söndag 30 april 2017

I söndagsform

Jag kände det tysta kravet, nåja, tyst och tyst. Men varje gång en kritisk tanke framförs, uppstår någon fromsint (jag definierar inte tydligare den andliga arten) och kräver att man ska vara positiv. Det slår aldrig fel. Det kan vara dumt för det. Var i Guds lag står det skrivet att man måste vara positiv?

En läkare som alltid ser bort från problemen eller en stridsdomare som aldrig vill se förbandets svagheter, gör inte sin plikt. I det kyrkliga ska det emellertid vara positivt och varje ansats till det som skulle kunna komma att bli något, definieras som en väckelse. Poängen med denna väckelse är att den inte kräver några arbetsinsatser. Vi lutar oss tillbaka och avnjuter vad som sker. Jag fruktar att autentiska väckelser inte går så till. Väckelser är svaret på människors handfasta längtan med tjatiga böner och annat sådant. Helgelse, den egna, därtill. Detta är min uppfattning, och den respekterar jag självfallet.

Nu är det söndag och då får det skrivas några punkter om Liv. Det är glädjefyllt nog. Strukturutskottet har ju reglerat hur välförhållande ska gestaltas. Jag skriver rakt av och försöker inte anpassa till mina punkter om den döende kyrkan. Tugga i er.

En levande kyrka

* förkunnar Kristus, den uppståndne och levande, för hela skapelsen; mänskan, djuren, all naturen
En sådan kyrka kan inte låta bli att tala om vad den har hört och sett, alltså förnimmelser i den fysiska verkligheten för skapelse och frälsning hör ihop. Tron är materiell.

* är medvetet diakron och diaspatial
Genom alla tider och till jordens yttersta gräns förs evangeliet vidare. Vi sitter med facit i hand, omgivna av en mängd erfarenhet, tillägnad också genom kritisk prövning.

* vet vad hon tror
En levande kyrka är också en intellektuell gemenskap med universitet och bildning. Inte för inte kallas kristna för läsare. Bibelns böcker, postillor och pocketböcker (2 Tm 4:13) lika. Denna medvetenhet gör att allt inte går hem, förnekelsen kan klä sig moderiktigt, men ikläder sig i ny drapering samma gamla paltor för det.

* förlitar sig på Hjälparen, den Helige Ande
Efter Herrens löfte finns Den Helige Ande nära som luften vi andas för att varje dag hjälpa oss att hantera livet. Utan Anden blir det faktiskt ingenting, jo, kanske yta men inget liv. Tron är andlig.

* är intellektuellt hederlig
En sak är att vara en intellektuell gemenskap, men det är inte riktigt detsamma som att vara intellektuellt hederlig. Till hederligheten hör att precist definiera vad människor faktiskt är oeniga om, förstå oenigheten och (kanske) hantera den.

* är elementärt moralisk - med början i det kyrkliga
Charity begins at home. En kyrka med ett ärende till världen övar alltid självkritik och står upp för dygder som handlar om inlevelse i och förståelse för andra människors villkor. Också de medkristnas. Främst de medkristnas villkor.

* praktiserar insikten att världen är på väg till mötet med Herren Jesus Kristus
Frälsningen är oss nu en dag närmare än i går. Kristus kommer till oss framifrån. Det gör frälsningshistorien relevant och frälsningens verktyg (Ord och sakrament) viktiga. Vi får idag möta Honom som kommer i framtiden och som en gång kom till denna värld, som är Hans egen. Trons tempi, om ni vill ha det fint sagt.

Nu fick ni några punkter till er uppbyggelse och fortsatt funderande innan ni går ut och eldar.
En dag som denna borde man vara på norra Öland! Ska jag se till att hamna där?


7 kommentarer:

  1. Jag tänker mig att målsättningen med att göra Frimodig Kyrka just till kyrka nu är nära förestående.
    Dr Sandahl har nu icke blott förklarat vad den kommer att bli utan nu också dess huvudinriktning.
    Om jag kommer att besöka densamma? Ja,det beror på vilken inställning den intar i ä**e****å*a*.
    Lycka till!
    Ulf H Berggren, nymodig tänkare

    SvaraRadera
  2. Undrar om inte somliga tycker att det är lite inskränkt att "bara" förkunna Kristus?
    Det där med intellektuell hederlighet gäller väl bara vid symbolisk tolkning av texter, inte bokstavlig?
    Personligen tolkar jag trosbekännelserna bokstavligt och kyrkoordningen symboliskt. ÄB och andea vetkar göra tvärtom, helt oaktat om det är intellektuellt hederligt eller inte. Med då har de också "missat hela poängen."

    SvaraRadera
  3. Goda punkter att reflektera över under Valborgsmäss. Tillsammans med biskop Svedbergs psalm om herdeämbetet.

    SvaraRadera
  4. Vad gäller en intellektuell hederlighet skulle jag vilja se en kyrka som alls erkänner att vi är oeniga.
    En kyrka som erkänner att intellektuell förmåga finns även hos dem som inte byter kappa efter trenderna bara för att "alla" andra gör så.
    En kyrka som på intellektuellt hederligt sätt tar debatt med de oeniga o inte som nu försöker tysta ner, köra ut, förlöjliga o anklaga för diverse (kärlekslöshet o sämre syn på människovärde t.ex.).
    Eva H
    (som, om någon hakar upp sig på tiden för kommentar, har klart laga förfall idag.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det mångas önskan bland oss som brukar vara med på denna blogg, det du skriver. Det är ju det som Bloggaren själv eftersträvat: att vara eniga om det man är oense om.

      Det är så enkelt att avfärda oss genom att sätta in oss i olika fack genom att ge oss sina epitet: rasist, homofob, kvinnohatare m m

      Och så får man höra hur pridefestivalernas anhängare är dem som står för människans värde!

      Och jag som var så enfaldig, att jag trodde att det var kristendomen som införde begreppet människovärde!

      Radera
    2. Du får trösta dig med att du inte är ensam enfaldig ;)
      Eva H

      Radera
  5. Fredags- och söndagsformerna var klara, pedagogiska och slitstarka, väl ägnade för meditation och eftertanke. Lite Luther-stuk?

    Det tackar vi för!

    Lars Jensen

    SvaraRadera