lördag 23 april 2016

En utemöbelgrupp?

"För var vecka blir det alltmer patetiskt. Jag har svårt att tänka mig att komma tillbaka", sa en som tidigare jobbat (det heter ju så) i Svenska kyrkan. Det tål att tänka på. I dag är det Drop-in-vigsel i Alvesta. "Välkommen att fira en annorlunda och härlig vigsel!"

Tre timmar, mellan kl 11 och 14, finns prästen färdig tillsammans med Hårmagazinet, som fixar makeup och frisyr, fotograf Åsa Fredh och brudbuketten ordnar Flitiga Lisas Blommor. 500 spänn är som hittat och föranmälan behövs inte bara man har med sig hindersprövningsintyg och vigselblankett. Så det är väl inte riktigt bara att droppa in?

Fint blir det. I Sjöparken finns prästen Annesophie Färdigh med musiker och solist
Vi erbjuder sålunda "en vacker och stämningsfull vigsel utomhus", saken poängteras i annonsen, men det finns ytterligare en finess: "Att förnya sina äktenskapslöften går också bra." Och det bästa av allt. "En utemöbelgrupp från Bror Pehrssons samt varor från Hårmagazinet och Flitiga Lisas blommor lottas ut bland alla som viger sig/förnyar sina löften under dagen. Kostar vigselförnyelse också 500 mot att den bedagade bruden blir nylackerad och nyfriserad samt med blommor försedd?

Viger sig?
Blev de tu inte vigda förr i världen?
Om man viger sig behövs väl noga taget ingen präst och inga aggremanger i övrigt?

Det var det där med utemöblemanget som tedde sig oemotståndligt.
Jag försökte, i tanke att konkurrensen kanske inte blir så stor.
Det prosaiska motargumentet var "Vi behöver inga fler utemöbler", men det är ett svagt argument för vi kunde ställa utemöblerna i ett hörn av trädgården och därmed utnyttja den lite mer. Nu har vi visserligen bord och stolar inte bara på verandan utan också i trädgården och på balkongen och sitter mest på verandan, men ändå.

Det blev inget för oss i Alvesta.
En av oss tillbringar dagen på hundutställning i Växjö, där Djurkompaniet finns med bland utställarna och den andre av oss ska hålla föredrag på Församlingskårernas stiftskonvent i Forsheda. Det blir alltså en dag i den uteblivna utemöbelgruppens tecken. Från Bror Pehrsson dessutom! Det talas om fantomsmärtor. Kan man tala om fantomutemöbelgrupp också? Kommer jag att tänka på utemöbelgruppen resten av min levnad och påminnas om den varje gång det blir sommartid, ni vet då när klockan och sommarmöblerna ska ställas fram?

Alvesta församling erbjuder i morgon gudstjänsten "Himlaliv" i Skogskyrkan och kl 18 blir det "Beatlesgudstjänst" i Hjortsberga kyrka. Den första gudstjänsten leds av kyrkoherden som i en annons tackas för sin insats vid Alvesta Handels modevisning ("vår fantastiska konferencier Elisabet Caramo Storm") som uppenbarligen tog publiken med - storm. Och Beatlesgudstjänsten leder Annesophie Färdigh.

Det är en ny kyrkokultur som växer fram. På fint språk tror jag det ska kallas "det nya paradigmet". Nytt och nytt. Det var gammalt redan då Mose gick i kortbyxor, men vad då?

Annars underhålls jag sedan i går eftermiddag mest av insikten om hur majoritetskulturen slår igenom och att det där med "mångkultur" var snack. Det finns ett enda sätt att hälsa och det är det svenska sättet.  Inte den romerska hälsningen, inte den tyska, inte kommunisthälsningen och inte den islamistiska. Och utlänningarna ska lära sig att endast Sverige har svenska krusbär.  Det är rätt. Jag var ute med svärsonen och såg svenskt timmer staplat å lantegendomen. Han får inte leka med motorsågen, det var det enda jag sa. Så for jag hem för att vara solidarisk med det belgiska folket. När hundarna fått mat satte jag mig med en Chimay (den blå) från 2015 och tänkte på trappisterna.

Ska jag i denna tidens förvirring ge er en trappisthistoria, ni vet ju att trappisterna är stränga och i detta kloster fick bröderna säga en sak de hade på hjärtat ett år och i övrigt vara tysta.
Den förste munken sa: - Jag tycker gröten är lite för salt.
Nästa år sa näste munk: - Jag tycker gröten är alldeles lagom.
Det tredje året sa den tredje munken: - Ska det vara ett så förbannat tjatande om gröten, flyttar jag härifrån.

Detta apropå mångkultur eller apropå ingenting alls.
Men en Chimay i utemöbelgruppen från Bror Pehrssons i Alvesta hade inte varit fel.

Och mångkultur? Abdelhak lämnar Ljungby och i Smålandsposten uppmärksammas miljöpartisten Kjell Jormfeldt, som menar att det är "fullt jämförbart" att jämföra förintelsen med Israels behandling av judar och uppfattar att det som hänt med Kaplan och Khan är ett utslag av islamofobi.
Politik ska fortsättningsvis räknas som en del av underhållningsbranschen, den saken är klar.


15 kommentarer:

  1. Bra (och kul) skrivet, men vi ska vara noga med att skilja på när något jämförs med Förintelsen och när något jämförs med hur nazisterna bar sej åt på 30-talet (förspelet till Förintelsen och Andra världskriget, alltså).

    Det finns många varningsklockor som kan ringa ibland, t.ex. jämförde FUB-ordföranden nyligen en viss företeelse i det svenska samhället med nazisternas 30-talssyn på individer med olika slag av funktionsnedsättningar - och jag kunde inte annat än hålla med. Har både han och jag därmed gjort oss omöjliga i allt politiskt arbete framöver? Eller kan svenskar, judar och fransmän omöjligen göra något som ens kan jämföras med vad tyskarna höll på med på 30-talet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja den sauberhaltung aom utapelades inom statlig tysk förvaltning 1933-38, har väl åtminstone några paralleller till några nutida svenska medlemsorganisationer?
      Ett exempel är kanslisten hos LO som gillade Moderaterna på fejsbook och tvingades bort från jobbet.
      För att inte tala om organisationer med många utköp.

      Radera
    2. Vad kan man säga och inte säga om Israels repressiva politik gentemot palestinier idag? Att jämföra den med Förintelsens industriella utrotning är demagogi. Att se paralleller mellan 1930-talets trakasserier av judar, i syfte att få dem att lämna landet, och dagens israeliska politik kan däremot vara befogat. Detta menar Gerhard Jacoby i en artikel i AB.
      Man behöver alltså hålla huvudet kallt och inte tänka med känslolivet. Istället för att rusa med hopen till den moderna stupstock som ett födömande i media utgör, behöver vi alla tänka själva.
      http://www.aftonbladet.se/kultur/article22677089.ab

      Radera
    3. Haltar ändå inte Kaplans (och andras) liknelse något, och i enlighet med gängse anti-israelsik analys? I trettiotalets Tyskland fanns inte en motsvarande konfliktsituation mellan två grupper som vi sedan länge har mellan Israel och Palestina.
      Oberoende av hur man värderar palestiniernas rätt att med olika typer av politiska medel (inklusive motiv & metoder) opponera sig mot israelisk statsmakt så är skillnaden väsentlig mot tyskt 30-tal - även om man också funderar vidare över proportionerna i Israels samtida motvåld. Judarna där och då sköt vare sig Qassamraketer, sprängde bussar och köpcentra i luften eller knivhögg folk. Det var unilaterala nazi-trakasserier, även om de ännu inte eskalerat till Shoahs slutgiltiga barbari.

      Radera
  2. Ingen utemöbelgrupp ännu. Fortfarande snöhögar kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter ni inte på sparken den där enda sommardagen där uppe? :)

      Radera
  3. Blir man bortsorterad vid anställningsintervjuer om man är drop-in-vigsel-vägrare?
    Eller om man bara vägrar månglarna tillträde genom att avböja utemöbelsponsring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drop-in-vigsel, på lyset-vigsel, sponsrad vigsel, grisen i säcken-vigsel. Alla ska med. Om du inte accepterar det så har du nog inte tillträde till ämbetet.

      Radera
  4. Undrar om det fungerar att lägga in länkar till bilder här? Om det fungerar så leder det till en banderoll om maraton i psalmsång i Kungsholms kyrka, Stockholm: https://4.bp.blogspot.com/-C4YKXqYn3Wo/VxUQlVDtKAI/AAAAAAAAS9Y/tIyZox2R-ccxbTfl619MCGJrk27GFG-MwCLcB/s400/IMG_0388.jpg

    Vare sig länken fungerar eller inte kan man ju undra om jippon av den här typen gör det (som drop in till olika saker, eller Beatlesgudstjänster).

    SvaraRadera
  5. Man kanske skulle skaffa hindersprövning och vigselblankett och lägga det i handskfacket. Precis som man gör med den där blanketten som ligger redo om man råkar ut för en olycka. Ifall detta evenemang upprepas och man ändå är på väg till Växjö, menar jag. Chansen till finfina utemöbler eller liknande får ju inte missas.

    SvaraRadera
  6. Vad blir det nya "introt" till den "nya" kyrkans sammankomster? Förslag:
    Blajig, blajig, blajig är trenden Svamlarot.

    SvaraRadera
  7. När jag hör om spektaklet i Alvesta och utemöblerna så kommer jag att tänka på Hasse & Tages sketch: "Tror du på Gud? Nej, på Lind, Robert Lind i Kramfors........Jag har vigt mitt liv åt honom numera. Jag har blivit agent, kan säga. Kan jag intressera er för en trädgårdsmöbel i tryckimpregnerad furu, fyra delar, med soffa? Man får en tvålkopp också! "
    Ja, såväl politiken som Svenska kyrkan verkar numera kunna räknas som en del av underhållningsbranschen.

    SvaraRadera
  8. Det har blivit söndag. Förnyade problem med en stortå och jag kan ömöjligt somna om. Jag skulle kunna skriva något. Vi får se vad det kan bli. ..
    Var utövas den tidsenliga och framtidsmässiga kristendom idag? Mitt svar blir:I Vallarum utanför Frenninge i hjärtat av Skåneland.
    ?????
    Kristensamfundet!
    ????????
    Kristensamfundet sa' jag och hör sen alla anonyma signaturer.
    F.ö.ett samfund som redan från grundandet i början på tjugotalet hade kvinnopräster. Det Du 58-Dag!
    Ulf Berggren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska inte göra reklam för icke-kristna samfund, Ulf.

      Radera
  9. Var och en kan bilda sig en egen uppfattning om Kristensamfundet:
    - det finns mycket skrivet
    - Kristensamfundets kultiska handlingar, föredrag och sammankomster är öppna för alla.
    Jag gör mer än gärna det Elisabeth kallar reklam för Kristensamfundet. ..
    Ulf Berggren

    SvaraRadera