lördag 12 maj 2018

Blicka framåt, glöm det som är och det som var!

Den som läst boken Gökboet minns kanske hur Stora Syster ler mot patienten för att komma överens om reglerna. Patienten ler tillbaka. Båda vet att kriget har börjat. Så tänker jag när jag manas att se framåt. Jag ser ju hellre hur allt hänger ihop. Det mesta gör nämligen det, logiskt. Också det befängda har sitt logiska sammanhang. Men då är det bättre att se detta faktiska än drömma sig bort i något som kan tänkas. Men om det tänks efter tycks denna dröm särskilt trolig, givet att man ser sig tillbaka och ser sammanbrottets logik. "Det går åt helvete, förstår du väl!". Det var Olov Hartmans analys när han granskade Ingmar Ströms hållningar och handlingsplaner. Vi befinner oss i den avundsvärda positionen att vi kan jämföra hur det troddes och tänktes i Svenska kyrkan och vad som sedan kom att följa och bli vårt nu.

Låt oss se framåt och glömma vad som varit. I vart fall för stunden.
Så heter det när POSK ska kommunicera den nya kyrkohandboken.
Se framåt mot att vi ber till Gud vår fader och vår moder? Se framåt mot eukaristiska böner som är språkligt undermåliga och i sin teologi alls inte evangeliska och/eller katolska. Se framåt och glömma vad revisorerna sa om processsen liksom glömma vilka aktiva val den lilla inflytelserika gruppen i Antjeborg gjort? Se framåt och... SPT ställer frågan vad som gagnar Guds rike och det blir i sammanhanget på sitt försiktiga sätt en revolutionär maning. Den som insupit något som kan kallas "svenskkyrklighet" med modersmjölken vet att inte glömma det som har varit och kan just därför blicka framåt.

Act Alliance är tydligen ett formidabelt misslyckande. Det betyder att vi som alls inte trodde denna konstruktion har fått rätt. Vad säger missionsförbundaren Lysén då? Mer av samma men utstofferat blir hans hållning. Det ska heta Act Svenska kyrkan eller act Svenska kyrkan, det är inte bestämt." t-et" kan gestaltas som ett kors. Vad säger Kyrkostyrelsen? Kyrkostyrelsen tyckte att detta var klokt sagt och kunde ta beslutet vid sittande sammanträde. Och Frimodig kyrka? Nu ska vi vara solidariska och se framåt. Frimodig kyrka, med plats i kyrkostyrelsen, menade sig inte skaffa rådrum för att prata om de verkliga problemen när det gäller Svenska kyrkan. Beslut om en månad skulle bli detsamma. Själva grundproblemet lämnas olöst för kosmetiska förändringar, i grunden meningslösa även om det läggs 27 miljoner på dem.

Det är inte klokt. Grundproblemet är att hela den folkrörelsestruktur som Lutherhjälpen och SKM var är borta. Det kyrkfolk som paketerade fastebössor och de som engagerade sig för SKM med missionsauktioner och som visste vilken kyrkoårstid som hörde med vilken insamlingstid finns inte längre. Utan kyrkfolk stannar Svenska kyrkan. Det blir en apparat som blir beroende av att få bidrag och kan leva på tanken att kyrkor är bra på socialt och internationellt arbete. Färre gudstjänster gör sitt.

Ormesberga kyrka måste vara ett typexempel. Där drogs in rätt bra kollekter sett till invånarantalet under insamlingsperioderna. Nu var där inte en enda gudstjänst söndag förmiddag. Det blev inga kollekter alls. Detta kunde styrelsen övervägt och sagt att ett namnbeslut tas inte förrän vi frågat forskarna om vad de ser av framtid för allt vad insamlingar heter i det nu konkurrensutsatta läget. Är det för den delen så nödvändigt att ha egna kyrkliga organisationer om människor ändå ger frikostigt? Nog finns det mycket att rannsaka. Inte minst som många under lång tid varit tveksamma, inte minst folk i Frimodig kyrka. Så vad säger FK? "Nu ska vi ser framåt!"
(Jag har fortfarande inte läst reservationerna om upphovsrättseländet eller detta att Artos fick "nej", men det är kanske en annan sak). Verkar Bloggardag bister? Det är ett intet mot vad Dag Sandahl är! Men Kyrkostyrelsen kan vara nöjd. Enighet gäller. Utan eftertanke.

Varför är Dag Sandahl bister? Redan förra århundradet ställde han frågorna om det internationella arbetets bas när gåvorna minskade och anslagen ökade. Var fanns folkrörelsen? Den dog ut. Och för Dag Sandahls del gäller att han till det internationella antagligen ger 1% av vad hans morsa gav. Till SKUT ger han inte en krona. Det handlar helt enkelt om tillit. Där den saknas, vill man inte ge något bidrag. Varför skulle Dag Sandahl vilja ge bidrag till abortverksamhet, till exempel? Eller ens ge bidrag till ett system som aldrig skulle anställa honom i någon funktion? Vill de inte ha honom ska de inte ha hans pengar, tänker han. Och våndas över kyrkoavgiften! Bloggardag vet hur Dag Sandahl tänker eftersom tanken verbaliserats, noterat för dem som undrar.

Vad handlar de sjunkande bidragen alltså om? Bristande tillit. Den gamla generationen är borta, den som närmast instinktivt uppfattade vad en fastekampanj var. Missionsivern? Den upprätthölls av missionärer med föredrag till ljusbilder. Sådana gives icke mer. Vi talar om försvunna folkrörelsemodeller/kyrkfolksrörelser! Kvar blir en organisation som uppifrån ska tända entusiasm med hjälp av ett nytt namn och en ny logga. Act Svenska kyrkan. Högst begripligt och entusiasmerande? Engelska och svenska i oskön förening. Agera. Svenska kyrkan var Yngve Kalins förslag.Ni behöver inte bekymra er. Kyrkostyrelsen tänker åt er. Beslutet är fattat. Nu ska ni blicka framåt. Men riktigt hur den där loggan ska se ut, vet ingen ännu. Inte ens Kyrkostyrelsen. I Kyrkostyrelsen fattas visa beslut. Blicka framåt!

40 kommentarer:

  1. Gustaf Björck (Göteborgssläkten)12 maj 2018 kl. 08:39

    Lutherhjälpen och Svenska kyrkans mission användes för insamling sista gången 2008 års advent - trettondedagskampanj. Insamlingsavdelningen på kyrkokansliet motsatte sig starkt att gå ifrån de namn som hade folks förtroende vilket är en orsak till att det dröjde till 2008 trots att både missionen och lutherhjälpen inte fanns sedan 2004.

    SvaraRadera
  2. När jag såg nyheten om det namn som skulle ersätta ’Svenska kyrkans internationella arbete’, tänkte jag förundrad: Var får de allt ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren12 maj 2018 kl. 09:58

      "Act casual" säger man väl när man menar "låtsas inte om någonting"? Kan det vara så det är tänkt? Ligger ju i linje med kyrkan i övrigt ��.

      Radera
  3. Haven I då ingenting förstått?
    Ett nytt budord är: "Utan kommunikatörer stannar Svenska kyrkan."
    Nu har de fått någonting att arbeta med. "Varumärkesloggan är det väsentliga för bra försäljningssiffror."
    "Idag har vi haft 1250 besök på vår hemsida."

    "Herre, till Vem skulle vi gå........"

    Stefan

    SvaraRadera
  4. En av USA:s stora visionärer, Rick Joyner, skriver i en bok, The Shadow of the future, att man ur det som hänt tidigare hjälper oss att se vad som ska hända i framtiden. Inget sker av en slump, utan är resultatet av vad som tidigare skett. Därför är det så viktigt med samtidsanalys. Och så problematiskt med historielösheten. Vad blir resultatet av förändringarna i det vi ska säga i vår bekännelse? Någon slags Bahai-religion, där man blandar ihop utsagor från olika religioner? Och så får känslan avgöra, vad som för tillfälligt är gagneligt?
    Stig W.

    SvaraRadera
  5. Javisst, blicka framåt i glädje och förhoppningar!

    -Vi vet att Dag Sandahl är bister - och bitter, kan tilläggas.

    Men det bör han inte vara. Ty han är en kraft för Svenska kyrkan, en beläst, kunnig, humoristisk och charmig kraft för Svenska kyrkan som kan uträtta oerhört mycket. Om han vill. Kyrkan behöver präster med personlighet, präster som vågar gå sin egen väg (givetvis inom KO:s regler), präster som vågar, vill och kan säga ifrån.

    Jag vet att Dag Sandahl har varit en uppskattad präst, där han verkat. På Öland exempelvis.

    Varför skall han då vara bister? Glädjen över att få göra viktig aktiva insatser för Gud och Svenska kyrkan bör väl få överhanden, eller hur?
    Min ringa persons uppmaning till hon om är därför denna:

    -Gå ut i glädje, förväntan och förhoppning i kyrkoarbetet: glädjen över att få vara en kraft för missionen, förväntan över att möta människors glädje i samtalen, förhoppning om att Guds rike skall komma till oss alla!

    Gud välsigne Dig för sådana uppgifter Dag!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dike: Det är just den inställning du gör reklam för, som Dag gör upp med i denna blogg. Läs bloggen först kolla att du fattat vad där faktiskt står! -och skriv sedan!

      Radera
    2. Jag blir allvarligt o faktiskt livrädd när jag läser BODs tankar här. Just sådant resonemang är det som i sekulära saker fört till förskräckligheter, när "de nyttiga" pläderar för sådant tänkande.
      Men det är ju dit politiskt tillsatta vill ha även oss kristna - tig o lyd!
      O BOD står ju på den sida som vill se kyrkan styrd åt politiskt håll, där man ser mer till vad som är bekvämast för människan o alls inte till vad Gud vill (vilket långt ifrån alltid är bekvämt för människor).
      Gud välsigne oss o bevara oss för tankar som dessa!
      Eva H

      Radera
    3. Eller BOD: låt bli att skriva. Läs och begrunda men du behöver inte kommentera allt varje dag. Du dominerar maniskt bloggen och förstör diskussionen för alla oss andra.
      Berit

      Radera
    4. Vad blir Du rädd för, Eva H?

      -Vad är det för "tänkande" hos mig som skrämmer så och gör Dig livrädd? Att arbeta aktivt och med glädje för kyrkan? Att ta missionsbefallningen på allvar? Att vara något av Guds enkla ambassadörer i vardagen och frimodigt våga stå upp för tron i vardagsmötet med andra människor?
      Eller vad, Eva?

      Tror Du att kyrkorna stärks och människor återvänder till gudstjänsterna som i fornstora dagar, om vi sitter stilla på vår bak och inte gör någonting? Jag förstår inte varför min uppmaning gör Dig darrig och vettskrämd.
      Har jag skrivet, gjort eller föreslagit något fult, förrädiskt eller förgripligt?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Alla som vill tysta andra skrämmer mig o din text hör sannerligen dit.
      "Tig o var snäll o lojal" är ju det du skriver.
      De församlingar jag känner där folk verkligen inte sitter på sin bak är också de som står upp för Guds ord på ett helt annat sätt än det "publiktillvända" du brukar tala för.
      Läs gärna Galaterbrevet, vers 10 i 1a kapitlet.
      Eva H

      Radera
  6. Hur vet Dike att Dag Sandahl är bitter? 1 Kor 2:11. För övrigt är alla maningar att jag ska ut och göra något rätt egendomliga. Jag är ju pensionerad. I morgon hade jag städslats att predika men bokats bort. Så vad? Ska jag gå ut i samhället och säga att jag tycker församlingslivet här är uselt eller att jag ogillar att det prideflaggas vid Örs kyrka eller att jag inte uppskattar att det konstiga misch-masch som serveras i många församlingar som bröd knappast utan vidare kan sägas omfattas av Herrens löfte om närvaro i eukaristin? Jag har väldigt små förhoppningar om Svenska kyrkan och är i begränsad mening glad över vad jag ser. Jag kanske ska pigga upp genom att gå i Prideparaden i Växjö denna lördag ihop med Svenska kyrkan? Ses vi där Dike?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gå med i prideparaden men säg då din uppriktiga mening på ett plakat: att du inte gillar den! Vågar du stå öppet för det?
      Berit

      Radera
    2. Märkliga reflexer från Liljeström och bloggaren!

      -Jo, jag vet att Dag Sandahl är bitter, kanske har bitterheten dock flagnat något genom åren. Sedan är reflexerna från honom och Liljeström på min uppmaning faktiskt obegripligt märkliga och blottar ett slags barnsligt trots mot en som i positiv välmening uppmanar till handling för Herren och kyrkan.

      Skall jag hånas för den uppmaningen, eller vad menar herrarna? Tror ni att jag har fula och dolda baktankar om den?

      Att Sandahl har uppnått pensionsåldern är av noll och intet intresse, då han är detta bara till namnet men inte gagnet: han berättar ju varje vecka om olika aktiviteter, som han deltagit i både hemma och utomlands. Han har nyss förfärdigat en tjock bok, som krävt stor arbetskapacitet. Varje person med viss inblick i Svenska kyrkan och dess kända prästgalleri vet också att Sandahl inte ligger på latsidan.
      Tramstexten med Pridefestivalen kunde han besparat sig; slika festivaler gillar varken han eller undertecknad.

      Men visst i Herrans namn - om uttrycket är tillåtet i positiv mening - skulle han kunna göra stora insatser för kyrkan. Den skriker efter präster, medierna behöver teologiska röster, föreläsningar behöver föreläsare, friska debattörer kan pigga upp och väcka intresse för kyrkan och tron. Möjligheter finns överallt.

      Släng bort onödiga hinder och gränser, låt frimodigheten råda, följ missionsbefallningen (vilket man ju egentligen inte skall behöva uppmana en präst att göra)och lägg tid och krafter på detta!

      Om Liljeström nu anser att man INTE skall arbeta så här för kyrkan och tron, bör han förklara för oss HUR man då skall göra i stället.

      Förstå någon gång, mina herrar, att det också finns annat än bröd och vin som omfattas av missionsbefallningen! Varför tjurar ni och står och stampar!

      Vad gäller Dag Sandahls möjligheter att arbeta för kyrkan i fortsättningen är de många.
      Här endast ett litet förslag:

      -Skriv en kritisk artikel i Smålands-Posten om Pridefestivalen!
      När får jag och Liljeström läsa den?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Pridefestivalen stöds uppenbarligen av en bred kommunal majoritet, av de kommunala bolagen, av Modéus II, spm prideflaggar, av kyrkosystemet lokalt under ledning av den utvalde Pettersson, av länsstyrelsen och tydligen av de politiska partierna med något undantag. Varför skulle jag då stå folkviljan emot? Något skäl finns det väl, men vilket?

      Radera
    4. Det kännetecknande för Storblarren av Mörrum är att han inte förstår det andra skriver. Än mindre förstår han det han själv skriver. Det viktigaste är att tjeften går. Oavbrutet. Ett är säkert: djävulen bor i detaljerna och viskar sina ord i blarrens öra innan de sätts på pränt. /John

      Radera
    5. BengtOlof varför uppmanar du någon att ifrågasätta Pridefestivalen? Det är ju SvK:s flaggskepp i att följa tolkningen av missionsbefallningen som SvK arbetar efter. Även de små barnen får ju eget program i år.

      Radera
    6. Det gör Du ju frimodigt i prästfrågan, BD!

      -Varför skulle jag stå folkviljan, vad gäller inställningen till Pridefestivaler, frågar bloggaren.

      -Därför att han står denna vilja emot i inställningen till kvinnliga präster.
      För övrigt skulle jag själv bestämt avstå ifrån att gå med i en Pridefestival, om jag - mot förmodan - blir tillfrågad.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Men varför hyllar hr Dike inte folkviljan när det gäller Pride? Enligt hr Dikes egen världsbild har ju majoriteten alltid rätt.

      den Lea

      Radera
  7. Kom ihåg mera så ser du mera!
    Kom ihåg ingenting så du ser ingenting och därför går du ingenstans. Om du blir stillasittande utan minne och utan blick så dör du. Det är bara den som har ett rikt inre liv som kan sitta stilla.
    Tack Blogardag för att du berättar, det gör att man lever ännu en dag, lite anständigare än om det varit tyst.an

    SvaraRadera
  8. Det är rent sorgligt hur missionsarbetet förstörts i SvK, med namnbyten som få förstår till namn som ännu färre begriper utan att ta reda på extra. (O sådant blir ju "jobbigt" numer...)
    I min EFS-församling har vi kollekt till missionen första söndagen var månad. Någon gång har väl utsänd familj själv varit på besök o berättat andra söndagar har vi ett utmärkt ombud/ansvarig för kontakter med utsända som visar o berättar. Ber om förbön för familjerna, berättar om nya barn, bostäder o lite annat sådant.
    Vad jag förstår ligger de söndagarnas kollekt väl till i statistiken o jag tror, är rätt säker på, det beror på just det personliga o att vi får veta mer om de som kan få förvalta gåvorna.
    Det är verkligen en sorg att sådant försvunit i så hög grad.
    Eva H

    SvaraRadera
  9. Dag Sandahl är inte bitter. Meddelas från barocklådans tak.

    / utan signatur

    SvaraRadera
  10. Act - det låter som en tandkräm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Act, tandkrämen med whitening. Ger missköttta tänder friskt utseende! /smun

      Radera
    2. Alphadeltagaren12 maj 2018 kl. 17:02

      Bara till en viss gräns. Sedan blir det nödvändigt med skalfasader ..;-).

      Radera
  11. Är lika pessimistisk som Bloggaren beträffande SvK.

    PP

    SvaraRadera
  12. Jo man kan våndas över kyrkoavgiften, för den går bl.a. till prideparad och Act(ioner) av allehanda slät, men inte till mission. Reproduktiv hälsa och demokrati är huvudpunkterna för Svenska kyrkans internationella arbete.
    Vad man däremot inte får för kyrkoavgiften är arbete som utförs i EFS-föreningar som St:a Clara, vars arbete hyllas av kommentatorer.
    Inte en spänn av kyrkoavgiften går dit, så frågan är hur det arbetet kan göra någon stolt över "sin" Svenska kyrka?
    Men vi kan alla tacka Gud för arbetarna Han sänder till sin skörd inom EFS.

    SvaraRadera
  13. Lilla snigel acta dej, acta dej, annars tar jag dej!
    Hört från kyrkbesökare en jul: Är det vanliga Lions inte äkta? - ? - Va? Jo, för prästen talade ju om kollekt till Äkta Lions .

    SvaraRadera
  14. Vad kan en tidigare missionsdirektor i Svenska kyrkan säga om "Moder på missionen", en påtaglig och livskraftig folkrörelsedel i Sv.K. ? Liksom Lutherhjälpen? BOD har inte förstått att de som åstadkom mordet trodde att det partipolitiska systemets införande skulle ge demokrati. Det dog! Det finns inget folkligt demokratiskt i införandet av Act. Efterforska vem som drev det!

    SvaraRadera
  15. Nej, kanske inte +Biörn!

    -Det är säkert mycket som jag inte har förstått. Men så mycket står i varje fall klart, att en kyrka, som inte är offensivt aktiv på bred front, skördar några lagrar.

    Svenska kyrkan måste i dag lägga allt krut på missionen och med alla tillgängliga kommunikationsmedel sprida Ordet och tron. Tro mig, det går inte längre att luta sig tillbaka - eller se tillbaka på den tid som varit! Nu är det mod, frimodighet och offensiv tydlighet som gäller.

    Rädda pojkar får inte kyssa några flickor, heter det.
    En rädd kyrka göms och glöms i det massiva utbud, som präglar det moderna samhället.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, i dessa mee too-tider är nog rådet till gossar inte så välbetänkt! Men det finns ett missionsmönster i Johannes-evangeliet: att dra till sig. Och när jag blir upphöjd från jorden, skall jag dra alla till mig, som Jesus sa när grekerna ville få se honom. Att tillskapa glödpunkter som lyser omkring sig och ditt människor kan komma för andlig värme. Som en glödhög med fisk på och bröd att äta från som vid Tiberias sjö. Det är därför de högkyrkliga odlar mässans firande och bönerna vid dagens tider.

      Radera
    2. BOD - Nu gick det väl lite´ för fort? En kyrka som inte är aktiv, skördar några lagrar? Men kanske Du menar att en kyrka som ÄR aktiv, skördar - inte några utan - fler lagrar? Men vad har kyssandet med detta att göra?/Paul

      Radera
    3. Svenska "kyrkan" med sitt mörka förflutna är på tydlig och säker väg mot sitt oomkullrunkeliga och oundvikliga mål: upplösning och avveckling! Historien hinner till slut ikapp förtryckarna. Den girige folkkyrkohycklaren Dike får leta upp andra inkomstkällor för sig och sina belastade "folkvalda" kumpaner och roffaranhang. Alternativt plundra ut så mycket av värde som det går av det rangliga dödsboet i Mörrum. Det högt älskade och omistliga sammanträdesaltaret kan väl alltid vara värt nån krona på Blocket! /John

      Radera
    4. Vad nu då, +Biörn?

      -Men det är ju gossar och män som högkyrkligheten vill se som präster och missionärer...Kvinnor göre sig ju icke (ännu vad gäller dess åsikter) besvär.

      Jag delar Din maning att samlas vid glödhögar för att också utspisas. Men glödhögarna kan och måste vara engagemanget även utanför mässan och gudstjänsten. Kyrkan, och Gud genom den, måsta tala också i samhällsdebatten, tala och visa den rätta vägen, peka dit vi bör gå, reagera på ofärd, ofred, omoral, ondska. som klockklangen hörs långt utanför katedralerna väggar, måste kyrkan finnas just där: i staden, på landet, överallt.

      Vi tror ju på en helig, allmännelig kyrka, Biörn. Och Guds glödhögar och värme finns överallt. Låt oss då se och söka oss till dem!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Bengt Olof Dike propagerar för MTD, eller hur ska man annars tolka "reagera på ofärd, ofred, omoral, ondska"?

      Radera
  16. Folket överger folkrörelserna. Samma problem med aktivistiskt, anställt centrum och övergiven bas och periferi har partier och fack. Kolosser på lerfötter står kvar. Marcus Allard beskriver situationen på Ledarsidorna:

    https://ledarsidorna.se/2018/05/dagens-partier-ar-kolosser-pa-lerfotter/

    Lars Jensen

    SvaraRadera
  17. BOD,

    Innan SVeK överhuvudtaget kan missionera måste de först ha något att missionera om. Det som utgår från SVeK centralt är heresier av olika slag, synkretism och tom ren sekularism.

    SVeK har medvetet lagt ner missionen och de facto -som situationen är är det enbart något att glädjas åt ty villoläror av olika slag frälser ingen. Då är det bättre att tiga.

    SVeK bör börja med inre mission ,återgå till apostolisk kristendom men det kommer de knappast att göra frivilligt. Vare sig deras anpasslingar till prelater som de styrande politrukerna skulle acceptera något sådant- det riskerar deras makt och deras arvoden och det vore väl hemskt?

    //HH

    SvaraRadera
  18. Det berättas att kejsaren Julianus, som skulle återställa hedendomen i romarriket efter Konstantin och hans efterträdares kristnande, kom till den stora staden Antiokia, och skulle fira en riktigt hejdundrande hednisk offerfest. Men det kom ingen! Tillslut lyckades man hitta en gammal pensionerad hednapräst som hade en get som han kanske kunde offra...
    Vi skrattar åt Hitler som kommenderar fram arméstyrkor som bara finns i på papper och i hans fantasi, men inte i verkligheten. Men det är tragik. Jag vill inte skratt år dig BOD; men det finns inga arméer längre, som kan gå ut och missionera! Orsaken till det är i hög grad vad du och dina politikervänner haft för er i kyrkomöten och på annat håll. Har du tur, hittar ni kanske några pensionärer (och kanske en get?) De andra, som nu är anställda *kan* inte missionera, för de vet varken hur man gör, varför man gör det, eller vad det skulle handla om i så fall! Se själv, vad de sk kommunikatörerna släpper för kommunikationer! Det är fler än jag som hör geten bräka!

    SvaraRadera
  19. Var finns getterna, Mikael?

    -Getter som bräker och som (möjligen) kan missionera!
    Liljeström är tydligen ute i gethagen, där han luftar sin ilska mot de folkvalda kyrkoföreträdarna, vilka - enligt honom - förstört kyrkan.

    Ett enkelt och billigt sätt att avfärda sakfrågan, eftersom Liljeström tydligen själv inte har något att komma med. Nu skall jag fråga honom vilka de är som KAN missionera, som KAN sprida Guds ord men slom inte finns eller vill göra det?

    Fram med svaret, Liljeström! Vilka är de kloka, kunniga och kapabla missionärerna? Uteblivet svar bekräftar att Du skrivit i vädret.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  20. Helst skulle jag inte svara alls, för BOD kommenderar inte mig: jag vikarierar inte för BODs imaginära brigader av missionärer. De "kloka, kunniga och kapabla missionärerna" inom Svenska kyrkan, som BOD efterfrågar, finns numera till största delen på kyrkogården. De hör nämligen till samma grupp som jobbade med missions- och lutherhjälpsbössorna: se denna blogg, ovan.

    SvaraRadera