Kyrkomötet är ajournerat och vardagen tar vid. Det är lite hektiskt och blir en kort kommentar - eller tre!
1.
I ett utskott skulle det betraktas och bedjas. Det var inkännande för det handladen om hur kristna trakasseras världen över. Fast inte i Sverige. Här var alla fria. Jag tänkte i mitt stilla sinne: "Här är en person som medverkat till särbestämmelser för somliga kristna och upprätthåller ett system som gör skillnad på arbetskraften. De havliga får de högre lönerna och pensionerna. Detta uppfattar inte beslutsfattaren och skull det påpekas, skulle hon bli mycket upprörd. Logiken är enkel: Det förekommer inte trakasserier mot kristna i Sverige av det enkla skälet att det inte förekommer trakasserier. Hon hade varit med länge, sa hon. 27 år. Särbestämmelserna har hon fattat, sålunda.
Eftersom utskotten fått tid över skulle Dela tro - dela liv presenteras. Det var en bra presentation. Jag insåg. Vi har ett "vi häruppe i kanslierna och ni där nere"-perspektiv i Svenska kyrkan som smittar av sig på allt. Strukturerna sitter fast. Ärkebiskopar har ett visst ansvar för det men KG Hammar var ju hellre profet på skilda arenor än han gjorde de konstruktiva analyserna av det administrativa arbetet, det han kallade "apparaten". Det är på de högre höjderna man frågar: "Hur tänker vi nytt och framåt?". Det är en idealistisk fråga. Måste inte frågan vara er inspirerad av en tysk doktor, som bodde på Dean Street i London? Alltså: "Vilken verklighet där Kyrkan lever på basplan kräver vilket slag av förändring i tanke och praxis?" Ungefär så. Verkligheten skapar betingelserna för tänkandet.
2.
Frågan om biskop Jackeléns akademiska status försöker jag få klarhet i. Nu är hon associate professor i presentationerna. På Lunds stifts hemsida hävdas att hon var professor - men det är hon väl inte? Inte efter Bologna-standard, eller hur man ska uttrycka saken. Reefat el Sayed hade ingen doktorshatt. Det har Antje Jackelén - med vad hände efter hennes doktorsgrad. Föregicks de tjänster/titlar hon fick av en meritering vars halt kan bedömas också efter europeisk måttstock? Är hon egentligen som en docent vid det universitet där hon en gång disputerade fast hon inte är docent där?
Tf kyrkoherde i Gårdstånga pastorat har hon varit. Hur var det där? Kanske gick det inte så bra, kan den kritiske läsaren tänka. Pastoratet är nedlagt. Hur kom sig det?
Annars är det upplagt för att Antje ska ta hem valet redan i första omgången.
Vem har krattat manegen?
3.
I Ölandsbladet finns en annons idag. Efter högmässan, där jag avskedspredikar (tårar, tårar!), bjuds det på lunch i Bygdegården. Anmälan senast den 8 oktober till församlingsexp 0485 20008. Jag nämner saken bara i förbigående men fattar att kyrkorådet inte tror att församlingshemmet riktigt räcker till. Jaja. Jag ska i alla fall anmäla mig.
Att inte göra skillnad på människor eller som vi tidigare formulerade det:att inte ta hänsyn till person är ett högt ställt mål som vi människor inte klarar av. När man försöker göra det som grunden för sin verksamhet gör man sig själv till farise. Man sätter sig på Guds plats. Vi kan inte älska världen som Gud. Det blir bara världskärlek. Vi kan inte på grundval av Guds handlande handla mot naturen. Guds bud är inte förhandlingsbara. Vår relation till Gud är inte "politisk". Om vi tror så är vi som Guds folk i dess sämsta stunder. Vi tycker nog att det är chockerande att vår relation till Gud är på syndens basis (Nygren), men Jesus har ju kommit för att kalla syndare och Paulus kallar sig den störste syndaren. Vi får väl kalla oss småsyndare, men det är ingen ärkebiskopskanditat som vågar det i vår fariseiska kontext. Det måste vara en påve som vågar det. Både den förste och den senaste.
SvaraRaderaHemmablind heter det.
SvaraRaderaDet är väl typiskt för svenska kyrkan detta. Man inser inte vilka tragedier det har medfört när man gör denna sortering av åsikter som förekommit under en lång tid och behandlat därefter. Det tycks vara lättare att se sådana trakasserier på andra sidan staketet. Och då har det plötsligt blivit så förfärligt att man vill ha förbön för eländet. "Även en blind höna kan hitta ett korn", säger ordspråket, men man hittar det tydligen långt bort, på bekvämt avstånd.
"Präst från Skara stift"
Nog känner både kreti och pleti, att tiden ömsar skinn med DS's pensionering? Nog måste en av de sista stora av gamla tron firas rejält?Hur skall en värdig FIENDE kunna uppbådas eller konstrueras i kyrkokanslier och kyrkliga spalter? En som kan användas att skrämma små, oskyldiga, kristna barn? En som kan tas till ursäkt för att utträda och att slippa betala kyrkoavgift?
SvaraRaderaSaknaden lär på de mest oväntade håll bli tung efter den perifere, oumbärlige, nordöländske komministern!
Tant Svart
Ytterligare reklam
SvaraRaderaSom ett påhak till info i Bloggposten om högtidligheter i samband med att Dag fyller 65 år kan också nämnas att aKF lördagen den 12 oktober inbjuder till Minikyrkodag i Kalmar. Program enligt nedan.
Björn Fyrlund (vice ordf aKF)
I anledning av att docenten, komminister Dag Sandahl fyller 65 år vill aKF uppmärksamma jubilaren och hans kyrkogärning och inbjuder därför till en
minikyrkodag i Kalmar lördagen den 12 oktober.
Kalmar domkyrka kl 17.00 Vesper med predikan av aKF:s ordf, domprost em Ove Lundin. Därefter kyrkkaffe i Församlingshemmet Nicodemussalen, där ett
provmanus till Dag Sandahls Bibliografi kommer att överlämnas och aKF:s vice ordf, komminister Björn Fyrlund talar över ämnet: Bloggaren Dag.
Alltså, jag är ju inte högkyrklig så jag tycker inte att någon är ett dugg mer biskopsfähig p.g.a. sin manlighet. Men kan man egentligen välja en ärkebiskop som inte kan svara ett rakt "ja" på frågan om Jesus ger en sannare bild av Gud än Muhammed? Se http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/antje-jackelen
SvaraRadera(Eckerdal tycker inte ens att frågan är intressant. Det är därför jag tycker att könstillhörigheten är ointressant - vad hjälper det att välja en karl? Inte att undra på att karln håller sej undan utfrågningen på tisdag. Har ni förresten sett vem som har namnsdag då? ;o).
Ja, detta är helt ofattbart. SvK är i mina ögon inte längre en kristen kyrka. Stor sorg. Men det måste sägas ut tydligt, annars blir man själv likadan.
RaderaAndreas, tack för tipset om var man kan finna AJ:s svar på frågan om Jesus versus Muhammed. Svaret var ynkligt och ovärdigt en kristen biskop mot bakgrund av de många kristna som lagts och fortfarande läggs under islams svärd för sin kristna tros skull i Nigeria, Egypten, Syrien, Irak, Pakistan osv. Jag instämmer också i att det är fullkomligt fnoskigt att lägga sin röst på en manlig kandidat av samma ull bara för att denne är man. Mitt val vid det senaste biskopsvalet i Lund blev därför självklart en blankröst även om det sved i hjärtat på en gammal präst att inte kunna avge någon annan röst med hedern i behåll. Jag hade nog tänkt mig en annan avslutning än så.
SvaraRaderaJörgen U!
RaderaInser Du inte, att Du med Din kritik av biskop Antje, samt genom din framställning av islam som intolerant, ger Dag Sandahls kritiker rätt? Genom att släppa fram kommentarer som Din ovanstående, ger DS otvivelaktigt utrymme för vad som både tolkas som och ger stöd åt främlingsfientliga krafter och misogyni. Av hänsyn till både DS och svensk integrationspolitik borde du uttrycka Dig mera försiktigt. Jag tror dessutom inte att jag är den enda, som finner Din ringaktning för Din egen biskop opassande.
Karo Julien
Karo Julien menar alltså att Islam inte är intolerant? Åtminstone jag skulle gärna se bevis för detta (indirekta) påstående...
RaderaI övrigt ber jag att hänvisa till följande artikel på Anders B:s hemsida:
RaderaThe Telegraph:
Christians are being thrown to the lions again
Ja Andreas,
SvaraRaderajag håller med dig. Vad hjälper det att välja en karl,. Vad det gäller eller borde gälla är ju att välja en som är både renlärig och apostolisk . Den fråga man kan ställa sig kan en kvinna vara det?
Jag är konservativ och anser att svaret är nej men öppen för att någon kan visa att jag har fel. Däremot har jag svårt att tro att någon av de föreslagna uppfyller ens de rudimentäraste kraven på renlärighet så vem som än väljs till ärkebiskop lär vi få se fortsatt nedgång för SvK. Dvs om inte ett mirakel sker.
Lär av historien. Kyrkor som lämnat Guds ord finns inte mer. Ett exempel: De sju församlingarna som aposteln Johannes skrev till i Mindre Asien (Turkiet idag)
SvaraRaderaOm det inte blir en genomgripande väckelse så kommer Svenska Kyrkan att gå samma öde till mötes. Men dock, Kristi kyrka kommer att bestå.
Eric
Tänk att bli hånad för sin tro. Gång på gång.
SvaraRaderaHur orkar du Dag.
I slutänden tror jag nog att respekten blir större, när man vågar vara ett tecken i tiden. Lämmeltågen av journalister till Dag Sandahl, så snart något kyrkligt skal kommenteras, tyder på detta. Här är den källa, ur vilken de träffsäkra replikerna och tänkvärda analyserna öses. Varför är det inte rusning till den stora massan av prelater? Pekå i tiden och bra som de numera är!
RaderaTant Svart
Och särskilt när hånet kommer ifrån andra präster/prästissor, biskopar/biskopissor och ÄB...
RaderaJohanna Stiernhöök
Karo Julien,
SvaraRaderaDet är inte jag som framställer islam som intolerant. Det behöver de ingen hjälp med, allra minst min. Det sköter den saken själva alldeles utmärkt.
Sedan till min kritik av nämnd biskop. Anser du att en biskops teologiska hållningar är höjda över all kritik? Är det den formen av öppenhet vi ska ha i kyrkan? År varje form av kritik av en kvinnlig ämbetsbärare detsamma som misogyni?
Är det främlingsfientligt att påtala den omfattande förföljelse av kristna som sker runt om i världen och där islamister i olika tappning i stor utsträckning är förövare av ogärningarna, som t.ex. Muslimska brödraskapet i förhållande till de koptiska kristna i Egypten?
Din omtanke om DS är rörande, men han är fullt kapabel att ta vara på sig själv. När det gäller svensk integrationspolitik ger jag inte två styver för den. Den är misslyckad. Här delar jag på det hela taget SD:s kritik. Det gör mig givetvis främlingsfientlig i dina ögon, men det kan jag bära. Särskilt med tanke på det illa dolda hot din kommentar andas. Det finner jag opassande.
Mycket bra svarat Broder Jörgen. Jag delar allt i din kommentar.
Radera"Präst från Skara stift"
Tack min vän någonstans i Skara stift. Det har sedan länge varit min uppfattning att vi ska vara försiktiga med att kättarförklara varandra utan tvärtom lämna stort utrymme när det gäller att tolka vår gemensamma kristna tradition.
RaderaUr lusten att kättarförklara kommer sällan något gott. Oftast vittnar det om att man inte har sin egen sak rätt ställd med Gud. En mångfald av tolkningar och infallsvinklar gör oss alla rikare i vår förståelse av vårt gemensamma kristna arv. Gud bevare oss för en åsiktsmässig likriktning! Något liknande har jag redan sagt tidigare här.
Vi ska vara generösa mot varandra och tyda allt till det bästa, så långt möjligt är. Men detta sagt är det ändå så att om samtalet ska bli meningsfullt måste det finnas ett sammanhållande band och det bandet finner jag inte överraskande i synen på Jesus, vem han var och är, för mig och för varje annan människa i evigheters evighet.
Det är så vitt jag kan förstå den enda gräns som tydligt dras i Nya Testamentet i t.ex. Johannesbreven. Den som förnekar att Jesus är Kristus har själv ställt sig utanför och där är det inte längre meningsfullt att tala om kristen tro och gemenskap.
Att vara kristen det är att vara lärjunge hos honom som är Guds son, vår Herre Jesus Kristus, vår Frälsare, i vilken Gud i människan Jesus från Nasaret uppenbarat sitt väsens härlighet och sin heliga vilja på ett unikt och för varje människa förpliktande sätt.
På den grunden får vi av nåd stå varje dag och även frimodigt bekänna inför hela världen, ja, i Jesus Kristus är Guds sanning närvarande på ett fullkomligare och tydligare sätt än hos "profeten Muhammed". "Salig, salig, den som kände,..."
Den hållningen förväntar jag mig från den som fått uppdraget att vara biskop, om jag ska kunna ha förtroende för den personen som kristen ledare och själasörjare vid dödsbädden. Jag skulle t.o.m. vilja säga att om man som präst/biskop inte står för den synen på Jesus, då är man på fel plats.