lördag 21 juli 2012

Oblatfrågan och ormfrågan

Fundamentalist är jag inte. Frågan om "var exakt" i Bibeln det talas om nattvardselementengår jag inte riktigt på. Jag vet från den medieträning myndighetspersoner bestås att man ska svara: "Det exakta antalet vet jag inte" - vare sig det handlar om en olycka eller förskingring i en bank. Med ordet "exakt" som alibi kan man sedan bluffa hur mycket som helst och undgå alla kritiska frågor.

Men ändå! Sök på "finaste vete" och fundera själv. Var i Den Heliga Skrift talas om "finaste brödmix från Tyskland - av okänt innehåll - importerat av Ersta? 2 Mos 29:2 kunde också genommediteras. Men främst vet vi ju vilken praxis västkyrkan haft och det kunde räöcka. När privilegiet att baka oblater hörde till klostret i Monte Cassino handlade det om vete och vår vän påven har - efter kulturmöten i Asien - slagit fast att det ska vara vete. Nu kan man, som i Nordölands församling, skaffa sådana oblater som bakats av avglutenfierat mjöl hos kamraterna på Watts. Det kräver inte så mycken möda att göra sig den mödan, om man så säger.

Belysande är förstås den iriterade högkyrklige präst som skaffat oblater av det slag jag ifrågasätter (inget mer gör jag och det beror mest på att jag hålls okunnig om vad som finns i Erstaoblaterna). Han anar måhända att någon tanke borde ha tänkts innan han beställde, men gjort är gjort så nu måste han vara irriterad på dem som bråkar. Det får han gärna vara och vi kan vara tacksamma för ett belysande exempel på vanans normerande makt. Vanan blir normen! Man kan förstå varför det blir så men alldeles enkelt är det väl inte just därför?

Själva lever vi i prästgården närmast under belägringsliknande tillstånd. Det finns ett ormbo i trappan och en orm stack upp huvudet vid hålet vid tröskeln. Jag häver belägringen då och då. Faran kanske triggar mig? Men riktigt vad vi ska göra vet jag inte. Det finns en enda huggormsanerare i landet och han finns i Stockholm ... Ska jag gå ut och konfimera huggormen i vetskap att därefter kommer jag inte att se den igen? Men handpåläggningen??? Eller ska jag likt aposteln Paulus försöka köra ner handen i stengrunden och dra fram ormen och skaka av den i elden? Men vi har ju eldningsförbud? En lantpastor har det inte alltid pastoralt idylliskt.

15 kommentarer:

  1. Men HERREN sade till Mose: »Räck ut din hand och tag honom i stjärten.» Då räckte han ut sin hand och grep honom; och han förvandlades åter till en stav i hans hand.
    (2 Mos 4:4)

    SvaraRadera
  2. vete = 28
    korn = 30
    vete + vin = 4
    korn + vin = 5
    (bibel 2000 online)

    Men det var ändå inte det som var poängen: Det handlar inte om exakt vilket sädesslag som mest använts, och förmodligen var det vete (enligt vår muntliga/kyrkliga tradition), utan frågan var: Är en nattvard ogiltig om annat sädesslag än vete respektive ojäst druvsaft använts.

    Men det är bra att vi reflekterar med hjälp av tradition, eftersom man enligt tradition också brukat så väl vatten som i bara en gestalt, men traditionen har ju också huserat en mindre konservativ syn på sexualitet. I bland kan tradition och historia berätta det som bibeln "inte tänkte på".

    SvaraRadera
  3. Uppriktigt imponerad av det här inlägget! Roar mig starkt och funderar på om alla kommentatorer förstår det roliga, inte minst de som tidigare när ormen gjorde entrée i bloggen också gjorde smaklösa poänger och jämförelser med hjälp av den. Att den lantliga miljön inte ät enkel alla gånger har Dag gemensamt med Stockholms förorter, där jag själv rör mig. Tänk om det är så det är? Att landsbygd och förorter till stora städer har en del gemensamt? Att problematisera och finna nya vägar, oprövade för den medelklass väg som allt som oftast präglar såväl akademiska småstäder som Uppsala, pittoreska renoverade områden som kattrumpan i Kalmar, hippa innerstadskvarter i något större städer osv. / Magnus Olsson, som tyvärr inte är huggormssanerare, iallafall inte i den fysiska världen

    SvaraRadera
  4. Min dotters styvmorfar plägade skjuta huggormar med gevär. Det är väl bara att öppna vapenskåpet längst inne i det gamla pastorsexpeditionsarkivet?!

    Niklas Adell i inte heller (vare sig bildligt eller bokstavligt) ormfria 70-talstadsdelen Ekholmen.

    SvaraRadera
  5. Men är vetemjöl utan gluten verkligen vetemjöl? Gluten är ju proteinkomponenten, som gör det både knådbart och näringsrikt. Givetvis kan man tvätta bort det med modern teknik, och kvar får man i huvudsak stärkelse. Proteiner kan ge allergiska eller motsvarande negativa reaktioner. Men samtidigt är ju samtidigt alldeles nödvändiga för livet. Straffångar fick förr vatten och bröd - inte vatten och stärkelse. Det torde ha utmärglat dem betydligt fortare. Fråga är om inte avalkoholisering av vin är ett lindrigare ingrepp i vinet än avglutenifiering av vetemjöl är för mjölet, sett till återstående igenkännliga egenskaper för respektive element.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu deltar jag inte i nattvarden för min kroppsliga överlevnad.
      Veckans sju nattvardsbröd tar jag emot för min eviga salighets skull.
      Stärkt av stärkelsen, gluten eller stärkt av Jesu ord är min teologiska fråga.
      De rigida har inte förmåga att svara teologiskt.
      FS

      Radera
    2. Vi vet ju vad Jesus faktiskt hade i händerna när han sade "detta är min kropp som blir utgiven för er" och "Detta är mitt blod". Problemet är antagligen vår nattvdssed, som föreställer sig att det är rimligt att man ska ta emot nattvarden helt anonymt, där eventuella problem med alkohol eller gluten (eller något annat) inte ska behöva yppas för prästen. Vi försöker lösa enskilda problem med generella åtgärdet, istället för att uppmuntra till det samtal som kan möjliggöra praktiska lösningar för den enskilde. Och så försöker vi skapa ett nattvardsfirande som är "säkert" oavsett vilka åkommor eller problem man har - byter själavården mot generella ordningar. Antagligen fungerar det inte. (Kanske ska vi dessutom läsa 1 Kor 11:29ff. med större eftertanke än vi plägar? Nattvardsfirande är något riskfyllt om vi ska tro Paulus.)

      Radera
  6. Det finns flera sätt att bli av med ormar 1. strö mycket blåkorn då trivs dom inte. 2. Ormar gillar inte aska därför kan man strö aska runt huset. 3. Är det första likt, ormar gillar inte kalk försök därför strö kalk runt huset och ormboet. Då flyttar dom förmodligen eller till och med kanske helt säkert.

    sven-åke Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ormar gillar inte kalk"! Ja jistane mig, eftersom hela Öland är uppbyggt av kalk så borde det inte finnas en enda liten ormrumpa på vare sig Öland eller Gotland om det var sant!

      Radera
  7. Orm i paradiset var det.

    Men ormar? Och ormbo?

    Skall vi utgå från att paradiset just nu är just så paradisiskt, att ett helt ormnäste måste till för att kompensera och normalisera idyllen?

    Per S

    SvaraRadera
  8. Det teologiska tycks inte vara kristallklart. Således tänker jag nog fortsätta att var upprörd över att gästande präster med vetefundamentalism tar med egna oblater och utsätter kommunikanter som har verklig och allvarlig allergi för fara.
    FS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mycket besynnerlig princip att vi oklart läge betrakta nymodigheter som det allena rätta.

      Radera
    2. I Åtvidaberg hade man ett företag som tillverkade räknedosor. De ville inte tillägna sig digital teknik emedan det var nymodigt och och oklart.
      Förutom att vara högkyrklig präst har jag jobbat som företagsutvecklare. Problemet var de rigida mellancheferna som hade två argument:
      "Så har vi aldrig gjort förr !"
      "Det har vi provat en gång och det räcker !"
      Nu lyckades jag ändå göra ett tiotal företag konkurrenskraftiga.
      Rigiditet accepterar jag inte som vetenskapligt argument och i analogi därmed inte heller som teologiskt argument.
      När kristendomen kom till Sverige var den kyrkliga seden sådan att barn skulle döpas genom fullständig neddoppning inom 8 dagar. De rigida menade att om inte riktig neddoppning skedde var dopet inte giltigt.
      Barnen dog och andra mindre rigida präster anammade en ny sed, nämligen att begjuta barnens huvud.
      Baptister hävdar att man skall var vuxen och doppas helt.
      Luther nöjer sig med att det skall vara rent vatten och att det inte är elementet i sig som verkar utan att det är ordet som tillförs som verkar.
      Det är en genomtänkt teologi.
      "Så har vi inte gjort förr" uppfyller inte mina krav på teologiskt tänk.
      "Så har har vi alltid gjort förr, därför att det ger oss en uppbygglig upplevelse" kan däremot vara ett teologiskt argument i Olaus Petri anda. Det som leder till uppbyggelse skall vi behålla var den Svenske reformatorns försiktiga princip. De åthävor som ledde bort från Jesus och istället gav upphov till magi vile han däremot avskaffa. Det var också ett teologiskt tänk. Är det Guds ord som verkar i brödet och vinet eller är det själva gluten- och alkoholmängderna som verkar. Vad är uppbyggelse och vad är magi ?
      Jag har efterlyst teologiskt tänk i oblatfrågan, men finner i denna diskussion bara att argumenten blir ovetenskapliga, oteologiska och rigida.
      FS

      Radera
  9. Är ormbo en ny form av sambo? :)
    fm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ormbo är en korrekt benämning på de polyamorösa äktenskap, som bl.a. mp vill införa.

      Radera