom jag vet att var och en har sina erfarenheter och plågor men nu när du ideligen hackar på ntl undrar jag: Vilken religion företräder du?

      Radera
  23. Det är bedrövligt vilken dålig debattstil du har John! Verkligen bedrövlig! Är du ny i debattforum eller tror du att det är så här man gör? När någon inte tycker som man själv då talar man om för dem att de behöver själavårdssamtal och att de är fulla av hat och självgodhet.
    Du hör kanske till de där som skriver hatmejl ute på sociala medier också? Du har stilen inne!

    SvaraRadera
  24. Nu hemställer jag att Bloggaren använder sin oinskränkta makt att moderera bloggen från påhopp och personangrepp. Det som senast publicerats tangerar gränsen för Blogspots regler. /John

    SvaraRadera
  25. Bra idé. All you need is love!

    SvaraRadera