onsdag 30 maj 2018

Förödarna

Det var egendomligt. Nyheten nådde oss i går att S:ta Katharinastiftelsen går in i en vilofas. Man brukar säga så när osäkerheten om vad som bör göras är total. Föra veckan var det nyheten att Breidagård avvecklas och Lekmannaskolan/Ansgarsliden gick för länge sedan samma väg. Så gåt det med visionärernas arbeten. Ska det om den tid som är vår, med gigantiska belopp i Kyrkofonden och i många kyrkliga enheter så god ekonomi att många kunnat anställas och hus hållits i gott skicka sägas, att det var ont om syner/visioner på den tiden? De visioner som byggts institutioner hölls inte vid liv och då visste beslutsfattarna inte vad de skulle göra. Husen uppfattas vara problem. Det är självklart i det visionslösa!

En händelse som ser ut som en tanke var det sannerligen att vandra från Lund C ut i staden och på väg till ett pass om en bok där också Margit Sahlin förekommer fundera över hennes livsverk. Det måste väl bli så här när förödarna går igång. De ser till att de icke-havliga hålls på distans men själva förmår de inte vare sig skapa eller vidmakthålla något. Nog för att de skulle vilja, det behöver inte betvivlas, men de förmår helt enkelt inte. Prata kan de, ord och uttryck kommer ur deras munnar, fingrar viftar i luften, ja ni vet. Bloggardag förmår inte ens bli upprörd längre vid tanke på förödarna. Det är bara så tragiskt och vi är många som ser vad som sker. De som ser och som inte är stigmatiserade så som kv*nn*pr*stm*tst*nd*rn* är måste börja tala högljutt om vad som sker när de inkompetenta tar hand om det kyrkliga. Det blir förödelse.

De kyrkokristna, som förnedrats och förvandlats till minoritet i Svenska kyrkan väl medvetna om främlingskapet i och för den egna kyrkan, måste se att de har något som kyrkoapparaten saknar: Vilja och hängivenhet. Men det finns fler kyrkokristna än dessa som är väl medvetna om sönderfallet. Det finns ingen anledning för någon att hålla tyst om vad vi ser ske och upprepa den bibliska hållningen: Vad är det jag hör om dig? Gör räkenskap för din förvaltning.

För oss som varit med ett tag, varit på S:ta Katharinastiftelsen både på Österskär och i stan och fattat vilken vision Margit hade för stiftelsen är det beslutade moratoriet "söckent". Min moster sa så. Jag tror det betyder "sorgligt". Det som syftade till trons innersida, en mötesplats eller en retreatgård kan Svenska kyrkan inte hålla igång. Men den gigantiska beslutsapparaten befolkas och resurserna föröds just där. Den som tiger samtycker. Den som inte bär med sig kyrkokristendom har inte i sådana styrelser att göra. Det ska klart utsägas. Det personligt oförsynta ska inte ransoneras när vi ser den inkompetens som föröder. Säg till dem: "Du är inte byxad för det du håller på med." Vi går inte på snack om moratorier för vi ser när en institution är moribund. Det hade inte behövt gå så.

I denna tid ägnar sig Antje uppenbart åt annat. Det var Berlin med konferensen mot populism, så var det Polen. Därefter följde Münster med katolska kyrkodagar och så var det Greifswald. Sedan talar hon i Novi Sad och snart är det Almedalen, därefter väntar Bokmässan. Det är ett intensivt liv, men frågan ska ställas hur mycket detta styr på vad som förväntas av en ärkebiskop i Svenska kyrkan. Antje har en olycklig förmåga att springa på alla bollar. Det må vara. Men vilka sköter under tiden det som en ärkebiskop måste göra, enkannerligen när S.ta Katharinastiftelsen kan stå fram som en illustration till att allt inte står väl till. Och där nämner jag för ögonblicket inte kyrkohandbokseländet. Men när kag lyssnar och läser finner jag ingenstans att hon förmår koppla an till det vanliga pastorala livet. Det är kyrkligt sett förödande.

Bloggardag gitter inte, men det kunde vara en själsprövning att gå till läggen och läsa vad de som hanterat Katharinastiftelsen sagt om den framtid de tänkt och som nu inte hanteras bortsett från det hugnesamma budskapet att det finns lite pengar. Det brukar betyda att någon glad entreprenör kommer med en idé om fortsatt arbete, men antagligen en idé som föga hänger ihop med det Margit Sahlin tänkte och ville. Frågan hur det kunde bli så här är det många som ska ställa sig. Anta att det finns konsekvenser i allt,  också i galenskapen.

Naturligtvis var det en lysande dag i Lund. Ett åttiotal minglade men först var det utfrågning och bokpresentation. Det fanns vatten i en stor dunk för solen sken. Den fromsinte bad: "Herre Jesus, du har gjort det förr. Du får gärna göra det en gång till. Amen" Det blev inte så. Förlaget hade bunkrat och några förbud fanns inte. Vänner möttes. Böcker konkades hit och dit. 18 lådor tömdes och till sist fanns det inte en enda bok kvar på platsen. Förlagschefen kunde inte klaga. Nu måste klarhet skapas. Det var inte 18 lådor bag-in-box utan boklådor. Det finns några kvar på förlaget, men ska böcker säljas i denna takt måste det till en ny upplaga nästa vecka. Så skynda er och beställ på Gaudete i Helsingborg. Ljudanläggningen började brusa på ett kraftfullt sätt och sakristanen Simon stängde av. Då hördes kommandot "markera", men det var bara en minoritet i salongen som förstod hur roligt det egentligen var. Nu fattar nivån på trivsamheter. Högkyrkligheten är bra på sådant.

Författaren trivdes förträffligt. Det är mycket bok för pengarna. Dr F funderar på om han ska snitsla en bana in i bokens teman och frågeställningar för att stimulera det fortsatta samtalet. Några förvånande ting upptäckte ju författaren under skrivandets gång, sådant som det är värt att föra förnuftiga resonemang om. Om det samtalet inte fortgår blir det fortsatt förödande. Det kanske i utmönstringssystemens kyrkoliv är just samtalsbrist som är en grundbult för förödelse. Bortsett från att vi kanske i grunden alls inte är överens om ärendet och inte överens om Herren som sänt oss ut med just det ärendet. En kyrka där det blir viktigt att får bort ordet "Herre" kanske konsekvent hamnar i detta predikament. Typ "förödande".


60 kommentarer:

  1. Mycket uppmuntrande eftermiddag igår. Roligt träffa många goda gamla vänner. Väl värt flygresan.

    SvaraRadera
  2. SKAMLIGT av Sandahl & Co att tränga sig in och hinka i sig ohämmat när det sedan länge gäller att Laurentiistiftelsen är en ALKOHOLFRI MILJÖ!

    ANTONIUS BLOCK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls skamligt. När vi tog oss från stiftelsen var denna miljö garanterat alkoholfri. Tacka oss för det i stället för att skambelägga torrläggarna.

      Radera
    2. Det är många som är ledsna och upprörda idag över att denna dryckenskap fått äga rum på detta gamla fina studenthem.

      ANTONIUS BLOCK

      Radera
    3. Högkyrklighetens fyllerier är väl ingen nyhet, den går hand-i-hand med deras seriemonogama hedonistiska kultur!

      Antony

      Radera
    4. Sant, den kulturen vill vi inte ha kvar. Tacka vet jag det rena katolska kulturen med ensamstående alkoholiserade prelater med stort engagemang i korpojkarna.

      Radera
    5. Anonyme 13:11 verkar uppskatta ensamma alkoholister och korpojkar. Det förra tillståndet är något som Katolska kyrkan försöker att motverka/avhjälpa och korpojkar är en grupp troende och engagerade ungdomar som blir framtidens präster. Jag hoppas verkligen inte att 13:11 hyser depraverade tankar om de senare och att "hen" blir av med sin ensamma alkoholism.

      Antony

      Radera
    6. Det räcker gott med de katolska prästernas tankar o handlingar som ju är väl dokumenterade, likaså den katolska kyrkans försök att dölja händelserna.

      Radera
    7. Anonym 07:13 är nog inte medveten om att de sexuella övergreppen är minst lika vanligt förekommande i peotestantiska samanhang. I Svky lär man t.o.m applådera om den homosexuelle "prästkandidaten" har en pojkvän i 17-års åldern!
      Se så, och så håller hen sig, i sin ensamhet, borta från flaskan!

      Antony

      Radera
  3. Det verkar nerlagt även på webben. Katharinastiftelsen.se svarar inte.
    På wiki ser jag att Mats Svegfors är ordförande och Wanja-Lundby Wedin är vice ordförande. Stiftelsen har varit i Stockholms domkyrkoförsamlings lokaler. Say no more. Katarina kyrka? Klara kyrka? Snart kan de bli Schatten aus die Vergangenheit.

    SvaraRadera
  4. Kyrkliga initiativ utöver ordinarie församlingsvil är beroende av eldsjälar. Margit Sahlin på Katarinastiftelsen och Bengt Pleijel på Åh stiftsgård är goda exempel. Om efterträdarna inte har karisma nog att upprätthålla attraktionskraften så tar kamrerkåren över och avvecklar p.g.a. "underskott".
    Gissa vad som kommer att hända i Katarina kyrka när Olle Carlsson går i pension.
    Det skulle nog inte vara en dum idé om även normalt församlingsliv mättes i antalet besökare och att SvK helt enkelt genomförde den orgeliga idén om pengar per besök. Patientbesökspeng gäller i Stockholms län.
    Tänk om varje församling fick sin ekonomiska tilldelning i ett fast belopp per gudstjänstfirare?
    Vid 2% av medlemmarna nås dagens intäkter.
    Då kanske även Katarinastiftelsen kunde få pengar per besök och därmed förtjäna sin existens?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En intressant tanke med vissa komplikationer: hur många församlingar kommer att försöka uppnå 2% medelst jippon?

      Radera
    2. Om man definierar 2% på huvudgudstjänst, så är det faktiskt just ett sådant jippo kyrkan är ämnad att genomföra.
      Alla andra aktiviteter lockar väl folk ändå, men varför inte styra en stor del av intäkterna till gudstjänsterna, det mest relevanta en kyrka kan pyssla med?

      Detta kallas för ekonomiska styrmedel och används flitigt av borgerligt politiskt styre, främst vid privatiseringar, men även av sossar med bl.a. maxtaxa.

      Radera
    3. Peter T, det finns ett antal exempel på hur församlingar som satsar på stabilt och substantiellt gudstjänstfirande - i allmänhet genom söndaglig högmässa med substans men utan hittepå - långsiktigt ser klar tillväxt i kyrkbänkarna (och ingalunda bara där), men det kan ofta ta tid att öka gudstjänstfirandet. Om det då tar 3-4 år att nå 2% medan diverse jippon bums tar siffran dit kan frestelsen bli för stor.

      Det går naturligtvis att (som vid privatiseringar) bygga kontrollapparater som ska bedöma var på substans-/jipposkalan en församling lägger sig, men även om en sådan apparat hypotetiskt sett skulle kunna fungera för en sådan långt in i New Public Management och allt vad det medför av byråkrati och misstro mot professionen. Troligare är att en sådan apparat själv styr i diket och att den goda tanken, att församlingar som gör vad de ska premieras, försvinner in i kanslidimma.

      Anomym kl 11:15

      Radera
    4. Sorgligt öde för Margits initiativ! Jag minns henne med tacksamhet. Om SvK fått inrätta en "kvinnlig kyrkotjänst" så som Margit egentligen önskade, i st. f. att - av helt sekulära "jämställdhetsskäl" (genom riksdags-, inte kyrkomötesbeslut) - tvingas öppna prästämbetet för kvinnor; med alla de inte stridigheter och ekumeniska problem detta medförde; så hade SvK:s utveckling kunnat bli mindre dyster än den nu är.../Paul

      Radera
    5. Anonym 11:15, när jag läser din sista mening så kan jag inte riktigt förstå skillnaden mot nuläget?
      Hut man sedan ska kunna klämma in jippon i huvudgudstjänst med nya kyrkohandboken övergår mitt förstånd.Jag tror att serie A har i särklass störst potential att bygga församling.

      Dagens "kontrollapparater", de politiskt dominerade kyrkoråden etc, ger jag inte mycket för då det ingenstans finns (ekonomiska) incitament att ha högt gudstjänstdeltagande.
      Ekonomiska incitament är nog tyvärr det enda som biter på den borgerliga medelklassen majoriteten av prästerskapet tillhör.
      Olle Carlsson kanske förtjänar en rejäl personlig bonus?

      Radera
    6. Peter T, vi är helt överens om att musikserie A är i särklass mest församlingsbyggande. Om man däremot plockar de mest spektakulära alternativen i kyrkohandboken och plockar in spektakulära halvkändisar - den sorten som kommer dit det betalas - och marknadsför det "rätt" har vi jippo även i huvudgudstjänsten.

      De kontrollapparater jag skriver om är utvärderingsinstitut av något slag som jag alls icke vill se och som jag inte vet exakt hur de ska se ut, jag bara anar att Kanslikyrkan skulle kunna få för sig att bygga upp något sådant, som tar resurser från huvuduppgiften Gudstjänst Undervisning Diakoni Mission och som säkert skulle kunna finna förebilder inom offentlig förvaltning där New Public Management inte så lite bygger på misstro och kontrollbegär. Politiskt dominerade kyrkoråd skulle i viss mån få kringskuren rörelsefrihet, men inte till gudstjänstlivets fromma utan till kansliernas (lite som bloggaren antyder att det går till i relationen mellan kyrkostyrelse och kyrkokansli).

      Det jag menar är att den typ av ekonomiska styrmedel som Du efterlyser, som i princip skulle kunna hjälpa till att tvinga utvecklingen i rimlig riktning, mera troligt leder till att dyra kanslier skapar apparater som måhända uttrycker sitt syfte väl men knappast bidrar till att nå det.

      Anonym 11:15

      Radera
    7. Anonym 11:15, jo visst finns det en risk att kontrollorgan som domkapitlet går överstyr och ger känslan av övervakning.
      DK i Göteborg ger den känslan redan idag för många församlingar och präster i stiftet.
      Men även om risken för kortsiktig ekonomisk vinning är stor, är det verkligen ett bättre alternativ att ha det som idag när de flesta kyrkoråd är ointresserade av gudstjänstdeltagare?
      Vad skulle fungera bättre som styrmedel åt de kyrkoråd som dyrkar mammon mer än Herren Jesus, än just pengar?
      Sen om jippon leder till fler gudstjänstdeltagare, så är jag den förste att glädjas åt det. Kolla på Katarina kyrka, ett litet jippo i sig med speciell liturgi som små steg i taget leder deltagare närmare Jesus.

      Radera
  5. Alphadeltagaren30 maj 2018 kl. 09:51

    Söckent används också för tomt, innehållslöst och andefattigt. Vilket leder till sorg, så klart. I alla fall för vissa av oss.

    SvaraRadera
  6. Without vision the people will perish, säger profeten Amos. Även kyrkliga gårdar. Livsviktigt alltså att visioner hålls levande. Hör också till nödvändigheten, att hålla igång det goda samtalet. I verksamhetsbeskrivningar heter det i svenska kyrkan målsättningar, som ju skall godkännas av Kyrkofullmäktige. Brukar dock ske utan större samtal. Varför? Jo, för att de flesta medlemmar i dessa storheter inte känner sig så hemma med Kyrkans innersida.
    Varför sjunger man t ex i en kyrkokör? Vad är visionen?
    Vill också gratulera Bloggaren till det lyckade boksläppet. Må boken få stimulera det goda samtalet.
    Stig W.

    SvaraRadera
  7. Ja, så går det i skilsmässans spår!

    -Bloggaren suckar över ett antal nedläggningar av kyrkliga gårdar: "Så går det med visionärernas arbeten".

    Tänk om han i stället hade skrivit så här: "Så går det efter skilsmässan mellan kyrkan och staten, eftersom den ekonomiska tryggheten har rämnat?

    Avvecklingen av kursgårdar är alltså en tvingande konsekvens av ekonomin. Enkel logik eller hur menar bloggaren?

    Sedan förvånar det mig faktiskt att han ännu en gång drar upp Ansgarsliden, den i särklass största ekonomiska skandal som inträffat (eller iscensatts av dem som inte kunde hushålla med kyrkomedlemmarnas pengar).

    När jag läser eller hör längtansfulla och suckande kommentarer om denna skandalgård, osäkrar jag därför min icke befintliga revolver i fickan.

    Skandalen är deras som administrerade Ansgarsliden, byggde, satsade utan att förstå bättre och sedan bara utan att krävas på ansvar gled ut i periferin.
    Än i dag har kyrkostyrelsen inte lämnat, som lovades mig i KM 2005, någon redovisning av de totala förlusterna skett.

    De ansvariga har ju ansikten, namn och ställning i kyrkan. De ansvariga är både förtroendevalda och teologer. Men de har kommit undan helt. Detta är också en skandal utöver förlusterna på kanske omkring 150 miljoner kronor.
    Etthundrafemtio miljoner försvann.

    Vad säger bloggaren och hans uppbackare om detta?
    Observera att jag inte kommenderar honom att svara. Det kan jag inte. Jag bara frågar vänligt men är i grunden upprörd över det fruktansvärda slöseriet.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mycket verksamhet inom SvK som borde läggas mer. När vÄrksamheten saknar saknar den Helige Andes ledning och liv så blir det människoverk som inte vittnar om Jesus eller förhärligar Herren. Som Stig W citerar: utan vision dör folket! Utan den Helige Andes ledning blir det inget andligt liv! Prästänka

      Radera
    2. Värksamheter bör onekligen läggas ned. Bra ord f ö.

      PP

      Radera
  8. Dikes kampanj ödelade en gård och förrödde kapital. Men talet om ekonomi är bara dumt. 8 miljarder i kyrkofonden och en tillväxt utöver det regelsystem vi hade markerar inte en fattig kyrka. Denna arma kyrka skulle få sitt kapital att arbeta i Guds rikes tjänst. Så går det inte till. Men att Dike inte gått den utlovade redovisningen är uselt. Då förstår ni kanske min kritik av den herrelösa byråkratin lite bättre? Eller snarare: de förmår inte bättre än detta ingenting. Men Ansgarsliden var ingen skandalgård, den var resultatet av stora visioner i det folkkyrkliga, visioner som de finkristna inte kan upprätthålla. De högkyrkliga hade kunnat, där fanns kompetens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingen kampanj utan blottläggande av fakta! Dessutom här ett påpekande till Peter T.

      -Det var med åtskillig tid, hårt grävarbete och kompakt motstånd från Ansgarslidens ledning som jag till slut kunde blottlägga skandalgården - jo, jag står benhårt fast vid benämningen med tanke på det ofattbara minusbeloppet - samtidigt som jag gång efter annan upplyste KM och K;T-läsarna om att det fanns en uppsjö av andra (stifts)gårdar och lokaler, som lätt kunde ersätta Ansgarsliden.

      Jag tackar dock för att bloggaren också anser att den svikna löftet om redovisning av förlusterna är ett ohemult handlande av KS. Jag delar också hans åsikt att all kyrklig byråkrati är ohemul, när den är just byråkrati.
      Jag noterar emellertid hans tystnad om vad kyrka-statskilsmässan ledde till i ekonomisk otrygghet. Sensmoralen är nämligen alltid, att alla vill ha trygghet och stabilitet, inte motsatsen.


      Peter T:s slutsats att ekonomin till församlingarna skall knytas till och vara beroende av antalet gudstjänstbesökare är naturligtvis absurd och skulle snabbt leda till att många församlingar med stora ekonomiska behov av exempelvis kulturvårdande slag snabbt skulle komma på obestånd.

      Och hur "fattig" blir inte snabbt en församling enligt hans hugskott, om den exempelvis har en präst, som medlemmarna/gudstjänstbesökarna inte tycker om och därför håller sig borta från gudstjänster och mässor.

      Man kan därför sammanfatta Peters förslag att han är ute och cyklar i den kyrkliga geografin men väljer felaktiga vägar, så att han hamnar i skogsmarken bland alla träd.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Här får vi då svart på vitt att BOD anser att kulturminnesvården är viktigare än gudstjänsten och att församlingen ska nöja sig med usla präster.
      Någon som är förvånad?
      Det kag inte begriper är varför BOD inte vill sälja av hela klabbet till Riksantikvarieämbetet?

      Radera
    3. Peter T - nu gav Du BOD ett tips som han kanske nappar på... I det forna SSSR tog staten hand om alla "kultlokaler" och hyrde ut dem till de församlingar som tilläts existera, varpå resten av lokalerna blev statliga muséer, konsertlokaler eller annat (någon blev rentav offentlig bekvämlighetsinrättning). Så i BODs värld (han verkar ju inte så intresserad av gudstjänster) vore det väl utmärkt att staten tar hand om kulturminnena och tillfälligtvis upplåter en del av dem för gudstjänster i den mån sådana efterfrågas (oavsett samfund). Det skulle nog lösa en del problem för t.ex. katoliker i glesbygden./Paul

      Radera
    4. "Det kag inte begriper är varför BOD inte vill sälja av hela klabbet till Riksantikvarieämbetet?"

      Det funderar jag också över, Peter T. Man undrar ju varför i all sin dar en så uppenbart okyrklig person framhärdar som Svenska kyrkans
      "försvarare". Får han betalt eller är han bara en "nyttig idiot"? (Jag hoppas att han får betalt så han åtminstone får någon glädje av eländet.)

      Radera
    5. Herr Dike är BÅDE en nyttig idiot (vet alltför sällan vad han talar om) och får betalt som (OBS! helt odemokratiskt) "folkvald" (självnominerad, valdeltagande 15%!) hemma i Mörrum-Engeholms församling. Något egentligt intresse för det kyrkliga är svårt att hitta. Intresset gäller snarare sammanträdesarvodet och andra ekonomiska förmåner han som "förtroendevald" kan påverka själv. Herr Dike har flera gånger slagit fast sin RÄTT att UTEBLI(!) från gudstjänsten på söndagarna. /John

      Radera
    6. Vänligen Elisabeth styrk Ditt påstående!

      -Du kallar mig en "uppenbart okyrklig person".

      Därför undrar jag nu vänligen, vad Du styrker Din karakteristik av mig på? Vilka fakta har fått Dig att kalla mig så?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Det du själv, Bengt Olof, skriver i dina kommentarer här. Du visar ideligen att du uppenbarligen inget vet om kyrka eller kristen tro. Du verkar tro att medlemskap i en kyrklig organisation är en salighetsbiljett, att folket är den främsta uttolkaren av Guds vilja även om tolkningen går rakt emot Guds eget ord osv. osv. Det är ditt eget vittnesbörd som får mig att dra slutsatsen.

      Radera
    8. Uppenbart okyrklig = någon som inte anser att gudstjänst är huvuduppgiften för en kyrka.

      Källa: Litet kyrklexikon (BD förlag)

      Radera
    9. Elisabeth,

      -Jag beklagar, men Din beskrivning och karaktärsbedömning av mig, tycks vara grundad på en förutfattad och subjektiv uppfattning.

      Densamma kan i sin tur ha sin bas i den personliga övertygelsen om att Din teologiska hemvist, och ingen annans, är den enda rätta och saliggörande.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  9. Jag har nog aldrig hört söcken(t) ensamt, däremot känns uttrycket "i helg och söcken" någorlunda bekant. Söckendag för vardag förekommer också. Utifrån det skulle jag säga att söckent betyder enkelt och vardagligt, men snarare grått än sorgligt. Helgen står ju för festen! (Tyskans ord för helgdag är Feiertag!)

    SvaraRadera
  10. Kunde tyvärr inte komma ifrån arbetet till bokpresentationen. Får skaffa bokfn pronto.
    Canutus Hahn

    SvaraRadera
  11. BOD,

    din sensmoral gäller kanske(?) bland politruker, arvodesberoende sådana. Den gäller inte i Kristi Kyrka. Inte om och när den baseras på att en sekulär stat skall styra och bestämma över den.

    Nu tog SVeK en gång det enda vettiga beslutet att skilja sig från den stat som sedan decennier förklarat sig vara sekulär och i övrigt enbart arbetat för "salighetsverkets" förödande och kristendomens försvinnande.

    Tyvärr kunde ni politruker inte förstå detta . För er var "tryggheten" och arvodena viktigare än att låta SVeK vara en kyrka.

    Ni lyckades med konstverket att med sekulära lagar och med rena ateisters hjälp tillsammans med agnostiker och utövare av annan religion rasera det sista av "Kyrka" och samtidigt öka ert inflytande, er makt inom SVeK´s alla styrande organ.

    Nu med det glädjande för en politruk- utan att behöva ta något ansvar för den förödelse ni ställer till med.

    Ditt inlägg till Peter T ovan visar med all önskvärd tydlighet detta. Visar att för dig och sannolikt alla dina politrukkoleger handlar er "omsorg" om SVeK bara dess organisation och era arvoden inte om dess enda anledning till existens -nämligen att vara Kyrka- den berör er inte.

    För er gäller - kommer inte folk till gudstjänsterna så kvittar det -bara de betalar? Är kravet för att komma(?) att SVeK anordnar allsköns jippon och okristna mässor så gärna det- bara pengarna flyter in. Ni skyr tanken att den del av "folket" som är gudstjänstfirande skall ha något att säga till om- (de är ju så få och har ju fel åsikter). Imponeras inte av er politruker och er iver att rasera, tycker ju inte att ni politruker skall bestämma utan just Kyrkan.

    Framförallt tycker de inte att medlemsskap som sådant skall räcka utan snarare att de som "vill" betala , finns det sådana(?) utan att bekänna sig till den kristna tron, måste acceptera att de inte platsar inom något av Kyrkans bestämmande organ- Accepterar de inte det är den kristna ståndpunkten att de inte skall vara medlemmar och att Kyrkan inte skall ta emot deras pengar. Det är inte den kristna kyrkans åsikt om än den överensstämmer med politrukens att det viktigaste är att de betalar kyrkoavgiften- gör de bara det så får de gärna tycka och tänka vad de vill och inom KS och KM arbeta bäst de kan i raserandet av Kristi Kyrka.

    Kyrkan behöver inte politruker under falsk flagg, behöver inte i grunden oärliga sådana som tom sniker sig in via ett "parti" de i grunden inte stöder utan direkt motarbetar. Detta samtidigt som denne politruk beskyller alla oss andra för att vara illojala. Vi som alltså kämpar för att det SVeK påstår sig vara också skall vara med sanningen överensstämmande. Endast en lögnaktig politruk kan hävda att SVeK uppfyller detta.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Rätt ofta när jag läser kommentarer här påminns jag om dem man som ledde S-gruppen inför ett Kyrkoval för några ggr sedan (Tror det var första efter skiljandet, det halva, från staten)
      Han intervjuades i lokaltidningen o vid frågan varför sekulärpolitiska partier fortf skulle ställa upp i SvKs val svarade han "Men vi kan ju inte låta de kristna styra i kyrkan!!"
      Jag tänkte jag skulle vara snäll o tro att han blivit felciterad så jag ringde upp honom. Tyvärr var citatet alldeles rätt. Där började mitt motstånd mot dessa partier i KM, KF o andra styrande organ.
      En viss förhoppning fanns att denna hans attityd skulle dö ut vartefter åren gick o kyrkan blev mer van att åtminstone till dels få "stå på egna ben" men så har det ju tyvärr inte blivit.
      Att det ska vara så svårt att hålla med om att kyrkan ska styras efter kristna principer o Guds vilja övergår definitivt mitt förstånd. (O kanske särskilt då att man inte kräver beslutanderätt även i andra sammanhang. Kräver man det i ett där man egentligen inte är intresserad av grunden till verksamheten så varför inte i andra?)
      Jag tycker mig se åtminstone en i kommentarfältet här som verkar hålla med denne S-man helt o fullt...
      Eva H

      Radera
    2. Menar Du mig, Eva H?

      -Nu är vi där igen: skall partier och enskilda förbjudas kandidera i fria kyrkoval?
      Kom ihåg en sak: att det inte är de politiskt obundna grupperna som vunnit kyrkovalen. Väljarna vill alltså se också andra grupper ställa upp där.

      Hur tänker Du Dig att sortera bort de partier, som Du inte gillar?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Både Eva H och jag själv ser nog gärna att man slopade nomineringsgrupper och införde rena personval.
      Att uttalat sekulära organisationer söker maktpositioner i en kyrka är direkt motbjudande. T.o.m. mer motbjudande än om musöimska organisationer försökt med samma sak, för det hade inte varit lika lögnaktigt om avsikten.

      Radera
    4. Peter T,

      -Personval utan förankring i en tydlig och offentliggjord värderingsbas är omöjliga i praktiken. Om väljarna presenteras femtio eller hundra okända namn på en lista utan upplysningar om vad kandidaterna står för, kan de ju inte alls välja. Tänk om det bland alla namn finns ett antal partipolitiker?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. "-Personval utan förankring i en tydlig och offentliggjord värderingsbas är omöjliga i praktiken."

      Alls inte. Församlingen väljer helt enkelt företrädare bland dem de känner och litar på. Så gick det till förr och det duger än i dag.

      Radera
    6. Nej, Elisabeth!

      -Och de i församlingen som inte alls känner kandidaterna då - hur skall de veta något. Som Du vet har ju varje kyrkomedlem rösträtt. Om nu 50 personer i församlingen känner kandidaterna men inte de 450 som därutöver röstar i valen, får de sistnämnda ingen som helst information om vad A, B, C och D står för.

      Och valen, Elisabeth, skall inte vara bara en liten församlingskärnas; valen är alla kyrkomedlemmars.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Här håller jag med Elisabeth.
      Den lokala församlingens medlemsantal är inte större än att personval borde vara rimliga.
      Bjurholms kommun - liksom flera andra - har under 3000 invånare. En församling där de förtroendevalda förväntas ha lokal förankring borde kunna göra det möjligt.

      Radera
    8. "Om nu 50 personer i församlingen känner kandidaterna men inte de 450 som därutöver röstar i valen, får de sistnämnda ingen som helst information om vad A, B, C och D står för."

      Då får de röstberättigade se till att informera sig. Gitter de inte det kan de lika bra inte gitta att rösta. Detta är inget konstigt alls men jag kan förstå att du upplever det som skrämmande.

      Radera
    9. Men alla andra då. Peter T?

      -Du kan inte ha ett slags val för små församlingar och ett annat för större. och vad gör Du, när nya, okända kandidater lanseras, sådana som inte har förankring i församlingen?

      När Du röstar, vill Du förstås veta vilka värderingar kandidaterna står för, vad de har för bakgrund, yrke och tidigare eventuellt har gjort för kyrka och samhälle. Och vad gör Du, om femtio eller hundra kandidater ställer upp, varav endast fem är kända.

      Nej, Peter T, personval enligt Din och Elisabeth modell är praktiskt ogörliga och demokratiskt misslyckade. En kandidat kanske står för varmt kristna värderingar, en annan kanske har varit och är verksam i ett obskyrt parti. Tänk om båda blir valda enligt er modell och sedan skall samarbeta.
      Ett bra samarbete, tror Du?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    10. Om de inte har förankring i församlingen, ska de definitivt inte sitta och bestämma över den.

      den Lea

      Radera
    11. den Lea!

      -Du vill tydligen förbjuda den fria kandidaturen i val.
      En ny variant av demokrati?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    12. Jag kan inte minnas att jag någonsin skrivit att det inte skulle förekomma kandidatpresentationer.
      Hur gick det till när Moderaterna i Norrköping valde lokal styrelse?
      Fick kanske närvarande medlemmar en presentation av de nominerade?
      Jag tror att det blir ett mer fruktbart samarbete mellan de valda som personligen är ansvariga för sina väljare, än om de främst är ansvariga inför sitt sekulära partimedlemskap.

      Själv så fick jag 6 personröster i valet till fackföreningens nationella kongress. Nomineringsgruppen fick in två personer men jag var inte bland dem. Men då det saknas partipiska och medlemmarnas väl inom organidationens syfte är i fokus, så förekommer samarbete på individnivå. Inga dubbla lojaliteter förekommer.
      Bengt Olof Dike verkar tycka att dubbla lojaliteter är bra, för ingen kan väl förneka att valda S-medlemmar i det kyrkliga har dubbla lojaliteter?
      Den som tvivlar kan prata med Johan Blix, pensionerad kyrkoherde som blev utesluten ut S och tappade sin fullmäktiplats i kommunen för att han kandiderade för ÖKA i kyrkomötet.
      Om alltså S själva i handling visar att det handlar om dubbla lojaliteter mellan kyrlan och partiet, så kan väl inte ens Bengt Olof Dike förneka det?
      Eller?

      Radera
    13. Varför vill någon gå in och bestämma i ett sammanhang där hen inte har anknytning? Mig tycks det suspekt.

      den Lea

      Radera
  12. Ja, visionärerna har aldrig uppskattats i vår kyrka. När t ex Växjö stifts bestämt sig för att avveckla och säljs en av sina bägge stugtsgårdar valde man förstås Kastlösa på Öland. Den hade visioner,nya idéer, satsningar mm men fick aldrig stiftets uttryckliga stöd. Den var för långt ifrån maktens korridorer. Axeln Växjö-Jönköping valde Tallnäs trots sitt usla läge dit ingen hittar. Kastlösa sattes på svältkost med halverat ekonomiskt bidrag. Försäljningen och dess turer är en skandal. Inte ens aktuell värdering och annonsering. T o m kyrkopolitiker har mellan skål och vägg sagt att det var skandalöst tillvägagångssätt. Men så hade vi också Wejryd som biskop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren31 maj 2018 kl. 07:48

      Men fy! Under min uppväxt åkte alltid sommarkonfirmanderna från min hemstad till Kastlösa. Fantastiskt ställe! Vi fick besök av en trevlig och tydlig präst som hette Berne. Tänk vad som sätter sig i minnet och stannar i trettio år. Fler Berne åt folket!!!

      Tallnäs öde diskuteras ständigt så det ryker nog snart.

      Radera
    2. Paul, Peter T med flera kritiker!

      Är Svenska kyrkan inte MER för er än söndagliga gudstjänster? Det är den för mig: en historisk, kulturell och demokratisk helhet, en fantastisk helhet som skapat, format och växt in i Sveriges utveckling genom århundraden. En kyrka, som genom sin närvaro har blivit folkets, ett med folket, ett med historien, kulturen och traditionen.

      Jag häpnar över er begränsade blick och ovilja att erkänna denna fantastiska helhet, Guds gåva till vårt folk.
      Tänk om, tänk rätt, tänk klokt - ställer er med båda fötterna på fast mark!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Bengt Olof Dike, kan en kyrka existera utan gudstjänst?
      Visa nu att du har tillräckligt med mod för ett enkelt JA ellet NEJ som svar på den frågan.

      Det är självklart att en kyrka är mer än gudstjänst, men utan gudstjänst är den något annat.
      Inte för att jag begriper vad en kyrka har för samband med "historisk, kulturell och demokratisk helhet".
      Om kyrkan vore "ett med folket" så skulle nog även folket vara ett med kyrkan och fira gudstjänst mangrant varje söndag.

      Radera
  13. Både och, Peter T!

    Mitt svar på Din fråga är förstås - rakt och ärligt - nej!

    Men en kyrka är ju så mycket mer. Inte minst Svenska kyrkan, som jag enkelt beskrev i mitt förra inlägg.

    Förstår Du då inte vad vår kyrka har betytt för vårt lands historia, kultur och demokratiska förankring?

    Den västerländska kulturen vilar ju ytterst på kristendomen. Och se på allt annat som vi kan tacka vår kyrka i Sverige för. Och, som Du vet, Gud finns väl ej blott i gudstjänsten, eller hur?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det nejet.
      SvK är onekligen invävd i landets historia och var förr om åren även invävd i kulturen. Idag är inte kyrkan med och ger avtryck i kulturen som på Bergmans tid.
      När det gäller den demokratiska utvecklingen så har nog frikyrkorna bidragit bra mycket mer än SvK.
      Vi är rörande överens om att Gud inte finns bara i kyrkan och att ingen kyrka kan existera utan gudstjänstdeltagare.

      Radera
    2. Vilken del i missionsbefallningen är det som tar sikte på "vårt lands historia, kultur och demokratiska förankring"?/Paul

      Radera
    3. Paul,

      -Hur skulle de orden se ut, när de uttalades cirka 1.500 år, innan Sveriges historia, kultur och demokratiska förankring grundlades?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. BOD, nu förstår jag inte Din fråga. Missionsbefallningen tar väl sikte på det som är mycket mer avgörande och väsentligt än "historia, kultur och demokratisk förankring"? Och visar därmed att Kyrkan står (och SvK borde stå) över kultur- och nationsgränser? Eller...hur menar Du?/Paul

      Radera
    5. Detta menar jag, Paul!

      -Jag menade, som svar på Din fråga, att Svenska kyrkan och dess betydelse för historia, kultur och demokratisk förankring, helt enkelt inte fanns, då missionsbefallningen uttalades av Jesus.

      Sedan skall Du bara vara glad och tillfreds med att kyrkan just är så mycket mer än gudstjänsten. Kyrkan griper ju in i människans vardag ej blott en timme varje söndag.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  14. Det har sagts att det var från Katarinastiftelsen som det blev ett påbud att sänka ämbetsrapporten, Annika och Johanna borde annars kunna dementera. Det blev därmed(?) något annat än vad Sahlin avsett?
    Christina Odenberg som ju satt med i gruppen ansågs som Sahlins kyckling?an

    SvaraRadera