fredag 31 maj 2013

Wejryd svarar Edman

I Kyrkans Tidning, ja, ni vet ..., meddelade Stefan Edman att han i fem veckor väntat på svar på två frågor han ställt till ärkebiskopen. Han "måste" få svar, heter det. Jag tänkte skriva svaret här.

"Hördu Stefan, du försöker fucka upp mig genom att tjata i Kyrkans Tidning och ställa fram mig som en Pelle Svarslös i Uppsala. Men jag går inte på dina enkla trick.

 Du ställer först en fråga som är en beställning av vad som ska ingå i prästernas utbildning och fortbildning. Korkat! Du kan lika väl - eller hellre - kräva denna utbildning av lärare, läkare eller journalister. Men jag köper inte din kyrkosyn. Om jag hade gjort det, hade jag fått Dag Sandahl på mig och det vill jag då rakt inte. Du tror att präster ska ha något slags ställföreträdande förnuft.
Hur dumt kan det bli?

Den naturvetenskapliga omvärldsorientering har i en levande kyrka just naturvetarna, inte prästerna och naturvetarna förser oss andra med sakmaterial. Det är förresten mer trovärdigt än när en påståelig gammal folkhögskollärare, med ett förflutet i en skrubb på regeringskansliet, drar sina propåer. Men det var väl i den där skrubben du glömde både vad ett gudsfolk med mångsidig kompetens och en folkrörelse är. Jag är alltså inte beredd att se till att prästerna får en naturvetenskaplig omvärldsanalys De måste få högre kompetens i sitt fack, teologi. Det är förresten inte jag som styr Svenska kyrkan - hur dumt kan det bli? Vi har en särskild utbildningsorganisation i vår demokratiska kyrkostruktur. Fattade du inte att jag avstod från att svara för att inte offentligt demonstrera hur dumt ute du var?

Nej, jag är inte heller beredd att år 2014 "för själens och skapelsens skull" inbjuda till etiska rådslag. Varför skulle jag? Gudsfolket har mängder med tillfällen att tala om den sortens frågor i församlingshemmen. Och vad inbillar du dig? Kyrkan skulle erbjuda alternativ till den växande konsumismen - hur stor normsändare inbillar du dig att Svenska kyrkan är? Förresten gillar jag oxfilén från Argentina, Paraguay eller Brasilien till fredagskvällens bag-in-box.. Som vi brukar säga: "Rör inte min oxfilé." Grilla du din morot och låt den inspirera - hur många?

Du vet, skriver du Stefan, att "många" med dig väntar på mina svar. Nu behöver ni inte vänta längre, inte du och inte din konstruerade mängd. Jag går inte på persuasiva definitioner eller manipulativa ordval. Många! Väntar många på att få höra ett ord av mig om vad det är att födas som vredens barn och befrias? Det var ju det jag en gång prästvigdes för att berätta. Men min erfarenhet att många alls inte velat höra mig tala om slika ting. De flesta bryr sig inte om vad jag har att säga över huvud taget!

Du kallar mig "vår värderade ärkebiskop". Det var för mycket. Ställ dig med det köret på någon sommarmarknad, där går man på tugget. Jag är så nära min pensionering att jag inte längre behöver göra det. Du slickar och jag vill inte bli slickad av dig. Det verkar inte miljömässigt, för att inte bli grov. Bara för att vi infört enkönade vigslar betyder inte det att du kan ta dig vilka friheter som helst med mig.

Har du fått svar nog? Annars kan jag mer. Jag känner att jag just fått upp ångan. Om du annars vill fråga mig något om Eva Franchells bok Partiet, som jag just läst, är jag beredd. Men innan du frågar, undrar jag hur man kan vara med i ett parti med ett sådant inre liv? Det är den hållningen vi fått in i Svenska kyrkan - fraktionsstrider och positioneringar. Nej du. Jag ska snart gå i pension. Då ska jag som alla pensionerade biskopar säga vad jag egentligen tänkt i alla år. Det var faktiskt skönt att få börja lite stillsamt här. "Piss off", som vi säger, som vill värna miljön och samtalsklimatet."

Det var väl ett tydligt svar av ärkebiskopen? Stefan fattar och slutar ställa frågor som inga frågor är. Det kallas miljövinst.

5 kommentarer:

  1. Anders Wejryd lär uppskattande le då han läser ovanstående.

    "Mycket kan sägas om Sandahl men... myser Sveriges sextionionde ärkebiskop.

    Och säkert kan vi veta, att en till biskopsämbetet befordrad Sandahl hade varit mera försiktig i formuleringar och bedömningar. Outsiderpoasitioner befrämjar sanningssägande, bildstormande och intressant bloggande.

    Nog känner sig ärkebiskopen idag allt lite frestad till en uppskattande kommentar? Kom igen, Anders! Vädret är vackert och pensionen är nära...

    Tant Svart

    SvaraRadera
  2. Minns en tid då då det skrevs texter om " agronomie doktor". Det var förr det. Nu är det annat ljud i skällan. Vad var det Schiller den obotlige romantikern skrev? " när formen är sönderbruten är klockan färdiggjuten". Tänk vad de där romantikerna visste mycket! De slog en bro mellan Ande och natur. Nästan så man tror de läst Romarbrevet till sin helhet. De som lyssnade till ljudet satt stundom i vindskupor och skrubbar, mediterande över sina ickeblommor emedan de inte höll sig med blomsterkvastar att sopa rent med. Mer hav, stigar och blomster åt Guds folk och mindre skolgårdar. Skolans gårdar är så mycket kotterier medan skogen har mer kottar. / Magnus Olsson som idag skall tralla på " ekorrn satt i granen..", en fin sommarpsalm.

    SvaraRadera
  3. Ja, Agronomie dr Anders Wejryd är ju numera helt i händerna på den snart pensionerade Ölandskomministern.Bra Dag! Inlägget var bättre än to m Wejryds s.k.middagstal vid ett visst bröllop i Gärdslösa.

    BD

    SvaraRadera
  4. Tack för denna träffsäkra och humoristiska känga mot alla försök att nutidskravmärka ämbetsbärare. PB i TEC är ju naturvetare och doktor i oceanografi, men hon borde snarare vara bättre rustad i exegetik för att slippa hermeneutiska fallgropar. I den sekulärprotestantiska gemenskapen anstränger man med passionerad fruktan att anpassa sig efter den nutida apofatismens främsta kravmärkning att inte vara islamofob eller homofob. För att slippa dessa anklagelser ägnar man sig åt mångfaldsarbete och gör det till en dygd i att gå med i något prideupptåg eller uppsöka någon regnbågsgudstjänst.

    SvaraRadera
  5. En fråga där Wejryd blir Pelle Svarlös torde varför rättrogna muslimer kan skyddas av jämställdhets och mångfaldhetsarbete (fallet i Trollhättan) men inte rättrogna lutheraner med avseendet på ämbete och äktenskap. Man kan fråga sig om Wejryd hellre vill bli beskylld för att vara kristofob än islamofob.

    SvaraRadera