onsdag 20 mars 2013

Färske Frasse

"Den nye påven" säger dom. "Färske Frasse" kan vi andra säga, ett kort tag till. Sen blir han bara Frasse igen. Han ser glad ut. "Fnissige Frasse" kan gå.

Men han är bara glad tills han läst Sydsvenskans ledare den 15 mars mot honom. Den är uppseendeväckande usel. Eftersom jag just nu läser en omfattande biografi om Joseph Goebbels, tycker jag mig med viss sakkunskap kunna konstatera att denna ledare lika väl - med några omskrivningar - passat i Der Angriff och kunnat vara skriven av dr Goebbels själv. När samma andas barn talar, så vet man.

Utgångspunkten i SDS - och märk att vi nu talar om en huvudledare! - är att Kyrkan är en enorm maktfaktor med 1.2 miljarder medlemmar (hur många prenumeranter har SDS?)
"För många av dessa är hans (påvens, DS) ord lag eller nästintill."
Här skjuter ledarskribenten klart i målets underkant. Lag är något betydligt mer lättviktigt än ett påveuttalande.
Problemet för SDS är att "detta religiösa inflytande går att växla in i politisk makt" vilket "gör påvens åsikter viktiga och för varje liberal viktiga att bekämpa när de inskränker människors frihet och berövar dem deras värdighet"

Hur inskränks människors frihet och hur berövar påven dem deras värdighet? Exemplet som ges, är att Frasse innan han blev Frasse och bara var kardinal Jojje hamnat på kollisionskurs med Argentinas regering "framför allt i frågor som rör aborter, homosexuellas rätt att gifta sig och att adoptera barn". Abort som försvar för människans värdighet, det låter något. Fram med rondskålen till försvar för människans värdighet! Att enkönade äktenskap och barnahavande handlar om frihet, kan man kanske fatta - men finns det inga andra frågor att komplicera sammanhanget med? Inte för en liberal. Vi vet vilka värden som är de överordnade på 2010-talet liksom det gick att veta vilka motsvarande värden var i Tyskland på 1930-talet. Man kan förstås tycka att ledarskribenten försummar påpeka att Frasse också är emot kvinnor i prästämbetet - men  man kan inte få allt, kanske.

Påvens mandat kommer från en liten sluten krets, får vi vidare veta. Det betyder "en grupp äldre herrar" och att det ska vara så "säger en otidsenlig och självfallet odemokratisk tradition". Så måste det te sig för den som inte räknar med Guds gode andes bistånd - vilket "de äldre herrarna" tycks göra, att döma av åtbörder och tal i alla fall. Mandatet kommer i så fall från Gud och detta torde vara Kyrkans anspråk. Inför ett sådant sätt att tänka, står SDS uppenbarligen oförstående. Intresseklubben noterar. Är inte den egentliga anklagelsen att påven är katolik och att anklaga honom för det är ungefär lika begåvet som att klaga över att Dolly Parton sover på rygg.

Till sist har SDS kommit igång på riktigt, som det heter i Skåne: "Religion är i stor utsträckning raka motsatsen (nämligen till demokrati, DS), folket styr inte utan styrs. Av heliga texter, av heliga män.
Habemus papam - vi har en påve. Och en ny politisk motståndare."

Som sagt, Joseph Gobbels kunde markerat just att påven är en politisk motståndare. Manar inte den insikten till en tanke om en tidnings förfall - eller var kanske inte Sydsvenskan bättre förr?

Sjlva överideologin är det sekulära - och i denna sekulariserade stat med dess värderingar lever vi. Vill man läsa hur gamla biskopar varnade för vad som komma skulle, kan man läsa de gamla folkkyrkoteologerna. De fasade inför det som är vardag för oss.

För oss? Ja, hoppar SDS på Frasse, hoppar SDS på alla oss som omfattar en tro på Uppenbarelsen, given oss också genom apostlar och bevarad för bruk av oss. Det är det som SDS kallar att styras av heliga texter, av heliga män. Maria är borta ur sammanhangtet, tanken på ett Guds eget folk är också väck. Sekulariseringen är sannerligen inte rolig - den drabbar de oskyddade, de som hamnar i rondskålen som ett uttryck för försvaret av människans värdighet.

När SDS blottställer alternativen kan man fatta varför det inte bara är roligare att vara kristen. Det är mer intellektuellt anständigt också.

11 kommentarer:

  1. Psaltaren 12 är en passande bön i dessa tider som styrs av relativistisk nihilism. Troligtvis skulle inte ens affirming catholicism eller we are the church kunna beveka SDS.

    SvaraRadera
  2. SDS spolar den Katolska Modellen av kristendom.
    Svenska Kyrkan vill inte i klarspråk informera om den trosuppfattning som gäller i vår kyrka.

    Varför inte sätta de nya trosuppfattningarna på pränt?

    Kanske dags att byta till Svenska Sekulärkyrkan?

    SvaraRadera
  3. Att beveka SDS???

    SDS - denna institution of "Weltanschauung des Nabelschau"....




    Nina Svensson

    SvaraRadera
  4. Hemska tanke!
    Tänk om "de äldre herrarna" blivit särdeled förståndiga och utnämnt SDS chefredaktör till ny påve.
    Då skulle enligt SDS (och åtskilliga "pressgrannar") äntligen människans värdighet kunna försvaras fullt ut - eller hur?

    LG

    SvaraRadera
  5. Rädsla styr all ambition efter makt i alla läger. Troligen har den katolska modellen med ordnar med olika infallsvinklar lite lättare att hantera det än de protestantiska systemen där det blir åsiktsriktningar i stället. I grunden handlar alla frågorna om Gud. Begreppet frihet är då intressant nämligen om frihet utan Gud finns och om det finns frihet i Gud. Antingen är man slav under synden eller under Kristus säger St Paulus och först som slav under Kristus är man paradoxalt nog fri. Den existensiella infallsvinkeln är naturligtvis främmande för såväl den nämnde mannen om vilken biografin handlar som för de flesta andra system skapade utan tanken på Gud som allts ursprung och mål. Då blir språket viktigt som ex underkastelse, ett ord som väcker anstöt och då missas också dess innehåll. Det finns ju många likheter på det sättet mellan totalitära politiska system och religiösa men verbal likhet är inte innehållslig likhet och när det missas missas hela poängen. Därför är ju frågorna mer eller mindre omöjliga att disskutera. Det uppstår missförstånd på två sekunder. Det som bör beaktas är hur den nazistiska ideologin är en pervers form av religion. En fråga värd att ställa är om inte Goebels och andras hat mot judendomen var ett hat av Gud. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att min egen text naturligtvis kan missförstås och skall komplettera med order mot dvs hat mot Gud naturligtvis. / MO

      Radera
  6. Troligtvis bekymrar sig Franciskus I ganska lite om SDS' ledare.
    Till SDS' försvar kan möjligen nämnas, att tidningen publicerat en (o)sedvanligt vettig kommentar till påvevalet från +Antje.

    Kristendomshatet (för det är vad det är fråga om, ej normalpekåelitistisk kristofobi) i SDS har sin början och kanske sitt slut med Per T Ohlsson. Som Lundagårdsredaktör utmärkte han sig i negativistisk syn på den judiska staten, som nybakad journalist blev hans USA-kritiska omdömen så besvärande, att redaktionen sände honom på timeout till NY. Här blev han frälst. Inte till Kristus, men till liberalism och marknadsekonomi. Som politisk redaktör lyckades han få i stort sett allt vad intellekt och tanke fanns på tidningen mot sig genom krav på ideologisk rättning. Efter ny timeout har han kommenterat mångahanda. Kanske dags för ny timeout? Aldrig har han bitit den mediala hand som så väl fött honom. Israel omnämns knappast. USA prisas så långt möjligt är i skiftande ordalag. KD får som nyttiga idioter vara ifred, tills partiet verkligen driver en fråga, som avviker från den ohlssonska definitionen av pekå och riskerar att få något gehör.

    Den klumpfotade (f a inte säga bockfotade) litteraturvetaren från anno dazumal hade om han levet troligen uppskattande gillat den propagandistiska skickligheten i det ohlssonska hantverket. Åsikterna i tankebyggnaden hade väl inte estimerats i motsvarande grad. Låt oss dock inte vara knussliga! Litteraturvetaren, som gjorde sådan karriär, både inom propagandan och bland tidens maktbeundrande kvinnor, började också sin bana inom vänstern. Vad gör man inte för karriären?

    Tant Svart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Me.
      n Per T Olsson är väl inte SDS politiske chefredaktör utan det är Heidi Avelan om inte jag tar fel. Hon måste väl vara den ansvariga för denna text oavsett vem som skrivit den.
      /Gustaf Björck

      Radera
    2. Givetvis.
      Jag menade mig bara peka ut den tongivande surdegen, som syrar hela brödet. Vad beträffar Avellan, kan förmärkas en tidvis amper behandling av kristna frågor. En rimlig, men kanske elak förmodan är, att kristendom och kyrka får klä skott, mest därför att i Malmö islam inte kan kritiseras. Om fundamentalistspöket manas fram i de kristna sammanhangen, kanske det spiller över på islam, utan namns nämnande och ty åtföljande problem?

      Tant Svart

      Radera
  7. Ja, ja, vi som är troende är ju rena idioter. Vi låter oss styras av gamla förlegade texter och gamla gubbar i konstiga kläder och med otidsenliga åsikter. En sådan tur för oss att det finns ”liberaler” som i all sin vishet kan kämpa för oss och försöka tala förstånd med oss som ingenting begriper.

    För övrigt är det inte alls liberalt att vara så inskränkta som kristofobikerna är. De är inte ett dugg liberala, vad de än må kalla sig. Hade de varit liberala hade de varit toleranta även mot oss kristna.

    Vad SDS glömmer är vidare att påven tvingar ingen. Det är fullkomligt frivilligt att följa påvens påbud. Det är mer än man kan säga om de sekulariserades påbud i allehanda frågor. Vad skulle t.ex. hända med den gynekolog som får samvetsbetänkligheter och vägrar utföra en abort? Inte skulle de liberala prisa läkaren för att han eller hon värnade människovärdet. Hycklare, är vad de är!

    SvaraRadera
  8. Fick tipset om biskop Antjes kommentar till valet och den var verkligen bra, nyanserad och positiv. Här en länk som missat det, precis som jag: http://www.sydsvenskan.se/varlden/han-kallas-de-fattigas-kardinal/

    Ni sörlänningar kan vara stolta över biskop Antje, hon syns och hörs ofta i media och gör aldrig bort sig samtidigt som hon är rak i ryggen vad gäller den kristna tron.

    SvaraRadera