måndag 24 december 2012

Hell dig, du signade julaftonsmorgon

Julsången heter faktiskt så  - Hell dig, du signade julaftonsmorgon - och denna julaftonsmorgon har tidningsbudet Birgitta sett till att leverera tidningarna. Det blåste mycket i går kväll men snöade mindre. Fast det är snödrevet som oftast blir problem på Öland - och de små tvärvägarna kan korka igen. Kommer inte morgontidningarna är det en säker indikation på att det mesta är lamslaget. Denna julafton ska nog trafiken flyta efter lite skottande. Fast snöfallet fortsätter, så vi får se efterhand.

Julefriden betyder väl att det ska formuleras ett blogginlägg som inte sätter några känslor i svang. Jag loovade en Ljungberg-histroia. Församlingsprästen rör sig en del och får en del sig anförtrott. För några veckor sedan fick jag denna sanna historia mig berättad:

Sven Ljungberg satt och målade ett par stenarbetare i Sandvik. De var svettiga och smutsiga, för arbetet var tungt i den flödande solen, medan Sven satt i vit uppknäppt skjorta vid sitt staffli.
Då kom en ölänning fram och tittade - först på stenarbetarna och sedan på konstnären. När han tittat,  sa han: "En del har det bra djävligt och en del har det djävligt bra." Så gick han.
Sven satt overksam kvar vid staffliet en stund, men så reste han sig och gick fram till stenarbetarna och frågade: "Menade han mig?"

Trosrörelsen manar oss till vit jul. Jag tänkte, när jag läste uppmaningen, att summan av lasterna är konstant, men det kan vara fel tänkt.
Nu har allt happat sig så väl att Guds faderliga omsorg gett oss en naturligt vit jul så då kan jag göra som tomtegubbarna i den sång oskyldiga små barn  ska lära sig: Slå i glasen och låt oss bli lustiga. Kan det ha varit småskolan som förstörde mitt liv?
I den naturligt vita julen stoppar man sugröret i Aalborgs Juleakvavit 2012 och drar i sig buteljen innan julens alla gudstjänster. När jag sedan andas på ljusen i kyrkan vid julbönen blir det en blå låga av andedräkten. Det tycker barnen om. Jag skulle kunna uppträda som eldslukare - fast tvärtom eller inte? Slukar eldslukaren egentligen eller blåser han ut elden ur munnen? Hursomhelst - av fullaste hjärta:

God Jul i hjärta och hem!

9 kommentarer:

  1. På gångväg mellan två hembesök denna julaftonsmorgon ( ja det finns fromma tanter i Sthlm uppvuxna i Småland som vill ha sällskap till julfrukost med läsning ut evangeliet) önskar jag Dag en välsignad jul, om än för tidigt. Vi kan läsa att Maria själv lindade sin son och la honom i en krubba, varför? Ja ingen annan var där! Hennes kvinnliga släktingar annorstädes för att lyda värdsliga myndigheter, Josef själv deltog väl knappast, och hans kvinnliga släktingar fnyste föraktfullt. I denna ensamhet i ringhet valde Gud att låta sig födas så all ensamhet är bebodd! God välsignad jul! / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. F Dag, du får alltid till det. Här i Värmland är det sannerligen en vit jul pga Honom som låter snö falla som vit ull (Ps 147:16). Det kanske inte står vit ull men ull i alla fall. Jesaja talar ju om att våra röda synder kan bli som vit ull (jes 1:18). Det där med den heta andedräkten kom mig att tänka på Frälsaren som har kommit för att tända en eld på jorden. På annandagen predikar vi detta. En fridfull jul önskas från värmland till er på Öland.

    SvaraRadera
  3. En God-Jul-Hälsning kommer här från ett slaskigt Halland. Snön som föll vackert i går har under nattens temperaturhöjning förvandlats till en våt sörja. Lite tråkigt!

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  4. Det erinrar mig om den klantige veterinären som för att avhjälpa en kossas väderspändhet provade med en tändsticka vid kreaturets utblåsningsrör - varpå det nu jetdrivna öket lyfte över gärdsgårn för ett landningsvarv.
    God jul åt alla - eldslukare och andra!

    LG

    SvaraRadera
  5. Här har vi sjungit"Hell du härliga julafton klara..." Men det finns kanske en ölandsvariant?
    Kerstin

    SvaraRadera
  6. Счастливого Рождества! Мир вам и вашему дому.
    En julhälsning också från Ukraina!

    SvaraRadera
  7. Äsch, Kerstin, f. Dag citerar nog bara SvPs 997 v. 13. God Jul i alla fall!

    Jämför med följande variant: http://sionstoner.blogspot.se/2012/12/valkommen-julafton-harliga-klara.html

    SvaraRadera
  8. God Jul BloggarDag och alla andra.

    "Jesus är gåvan, given åt jorden
    Gud denna gåva åt syndare ger,
    Djupaste midnatt sin glans beskär.
    Och det folket, som i töcken vandrar, ser ett ljus.
    Och för de, som bo i mörkret, skall det skina klart. Liksom midsommarsolen i norden.
    Jesus är gåvan, given åt jorden
    Gud denna gåva åt syndare ger."

    Mvh//Eva-Lisa Söderström

    SvaraRadera