torsdag 13 oktober 2011

Bränderna i Berga, Kalmar

Berga är en stadsdel som har ett rätt brokigt förflutet. Det var området för sommarhus för folk inne i Kalmar. 4 kilometer bort från stadens centrum var långt på sin tid. Med egnahemsrörelsen byggdes nya hus med trädgård kring, med nutida mått måttliga hus (kul!) men tomterna var väl tilltagna för där skulle det finnas plats för trädgårdsland. Bebyggelsen kompletterades med hyreshus, Riksbyggen och HSB, tror jag mig veta. Politiskt var området stabilt (S).

På 1950-talet fanns idoga planer på att bygga en kyrka.Tills vidare arbetade man med Kapellgården som bas och stödjepunkter, det hette så, i ett antal källarlokaler. Det skulle dröja till 1975 innan den nya kyrkan kunde invigas. Då hade främst lokalpatriotismen segrat. Någon småkyrkorörelse har aldrig Kalmar sett röken av. I Berga fanns nämligen en lokal stolthet. Den kunde ta sig uttryck i ett markerat förakt för sämre stadsdelar, som den då nybyggda stadsdelen Norrliden. Ungdomsarbetet där sågs som monkurrent till ungdomsarbetet i Berga och borde läggas ner. Någon kyrka behövdes inte där. Man kunde ta sig till Berga. Någon kyrkopolitisk representation från området längst i norr - nja det skötte de som hörde hemma i Berga osv, osv. Ni förstår.

Sommaren 2011 har avrit stökig i Berga med upprepade containerbränder. I går kväll fullbordades eländet när en contaionmer sattes i brand och elden spred sig till Berga centrum med affärer, bank mm. Branden blev explosionsartad. Två ynglingar sågs, meddelas, springa från platsen.

Vilka frågor ska nu ställas? Kanske den lite triumferande till Berga-borna, nu 35 år äldre än när de var som stöddigast, hur det känns nu då? Fast det vore elakt. Den irriterade varför sociala myndigheter och polis inte levererat vad vi betalar för - nämligen ordning och reda och förövarna omhändertagna? Det är motiverat men just nu - vad då? Rimligare ställer vi den politiska. Varför har vi en ordning där stadsdelar förslummas så att det där med containerbränder blir pigga inslag - med de konsekvenser detta får?

Har saken med Svenska kyrkan att göra? Jag vet inte. I morgon ska jag begrava Maj, som blev 91. Hennes pappa upprepade att den dag Guds Ord inte förkunnas i landet, förfaller landet. Han skulle säga att sekulariseringen har ett högt pris. Så hörde han samman med 1800-talets kyrkoväckelse, den som var from utan att bli frikyrklig, separatistisk. Jag tror att vi borde ha med förfallsperspektivet, inte för att vara moraliska aktivister på en högerflank utan därför att Kyrkan finns till för världens liv. Nekar man sig Guds frid - är inte explosionsartade, anlagda bränder ett rätt naturligt inslag? Och då menar jag frid också i politisk mening. De gamla socialdemokraterna i Berga torde nu vara både förbannade och förvirrade. Hur kunde det bli så här?

3 kommentarer:

  1. I dagens Kyrkans tidning berättas om en församling som lyckas locka kvinnor till kyrkan genom att (gratis) få dansa zumba. Det är kul och det kan man göra på de flesta gym - men då kostar det stålar. Inte är det så många tända ljus heller och inte bjuds man på välfyllda fruktfat ens. Man får ha med sig frukten själv. Men men. Visserligen kan det uppfattas som kontroversiellt att man dansar i kyrkorummet, säger diakonen som håller i zumbapassen och fortsätter: "Ett helgat rum ska vara till gagn för både kropp och själ. Allt som är till för människans välbefinnande är kyrkans sak". Aha!
    Undrar då hur långt det kan sträckas...kanske kan man visa filmer av både det ena och det andra slaget som har med människans välbefinnande (till kropp och själ) på storbildsrutan i kyrkorummet?

    SvaraRadera
  2. DÄR GUDS GODE ANDE GÅR UT,

    går de onda andarna in.
    Svårsmält så det förslår för denna tidsålders barn. Likväl ett lätt iakttagbart faktum. Sekularisering och trons nedmontering i negativaste bemärkelse föregick Hitlertiden i Tyskland. Kommunismens banérförare var judar eller kristna, som tappat tron och därmed gemenskapen med Gud. Med detta öppnade de sig för den osunda och nedbrytande förvridning av kristen och judisk tro, som de totalitära lärorna utgör.
    Konsumtion i förorterna kan inte ge någon större lycka eller samhällsgemenskap.

    Utan Gud brinner det i knutarna!

    Per S

    SvaraRadera
  3. Från min tid som organist i S:ta Birgitta kyrka (1987-90) har jag bara några få och bleka minnesbilder av en påstådd konkurrens med Två Systrar, och då FRÅN just det hållet. Men jag håller för möjligt att det finns en historia från 1975 som jag själv inte haft del i, och därför saknar kunskap om. Att småkyrkor byggts i Berga och Norrliden är väl snarast något att vara glad åt, och nog har jag såväl hört som sett småkyrkostiftelsen i Berga. Det största motståndet Norrliden råkade ut för kom väl från stadens centrum, inte sant?

    Jag kan inte se kopplingen Norrliden-Berga-småkyrkor-brand i Berga C? Skulle det alltså finnas en ödets payback i att de påstått stöddiga, de som ville ha en kyrka, nu får se sin ICA-affär nedbränd? Här sviks jag av mitt intellekt, ty mig fatta noll.

    De demografiska förändringar som ägt rum, också i Kalmar, har nog Svenska Kyrkan både i stort och i det aktuella området inte hängt med i - liksom de sociala myndigheterna. Det är ganska få områden som nu för tiden utgör reservat av bekymmerslösa människor som krattar sina gräsmattor. Verkligheten tränger sig på.

    Det är heller ingen hemlighet att trivselprojekt av allehanda sorter samt fika, fika och fika alltmer tränger undan/ersätter ett fungerande församlingsarbete, baserat på gudstjänsten som byggarbetsplatsen.

    SvaraRadera