måndag 10 december 2012

Könsmaktsordningen

Kyrkan måste bryta könsmaktsordningen, heter det på Dagens Seglora. Det handlar nu om en grupp barnledare som säger sig öta "familjerna i ögonhöjd (och) vet en del om hur de mest utsatta har det." Det påståendet betvivlar jag. Men vår vän Ewa Lindqvist Hotz hakar på: "Varför lyssnar ingen på barnledarna? Varför osynliggörs just denna yrkesgrupps omvärldsanalys?" Jag vill naturligtvis veta: "Svaret är lika skrämmande som uppenbart. Barnledarna är en starkt kvinnodominerad yrkesgrupp i en kyrklig organisation där det kvinnor säger, tycker, gör och är anses mindre betydelsefullt än det män säger, tycker, gör och är." Jag får veta mer: "Bland Svenska kyrkans medarbetare är nog just barnledarnas utsatthet som störst, men könsmaktsordningens människofientliga principer går igen för alla yrkeskategorier i kyrkan."

Det är väl inte värt att försöka påpeka att barnledarna i det kyrkliga nog ska uppfattas nå en mycket luiten del av alla barn och familjer och misstänkas för att mest nå välartade familjer. Att denna yrkeskategori sannolikt är den sämts utbildade, ska man nog inte heller säga. Att barnledarna ofta sysslar någon slags allmän verksamhet för barn, med religiös garnering måhända, får inte ens antydas. Kyrkans öppna förskola och den vanliga öppna förskolan är till förväxling lika, påpekade en biskop, som jag låter vara anonym, och drog slutsatsen att barnverksamheten inte håller det kyrkliga måttet.

Bortsett från detta - som inte är värt att försöka påpeka - undrar jag vem den "ingen", som inte frågar efter barnledarnas synpunkter på hur utsatta familjer har det, är. Och varför ska "ingen" lyssna på barnledarna - skulle "ingen" inte lika väl kunna lyssna på barnfamiljerna själva?

Så dum jag är, dum i huvudet, helt enkelt! Jag har ju inte fattat att kyrkan ska uppfattas vara en arbetsplats med funktionärer som hjälpsamt griper in, styr och ställer och odlar sin präktighet. Jag är ju kvar i gamla föreställningar om församlingen som en Guds familj, där människor möts till en ny gemenskap och kan ta eget ansvar för sin stadsdel eller sin landsdel. Det nya är att vi måste anställa arbetslag som gör allt detta och producerar vad folk ska ha. Då måste vi också mäta hur könsmaktsordningen fungerar på arbetsplatsen. Och så måste vi ordna nya konferenser, fortbildningsdagar och anställa konsulenter, förstås. Folkkyrka är anställt folk som (beskräftigt) ordnar för folket.

Det gamla "högkyrkliga" pastorala idealet var att bygga församlingar där det fick växa nerifrån, där människor möttes som aldrig annars skulle haft så mycket gemensamt, där sociala frågor blev församlingens gemensamma frågor och där man hade en hum om vad Kyrkan är till för. Det producerades ingenting för människor. Människor tog ansvar för bön och arbete själva - och kyrkoarbetarna försökte i alla fall att inte hindra det egenansvaret. Könsmaktsordning i ett sådant arbete - tja, blir man inte tagen på allvar, lyssnad till, då går man. Bäst att ha en ordning där alla tas till vara och alla tas på allvar.

I DN såg jag den kyrkliga annonsen i fredags. "Advent är väntan på Kristus. Upplev stämningen, musiken och gemenskapen i Stockholms kyrkor i advent." Är detta en klok annons? Hur kan man utlova att jag ska få uppleva gemenskap i en kyrka? Vem producerar den upplevelsen för mig? Vari består i största allmännhet en gemenskapsupplevelse i en Stockholmskyrka för mig, månntro? Och gäller denna utfästelse om gemenskap endast i advent? Jag har faktiskt varit på en mässa i en kyrka i Stockholm (Svenska kyrkan) och insett att där hörde jag inte på något sätt hemma. Jag gick innan kommunionen.

I Två Systrars (under tiden i källaren) meddelade jag att jag övervägde sätta upp ett anslag: "I detta kapell finns ingen gemenskap - men den kan bli, om du skapar den." Anslaget behövdes, för det sas vara så god gemenskap i kapellet. Det ryktet kunde förleda människor till konsumism.

Jag såg i en bloggkommentar att Tant Lila inte orkar läsa blogginläggen till slutet. Alltså är det meningslöst att här försöka förklara vilka konkreta följder sekularismen har för kyrkolivet på norra Öland. Det får kyrkorådet ta i. Ska kyrkan i Högby hyras ut till skolan för skolavslutning utan präst? Ska ljusen på altaret i så fall tändas? Ska orgeln ljuda? Ska kyrkklockorna ringa?

13 kommentarer:

  1. Nästa gång du kommer till Stockholm, gå då till Sank Matteus, där finner du en levande församling och ett levande gudstjänstfirande i mässan.
    Pax från ett snöigt Bjäre & Leonard

    SvaraRadera
  2. " ty allt SEDANn världens skapelse har hans OSYNLIGA egenskaper, hans EVIGA makt och gudomlighet kunnat uppfattas i hans verk och varit SYNLIGA", Romarbrevet 1:20. I vilket all synds och kunskaps sammanhang detta st Pauli påstående är infogat. Det säger en hel del om alla system. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  3. Seglora tankesmedja tycks vara ett fenomen som upprätthålls av missnöjda sekularister ungefär som motsvarande fenomen i den Katolska Kyrkan (we are the church, wir sind die Kirche) och som i Sverige representeras av katolsk vision

    SvaraRadera
  4. Något för oss alla att begrunda vad det gäller makt oavsett om det gäller kön-s-makt-s-ordning eller könsmakts(O)ordning är "Hur skall ni kunna tro, ni som vill bli ärade av varandra och inte söker äran hos den ende Guden?" (Joh 5:44) eller "Gloria Patri et Filio et Spiritui Sancto. Sicut erat in principio, et nunc et semper et in saecula saeculorum. Amen".

    //Eva-Lisa Söderström

    SvaraRadera
  5. Tack för ännu ett läsvärt inlägg!

    Apropå könsmakt kan jag berätta följande sanna historia. En man som brukade bevista en kvinnlig prästs gudstjänster blev uppläxad av henne och utfrågad om varför han inte besökte en viss annan kvinnlig prästs gudstjänster. När han sa som det var, nämligen att den prästen hade inget att ge, blev svaret ett ilsket: men nu har vi faktiskt den här ordningen med kvinnliga präster.

    SvaraRadera
  6. I Lund har vi saknat domprost på senare år. Håkan E Wilhelmsson har varit mer av en verkställande direktör. Han har helt uppenbart tyckt om att vara en som bestämmer. Och med ett svagt kyrkoråd i domkyrkoförsamlingen har det låtit sig göras.
    Likt Dag Sandahl har ju även Håkan E skolats i extremmiljön kring Laurentiestiftelsen här i Lund. Det finns delar av högkyrkligrörelsen som s a s inte givit ett positivt tillskott till Svenska Kyrkan.
    Nu stundar bättre tider för kyrkligheten i Lund,skriver och anser Ulf H Berggren Lund/Hälleberga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Laurentiistiftelsen som "extremmiljö. Sandahl och Wilhelmsson har "inte givit ett positivt tillskott till Svenska Kyrkan".

      Där satt den! Yeah! Ett ricktitt stolpskott bidde det.

      Tant Svart

      Radera
    2. Jaa Du tant Svart - jag tittar ut genom Västerbibliotekets fönster och det är vitt,vitt med inslag av svart. Och visst ser jag tillvaron i svart och vitt - det där gråskalan flyr jag - Och jag ser på Dag Sandahl: svart och vitt i all hans mänsklighet;så ock med Håkan E Wihelmsson! Och inte är väl högkyrkligheten som sådan gråtonad. Den har betytt en hel del för det liturgiska livet i Svenska Kyrkan. Men inte uppfattar jag den som vit som snö, kanske vit som arsenik.....?! hälsar och skriver Ulf...

      Radera
  7. Bäste Dag, jag tycker att du är ganska underhållande ibland, men du får ursäkta att både du och andra i mina ögon kan vara lite väl mångordiga. Och då är faktiskt risken att man slutar läsa innan man har nått till slutet av texten! :-)
    För övrigt var påpekandet en förklaring till att jag inte hade sett varför LFL på nytt fick tillfälle att utgjuta sig om skolavslutningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta ord från en blogg

      "Så har vi den verkliga höjdaren då det gäller kristen? hånfullhet; ölandsprästens blogg, där han ständigt hittar nya offer för sin arroganta överlägsenhet och sina nedvärderingar. Fancluben applåderar och verkar få dagens dos av aggressionsutlösningar att vräka ur sig om De andra, de som ingenting begriper till skillnad från den store Mästaren som i deras ögon förstår allt."

      Skall ännu ett domkapitel få in en anmälan nu tro?

      "Undrande"

      Radera
    2. På grund av fråga dementeras att jag skulle ha något att göra med sign "Undrande".

      Radera
    3. LFL

      Nej det var jag som undrade. Men det var på en blogg som hette "lilatankar" som jag hittade citatet.

      "Undrande"

      Radera