Bloggardag avkrävs besked om symposiet och när svar inte prompt levereras, symposiet pågick, kom animerad påstötning med inbyggt misstänkliggörande. Besked kan dock lämnas även om denna bloggsida inte är en frågelåda. Enda inskränkningen styrs av GDPR, men det är inte ett beslut Bloggardag tagit. De svenska deltagarna var vederbörligen och sedan rätt lång tid tillbaka utsedda. Symposiet ordnades av stiftelsen Wissenschaft für Theologie und Anders. Välrennomerat alltså.
Symposiets tema var Einherbsten. Ansatspunkten? Att inte yra runt med tankar på att plantera församlingar, men väl hantera frågan om att skörda vad fäderna sått. Har all deras möda visat sig förspilld? Blev det inget för någon? Vad säger det om deras tid och vår? Bibelmaterial Jh 4:29-40 och 1 Kor 3:6-9 förstås. Symposiet var fromt. Svenskarna kunde tänka på sv ps 228.
Ett seminarium tog upp frågan om vad präster egentligen gör. De är ju kyrkoarbetare, men i vilken mening uträttar de något och i vilken sysselsätter de sig bara? Här gavs många intressanta synpunkter med start redan år 1848. Inblickar gavs också från Svenska kyrkans grundläggande omgörning, den som resulterat i en koncern och ett kyrkosystem fjärmat från det lokala och den familj som är Guds familj på platsen. Prognoserna för kristen tro i Europa begrundades med dysterhet. Få tycktes tänka att Tyskland och Sverige trots allt helgas av klockors klang. Ingen obetydlig entusiasm mötte den bloggare som berättade om vedermödorna med att skriva en pigg, käck och munter blogg.
Symposiet gav många inblickar. Det finansierades från svensk sida med ännu icke inbetalda och redovisade (än mindre reviderade) kyrkofondsmedel. Eftersom det var i Tyskland iakttogs inte heller restriktioner när det gällde tillgång på för teologiskt arbete nödvändiga drycker. Den middag som serverades betecknades som ett rent "schweinerei". De svenska deltagarna undvek dock det stora utbudet av kål. Svenskarna hade sett Picassos äventyr och visste.
Vad kom ut av symposiet? Vi får väl vänta på den samlade och tryckta rapporten. Det kan ta sin tid. LVF:s rapport mot populismen från i maj månad har inte kommit ännu. När de svenska deltagarna citerade Svensk Pastoraltidskrift och inlägget från kyrkoherden i Täby Michael Öjermo fick det effekt.
"Antje Jackelén är en teologisk världsstjärna som uppträder självsäkert och med tyngd i diverse internationella sammanhang. Hennes teologiska beläsenhet, språkbegåvning och sociala förmåga ger Svenska kyrkan fortsatt en roll som brokyrka. Lund 2017 visade detta tydligt."
Tyskarna tycktes mulna. De hade tydligen tänkt sig att rekrytera denna teologiska stjärna för att hon skulle kunna ge sina slutår i tjänst åt dem. Nu förstod de att denna världsstjärna måste bli kvar i Sverige, bortsett från "diverse" sammanhang. Bloggardag log. Han uppskattade det där med "social förmåga" och än mer uppskattade han att det specimineras till en biskopstjänst i Stockholm. Heja, heja. Må fetaste smicker vinna. Men, som sagt, tyskarna förstod att deras värvning skulle kunna komma att misslyckas. Annars vet vi ju att världsstjärnor kan byta lag och få feta övergångssummor.
Klimatfrågan kom förstås upp i samtal. Bloggardag försökte med hjälp av symposiet förstå rapporten från Kyrkomötets Förvaltarutskott. Rapportören "ville se att miljö och klimatfrågorna springer ur evangeliet. Och det var just vad som poängterades i utskottet. Tyvärr finner inte utskottet anledning att betona detta, men det finns där."
Hur ska detta förstås? Esoteriskt kanske? Som en hemlig kunskap, som finns men inte? Teologiskt är väl saken komplicerad. Behövs evangeliet för skapelseansvar så är det bara de som lyssnar till och följer evangeliet som kan ta ansvar för miljö och klimat. Så kan det väl ändå inte vara? Bloggardag kan redovisa stor oreda under den tyska teologiska himlen.
Reformatoriskt tycktes tänkandet inte för tyskarna av luthersk modell.
I går afton gick Bloggardag också igenom tidningsskörden. FN:s klimatpanel misstänkliggörs. Det gillar Bloggardag. "Ärligt talat – FN:s klimatpanel har nog fel". Själva misstänkliggörandet gladde. Men handlar det om Sverige, kanske utsläppen inte är så katastrofala? Vid tillfälle ska Bloggardag läsa artikeln också. Huvudbudskapet är att panelen kan ha fel. Det räcker långt för en skeptiker, som med egna ögon ser väder men inte klimat.
I Växjö stift pågår fortbildningsvecka, förtäljde lokalavisan. Detat var studiedagar för präster från början, men nu är det fortbildning också för förtroendevalda och ideella. Den handfasta förklaringen är nog att Fortbildningsveckan inte lockade tillräckligt många anställda, allra minst de som arbetar och inte enkelt kan dra sig undan arbetet en hel vecka. Det är kända namn som fortbildar. Sherin Khankan startade Skandinaviens första moské med enbart kvinnliga imamer. Hon samtalar om tro med rabbinen Rebecca Lillian och prästen Lisa Vinsander. Kända allihop.
Den kända Anita Goldman pratar om sin nya bok, den kände Brian Palmer talar om mod och den kände Martin Schibbye om orättvisor. Dessutom finns den kände Niklas Källner med för att berätta om hur man skapar spännande möten med människor. Bloggardag fann att tre var kända för honom men ingen kände han. Han lever ett stilla liv. Han ringde en gymnasierektor, som också kände till tre. Tillsammans identifierade de alltså fyra "kändisar". Så vad med kändisskapet? Varför anföra detta? Bloggardag ville helt enkelt att läsekretsen inte skulle känna sig dum. Det är partiellt kända namn som engagerats när detta evenemang äger rum. Själva tilldragelsen har gått Bloggardag helt förbi. Vad det säger vet inte Bloggardag, men något säger det. Det där med kändisar var förresten en reklamtext från stiftet som tidning köpte rakt av. "No questions asked"-journalistik.
https://www.svenskakyrkan.se/vaxjostift/nyheter/manga-kanda-namn-till-vaxjo-stifts-fortbildningsvecka--rekordmanga-anmalda
Då har Bloggardag det betydligt roligare i den internationella miljön med intressanta symposier. Men hur många sådana har den som kallas "BD" skickats på av Svenska kyrkan undrades? "En" sa han, när generalsekreteraren ringde och bad om ursäkt för behandlingen för att just han aldrig skickats att representera. Svaret på repliken "en" var kärvt: "Det räknas inte." Det var vid det tillfället expertmedverkan och dörröppnande han skulle svara för och denna händelse ligger 25 år tillbaka i tiden. BD:s insatser fungerade för Svenska kyrkan. Bra att det finns doktorer med utbildning inom ämnesområdet missionsvetenskap och ekumenik. Men på något sätt räknades inte insatsen som det representerande andra skickades på. Har han inte varit utomlands? Jo, men andra har kallat på honom eller sänt honom. Inte Svenska kyrkan i Antjeborg med omnejd.
Det är denna onsdag Kyrkostyrelsen far i luften. Antje rådde på twitter Maria Ludvigsson att inte lita på Annika Borg. Varför förblev oförklarat, kanske oförklarligt. Ungefär som när Trump twittrar alltså. Till och med Antje måste väl ha blivit deprimerad, denna gång tisdagsdeprimerad, när kritiken hugger in.
http://www.kyrkanstidning.se/debatt/kyrkostyrelsens-ensidiga-fokus-pa-israelkritiker
Då kanske Antje inte uppbyggt sig med Patrik Petterssons text om Antje som ointresserad, oförmögen och ovillig? Där gavs också referensen till twitterinlägget.
https://kyrkligating.blogspot.com
Tyskland kanske ändå kan locka denna teologiska världsstjärna? Inte så småsint där som här?
BloggarDag visar sig vara historielös!
SvaraRaderaDen utmärkta filmen Picassos Äventyr avspeglar konsekvenser av ett överdrivet intag av blomkål.
Ett äkttyskt Schweinerei är mer av en vit måltid, d.v.s. vitkål och weißbier, vanligen ackomanjerat av Semmelknödel gjord på vitt mjöl (vete). Blomkål och övrig blommighet i smakerna är sällsynta, så det finns ingen anledning att p.g.a. minnen från Picassos Äventyr undvika att smälla i sig en komplett tysk kostcirkel.
För Övrigt är Leif Thybells kritiska frågor lysande.
För övrigt 2 så kanske någon efter detta blogginlägg förstår varför jag aldrig firar gudstjänst hos SvK i min hemkommun.
Peter T - Du glömde nämna den aromatiska och hälsosamma surkålen./Paul
RaderaPaul kan säkerligen upplysa vilken ingrediens utöver salt som används för att göra surkål.
RaderaInte ens mjölksyrabakterier behöver tillföras, utan endast lite trasiga cellväggar och en lämplig jäsmiljö.
Det blir nog lite surkål till kvällsmat för egen del för att bryta av mot lunchens får-i-kål.
"Stürmender Beifall in Magnitogorsk" var rubriken i Neues Deutschland sommaren 1989 då Honecker reste till Sovjetunionen men inte fick komma till Moskva och träffa Gorbatjov. I stället gjorde han en nostalgisk resa till sin ungdoms stålverksbygge i Ural. Av någon anledning kom jag nu att tänka på den rubriken.
SvaraRaderaTack, BD, och tänk på att "skörda vad fäderna sått"!
SvaraRadera-Äntligen fick vi veta vilket symposiet som bloggarens vistelse i tysk höst gällde. Tack för upplysningen; jag undrar bara stillsamt varför det inte meddelades vid första texten om hösten.
Nåja, vid symposiet konstaterades i varje fall, att bloggarens tidigare vid flera tillfällen uttryckta förslag, att plantera församlingar inte är så bra. Således en liten bakläxa för honom. Men sådana drabbar oss som bekant alla (möjligen vissa kommentatorer på denna blogg undantagna, eftersom de uppenbarligen ser sig som oantastbara - i varje fall teologiskt).
Alternativet för plantering är i stället, läs nu och begrunda, att skörda vad fäderna sått. Vilka är då fäderna i Sverige, dvs Svenska kyrkans fäder? Gissa tre gånger, ni som inte vet, ni som inte vill erkänna kyrkans historia, förankring och utveckling! De kloka behöver dock inte gissa. De vet. De mindre kloka förnekar förstås sammanhanget. De inte alls kloka och lyssnande slår dövörat till och vill inte höra sanningen.
Så fungerar ju vi människor. Nåja, BD är ju klok och receptiv och kommer säkerligen efter besöket i Tyskland - delvis finansierat av den kyrkofond i vilken han själv en gång var styresman - att bli försiktigare med ropet att plantera församlingar. Det är ju inte så lätt att göra detta.
Kanske, vad vet jag, kommer han då att mer lyssna på rådet från den ringa person, som undertecknar dessa rader, att arbeta för en mer samhällsaktiv, frimodigare och aktiv kyrka. Som alltså har att skörda vad fäderna sått. Inte så tokigt, eller hur, hr bloggare?
Välkommen ut på banan. För kyrkans, fädernas och missionens skull!
Den kampen måste gå vidare!
BENGT OLOF DIKE
Om två generationer är Västeuropa ett islamiskt präglat mellanösternland. I Sverige är kvarvarande ickemuslimska helsvennar globalister utan band till fädernas eventuella kristendom. Svenska Kyrkan kan rimligen redan nu läggas ned och tillgångar fördelas mellan medlemmarna för omedelbar, BNP-höjande konsumtion. Israelerna har erfarenhet att hantera en muslimsk omgivning. Det har inte européerna.
Raderahttps://www.epochtimes.de/politik/welt/migrationspakt-der-un-in-zwei-generationen-ist-deutschland-gekippt-wenn-die-masseneinwanderung-nicht-gestoppt-wird-a2662363.html
/Insh Allah
Uppgift 1: redogör för skillnaden mellan att bygga och att plantera.
RaderaUppgift 2: redogör för skillnaden mellan staten och vad den sått och kyrkofäderna och vad de sått.
Västeuropa ett Mellanösternland? Jag skulle gärna vilja se de demografiska beräkningarna för en sådan förmodan!
Radera+Göran, glöm inte de geologiska beräkningarna. Att flytta om bland de tektoniska plattorna så att Sverige hamnar i mellanöstern skulle nog kräva både det ena och det andra.
RaderaElisabeth,
RaderaSvar på Dina frågor:
1. Att bygga kräver planering, förberedelser och många överväganden.
2. Plantering är liktydigt med att man likt ett sädeskorn, som skall i jorden, skall kunna på en kvart starta en församling. Du "planterar" ett sädeskorn eller ett rödbetsfrö på nolltid. Men en församling kräver kanske månader att bygga.
BENGT OLOF DIKE
Just så, Bengt Olof, men så har bloggaren alltid talat om att bygga, inte plantera, som du påstod.
RaderaVäxjö stifts Fortbildningsvecka verkar mest satsa på populära och "kända" talare. Ren POPULISM med andra ord!
SvaraRaderaIstället borde man våga förmedla verklig teologisk inspiration, och andlig fördjupning och förnyelse. En sådan undervisning hade säkert kunnat göra mycket gott för kyrkans arbete ute i stiftet!
Håller helt med Peter T! Läs gärna Leif Thybells utmärkta debattinlägg om kyrkostyrelsens Israelresa i Kyrkans Tidning.
/ Ville i Momåla
När jag i morse läste dr Heberlein på Ledarsidorna, tänkte jag på BloggarDag vs de etablerade, självklara Kyrkans Hus-kyrktyckarna:
SvaraRaderahttps://ledarsidorna.se/2018/10/kriget-mellan-de-tva-offentligheterna/
Skallagrim
FN:s klimatpanel har fel eftersom läget är ännu värre än de säger. Det framgår av artikeln. Men Bloggardag läser väl bara rubrikerna.
SvaraRaderaUnder tiden klagas det här i bloggen på att prästerna har fel kön, att SD inte får någon talman, att invandringen är för stor. Snacka om att ordna om däckstolarna på Titanic...
Man får väl vara glad om prästerna vet vilket kön de tillhör? Det är väl något med klimatet det också.
RaderaJ.U.B.
När nu en(?) malthusian dykt upp på bloggen kan det vara lämpligt att länka till en mer balanserad syn på verkligheten: https://www.va.se/nyheter/2015/10/09/per-olof-eriksson/
SvaraRaderaBOD,
SvaraRaderaJust det!
Citat:... och tänk på att "skörda vad fäderna sått"!
Slut citat.
Du menar väl skövla? I vart fall är det vad främst ni och de av er utsedda prelater och "högre" tjänstemän ägnar sig åt. Omvandlar SvK till ett SVeK. Inför livgiverskans evangelium. Kristendom utan Gud,synkretism,gnostisism, sekularism och MTD i en allt annat än salig röra.
De prelater ni sätter in skall som främsta merit vara havliga er och tidsandan och får framförallt inte vara apologeter, icke bekännelsetrogna och i övrigt ta lätt på skrift och sina ännu formellt gällande prästlöften. Alla utom gummiparagrafen som sedan övergår alla andra nämligen ...och annat av KM beslutat. De stolta orden -lyda Gud mer än människor . Dvs i sådana fall där människopåfund , om än aldrig så skenbart vackra går emot skrift och bekännelse. Den uppmaningen har ingen plats i nuvarande SVeK. Är direkt utesluten och medför enbart tråkiga konsekvenser för den prelat som åberopar dessa ord. Konsekvenser allt från stoppad karriär till avsked, avkragning.
Förnekar Du detta?
//HH
//HH
HH,
Radera-Om man säger till Dig att ett dokumenterat nyuppfört hus är just nybyggt, svarar Du att det är gammalt.
Om man dokumenterar kyrkans tro, historia och dokumenterade ställning, förnekar Du allt på två minuter i en text. Den som inte förstår, vill erkänna och beundra fädernas kyrka, dvs fädernas insatser och engagemang för vår kyrka, är rätt och slätt historielös, förnekar fakta och styrs av fast rotade fördomar, vilka inga fakta kan råda bot på.
Den som vägrar se sanningen och verkligheten, därför att den inte passar honom, är alltid fast i just sina fördomar. Skillnaden mellan dem och enfalden kan ibland vara hårfin. Jag beklagar djupt både fördomarna och enfalden.
BENGT OLOF DIKE
BOD,
SvaraRaderasom vanligt-ordbajs från dig däremot inget svar på ngn fråga.
Varför inte göra ett nytt försök?
Talar vi om fädernas kyrka när vi talar om livgiverskans evangelium?
Kristendom utan Gud?
När vi konstaterar gnostisism?
Likaså synkretism och ren sekularisism?
När vi konstaterar MTD-religion istället för kristendom inom det jag refererar till som SVeK men du falskeligen kallar för fädernas kyrka?
Skulle ngn av de tidigare förgrundsgestalterna inom "Fädernas kyrka" applådera utvecklingen eller "bara" läget inom SveK idag.
I övrigt. Du tjatar ofta på "oss andra", trots en uppsjö av exempel, att "vi" skall ge exempel på hur SVeK skadats iom ämbetsreformen och politrukernas maktövertagande. Trots alla exempel tjatar Du vidare och låtsas att du inte fått svar.(Vem försöker du imponera på ?) Näväl varför inte svara på en en enkel motfråga. Ge ett exempel på hur SVeK blivit "bättre" genom ämbetsomformningen och maktövertagandet av politruker.
Notera att det handlar om omformning och inte reform när det gäller ämbetet även om ni politruker tycks vilja beteckna alla förändringar som reformer.(Prefixet "re" betyder ätergång till något och inte t ex omvandling / förändring vare sig det är till det bättre eller sämre men visst , jag känner till ords betydelseförskjutningar men trots allt kan det vara vettigt att minnas den egentliga betydelsen framförallt när man försöker referera till Luther och hans reformation. Ambitionen var inte att rasera ,omvälva RKK utan att återföra till det som ursprungligen varit. Något som iofs sedan RKK delvis tog till sig i sin efterföljande dock otillräckliga motreformation.
Luthers reformation eller den som han initierade skövlades sedan till stor del av andra krafter varav i vår tid mest flagrant av maktgalna ,okunniga och av Kyrkans väsen okunniga politruker och av dem utvalda prelater -alla valda för att de inte var apologeter och tog lätt på skrift och bekännelse men däremot havliga er och era propåer.
Förnekar du detta? (Om så visa på en enda apologet inom SVeK´s "högre" prästerstånd!)
Är du alltsa verkligen så blind för sanningen i dina politrukiska ansträngningar att förklara allt väl. Eller envisas du likt en viss gaphals att utnyttja maximen att det viktigaste inte är om ett påstående är sant eller icke utan om det blir trott eller inte?
Om så är kvarstår frågan var du lika blind och faktaförvrängd som journalist, redaktör som nu politruk inom SVeK?
//HH