måndag 23 januari 2017

Palermo, måndag

Nu har jag flängt mellan Palermo och Monreale i dagarna fyra och umgåtts med ärkebiskopar och biskopar samt en generalabbott för att inte skrävla om munkar och nunnor i största allmänhet. Ärkebiskopen i Palermo räknas som papabile. Det dröjer ett tag, Corrado Lorefice är ung. Men lägg namnet på minne och kom ihåg var ni först mötte namnet. Han är en begåvad och ömsint kyrkoledare och rolig, dvs med förmåga till distans till sitt ego. Jag läste i boken jag fick, Primi discorsi e omilie. Den bar syn för sägen. Det gjorde hans sätt att klä sig också och bära ett träkors i stället för guldkors. Han framstår som herde.
Ärkebiskopen i Monreale likadan fast äldre. En sympatisk man. Han kom för att lyssna på min lärda föreläsning Le prospettive di un possibile ritorno di cattolici e lutherani alla piena comunione.

Inte för att jag vill skryta, men jag säger som det är.
Jag är numera Academico Ordinario vid Academia Teutonico di Sicilia "Enrico VI di Hohenstaufen". Tyska Orden, alltså. Förmånerna räknas upp: "Con i driti, titoli, trattamento, prerogative e privilegi connessi a tale condizione."

Jag drev i föreläsningen att par teser och tryfferade med John Zizioulas ord, som på italienska lyder "carattere demoniaco della divisione". Det jag drev var väl det tvåfaldiga:
1. Analizzare i fattori non teologici che causano di Reforma
2. Comprendere i fattori teologici in sé.

Jag antar att det svenskkyrkliga etablissemanget gläds över att det ekumeniska arbetet fortgår. Inte för att det var Kyrkostyrelsen som sände iväg mig, några sådana uppdrag har jag aldrig fått av Svenska kyrkan, men styrelsen kan väl glädjas ändå. Var det roligt i Lund ska det väl vara roligt i Palermo och Monreale!

Bilder från evenemangen ska komma. Italienare har av ålder en lidelse för bilder. De målar och fotograferar.

Jag antar att ni är dåligt pålästa om Sicilien.
Jag har på biskoplig anmodan läst lite om maffian, förstås, och håller utan anmodan på med Giuseppe Tomasi di Lampedusas bok Il Gattopardo fast på engelska. The Leopard. Jag känner mig som en posör i mitt läsande, så jag smyger med boken på planet och i annan offentlighet. Därtill  lyssnar jag på andras än lärdare föreläsningar. Det kan sluta med att jag blir riktigt bildad.

Tusen nätter i Palermo/Monreale är inte så dumt. Den här gången var det på ett sätt fyra nätter men blev Mille e una Notte, som är en exklusiv grappa. Jag kan säga att denna grappa greppade hela vinstocken!

Det är rätt skönt att komma iväg från de små sammanhangen, där man ska definiera sin nationalkyrka som sin kyrka, och i stället röra sig i Kristi Kyrka! Någon underlägenhetskänsla inför romersk-katolska präster, biskopar och ärkebiskopar har jag inte. De uppträder inte för att lösgöra sådana känslor heller.

Jag var väl lite rolig på deras bekostnad också i min lärda föreläsning och drog historien om Den Heliga Treenigheten, som samtalade om vad de skulle göra på semestern. Fadern ville förstås till Sicilien för det är en så vacker ö, Sonen till Galiléen för det är ett så fint landskap och han har så många goda minnen därifrån och Den Helige Ande ville till Rom, för där har han aldrig varit.
I varje vits finns det ett korn av sanning, som bekant. Och jag sa något om hur högkvarter, kyrkliga som civila och militära, på olika nivåer alltid fungerar så, att de värjer sig mot alla reformer och utmaningar. Inte konstigt att kurian misslyckades med att förstå vad tyskarna hade på hjärtat. Kyrkostyrelsen borde reformationsåret 2017 modigt stå emot byråkratierna och styra vad som sker i Kyrkans hus. "En herrelös byråkrati som löper amok" var omdömet jag hörde. Så ska vi inte ha det. Arbetsmiljön anmäld, det kan inte vara riktigt roligt för kyrkostyrelsen.

Nu får det bli italiensk frukost och sedan bums till flygplatsen. Jag ska till Rom för att byta plan och så hem via Oslo och Köpenhamn. "Join the Church and see the World!" Det heter så. Det heter inte "Join the World and see the Church!"

Jag bär mitt akademiska hederstecken i band om halsen vid högtidliga tillfällen, förstås. Jag undrar bara vilka.



15 kommentarer:

  1. Ett varmt grattis till både titel och hederstecken! //Länsmansdjäveln

    SvaraRadera
  2. Visst blir man lite undrande.

    -Bloggaren brukar konsekvent benämna kyrkostyrelsen och kyrkomötet och även Svenska kyrkan som något för honom exkluderande. Detta i stället för att säga "vi i KM, KS" och "min svenska kyrka".


    Jag förstår inte sådana formuleringar från en som själv ingår i beslutsinstanserna, har ansvar för deras ställningstaganden och - inte minst - möjlighet att i dem ta upp frågor, driva dem och den vägen få svar på ett eller annat.

    Kan vi vänligen få en förklaring till detta? Den som har fått sådana uppdrag skall ju med glädje och entusiasm fullgöra dem och i alla situationer vara inkluderande - ett ord som kanske inte annars passar högkyrkligheten. Såvitt känt är heller inte DS reservationer i beslutsinstanserna av det stora antal, som kanske många tror, när de på denna blogg läser hans så ofta till den egna kyrkan så distanserade texter.

    Jag har någon gång förfäktat tanken att han på en och samma gång vill sitta på två stolar samtidigt: kyrkans egen och kyrkans borne kritiker.

    Men som, alla vet faller man oftast mellan stolarna vid försök till sådana manövrer.
    Och det vill bloggaren under inga omständigheter göra. Det vet faktiskt även jag bestämt.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djävulen bor i detaljerna. /John

      Radera
    2. Kyrkostyrelsens vice ordförandes ord om att göra SvK fritt från kvinnoprästmotståndare och homofober kanske inte upplevdes så inkluderande av bloggaren?
      Kyrkostyrelsen får väl glädjas åt att Dag Sandahl vid föreläsare presenterades som bl.a. ledamot av kyrkostyrelsen.
      Just sammanträden med kyrkostyrelsen tycker jag är passande högtidstillfällen att bära hedersbetygelsen.

      I övrigt får man väl gratulera bloggaren till en siciliansk frukost bestående av Cappuccino och Cannoli.

      Radera
    3. Kanske kan förtroendevalde herr Dike förklara varför han upprepade gånger exkluderat sig själv från deltagande i söndagens gudstjänst i Mörrums kyrka? /John

      Radera
    4. Peter T,

      Det är utan betydelse, då kyrkan faktiskt är bloggarens, där han av sina väljare och nomineringsgrupp har anförtrots ledande uppdrag.

      En Österspelare i fotboll eller en dito i Växjö Lakers pratar väl inte i tredje person om sitt respektive lag, eller hur?

      Här är man en för alla, och alla för en, eller hur?

      Och i DS kläder i kyrkostyrelsen skulle jag direkt vid sammanträdesbordet frågat Wanja Lundby-Wedin om bakgrunden till hennes påstående och bett henne förklara sig.

      DS har ju mål i mun, är slagfärdig och inte den som står still, där man ställer honom, eller hur?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Vad har dessa Dikes inlägg med dagens ämne kring Palermo att göra? Varför har de publicerats helt vid sidan om? Om man som förtroendevald inte ens ids masa sig iväg till sin egen kyrka därhemma en ynka gång i veckan då luktar det bluff och hyckleri lång väg.
      Marcus

      Radera
  3. Sicilen är fantastiskt och Palermo är en rolig, härlig stad! Den som vet mycket om Sicilien vet mycket om världen: må Siciliens sol lysa på din bildningsmöda! Lycka till med jakten på demonerna i reformationen: en uppgift som hedrar en evangelisk katolik: Identifiera, analysera, oskadliggör!

    SvaraRadera
  4. Jag gratulerar i enskild ställning!

    GAF

    SvaraRadera
  5. Annonseringen på hemsidan är också informationsbärande:
    Roald Flemmestad och Dag S. på samma gång.
    Etablissemangsekumeniken har fått stå tillbaka.
    http://www.ordineteutonicosicilia.it/crm/?jjj=1485158883560

    SvaraRadera
  6. Kämpf weiter!

    https://www.youtube.com/watch?v=ktvQBXPfrUg

    PP

    SvaraRadera
  7. Ta chansen medan den finns:
    1. Konvertera
    2. Bli påve
    Varför inte sikta högt?

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir DS åtminstone väl sedd och mottagen av Svenska kyrkans toppar:-)

      GR

      Radera
  8. Grattis Dag- Den dag biskop Bo inte längre fanns med oss längre blev han utsedd till Svenska kyrkans mest betydelsefulle man. Det vore klädsamt om dagens makthavare hade vett att värdesätta dig när de ännu har tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antje ville ju ha ett tillsammans-foto?

      När det riktigt börjar krisa, är det dags att vända sig lite försiktigt till dem man nyss bekämpade. Som AKB till Jimmie.

      Tur för Antje att Dag är Bamse-snäll.

      /smun

      Radera