söndag 15 september 2013

Lägesbeskrivning

Högmässa, en enda, för Nordölands församling, i Högby. Det gick inte riktigt att få till gudstjänsterna så att de inte kolliderar med valtider. Bättre, sa kyrkorådet, att satsa stort. Bengt Johansson kom - och det är roligt att sjunga psalm med psalmförfattaren/psalmkompsitören. En uppsättning gamla konfirmander var sakristaner och ministranter och skötte sig utomordentligt. Sedan var det varm korv, pilsner, mazarin och kaffe i ett tält i väntan på tolvslaget, när vallokalen öppnade. Trevligt mingel. Rejält med det heliga och rejält med det mänskliga. Jag står i det kyrkopolitiska inte för någon annan syn än den jag försöker förverkliga i min församling: en  levande, folklig kyrka. Frimodig kyrka var den enda grupp som delade ut valsedlar utanför församlingshemmet. Simon passade på att påpeka var hans namn återfanns på valsedeln. Det blir en personvalskampanj som gör skillnad, tror jag. Men varför finns de andra grupperingarnas folk inte där? Är det en indikator på hur svårt läget för det nuvarande valsystemet egentligen är?

Jag kollade inte bloggen Stillsam i dag. Lars B Stenström, den gamle socialdemokraten, har ställt allvarliga frågor till sitt tidigare parti. De kommer inte att besvaras. Annars kan man läsa sammanställningen i Dagens Seglora om vad partierna tycker om "Kyrkans roll i världen". Läser man meningarna långsamt och eftertänksamt, blir det rätt förfärligt - mest förfärlig är självbilden av Svenska kyrkan. Detta tål att skrivas mer om. Vilka löften har kyrkopolitisk självtillräcklighet med sig, om man konsulterar Guds Ord?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar