torsdag 31 maj 2018

Torsdagen slår till!

Torsdagens om inte första så dock tanke går till det kyrkliga bladet, som väntar i postlådan.

Intervjun med Ludvig Lindelöf i dagens Torsdagsdepression kommer inte att gå obemärkt förbi. Det beror på två ting. Illustrationen som lämnar betraktaren i osäkerhet om bilden är dokumentation eller fiktion men också sakinnehållet om gärningsläran. Ludvig Lindelöf har förstås rätt och är – noga läst och funderad över – skoningslös i sin kyrkokritik. Kyrkan vet inte längre vad synd, skuld och förlåtelse innebär. En kunskap har gått förlorad. Risken är självfallet att illustrationen förhindrar läsning och reflektion. Eftertanken behövs. Vad saken gäller handlar ju om transformationen från kyrkokristendom till MTD-religion. Och denna religion känner ingen nådig Gud och har ingen frälsare. Må vara att omvärlden förändrats men Kyrkan förändras med den – bort från sig själv. Mången kv*nn*pr*stm*st*nd*r* kommer denna torsdag att klippa ut teckningen och nåla upp den på väggen. Eller kanske inte. Men bilden undgår ingen.

Olle Carlsson får kritik av Eva Brunne. Handbokstrohet gäller och Katarinamässan är inte handbokstrogen. Det fanns föga anledning för handbokskritikerna att ge sig in i den debatten, men Eva har förstås en poäng i att den valde ledamoten av kyrkomötet Carlsson valde att inte vara med i kyrkomötet när kyrkohandboken behandlades. På något konstigt sätt kunde församling och domkapitel inte få kommunikationen att fungera. Församlingen hade en vecka på sig att tala om vilka moment i gudstjänsten som man ville ha medgivande för – men församlingen hann "helt enkelt" inte detta. Då hade väl den rimliga lösningen varit att be om ytterligare några dagar eller att helt enkelt skicka in ett papper med ett antal punkter. Hur svårt kan det vara? Mikael Mogren ville väl i försvaret av kyrkohandboken och menade att Katarinamässan kunde fortleva. Därmed lät sig Olle Carlsson luras. Han kunde ju annars fortsatt föra samtalet om kyrkohandboken, men det samtalet har han aldrig deltagit i såvitt Bloggardag kan minnas. "Vi förstår faktiskt ingenting", säger kyrkoherde Carlsson. Det är ett ord att lita till.

Förändringsarbetet orkar nog inte Bloggardag riktigt tränga in i. Avskedanden i Kungsängen-Västra Ryd verkar ha en bakgrund som vi inte riktigt får kläm på. Det kanske är så att en del personal rekryterats på det övliga sättet, från frivilligmedarbetare till anställd och så går åren, men en ny kyrkoherde drömmer om kvalificerad personal och förnyelse. En sådan omställning blir inte enkel, allra minst om de sparkade medarbetarna bor på orten och har vänner...

Då tar vi oss till Breidagård, som ska läggas ner och säljas. Redaktören Lennart Lundberg blir riktigt underhållande när han följer upp vad Ragnar Persenius säger, att gården inte ska slumpas bort. Frågan om det inte är detta som sker när stiftet gör sig av med gården landar i svaret att inte slarva bort det värde som ligger i fastigheten. Som lök på laxen kommer Ragnar på att så ska han nog inte säga. Han kopplar på ett resonemang om att inte slarva bort hur mycket pengar som helst på fastigheter. För att vara deprimerande är Torsdagsdepressionen understundom riktigt underhållande. Bloggardag skrattade redan innan kl 6 denna morgon. Tack Ragnar, av hjärtat tack.

Kyrkostatistiken blir fortsatt redovisad. År 2000 konfirmerades 43% av ungdomarna och den siffran är nu nere på 24%. Sambandet tycks för somliga klart och otvetydigt. Statskyrkosystem är garant för höga siffror. Se själva!
År 2000 döptes 73% av antal födda, 2017 var siffran 42%.
Under samma tid föll antalet vigslar från 61% till 32%.
Begravningarna från 88% till 73%.
Det gamla folkkyrkostiftet Västerås har färre konfirmander. Bloggardag noterar i förbigående.
Skulle det kunna fogas till att just detta utfall har varit en ideologiskt betingad målsättning i nationen? Och kanske också tillfogas att detta problemområde har en del högkyrkliga formulerat sig kring i decennier men då var det fel folk och alltså fel budskap. Det är kanske trots allt bättre att nu se sanningen i vitögat? Det var statskyrkosystemet som var Kristi Kyrkas trygghet. Men vad exakt i det? Politikerstyret finns ju kvar.

Böneutropen debatteras på insändarplats och frågan kanske inte är oviktig. Vad är det för budkap som ropas ut och vilket är anspråket bakom utropet och avsikten med det? Att området är muslimskt, skriver adjunkten Brith Aspelind. Är det en viss sorts blindhet som gör sig gällande här? Bloggardag har aldrig fattat att en kyrka som teoretiskt bekänner sig till dialog inte nyfiket undrat varför muslimerna vill ha böneutrop och vad de menar med detta. Är det sant att de proklamerar överhöghet över en stadsdel så borde det konstateras att det anspråket är orimligt och osant men också att någon slags integration eller assimilering medverkar ropen inte till. Om just detta inte var avsikten, så OK. Men då är detta den fråga som borde debatteras och som bär rätt långt. Bloggardag fattar föga men läser Kristen Opinion och Annika Borg. Vill någon påstå att Annika narras? Kommer #gåtillkällan att lägga saker och ting till rätta?

Erik Lysén förklarar varför innovationen Act Svenska kyrkan är bra. I två år har man arbetat med detta förslag. En klentrogen läsare undrar förstås om detta är möjligt, men otroligt är det nog inte. Nu har vi en möjlighet att stärka vårt goda arbete, skriver Lysén. Problemet är väl att detta goda arbete försvagats katastrofalt under ett antal år och att detta var förutsägbart. Lysén tackar dock de kritiska för deras engagemang. Det har han lärt sig på någon kurs, kan Bloggardag misstänka som inte riktigt uppfattar att folk på kanslier uppskattar invändningar. Jag undrar om Inge Gerremo och Sten Eriksson uppfattar erkännandet som något annat än en klapp på huvudet när deras invändningar avfärdas. För dem kommer nog svaret i bladet att verka torsdagsdepression fullt ut.'Har ni kvar tidningen från förra veckan kan ni repetera Gerremos historiett om hur det gick till med namnbytesfrågan på Sida. Hopplösa spår, skriver han om.

Nu ligger torsdagen framför oss och vi bryter med vår färska och nyförvärvade torsdagsdepression glada upp för torsdagens id, nöjda först när vi är lite missnöjda. Det är själva livshållningen.


37 kommentarer:

  1. Katarinamässan blir nog den vattendelare som visar vilka i kyrkan som vill ha många gudstjänstfirare och vilka som vill bestämma.

    Det finns som vanligt en mycket enkel lösning som kan åstadkommas med kyrkorådets goda minne, bilda en EFS-förening.
    Fira rn handboksriktig gudstjänst i den ena av församlingrns två kyrkor och en med EFS-stuk - sannolikt identisk med dagens liturgi - i den större kyrkan med samma folk.
    Kytkotådet beslutar om "uthyrningen" till EFS-föreningens gudstjänster.
    Kyrkoherde Carlsson kan väl knappast bli avkragad av domkapitlet för att leda en gudstjänst inom EFS?
    Kyrkorådet står inte under tillsyn av biskop eller domkapitel, så uthyrning borde vara oproblematisk.
    Biskopens adrenalinnivåer torde dock bli allt annat än oproblematiska.

    Uthyrningsmodellen funkade ju för S:ta Clara när det blev för många gudstjänstdrltagare för kyrkorådet att hantera. Ovanstående förslag är en lightvariant på samma tema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dock kan det bli en rätt osäker sits, efter hur stiftets "humör" är från tid till annan.
      S:ta Clara är ju då o då under attack med förslag om att använda den kyrkan som studiegård t.ex., efter att Graninge såldes.
      Se'n är faktiskt även EFS' präster skyldiga att följa handboken så jag undrar om det vore lösningen.
      Eva H

      Radera
    2. Skillnaden i Katarina är ju att kyrkorådet vill ha gudstjänster som den nuvarande och inte låta sig styras av DK/KM. Stiftsstyrelsen kan väl inte hindra kyrkorådet för att upplåta kyrkolokalen för EFS-gudstjänst?
      Sen undrar jag hur relevant det skulle att anmäla en EFS-präst verksam i stiftet till DK gör att inte följa handboken?
      Ät det biskopen i stiftet som ger EFS-präster missiv att förrätta gudstjänst inom stiftet?
      Har alla gudstjänster i Betlehemskyrkan, Hammarbykyrkan och S:ta Clara sedan 1986 som inte följt handboken haft dispens?
      Är inte själva vitsen med EFS att
      - aktiva väljs till förtroendeuppdrag
      - viss självständighet mot gängse SvK beslutsstruktur?

      Radera
    3. Märkligt med detta vurmande för Katarinamässan. Jag tillhör dem som länge varit tveksam inför den (åtminstone som huvudgudstjänst). Varför är det så svårt för kyrkoherden att t.ex. låta trosbekännelsen ingå i den? Mitt förslag är att man ser till att fira minst en vanlig högmässa i församlingen varje söndag och låter Katarinamässan vara kvar men inte som huvudgudstjänst. / Markus

      Radera
    4. Peter,
      viss självständighet för EFS - ja.
      Jag pratade dock med BKs huvudpastor om detta relativt nyligen (inte i samband med handboken då) o han förklarade att EFS präster ju står under samma tillsyn av biskop/DK som andra. De vigs också av biskop men till EFS. (EFS präst behöver komplettera för tjänst i SvK men inte tvärtom. Fråga mig inte vad för det har jag inte i huvudet :) )
      Jag kan inte alls avtalet mellan SvK o EFS men har förstått många tycker friheten är för liten i mycket.
      Eva H

      Radera
  2. Bloggaren vill gå framåt. Som bakåtsträvare vill lilla ja, söta lilla lolla ja, rart, lagom piggt och med kläm käckt, först klämma lite, långsamt, sedan klösa som svart katt och så rundar salt katt av med ett ponerat mums.

    De finns som tror sig veta vad luntan handlar om, dessa som inte läst boken men ändå vet vad den innehåller!

    Andra och ingen nämnd för alla har rätt att vara sig själva, vet vad i boken står eftersom de läst luntan men inte boken.

    Min vän i Notebäck ropar "jag kissar på mig av skratt"

    Fader Mulder nöja sig med "kissar var ordet"

    Med gula falska ögon väser tempelkatt ett enda ord utöver Lund.

    Korrektur!


    Min egen lilla människa sitta i sina reformerta kalsonger i sola mest hela dan.

    Ja, lilla söta ja, följer dag från barocklådans tak.

    På Byttan med!

    / utan signatur ( inte avgjord men av jord. Först det fysiska och sedan det andliga)

    SvaraRadera
  3. Dop och konfirmationstatistiken imploderar samtidigt som det postkristna samfundets prelatlöner tillhör det som stigit mest på arbetsmarknaden senaste tio åren och en kh tjänar snart 60.000 i snitt.
    Jag ser fram emot den oundvikliga kraschen!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter som du verkligen är en god kristen när du sitter och önskar olycka för andra. Du kommer säkert bli rikligt belönad för det den dagen du står inför herren, som tack för att du låtit hatet mot SvKy genomsyra ditt liv så totalt.

      Radera
    2. Med 8Mdr i kyrkfonden så är det inte brist på ekonomiska medel som är det som mest troligt driver på kraschen.
      Det är maktkampen mellan det lokal och det centrala.
      Med sådana mängder gudstjänstbesökare som finns i Katarina, varav flera med bakgrund inom stora nomineringsgrupper, så är det en maktfaktor.
      En frontalkrock med biskop och domkapitel leder oundvikligt till konsekvenser. En slutsats skulle kunna vara att den centrala parten inte är förtjust i välbesökta gudstjänster.

      Eller som en kytkoherde inom tullarna nyligen uttryckte sig: "Kyrkorådet verkar inte förstå att man måste ha gudstjänstfirare i en församling."

      Radera
    3. "Hat mot Svky"? Det är med stor sorg som jag har följt hur Svky blivit ett postkristet samfund men det finns hopp i kollapsen, hopp för de 5-10% kristna som fortfarande är med i Svky.

      Antony

      Radera
    4. 8 miljarder är mycket pengar men över tid ger de kanske 300 miljoner per år efter inflation. Det betalar på sin höjd 250 kh med alla deras korrupta bonusar.
      Svky kommer att kollapsa frågan ör om det sker om femton eller trettio år!

      Antony

      Radera
    5. Anonym 13:08!

      Jag rekommenderar att du slutar med dina eskatologiska brösttoner. Vi vet mycket väl att Antony har ett överdrivet polemiskt språk ibland, men att önska att en svårt plågad människa ska få somna in eller att en obotligt (mänskligt sett) sjuk organisation ska upphöra att existera kan inte beskrivas som "hat". Inte minst omsorgen om de kristna personer som alltjämt är medlemmar i SvK och kanske fortfarande har större delen av sina liv framför sig motiverar ju just den attityd som Antony uttrycker

      Radera
    6. Likaväl som den som står lite vänligt utanför ibland ser KK klarare än de flesta medlemmar, bidrar katoliker med mycket i analysen (sönderdela) av SvK:s sönderfall. Jag rekommenderar läsning av Signum, även om perspektivet givetvis inte främst ligger på SvK.

      Antony är alls inte fientlig. mest häpen och bedrövad. Någon gång med tonfall och uttryck som är främmande för den blide biskop Anders, men i allmänhet inte värre än övriga omdömen på denna blogg. Företeelsen SvK av idag kräver enligt min uppfattning dessa omdömen!

      Lars Jensen

      Radera
  4. Burka -och niqabförbud i Danmark. Risken är väl att kvinnorna nu inte får gå utanför hemmets portar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det tror jag inte. Rent allmänt undrar jag också vilka de är som bär dessa plagg. Som sfi-lärare har jag under 19 år varit med om två fall av niqaber, och då har jag inte mött bara min egen klass utan hela skolans elever som är i alla fall över 1000 där jag jobbar nu. Inte heller har jag haft några män som klätt sig i den klädsel som man förknippar med islamism. Men jag vet ju att de finns, speciellt om man åker till Rinkeby och Tensta. Vilka är de? Går de inte på sfi eller har de "radikaliserats" efter sfi?

      Sedan får man inte missa att en del av niqabkvinnorna är unga kvinnor som fötts i Sverige och som på ungdomars sätt vill "sticka ut" och chockera vuxenvärlden. Deras mamma som kanske är född i ett kvinnoförtryckande land kan vända sig kraftigt emot dotterns val av klädsel - OCH vet jag även ett exempel på en invandrad man som "skäms" lite över en fru som bär niqab, då de förstår att omvärlden kommer att döma honom som någon som "kräver" det.

      Radera
    2. Klokt och nyanserat, Anna. Tack!/Paul

      Radera
    3. Tack själv Paul! En annan märklig men intressant detalj är att den ena av dessa två niqab-elever kom från Tunisien som är ett muslimskt land men där även slöja (hijab) och inte bara niqab är förbjudet på offentlig plats! När hon kom till Sverige ville hon då genast sätta på sig niqab. Det blev diskussion om detta skulle tillåtas bland lärarna och chefer. Hon fick ha på sig den, men den andra terminen hade den åkt av.

      Radera
  5. Nu har man ju inte avskedat folk i Kungsängen, man har sagt upp. En mycket avgörande skillnad rent arbetsrättsligt. Och bloggaren brukar ju påpeka att det är noga med detaljerna.

    SvaraRadera
  6. När HTB i London tog över kyrkor som hotades av stängning flyttade man fram den trad. Gtj. Till kl 10:00 För de få som var kvar. Sedan körde man på med sin egen stil resten av dagen. Tänker att Katarina kunde göra samma sak. Det står knappast klockslag i den nya handboken.

    SvaraRadera
  7. Siffror ljuger inte!

    -Säga vad man vill, men statistiken från Svenska kyrkan fram till år 2000 visar med all önskvärd tydlighet att kyrka-statäktenskapet var bra, stabilt och tryggt.

    När skilsmässan var ett faktum, började siffrorna dala i allt snabbare takt. Varför betonar jag detta igen, igen och igen? Jo, därför att flera kommentatorer inte vill erkänna denna verklighet. Men siffrorna ljuger inte, som bekant.

    Sedan blir undertecknad till och från kritiserad för att vilja se en bred, massiv och offensiv missionssatsning från Svenska kyrkan och då med i anspråkstagande av alla tillgängliga medier. Modigt, tydligt och klart skall förtroendevalda, präster och andra kyrkoengagerade gå ut och vara missionärer för kyrkan.

    Men högkyrkligheten viftar bort förslaget och tror att det räcker med att från predikstolen skärpa budskapet.

    Ack, orealistiska drömmar och därmed verklighetsflykt! I Världen idag (30/5) berättas under rubriken "Tusentals nåddes med evangelium i Jönköping" att det fyra dagar tidigare genomfördes en endagarssatsning "Global Outreach Day i 150 länder i världen. Ett femtiotal personer från olika församlingar i Jönköping var med. Initiativtagaren Marcus Palmblad säger till tidningen att "Jesus gick själv ut på gator och torg och vittnade, vi är kallade att göra som han".

    Ja, jag har aldrig förstått varför bloggaren och hans "bloggfolk" inte med glädje, entusiasm och framtidstro kan anamma och acceptera detta slags mission som jag vill se och som genomfördes i Jönköping.

    När Jesus gick ut bland folket, kan väl vi göra det - frimodigt och offensivt. Det ger resultat, tro mig. Bloggaren själv skulle vara en alldeles utmärkt missionär i exempelvis Växjö stadsvimmel eller Alvestas handelsgata. En fredagseftermiddag utanför Systemet där skulle vara den perfekta tidpunkten för en tvåtimmarssatsning.

    Hitta nu inte på några nya argument MOT förslaget.
    Vi kan kalla sådana nedslag i gatuvimlet för "I Jesu fotspår i Alvesta".

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det inte just Dag Sandahl som oförtrutet lobbade för att Svenska kyrkan skulle satsa på evangelisation?

      Och vad bjuder man in till? En abstrakt tro? Nej, vi bjuder in till ett möte med Herren Jesus i söndagens mässa. Att inte prioritera mässan är som att gå ut på stan och bjuda in till fest men sen bjuda på hårt bröd och vatten.

      Dessutom är den bästa evangalisationen den som sker från människa till människa, i vardagen, på arbetsplatsen, bland vännerna. "Kom med och se!"

      Och då behövs en mässa som man inte blir generad av att bjuda med till.

      /Laikos

      ps. när det gäller siffrorna rekomenderar jag att googla "korrelation och kausalitet".

      Radera
    2. Hur vill då Bengt Olof Dike att DK ska hantera Katarinamässorna, de gudstjänster som samlar avsevärt flest gudstjänstfirare i stiftet?
      Siffror som aldrig ljuger kanske även säger något om kvoten frikyrkliga som engagerade sig under kampanjen i Jönköping?

      Radera
    3. Herr "förtroendevalde"(??) Dikes hyckleri vet inga gränser. När går herr Dike "ut bland folket"? Hur missionerar herr Dike? Storhycklaren Dike som inte ens går i kyrkan på söndagarna därhemma. Utan tvärtom med kraft försvarar sin rätt att slippa gå i kyrkan! /John

      Radera
    4. Alphadeltagaren1 juni 2018 kl. 07:51

      BOD
      Ni kan ju börja med att möta de intresserade och längtande människor som faktiskt kommer till kyrkan först. Om det inte finns präster till det ens så behöver väl de kvarvarande inte ställa sig utanför Systemet och gapa efter ointresserade i första hand. Om någon ny nu skulle nappa och bli nyfiken på Gud och kanske nervöst ta sig till kyrkan och mötas av tomhet och MTD så har ni faktiskt gjort mer skada än vad jag tror du förstår.

      Radera
  8. BOD,

    Jaha och vilken av alla heresier skall SVeK missionera om?
    Din? Dvs folkreligionen?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folkreligionen? Ha ha haa!
      För BOD gäller arvodesreligionen!
      Berit

      Radera
  9. Jag tycker att de nya statistiksiffrorna från sv”k” är en riktigt härlig läsning! Underbart!!

    Vem kunde ha förväntat sig något annat? Vem kan skylla på vem? Siffrorna bekräftar tydligt att de påstått "vigda"(?) latoxarna med sina ängsliga vita flärpar under hakorna inte gjort ett skvatt på 17 år för att vända ut(av)vecklingen! Har de ens försökt? Trots tillgång till högsvamlande ärkekommandora och horder av grovspacklade prästinnor, så många att de snart snubblar över varandra vid sina besudlade altaren!

    Naturligtvis är detta slutet för sv"k"! Ett problem kan tyckas vara de ännu stora medlen i "kyrkofonden". En förmögenhet som byggts upp genom rena stölder från de olycksaliga “medlemmarna”.

    Måtte nu detta eländiga patrask av “präster”, prästinnor och “förtroendevalda” drabbas av en rent oemotståndlig Titanic-panik och slänga bort sina sista medel på nya och ännu mer misslyckade “missionssatsningar”! Ett sista krampaktigt “försök” som bränner kontona i ett underbart jättelikt slutfyrverkeri! En sista hälsning! “Från oss alla till er alla”! Jaa, Antjeluja! Det ska verkligen bli härligt att följa detta fördömda hycklarnäste på väg mot undergången!

    Sannerligen, sannerligen:

    VI HAR UNDERBARA DAGAR FRAMFÖR OSS!

    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske står SvK i allt sin avskräckande nakenhet emellan den kristna "resten" och den rena kristofobin. Kristendomshatet är starkt och samlar kraft. Snart kommer försök att genomföra förbud mot kristna skolor. Troligen samma sak med att "pådyvla" barn "religon"(LO:s stavning) i hemmet. I takt med att SvK omfattar en allt mindre och mera resurssvag del av befolkningen, kommer misstänksamheten mot kvarvarande kristendom att öka. Anpassningen av samhället till islam, genom matregler, juridik och officiella helgdagar kommer att förstärkas. Kristna har föga benägenhet att ta till vapen och terror, alltså behöver samhället inte ta några hänsyn. SvK brakar samman när uppbördshjälpen från Skatteverket upphör. När inte ens de anställda finns kvar, vad återstår då?

      Förslagen om EFS-föreningar, som förvaltare av Svenska Kyrkans arv, är nog inte så dumma, en förberedelse för det som kommer efter kyrkoorganisationens skeppsbrott. Martin Luther suckade på sin tid: "O att kristna visade samma allvar i sin tro som turken!"(muslimer) Det var inte bara genom terror och svärd, som många européer på 1500-talet konverterade till islam. Frågan som bör ställas blir vad som kommer efter kristendomen i Västerlandet. Tomrum blir det inte. /smun

      Radera
    2. Märkliga reaktioner!

      -I kommentarerna ovan finns inte en enda (1) positiv reaktion på den frikyrkliga dagen i Jönköping och på mitt återkommande förslag att kristenheten måste med frimodig satsning gå ut till, bland och med folket.

      Jag är förvånad. Förvånad över den kokongliknande högkyrkliga inställning att endast den egna modellen - och ingen annan - är god nog, den enda vägen till Gud.

      Vidga synfältet, kära kritiker, gläd er åt frikyrkornas aktiviteter, exempelvis Frälsningsarméns sociala arbete, Pingströrelsens mod att missionera och alla andras vägar för att visa människor vägen till Gud.

      Det är med öppet hjärta, varmt sinne och med båda benen stående i verkligheten som man kan nå resultat. Inte vägra se omvärlden, andra kyrkor, lyssna på och ta till sig andra röster.
      Se alla möjligheter, grip tag i dem, uppmuntra och stöd dem!
      Trevlig försommarhelg i värmen!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Alphadeltagaren1 juni 2018 kl. 18:30

      Vad är det som har hänt i Jönköping?

      Radera
    4. Nåja, BOD, varför skulle någon inom SvK reagera positivt på denna demonstration av hur den svenska "folkkyrkan" misslyckades med att fånga upp och ge rum åt 1800-talets väckelserörelser? Liksom den misslyckades med att ta vara på 1900-talets kyrkliga förnyelse./Paul

      Radera
    5. BOD förnekar sig inte. En negativ användning av ordet högkyrklig (så fort något skall kritiseras)
      Björn Fyrlund

      Radera
    6. En saklig beteckning av ordet "högkyrklig", Björn Fyrlund!

      -Nej, inte en enda kommentator kan, vill eller vågar berömma och instämma i frikyrkosatsningen i Jönköping och åsikten att våra samfund måste ut bland folket och missionera.

      De som protesterar är just, Björn Fyrlund, de högkyrkliga. Jag förstår inte protesterna, förstår inte varför det skulle vara fel att en samlad kristenhet aktivt missionerar på gator och torg.

      Kan Du vänligen förklara för mig varför det inte passar Dig och andra från högkyrkligheten. Är det negativ användning av beteckningen högkyrklig att konstatera faktum?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Saklig? Hur många av kommentatorerna har de facto beskrivit sig själva som just högkyrkliga, sakligt sett?
      Hur kan BOD gång på gång tillåta sig en retorik där BOD stipulerar sanningar och saklighet och sig själv som den ende uttolkaren av verkligheten?
      Björn Fyrlund

      Radera
    8. Bara för att jag ser det som självklart att det är frikyrkotna och inte SvK som organisaerat en evangelisationskampanj i Jönköping, betyder ju inte att kag är kritisk mot frikyrkligheten.
      Det skulle ju vara skumt efter 23 aktiva år inom frikyrkan
      Ett av skälen till att jag lämnade SvK var ju att de inte gjorde just dylika satsningar. I min dåvarande församling var det så fort ämnet kom på tal en massa snack om "övertid" & gränsdragningar mellan anställda och frivilliga.

      Vad kag förstår så står det väl kyrkorådet i Mörrum fritt att tillsammans gå ut på stadens gator i torg i evangelisationssyfte. Det finns t.o.m. kanake någon anställd eller lekman som hakar på?

      Radera
  10. BOD,

    Ja se då verkligheten och inte förvrängda fakta och missbrukad statistik! Se vad som sker och varför . Se vad ni politruker har ställt till med .Ni och era anpasslingar.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djävulen bor i detaljerna och viskar varje ord i herr Dikes öra innan han sätter det på pränt. Arvodet är den hägrande belöningen. Därför blir det som det blir. /John

      Radera