tisdag 28 januari 2014

Demokratifrågan

Just nu har Kristdemokraterna i Växjö det svettigt. Det kan dom gott ha. Bertil Olsson framträder villrådig i Smålandsposten, när ett antal toppkandidater kliver av därför att de inte accepterar att den som fronderat i kommunpolitiken och nu agerar som politisk vilde ändå förs fram som kandidat till landsting och riksdag. Jag ser det som nu sker som en straffdom över kristdemokraternas partiegoistiska agerande. Partinitet visade sig vara Bertil Olssons ledstjärna i livet. Då kan han sitta i partihärvan, men det måste väl finnas några kristdemokrater som inte gillar detta spektakel?

Mig angår detta inte mer än som en fråga om hur politiskt liv nu framträder. Ska det bli mer av denna vara i andra partier? Partiskandaler underminerar nämligen tilltron till vårt politiska system. Det kan man finna välmotiverat. Jag ogillar när politik blir ett yrke och en födkrok. Och demokratin förutsätter demokrati kanske det som saknas nuförtiden - vitala folkrörelser och människor som har tid, ork och lust att allmänbilda sig politiskt. Det är farligt när journalister intervjuar journalister och fördummar det som är komplicerat i tanke på att lyssnar- läsar- eller tittarkonsumenterna är korkade.

Att demokratin värnas inte bara av mångas delaktighet utan också av de fås, de valdas alltså, politiska kompetents borde vi tala mer om. Hur kunde Adolf Hitler komma till makten i god ordning? Därför att folk röstade på NSDAP och än mer på Führern. De tilltrodde honom förmågan att ordna allt till det bästa - och definitivt bättre än det kunde ordnas demokratiskt. Ett gäng politiker spelade bort demokratin genom att inte kunna göra det som folket begärde och om det demokratiska systemet inte levererar, vad ska vi då ha demokratin till?

Att demokratin är något kvalificerat och något annat än majoritetsstyre, kan jag påpeka ånyo, lärd i ämnet av folkskollärare Nils Rubin som jag är. Majoritetsdiktaturen skulle vi sky, sa magister Rubin, lika mycket som ledarens diktatur. Demokratin ger alltid minoritetsuppfattningar utrymme, vill höra invändningar och uppmuntrar till debatt för debatten är demokratins livsluft. I en demokrati är nyfikenheten uppriktig och vill veta vad majoriteten missat. I många fall ska demokratin fungera så att man kompromissar - men man kompromissar inte bort utan fram. Andra perspektiv ger bättre analyser och klokare beslut.

I går läste jag biskop Martin Lind som utlade Förintelsetemat. Antisemitism är människoförakt, menade han. Åsidosättande av människor ogillade han och detta diskriminering ska bekämpas "av det enda skälet att det handloar om människor". Det låter något från en biskop som inte bara upprätthållit det svenskkyrkliga diskrimineringssystemet utan propagerat för det. Nu skriver han: "Vi kristna har anledning till självkritik." Får jag då fråga biskopen Lind vilken självkritik han ser sig ha anledning till när vi talar om diskrimineringen mot oliktänkande i Svenska kyrkan? Problemet i Svenska kyrkan är nämligen detta att demokratisk minimistandard inte upprätthållits när vi kommit till konfliktfrågor. Då har det varit utrotning som gäller. På ett självklart sätt, lika självklart som i förra veckan när Ann Heberlein pläderade för att Marcus Birro inte borde vara med i Svenska kyrkan. Hon upprepade sin traktan att han skulle bort. Och det var liksom självklart.

Jag har en vän i svensk politik. Han konstaterar inför det som ter sig massivt dumt (en stadsplanefråga t ex) att "detta kan bara vara resultatet av ett i styrelsen fattat demokratiskt beslut" för en enskild person skulle aldrig kunna komma på något sådant. Jag gillar repliken för den beskriver också något kring demokratifrågan - behovet av kritisk instans.

Jag ska inte påminna om de orkestrerade anmälningarna till Växjö domkapitel mot denna bloggsida. Till er som undrar kan jag meddela att domkapitlet inte har meddelat något beslut. Det intressanta är mekanismen att så enkel och självklart vilja tysta det olämpligt sagda eller skrivna. Den demokratiska hållningen är en annan.

I det demokratiska samtalet måste inte alla skivor skäras tunt - men det underlättar. Alla förtroendevalda är inte usla men samtliga förtroendevalda är inte heller värda förtroende. Ska man fatta beslut men aldrig återfinns i gudstjänsten, har man inget förtroende och ska inte heller ha det. En del av de valda är sannolikt inte kapabla att ta de beslut som egentlig fordras. De har inte analyserat det faktiska läget. De drömmer. Och det blir inte bra i längden. Var har vi alltså beslutsfattarakademien i Svenska kyrkan, den där beslutsfattare kompetenshöjs. Hade vi ett sådant ställe i Sigtuna förr i världen? Vad har vi nu?

I Kyrkan, som är Herrens Kyrka, kan inte heller demokratin slå igenom restlöst. Vi förvaltar till sist ett förtroende från Kyrkans Herre och behöver klura ut hur Han vill ha det.  Det gamla systemet var att ge läroämbetet en självklar plats och vetorätt. Nu har vi en Läronämnd, kyrkopolitiskt tillsatt  av kyrkomötet och genom biskopsvalen. De kan köras över av kyrkomötet. Ser ni problemet?

16 kommentarer:

  1. Vi vägrar att underkasta oss det "nya systemets" lilla och arroganta oligarki. Med Traditionen möter vi den verklighet som ger röst åt alla Kristtrogna genom tiderna. Var det inte Chesterton som kallade detta för de "dödas demokrati"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt gäng vill jag vara med i.

      Radera
  2. Nej Dag, vi ser inte problemet med Läronämnden. Den kan "köras över" av KM, hävdar Du. Men sker detta? Och vem skall tillsätta nämnden om inte kyrkans högsta beslutande organ. Alternativet, tack?

    Är sedan Du och Dina teologiska meningsfränder - som jag plägar kalla Din doakör - verkligen oliktänkande i detta ords reella betydelse?
    Ni tillhör och (flera av er) är präster i Svenska kyrkan, instämmer i Trosbekännelsens ord och Missionsbefallningens. Ni (som är präster) följer KO, tror alltså på samma gud som är kyrkans och allas oss andra engagerade i kyrkan. Ni vill vara kvar i kyrkan - det är utmärkt - och göra en insats på vår jord för den Högstes sak. Är detta verkligen att vara "oliktänkande".
    Och "diskriminerade"? Här syftar Du förstås på kvinnoprästfrågan. Då benar vi ut saken:
    En förkrossande majoritet av kyrkans präster och förtroendevalda vill att kvinnor skall ha tillgång till ämbetet. Ni vill det inte. Nu har vi sedan snart 56 år kvinnliga präster i landet. Nu ställer jag den direkta frågan som tarvar ett seriöst svar och inget ironiskt eller tramsande dito:
    Skulle kyrkan mot den nämnda faktiska verkligheten följt doakörens noter?
    Hade det varit rimligt, rättvist, klokt och förnuftigt att vägra prästvigning av kvinnor enligt en liten minoritets bestämda önskan?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Här hettade det tydligen till. Den här kommentaren skulle jag verkligen vilja läsa! Har +Göran en egen sida där han framför sina åsikter?

      -Herbert

      Radera
    3. BOD:
      Vilka krav ställer du på besluten? Räcker det med att det gillas av en majoritet? Har majoriteten mandat att fatta beslut som inte har stöd i Bibeln?

      Nu tänker jag inte främst på kvinnoprästfrågan, utan på beslutet om samkönade äktenskap. Jag antar att du samtycker med beslutet, enligt vad du skriver i din kommentar. Men vad anser du om kopplingen till Skriften? Kan du med gott samvete säga att du någonsin har sett en motivering som har tyngden att ligga till grund för ett sådant beslut? Eller var det bara ett politiskt majoritetsbeslut?

      Radera
    4. BOD; Det viktigaste är inte vad "en förkrossande majoritet av kyrkans präster och förtroendevalda vill" utan vad Gud vill. DET behöver benas ut!!! När det är gjort kan vi börja ta hänsyn till vad människor tycker och vill.
      /Per H

      Radera
    5. Herbert, det var på min begäran som Dag tog bort mitt inlägg. Det jag sände iväg var ofullbordat.

      Radera
  3. Jag hade tänkt avstå från att kommentera här, men blev uppmanad av en i din doakör! Det borde finnas utrymme för minoritetsåsikter i alla partier. Jag var aktiv i KD i drygt ett år tills jag gav upp. Kommen från FP där det är högt i tak (oftast i vart fall) är det en omöjlighet att vara i ett parti där man känner sig övervakad i vad man uttrycker på olika håll. Jag tror att KD gräver sin egen grav genom kravet på partidisciplin. Genom ett hårt styre blir det ett dött parti. Jag har lämnat det. Det har visst många röstande också gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd, att det i alla(?) partier, är partipiskan som räknas. För de valda företrädarna, vill säga. Det är åtminstone min erfarenhet. För några generationer sedan var kanske annat möjligt här och var. Knappast idag.

      KJ

      Radera
    2. Det finns gradskillnader! Aldrig har jag varit med om att man som förtroendevald skulle skriva på en Försäkran om lojalitet och att man skulle intyga att man skulle lämna sina uppdrag om man lämnade partiet. Detta var inte mitt första parti. Så lågt till tak har jag aldrig varit med om. Men det är ju bara att kolla stämmor och riksting. Flödar debatten där? Eller är folk snälla, rara, söta och trevliga och säger ja och amen till partistyrelsens förslag i det mesta? Det är stor skillnad i olika partier.

      Radera
    3. Är inte förvånad över beskrivningen av KD.

      Sen kanske "snälla, rara, söta och trevliga" ändå är att föredra framför exv Det Nya Arbetarepartiets pampvälde och cynism? Men jag kanske bara har haft otur??

      KJ

      Radera
  4. Enligt den beskrivning av en fungerande demokrati som framförts ovan borde det varit rimligt, rättvist, klokt och förnuftigt att visserligen inte vägra allvarligt kallade kvinnor att bli präster men att inte diskrimera de oliktänkande, vilket sker nu.
    Apropå "doakörer": Din doakör skulle varit ojämförligt större än Bloggarens, om den valt att framträda här.

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var också det ursprungliga beslutet utformat och det höll man sig till en kortare tid innan frågan förvandlades till en politisk jämställdhetsfråga där den "stabila demokratins" uppfattning inte längre fick ifrågasättas. Därefter satte trakasserierna och marginaliseringen av de öppet oliktänkande in, med känt resultat. Ett framgångssätt som BOD i sak försvarar. En jämförelse med Danmark är också intressant. Här kom beslutet om kvinnliga präster tidigare, men också utan varje försök att demonisera och fördriva motståndarna. Kort sagt den politiserades inte! Det medförde att frågan aldrig blev infekterad på det sätt den blivit här i Sverige.

      Radera
  5. Dikes tjat om doakör är verkligen en "fin" härskarteknik som inte hör hemma i en saklig debatt. Han förminskar på så sätt alla som inte tycker som han själv. Vi som har en annan uppfattning än Dike framställs som några som håller med Dag, oavsett vad han ger uttryck för. Vi utmålas som saknande helt förmåga till egna tankar och reflektioner. Vi kan uppenbarligen inte bilda oss egna uppfattningar utan håller bara med Dag.

    Detta är för all del en variant av det vanliga åsiktskletandet men blir inte roligare eller mera rätt för det. Jag är utled på detta kletande där Dike målar med så generös pensel att hela tavlan blir kladdig. För att uttrycka mig klart: Jag delar många uppfattningar med Dag men definitivt inte alla och när jag delar hans uppfattning gör jag det efter eget moget övervägande, inte för att just Dag tycker så. Jag besitter faktiskt förmåga till eget tänkande och undanber mig att bli utsatt för denna härskarteknik.

    SvaraRadera
  6. "Jag ogillar när politik blir ett yrke och en födkrok", anser F. Dag. Jodå, där är vi eniga, men ogillandet borde väl då även gälla de som ser religionen som ett yrke och en födkrok? Hur många präster är villiga att försörja på annat sätt?

    SvaraRadera