fredag 28 oktober 2011

Receptionsprocessen

Nu upprepar jag en del från grundkursen i ekumenik. När ett beslutande organ har fattat sitt väl förberedda beslut, återstår det avgörande. Klubbslaget befäster beslutet - men den avgörande frågan är hur det troende folket tar emot beslutet. Detta är ett perspektiv som saknas i Svenska kyrkan. I stället kör man modellen att det fattade beslutet ska distribueras - och obetingat tros! Majoritetsbeslutet säkerställer att beslutet är riktigt och eftersom det förhåller sig på det viset, finns det knappast något behov av en receptionsprocess. Det fattar ju alla, att majoriteten i t ex kyrkomötet avspeglar majoriteten i kyrkolivet. Men denna den  i nationen självklara hållning är inte ekumeniskt gångbar. Dä, i andra kyrkor, talas om den långa process som följer på klubbslaget. I andra kyrkor hade det förhållandet at några präster inte velat ha vigselförordnande setts som en naturlig del i receptionsprocessen och något som skulle leda beslutsfattarna till förnyad eftertanke. Så inte hos oss.

Jag kanske målar bilden alltför ljust. Det som sägs i stolta deklarationer i andras kyrkort kan visa sig svårt att efterleva, det vet jag. Men grundhållningen gillar jag!

Nu har årets kyrkomöte avslutats. Frågan om Svenska kyrkans arbete i utlandet har reglerats genom ett beslut som behövdes. Säkerställandet av allas vigselbehörighet ska styrelsen ta itu med - och den saken brådskar. Demokrati måste få kosta - men som vanligt undrar jag om det vi gjorde detta år var värt pengarna. Vad hade allt detta med Guds rike att göra? Fråga mig - och jag vet inte vad jag ska svara.

Karl-Gunnar Svensson (KR) ersätts som ersättare av Bertil Olsson (KR). Mer av Växjö stift, alltså.

5 kommentarer:

  1. Vi har ett "kyrkomöte" som teologiserar med klubban liksom Nietzsche "filosoferade" med hammaren för att skriva "nya tavlor". Nu gäller givetvis "contra agere" om vi vill vara trogna
    Thomas Andersson

    SvaraRadera
  2. Skulle det inte vara intressant för någon forskarsugen att ta reda på vilka ekumeniska överenskommelser som SveK har skrivit på?
    -och vad som hände sedan?!
    Dags för SveKs kyrkomöte att ta ansvar!
    fm

    SvaraRadera
  3. Dag skriver: "I stället kör man modellen att det fattade beslutet ska distribueras - och obetingat tros!"

    Är det därför som en del säger att Svenska kyrkan lever i en ständig reformation? Man kör samma taktik som under 1500-talets reformation när man fattade beslut om att byta från romersk-katolsk till luthersk trostolkning?

    Lars-Åke

    SvaraRadera
  4. http://frimodig.blogspot.com/2011/10/liberal-demokrat.html

    SvaraRadera
  5. Tack Dag för att du lyfter fram denna viktiga poäng! Tänker ibland på Marx som menade att varje historiskt händelse inte bara upprepar sig två gånger utan första gången som tragedi och andra gången som fars. Är det som vi ser nu, i sitt uppenbara hyckleri, en farsartad upprepning av den gamla överhetskyrkan.

    Per Nyström

    SvaraRadera