onsdag 29 augusti 2012

HBTQ-utbildning

Nu bjuder Svenska kyrkan på nationell nivå in till HBTQ-utbildning, allt enligt beslut i kyrkomötet även om jag undrar varifrån Q-et - queer - kom. "Ser du vad det är?" löd frågan när jag förevisades symbolen. Jag såg och svarade rättframt: "En kuk". Regnbågsfärgerna var med, förstås, lite pynt i symbolen som SJÄLVFALLET ska förstås vara ett träd. Ser någon vad jag ser, beror det på snuskig fantasi. Tro mig, jag vet hur det låter. Men jag var uppenbarligen inte ensam om min tolkning. Andra hade före mig insett vad de sett. Men här är själva finessen. Det finns i gaykulturen koder man ska eller inte ska förstå och det finns agendor man ska eller inte ska genomskåda. Vi förväntas inte fatta.

Jag gillar inte dessa kodsystem. Jag vill att man ska tala öppet. Men ni minns att partnerskapsvälsignelse - det var vad saken gällde. Inte vigsel. Och så blev det vigsel - men inte hade detta något med barn att göra och alla ser nu. Om A så B - men steg för steg, små steg för små steg. Lurendrejeriet är försåtligt.

Ta tidningen QX som exempel. Det är en gratis gavtidning med lika stor upplaga som Kyrkans Tidning. I boken Livvakten, Lind & Co 2012, berättar Daniel Webb om den lilla blinkning som hör samman med namnet. QX ska utläsas Kuks. Det ska bara de invigda veta, Blinkningen finns där. Jag förstår att den är kulturell - som en markering av "vi" och "dom". Och "dom" är alltid dummingarna, d v s - vi.

Jonas Gardell beskriver nu 80-talet och säger "vi knullade jättemycket". Jag tror honom - men det var inte så saken framställdes när det begav sig. Då var fokus på kärlek, inte på det promiskuösa. Vi fåkunniga fick försöka förstå aids-spridningens dunkla orsaker. Och när Jonas nu beskriver aidsepidemin hånar han den sjukvårdspersonal som var försiktig och hantera aids ungefär som ebolavirus. Men ska sjukvårdspersonalen riskera sin hälsa eller just vara försiktig för att kunna fortsätta arbeta när en epidemi härjar? Eller smittas av något och dra hem det till barnen - är det prisvärt? Jag gillar inte förhållningssättet, inte överlägsenheten.

Nu uppfattar jag att denna överlägsenhet är en del av själva gaykulturen. Det är denna överlägsenhet som stolt kan mönstra 50 000 i Prideparaden och samla en halv miljon åskådare i Stockholm. Bland dessa fanns de 60 från Svenska kyrkan, som dock fick marschera utan att åka på ett flak och hade inte bättre ljudresurser än att de fick sjunga med i de mer högljudda inslagen som "Lick my pussy". Det var fint att få sjunga så och nu krävs att Svenska kyrkan till nästa år ska förse deltagarna med ett lastbilsflak. Jaja. Det blir säkert så. Kanske kan den nationella nivåns utbildningssatsning också föra fram det kravet? Det skulle i vaft fall bli lite mera än professor Svartviks ånyo hållna föredrag om Bibeltolkningens bakgator.

Att de i HBTQ-frågor utbilade sedan ska föra ut sin kunskap till oss andra är givet - i den meningen att vi på arbetstid kallas in till kurser, som finansieras med kyrkoavgifter.

Alla kritiska frågor om hur mycket folk som ryms på gatorna där Prideparaden drar fram eller frågor om hur långt ett tåg om 50 000 egentligen är, lämnas förstås obesvarade. Man kan bara ha en förnimmelse av att det är något lurt med det hela. Dubbel bokföring, liksom.

HBTQ-utbildningen kommer säkert att hålla vad den lovar. Och alla kommer att bedyra att symbolen är ett träd. Håll då uppsikt och se om ni hos någon upptäcker en glad blinkning. Den som blinkar är den som har agendan klar för sig. Sannolikt är de andra, de allvarliga, mest att betrakta som nyttiga hantlangare. Eller handläggare på de kyrkliga kanslierna. Nyttiga, alltså.

14 kommentarer:

  1. Försöker kalkylera hur långt det kan bli. Ett marathon lopp med 10000 deltagera blir ganska snabbt flera mil långt och då kan det forfarande vara ganska trångt att springa. Nog behöver man ett par tre mil för att sprida ut femtio tusen. kan march beräkningar vara till hjälp. 2 mil per dygn, 3 i ilfart, 4 är en bedrift som firas i Holland varja år.

    Jag funderar också på Freud som antagligen skulle se en så kraftfull gest av stolthet som ett uttryck för skam. Är skam det som svenska kyrkan ska manifestera eller är det nåd?

    SvaraRadera
  2. Tänk om Svenska Kyrkan funderat över den nya Äktenskapsbalken och hälsat den med sekulär glädje över att HBT-äktenskap numera ger alla en möjlighet att förenas i ett äktenskpligt kontrakt som signalerar,att likabehandling i vårt sekulära samhälle är stadfäst.

    I stället fufflar SvK med bibeltolkandet och ansera att HBT är helt enligt SvK:s syn på äktenskapet.
    Samhället hade löst knuten med samlevnad för enkönade par.
    Men kyrkan ville annorlunda.

    Äktenskapsbalken i sitt nuvarande skick är helt i sin ordning. Alla par har samma rättigheter och skyldigheter inför Svensk lag. Men vår kyrkas syn på religion
    svajar betänkligt den är sekulär.

    Bibeltolkning sekulär föranleder visst besvär!

    SvaraRadera
  3. Det kan väl vara bådadera - nämligen en Ashera-påle! Ashera var fruktsamhetsguden Baals gudinnehustru och dyrkades bl a genom att man reste träpålar (fallossymboler) 1 kung 16:32-33

    SvaraRadera
  4. 5 personer i bredd i snitt.
    1 meters lucka bakåt.

    50 000 / (5*1) = 10 000 meter långt tåg.

    Promenadfart är 7 km/h, vi säger 10 vilket gör att tåget skulle ta en dryg timme på sig att passera en given punkt.

    Det låter faktiskt rimligt.

    Jag lägger inga värderingar i detta. Det är ren mattematik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å andra sidan bör det sunda förnuftet säga oss att 7 km/h är ett alldeles för högt promenadtempo för ett demonstrationståg.

      Och 10 km/h (6 min/km)är ännu mer orimligt, det är ett ganska bra joggingtempo.

      /Mikael

      Radera
    2. Promenadfart 10 km/tim! - ånej, hälften ligger närmare sanningen; och det är ändå en relativt rask promenad. Militärparader kanske rör sig så snabbt, men inget karnevalståg har den farten (5 km/tim). Så den som vill se alla 50 000 passera får nog stå där och titta i bortåt 3 timmar. Gör en halv miljon stockholmare och andra det - varje år?

      Radera
    3. Som ingenjör vill jag gärna hålla mig till jämna siffror för att göra överslag. Man kanske kan tänka sig 5km/h som betydligt rimligare. Men å andra sidan kan man gå tätare än med en meters lucka fler än 5 i bredd. Poängen är att 50 000 inte är orimligt.

      Radera
  5. Men är inte Gardell exeget? Kul att han blev rikssamvete också. Snart kanske han är ärkebiskop? / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  6. Jag får det inte så långt, man kan gå sex i bredd 2m till nästa så blir det 16,7 km för modligen går man lite närmare varandra

    SvaraRadera
  7. Det räcker väl att Svenska Kyrkan går för långt - som vanligt.

    SvaraRadera
  8. Nu har jag inte sett den här bilden som du pratar om. Men är inte den här typen av "dolda" koder en följd av att gay-kulturen tidigare har varit tvungen att vara dold. I takt med att de blir mer accepterade i samhället så tror jag att det kommer att minska.

    Men QX tycker jag snarast bör klassas som ordvits snarare än "dolt meddelande".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det finns dolda koder! Finns ju präster på qx, av alla tänkbara kyrkliga prefix / Magnus Olsson

      Radera
  9. Varför är det så eftersträvansvärt att vara den "breda vägens vandrare" och vara "det flata slättlandskapets uttolkare"?
    Thomas A

    SvaraRadera
  10. Nämen...va'kul...hbtqliabcxyz utbildning i kyrkans regi - nyligen fick man också råd om kådisar och massagestavar i församlinghemmet hos nån kyrka nånstans i Sverige...

    >:-(

    Ja, sannerligen är måttet rågat...

    SvK, en "mutual interest fellowship club" - med intresse för allt utom Fadern, Sonen, och Den Helige Anden.

    SvaraRadera