fredag 24 november 2017

EXTRA! Morgonens snackis EXTRA!

Alla ledamöter står inte återkommande i talarstolen men det snackas likväl. Ålderspresidentens tal kommenteras, noga taget "åtbörder och tal", som det hette i krigsmaktens gamla visitationsordning. Framgick det av åtbörder och tal at någon var påverkad, skulle väskan visiteras. Kanske fanns där en 37:a. Folk ser alltså svenska kyrkan tv och funderar. Skratt och rop hörs från ålderspresidenten och så säger han en del också. Om detta snackas.

"Ett mellanting mellan s-kongress och centerstämma" löd en karaktäristik av kyrkomötets öppnande. Jag fann den på sitt fyndig.

Antjes tal kommenteras också. Hon sa ingenting, alls ingenting, om den nya kyrkohandboken, den som just antagits, sades det. Men stampade hon inte av i den även om religionsdialogen fick större utrymme som prioriterat område? tänkte jag.

Vad som i övrigt sägs har jag inte riktigt pejl på. Jag tänkte bara ge er några noteringar så att ni ska förstå, att allt viktigt som sägs inte sägs i talarstolen. Fast för ett fortsatt samtal är nog tv-inslagen värdefulla utgångspunkter. svenska kyrkan tv

Ni ska inte se om ni har svaga hjärtan och hjärtstartarna står långt borta.


19 kommentarer:

  1. Jodå, den där nya handboken gör nog underverk för religionsdialogen.
    Då blir det nog värre med ekumeniken.

    SvaraRadera
  2. À propos åtbörder och tal: Hur överdriven den s k metoo-kampanjen i själva verket är har nu bekräftats genom den sv"k"-variant med 1382 namnunderskrifter mot påstådda eller inbillade "övergrepp" som i god kyrkomötes-tajming torgfördes idag. I vanlig ordning ifrågasätts inget av det som påstås, allt hålls för högsta sanning av krokodilbetårade biskopinnor och nyskilda qigongprästinnor.
    I grunden kan man fråga sig hur en heterofil vit man ens kan komma på tanken att närma sig någon av de tusentals nuckor och skator som huserar runt om i tempel och församlingshus - i all synnerhet om det skulle ske i ett intimt syfte. Har något sådant förekommit är det snarare mannen som bör ses som den utsatte och drabbade. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. John lever farligt men risken drabbar nig. Naturligtvis finns det i denna fallna värld mycket som är helt galet när det handlar om livet, också om sexualitet. Men i denna kampanjernas tid när gamla synder kommer i dagen kanske ett oh annat skulle sägas på temat att galet blir det när Guds instruktioner för livet sätts åsido. Den sexuella frigörelsen har ett pris. Hur talar vi om allvarliga frågor utan att det bli helt hysteriskt? Är vi förresten inte vackra allihop ty skönt har Gud skapat oss. Detta är dock inte ett argument för att frångå den restriktiva linje John står för.

      Radera
    2. Finns inga nyanser alls i din verklighet???

      Jag iHalland

      Radera
    3. I Sverige finns rättsprincipen att INGEN är skyldig till något innan hen har dömts för det av en domstol. Att människor förlorar jobb och anseende genom okynnes polisanmälningar (som vem som helst kan göra mot vem som helst) är ren och skär häxjakt. Ett hysteriskt kärringvälde där rättssäkerheten satts ur spel. /John

      Radera
    4. John, i Sverige kan man bli både uppsagd och avskedad från sitt jobb utan dom i domstol. Dock kan man som uppsagd/avskedad ta sin sak inför arbetsdomstolen. Sexuell kränkning är nästan alltid skäl för uppsägning, beroende på arten även ibland för avsked.
      Så det du skriver om rättsprincipen är helt enkelt inte sant.
      Sedan kanske du borde fundera över hur du uttrycker dig. Att både ha fel i sak och ett otrevligt språk kommer inte ge dig framgång

      Radera
    5. Vad vet John om vad heterofila män attraheras av? Eller beror Johns ständiga försvar av homofila män kanske på att John känner sig uppskattad bland dem, stort arsle, som han är?

      Att John är kvinnohatare på riktigt har framgått med all önskvärd tydlighet. Även tidigare. Om han på allvar tror att alla eller så gott som alla män är oskyldiga, eller om han helt enkelt tycker att män har rätt att behandla kvinnor som dem lyster må vara osagt. Oavsett vilket faller han utan minsta tvivel inom katefgorin JBSLVM.

      Den sexuella frigörelsen brukar hänföras till 1960-talet. Män har begått övergrepp mot kvinnor århundranden tillbaka. Och skulden och skammen har lagts på kvinnorna.

      Våldtäkter och sexuella övergrepp beror inte på och handlar inte om den sexuell frigörelsen, vad man än kan tycka om den. Det handlar om män som anser sig ha rätt till kvinnors kroppar. Män som anser sig vara förmer än kvinnor och använder sig av sex för att kränka kvinnor och hålla dem nere. Män som inte ser kvinnor som människor, utan som något som bara är till för att behaga männen och som till varje pris inte får ha ett eget värde. Och det handlar om män och kvinnor som blundat och inte velat ta i problemen.

      den Lea

      Radera
    6. Finns det någon gräns för när bloggaren modererar bland sina kommentarer eller är det ”den som tiger samtycker” som gäller? Johns kommentarer var det mest osmakliga jag läst på länge. Kanske skulle han (och bloggaren) ägna lite av helgen åt att faktiskt läsa vad som just nu skrivs på #vardeljus? Kyrie eleison är vad jag känner mest för att utbrista efter jag läst i alla fall. //Signe N

      Radera
    7. Här rabblas på sedvanligt vis sursvenska jantefloskler utan större förmåga till analys och reflektion. Den anonyme “mannen” har inte förstått ämnet och svarar på något helt annat. Det var väl enklast så. Smyghomofobissan Lea har lärt sin drevläxa precis som hon förväntas. Bägge utgör tydliga prov på framgångsrik kollektiv manipulation. /John

      Radera
    8. Sigrid N: Bloggar-Dag har flera gånger tidigare svarat att han hellre vill ha högt i tak i bloggen än att åsikter kvävs vilket du och dina många medsystrar inte alls ser ut att vara främmande för.
      Vardeljus-kampanjen är värd all uppmärksamhet. Inte minst eftersom samma många gånger overifierbara överdrifter som i metoo-snickesnacket (från början en amerikansk kampanj med rötter i Hollywood) vevas runt ännu en gång, nu med en sötsliskig "kyrklig" och gråtmild slöja över sig vilket knappast gör den mer trovärdig.
      Den kärna av sanning som trist nog finns i all denna mediala uppståndelse sopas därmed effektivt under mattan och osynliggörs av sensationslysten kvällstidningshets. Resultatet: ett jippo som ingen reflekterande kan ta på allvar. Åtskilliga prov på kvinnlig inneboende ondska och hämndbegär har kommit i öppen dager. Rättsäkerheten för “anklagade” män har satts ur spel. Människor har dömts utan att vare sig ha hörts eller fått sin sak juridiskt prövad. 8-10 år gamla händelser har fräschats upp på i en del fall löjeväckande sätt.
      Det viktiga arbete för jämlikhet och respekt för kvinnor som mödosamt byggts upp under åren har på kort tid effektivt rivits ner av en samling hämnd- och sensationslystna borgarklasskvinnor med god tillgång till medier och plattformar. Ett är säkert: genom dem kommer synen på kvinnor att ha fått sig en rejäl törn när det välregisserade spektaklet en gång är över. /John

      Radera
    9. John: Du vet nog väldigt lite om mig och vilka jag definierar som mina "medsystrar"eller i vilka kyrkliga sammanhang jag känner mig mest hemma i. Men du har rätt i att jag tycker det skall vara högt i tak och att debatt ofta bygger på att åsikter får mötas och brytas mot varandra. Dock har även den mest rymliga byggnad ett tak och jag tycker nog att din inledande kommentar var ganska nära det taket. Jag har i mitt yrke (inte i kyrkan) i decennier mött personer utsatta för andras övergrepp och jag är inte ett dugg förvånad över #metoo och #vardeljus mfl för jag har hört dessa berättelser förut. Det går alltid att ha synpunkter på "kampanjer" men det finns också ett "äntligen" i att en hel del skam nu lyfts bort. Att då raljera över "skator" och allt vad du gjorde var både respektlöst och tämligen ignorant. /Signe N

      Radera
    10. John resonerar som alla andra kvinnohatande män med låg intelligens och oförmåga till originalitet. Påståenden om att allt bara är påhitt av kvinnor som är sensationslystna borgare, hysteriska neurotiker samt mesiga och överdrivna, cirkulerar friskt i sumphålorna på nätet. För i vanlig ordning anser dessa män att de vet bättre än de utsatta kvinnorna vad som faktiskt har hänt.

      Det hela blir desto löjligare som John själv ständigt skriker om homofobi, så fort någon säger något som kan tolkas som det minsta negativt om något som berör homosexualitet. Där kan man tala om kollektiv manipulation. På riktigt och inte bara som i Johns fantasivärld.

      Johns beteende blir bara äckligare av att han låtsas bry sig om jämställdhet och respekt för kvinnor, samtidigt som han kräks ut sina nedvärderande ord. Det är precis som andra män i samma kategori som "bryr sig om de riktiga våldtäkterna", men tycker att kvinnor gnäller "för ingenting". För att bli klämd på brösten av en främling eller få en dito hand uppkörd mellan benen, är tydligen sådant som kvinnor bara ska finna sig i. Genomvidrigt är bara prefixet.

      den Lea

      Radera
  3. Tonen på denna blog är ibland onödigt rå och fördömande, fördomsfull. Att få svar på frågan om biskoparnas inlägg och hållning i hb-frågan är näst intill omöjligt. Liksom vad framtiden kan böra i sköte för oss skeptiska till hb. Men det sista kommer förhoppningsvis att visa sig. Underligt är det att ingen verkar vilja ta upp frågan.

    SvaraRadera
  4. Det finns några kommentatorer på denna blogg som inte visar respekt för dem de finner anledning att argumentera emot. Då finner jag inte heller anledning att visa respekt för deras åsikter. Jag läser dock kommentarerna – med samma roade sinne som jag läser politiska karikatyrteckningar i tidningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt om det är meningen att jag ska ta åt mig här, med tanke på att jag, näst efter John, nog skrivit det mest respektlösa under det här blogginlägget. Och John startade ju inte med att argumentera emot någon, så jag befarar det värsta.
      Naturligtvis har jag ingen respekt för misogyna och sexistiska kräk. Den som har det har uppenbart ingen respekt för kvinnor, så att det vore för min del ett alldeles fasansfullt uttryck för självförakt. Jag riktar hellre föraktet dit där det hör hemma.

      den Lea

      Radera
    2. Nej, Lea, det var inte dig jag tänkte på! Fast en generell bedömning drabbar naturligtvis på sitt sätt alla.

      Radera
    3. +Göran

      Nå, det gläder mig.

      den Lea

      Radera
  5. Nåja, bloggägaren får väl ta ansvar för "tonen", men - det är inte farligt att vara oense; det är värre att låtsas vara ense fastän man inte är det. Och uppenbarligen fungerar denna blogg som en säkerhetsventil: sådant pyser ut som annars inte kan sägas. Att SvK är i djup kris, kan man ju konstatera helt oberoende av denna blogg. Det räcker med den offentliga statistiken./Paul

    SvaraRadera
  6. Sexuella övergrepp sker tragiskt nog även i kyrkor.
    Finns det någon här som vill förhäva sitt eget samfund?
    Nähä, jag trodde väl att t.o.m. de värsta gaphalsarna skulle tystna inför den frågan.

    SvaraRadera