fredag 9 mars 2018

London, fredag

I går trodde jag mig få undslippa torsdagsdepressionen eftersom jag var utomlands. Icke! Uppgifterna om upphovsrättseländet i Antjeborg nådde också hit. Jag kände mig förvirrad. Vem tar ansvar för att kyrkostyrelsen vilseleddes när det påstods att rättighetsfrågorna var klara. Ordföranden? Generalsekreteraren? Hon som ordnade upphandlingen med Verbum? Någon eller några ska antagligen bort, avgå. Och på måndag ska tydligen den tryckta men olagliga boken börja distribueras. Detta blir en kostsam historia för vilken ansvar ska utkrävas.

Jag kan inte bestämma mig. Är det mest irriterande att upphovsrättsfrågorna inte är lösta eller att kyrkostyrelsen fördes vill? Måste inte en styrelse obönhörligt kunna lita på att de besked som lämnas är korrekta om än de skapar svårigheter. Så har jag trott. Sören Ekström var på sin tid angelägen om detta. Hur ska någon våga sitta i en styrelse och ta ansvar om det inte går att lita på det som delges styrelsen? Någon har narrats, lurats, bedragit eller ljugit. Någon har ansvar för detta och ska gå. Jag antar att Frimodig kyrka nu kommer att bedriva hårdhänthet i frågan. Saken är nog inte bara irriterande. Den är en skandal. Och den bättras inte av en stöddig hållning från kansliets sida. Detta kan många se. Skandaler leder till avgångar. Och entusiasmen kring nya kyrkohandboken kanske inte i verkligheten är oförminskad. Det kan måhända finnas de som börjar fundera på om form och innehåll på något sätt hör ihop.

Verkar jag mordisk? Kan så vara. Jag såg i går kväll Lejonkungen, ett drama som inte står kyrkohandbokens efter. Sigrid, barnbarnet 9 år, sa "den var bäst" och uppskattade mycket ensemblens avslutande firande av internationella kvinnodagen. Kvinnorna bakom föreställningen, de som aldrig står på scen, kallades upp och hyllades. Rätt roligt. Nästan lika roligt som Sigrids förslag vid frukosten att vi, efter att ha frukosterat, kunde sätta oss i baren och ta en drink. Jag avvisade vänligt men bestämt förslaget men uppskattade omtanken.

Med en nioåring som sällskap ser man annat än man annars inte sett och diskuterar annat än man annars inte diskuterat. "Kom ihåg att hon är fjärde barnet", sa barnets moder, när jag förundrade mig något. Hon kliver fram och talar engelska för att få svar på frågor. Jag noterar att vi inte ser någon förspilld kvinnokraft. I skolan börjar lektioner i lätt engelska i årskurs 3, den hon går i. Och rättvisa är något viktigt för Sigrid. Hon höll på Simba och uppskattade den frispråkiga fågeln... Ondskan, konspirationen, sammansvärjningen håller inte i längden. Budskapet gick hem i teatersalongen.

Ni trodde kanske att jag blev moloken av centerkvinnornas glada hälsning till The Rap-Woman.
Alls inte. Här är MTD-religionen trosbekänd. Och som ni vet: Inget parti har med de bästa avsikter gjort Svenska kyrkan så illa som centerpartiet.

Centerkvinnorna skriver för att gratulera Susanne men gratulerar mest centerpartiet, som ordnat oss kv*nnl*g* pr*st*r och samkönat äktenskap. Båda påståendena är politiska delsanningar. Dåvarande bondeförbundets kvinnor med Märta Leijon som ordförande drev frågan och tant Märta, vi sa så, skrev den reservation som efter remissbehandling i sin vitala del blev proposition och som kyrkomötet, håll i er, avvisade år 1957. Frågan om det samkönade var väl i lika hög grad de nya moderaternas? För att inte påpeka att riksdagsmajoriteten var för denna förnyelse av äktenskapsbegreppet.

Det är de politiska frågor centern vill driva, som också Svenska kyrkan ska driva. Märkligt nog finns inte miljöfrågan med men strunt i det. Kampen mot ondskan tas på centerentreprenad och den ska alla  människor oavsett tro föra. Nu blir det konstigt. En slags finess är att Jesus går i närkamp mot ondskan och tillsammans med honom har vi en möjlighet att ta upp kampen, annars inte. Ni ser ett sekulariserat evangelium, dvs ett evangelium som alls inte är ett glatt budskap om Jesus och oss. Ni ser Svenska kyrkan hanteras som en förlängning av partipolitiska prioriteringar. Det är på sitt sätt självklart, när de politiska partierna ska ha säte i det kyrkliga. Moralistisk Terapeutisk Deism, MTD, med betoning på "M". Hur man än tittar i insändaren så nämns inte Jesus. Hur kommer sig det? Han behövs inte för de syften som presenteras. Det är väl ändå tänkvärt för den som är en kyrkokristen?

Det där med jämställdhet noteras också. Nu är det tre kvinnor som undertecknar insändaren och i Torsdagsdepressionen visades i någon artikel upp en församling med idel kvinnor. Är detta så värst mycket bättre än idel män? Det skulle bli en annan mentalitet med kvinnor i ledningen. Så sades förr i världen också. "Med kvinnliga präster kommer ett mjukare drag in i själavården." När jag påpekar detta vid någon meningsskiljaktighet som t ex kan gälla prioriteringar i hushållsarbetet, blir svaret: "Det här är inte själavård." Ni förstår.

Det vore för övrigt lockande att ta upp de centerpartistiska nämndemännen i Solna med de tre insändarskribenterna. Centerpartiet ska inte komma undan lätt här. Och inte heller borde det underlåtas att kolla de domar i Migrationsdomstolen, som nämndemannen varit med om att fatta. Dyngrakejournalistik tarvas både här och där.

Glöm inte ljus till tårtan på söndag och beställ eller förbered bakande i dag, baka i morgon.


56 kommentarer:

  1. Eftersom vårat öde som kristna är knutna till Jesu liv och gärning, är budskapet inget muntert.

    Det krävs bra mycket tro att se över det oundvikliga att vi dör och sedan kan glädjas i uppståndelsen med honom.

    Men innan vi dör ,vi skall leva.För att klara av att leva är alla goda råd och föresatser tillåtna , även MTD uppmaningar.

    Den stora skräcken är väl, att man har levt falskt och inte följt i Läromästarens spår i det vardagliga som betyder allt. Den teologiska rättlärligheten är för teologer ,vi andra gör så gott vi kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra. Kompasser och sånt skit är för teoretiker. Vi sjökaptener gör så gott vi kan och alla goda råd från passagerarna är välkomna. Någonstans kommer vi alltid.

      Radera
    2. Markku - "MTD-profet" i sin linda! Ja tänk vad "enkelt" att följa löromästarens spår i allt...eller är det inte just därför vi har ett bildat apostoliskt magisterium som förvaltar det Kristus lärde (och levde), i en Kyrka som tagit emot den Helige Ande och förvaltar sanningen. Det är därför Kyrkan med förtröstan kan samanfatta denna sanningens förvaltarskap i sin katekes, som gäller både "stora" och "små" frågor. Jag rekommenderar Markku att läsa den, det kanske tar sin tid och en del är kanske obegripligt eller provocerande, han var ju ibland närmast sådan, vår Herre!

      Antony

      Radera
    3. Så länge som man har ett sjökort att segla efter, en logg och kompass för att veta riktningen så är det ju inte fel att det "känns bra" att segla i medvind?
      Men utan sjökort, transportör och kompass - och därtill tillräcklig utbildning - så kommer segling på känsla att obönhörligen(!) sluta med grundstötning.
      Så länge som mitt engagemang i sopplunchen på lördagar paras med gudstjänstengagemang på söndagar, så kan jag kalla båda för goda kristna gärningar.
      Utan det senare så blir sopplunchernas epitet snabbt ett annat.

      Radera
    4. Fast förr i tiden seglade man efter stjärnorna!/Isjaktseglare

      Radera
  2. Centerpartiet är ju förträffligt duktiga på att undvika att nämna Jesus i det kyrkliga.
    Det är nästan så att man tror att deras kyrkligt förtroendevalda samtliga tagit inspiration av Sigrids förslag på aktivitet efter frukosten.

    I London är det förövrigt helt OK för mig om man gillar Pride. Men då ska det vara London Pride i Fuller's variant. Efter det kanske ESB om inte 1845?

    SvaraRadera
  3. Förutfattade idéer om hurdana kvinnor respektive män 'är' stör mig oerhört. Någon här som på allvar tycker att jag har en mjuk framtoning?

    den Lea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer med Lea. När jag ser till min make och mig är det ofta så att det som anses manligt stämmer bättre in på mig än på honom och vise versa.

      Radera
    2. Intressant, Lea och Elisabeth!

      -Självpresentation? Två starka kvinnor med manliga drag - eller?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Varför överhuvudtaget definiera personlighetsaspekter som kvinnliga eller manliga? Varför inte se dem som mänskliga?

      den Lea

      Radera
    4. Men hon gjorde det ju, Lea!

      -Frågan får Du ställa till Elisabeth, som definierar sig som mer manlig än vad hennes man är.

      Du och jag, Lea, får väl då trösta oss med att Elisabeth är både manlig och mänsklig.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Ett total(itärt) s.k. jämlikhetsideal, likhetsideal, neutralitetsideal, eller ett s.k. - allmänt och likställt mänsklighetsideal - , ett s.k. fördomsfrihetsideal, (eller kanske slätstrukenhetsideal?...) mellan - det manliga och det kvinnliga - , i tillvaron, vore nog ett slags förödande, för att inte säga ett slags - dödande- , ideal, i ett längre perspektiv...

      Ett s.k. jämlikhetsideal kanske kan låta fint och bra, samt även låta som någonting - gott - , men det idealet riskerar nog ändå att kunna förstöra mer än vad det kan bibringa i s.k. - frukt - på lite längre sikt, eftersom det idealet innehåller en total(-itär) förnekelsepotential...

      En förnekelsepotentieal, eller en potential att kunna utplåna både maskulinitetens och feminitetens värde...

      Var för sig...

      En föreställning om att mänskligheten skulle kunna - vinna - någonting på sådana - konstruerade - , och också - onaturliga - , samt även då mer eller mindre - livsfientliga - ideal, är nog en både förblindad, samt förblindande, föreställning...

      Det kan ses som en ren och skär inbillning och också som en ideologiskt färgad - tro - . ...

      En tro som inte är särskilt djupt förankrad i själva naturen och naturens - lag - och som därför blir en livsfientlig tro, eller blir en ideologi, i ett längre perspektiv, som inte är varken - lyhörd eller hänsynsfull - .....
      Det är en ideologi som är rotad i både en - Gudsfientlig - , samt även då också en - livsfientlig - , och också framför allt då en - människofientlig - , ideologi...
      Det är en vetenskapsdyrkande, en rationalistisk, en samhällseffektivitetssökande ideologi, en kommunistisk ideologi vars paroller växte fram i och med en maskin- och teknik-tillväxt i samhället, där produktionsmöjligheterna, och effektiviseringsmöjligheterna tilltog...
      Man ville då organisera samhället så effektivt, och så - vinstmaximerande - , som möjligt. Den - kvinnliga arbetskraften - , ansågs då också främst skulle engageras inom en produktionsindustri och inom en lönearbetssfär, istället för att - kasta bort - , sina arbetskraftsförmågor enbart inom - hemmens väggar - ....? (...Och där anses kunna riskera att föda alldeles för många barn...?)...
      JB

      Radera
    6. forts.
      Nej, en feminism, en jämlikhetsfanatism, eller ett totalitärt neutralitetsideal, mellan manlighet och kvinnlighet, är inte ett särskilt - vänligt - förhållningssätt, varken mot flickor och kvinnor eller mot pojkar och män....

      Det är betydligt vänligare, och mer humant, att tillerkänna de naturliga och fundamentala olikheter som verkligen finns mellan könen...
      ...
      Att tro att för att man inte omfamnar, eller fanatiskt hyllar, en s.k. modernism i form av en feminism, då inte kan tolerera att flickor och kvinnor skulle kunna vara - typiskt pojkaktiga, eller typiskt manliga - , eller att pojkar och män att kunna vara - typiskt flickaktiga, eller typiskt kvinnliga - , är nog en fördomsfullhet...

      Människor har nog varit ganska så s.k. toleranta mot variationer hos båda könen, utan att för den skull behöva tvingas in i hela ideologier, ofta fanatiska sådana ideologier...(med andra syften än att egentligen vilja - främja - ?).......
      (Det är klart att önskar man sig att befolkningsökningar skall avta, att människor skall sluta att bilda familjer och föda barn....(?)..(...kanske önskar sig en s.k. - upplyst vetenskap - , att man kunde utveckla en total(- itär?...) kontroll över barnafödande i en framtid?... Med hjälp då av DNA-kontroll? Där samtidigt all s.k. - kulturell påverkan - , (språk, sånger, danser, litteratur, identifierande och identitetsskapande berättelser...då skall försvinna från - Människors riken - ?...), ja, då kanske trots allt att de första - stegen - på just en sådan väg (- framåt - ?), förmodligen handlar om att försöka att - totalneutralisera - de skillnader som uppenbarligen finns mellan flickor och kvinnor och pojkar och män...(samt även då de skillnader som finns mellan mammor och pappor, mormödrar och morfäder, farmödrar och farfäder, mostrar och morbröder, fastrar och farbröder....osv., et cetera, m.m., m.m. ..(!)....)
      JB

      Radera
    7. "-Frågan får Du ställa till Elisabeth, som definierar sig som mer manlig än vad hennes man är."

      Och BOD har än en gång visat att han inte kan läsa innantill.

      Radera
    8. Elisabeth,

      -Jo, jag hade en småskollärarinna som lärde mig det, varpå jag nu gjorde den korrekta tolkningen av det, som Du skrev.

      -du skäms väl inte för det manliga hos Dig?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    9. BOD,
      jag skrev inte att jag definierar mig som mer manlig än min man. Det är jag inte.

      Det är möjligt att din småskolelärarinna lärde dig läsa men när det gällde att bibringa dig läsförståelse gick hon uppenbarligen bet.

      Radera
    10. JB:s -ja vad skall vi kalla dem - lärodikter? meditationer? är minst sagt insiktsfulla. Kanske inte alla kan ta till sig formen, men de ger mycket att fundera över.

      Lars Jensen

      Radera
    11. Elisabeth,

      -Din slutsats om min läsförståelse, förefaller på något underligt sätt stå i proportion till en hastigt påkommen självrannsakan efter Dina urspungsord i tryck.

      Med önskan om en trevlig och på manligt sätt disponerad lördagseftermiddag!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    12. Uschianemej sånt smågrälande. Läsning bör undvikas!

      Ryszard

      Radera
    13. Hr Dike saknar otvivelaktigt läsförståelse. Vad Elisabeth skrev var att det som ANSES manligt ofta stämde bättre in på henne än på hennes man. Observera att ANSES inte är detsamma som ÄR.

      Och så har vi signaturen JB, som förstås ska in med sina flummiga inlägg och sitt feministhat.
      Att människor varit toleranta mot variationer hos båda könen är rent skitsnack. Det vet varenda en som brutit mot de oskrivna reglerna om hurdan man 'ska' vara som kvinna eller man.
      Extra magstarkt blir det när det kommer från signaturen JB, som inte bara gång på gång anklagat dem som inte rättar in sig i ledet för att vara hjärntvättade och manipulerade, utan dessutom ideligen uppmanar kvinnor att inte "försöka tävla med männen", utan ägna sig åt att föda barn. Resonemanget JB ägnar sig åt kan inte gärna tolkas annorlunda än att kvinnor inte är att betrakta som fullvärdiga, kapabla och kompetenta människor, utan något slags varelser som endast duger till att klämma ur sig ungar och sköta hemmet.
      Nu förhåller det sig ju så här:
      - Alla kvinnor _kan_ inte få barn.
      - Alla kvinnor _vill_ inte ha barn.
      - Alla kvinnor träffar inte under sin fertila tid någon man som de vill ha som far till sina barn.
      - Alla kvinnor gifter sig inte med en fertil man.
      Och alla dessa kvinnor är följaktligen, enligt JB:s syn på saken, totalt värdelösa. Sannerligen måste 'JB' stå för antingen Jätte-Bombad eller Jubel-Barock.

      Och Lars Jensen kallar JB:s svammel för insiktsfullt? Allvarligt? Jag blir akut illamående.

      den Lea

      Radera
















    14. Lea sa:..."att kvinnor inte är att betrakta som fullvärdiga, kapabla och kompetenta människor, utan något slags varelser som endast duger till att klämma ur sig ungar och sköta hemmet.....

      ..."något slags varelser"...?

      Människor, varken män eller kvinnor, är inte - något - slag av något - (ting - ). Alltså varken män eller kvinnor är något utan alla är människor, både män och kvinnor är människor, och alla människor är alla - någon - ....

      Dvs., alla är personer. Alla är - Någon - ....

      Människan är såsom varelse - person - , och inte såsom varelse - ett ting - , alltså inte - något - ...

      ......"som endast duger till att klämma ur sig ungar och sköta hemmet"...
      ...
      Vem är det här om inte Lea som uttrycker föraktfullhet, nedsättande hånfullhet om den viktigaste, mest förnäma, värdefulla kapacitet, som just endast alla kvinnor har potentiella förmågor att kunna förverkliga, medan alla män definitivt är fullständigt oförmögna till...?

      Varför nedvärdera kvinnor, och särskilt den mest exklusiva kvinnliga förmågan genom att framställa just den förmågan med en sådan föraktfull nedvärderande inställning?...

      Som att kvinnor - "endast skulle duga till" - , samt att kalla barnafödande, dvs., att - föda fram nytt liv - , som att detta skulle vara att - "att klämma ur sig ungar" - ....?..
      ...
      Det verkar ju uppenbarligen vara Lea själv som hyser ett stort, (hjärntvättat, starkt påverkat av feministiskt tänkande?...), förakt för det som verkligen är det mest utmärkande, det mest värdefulla, det mest dyrkade hos kvinnan genom alla tider, nämligen kvinnans förmåga att kunna föda barn, att kunna - ge nytt liv - ?..
      (Dvs., att kunna föra familj, släkt, klan, ätt, stam, nation, vidare, genom att kunna - förnya alla - , just genom att kunna föda fram - nytt liv - ..)....

      Det är alltså en feminism som föraktar de specifika, de unika och de särskilda förmågor som ligger latent som potentiella förmågor, enbart hos kvinnor....
      Det är detta förhållningssätt hos en feminism, och hos ett feministiskt tänkande, som är mycket märkligt...
      En feminism som egentligen då är ganska så hatisk mot kvinnan, och mot den exklusivt kvinnliga potentialen....
      ...
      En feminism vill jämföra kvinnors - värde - endast som prestation i jämförelse med vad - män presterar - ...
      Det som kvinnor exklusivt själva kan -prestera - vill inte ges något som helst - värde - ......
      ...
      Detta är märkligt därför att det i grund och botten är ett kvinnoförnekande perspektiv. Ja, ett kvinnoföraktande perspektiv (som ju tydligt framkommer i Leas kommentar.)..

      Det är också märkligt att överlag många människor - tror - att en feminism är - till försvar för - kvinnor...
      Men en feminism, och feminister, är uppenbarligen bärare av mycket s.k. - kvinnoförakt - ? (Och förakt för s.k. - svaghet - ?...)
      ...
      En feminism vill jämföra sig endast med vad män presterar, där då kvinnor, för att anses kunna få ett - lika värde - , som män, måste förneka, bespotta, håna och förlöjliga, sin egen - egenart - ?.....

      En feminism försvarar därmed inte alls kvinnor, eller kvinnlighet. Den menar istället att om inte kvinnor kan prestera på samma sätt som, eller likadant som, eller lika mycket som, män, så kan kvinnor inte ha ett - lika värde - ( som män)?.....

      Alltså som om män vore - riktmärke för kvinnor att vilja härma, vilja efterapa och vilja inrätta sig själva, som kvinnor, efter - .

      En feminism vill totalförneka kvinnor som just kvinnor, och framför allt som mödrar, (och som sådana varande helt - olika män - ), endast just för möjligheter att - endast om de är lika som män - , så kan de erhålla ett - lika värde - ( som män...)...

      Tydligen måste alltså kvinnor och kvinnligheten själv, och särskilt moderligheten, förnekas, inom en feminism, vilket är mycket märkligt OM en feminism menar att den skulle vara förespråkare FÖR - Det kvinnliga - , eller - FÖR kvinnor - .....(vilket den tydligt visar sig inte alls vara, i en praktik....)





      JB




      Radera
    15. Tack, Lea, du förstår precis vad jag menar.

      Radera
    16. Nytt svammel av JB, som försöker vrida saker till något de inte är.

      Till att börja med så är jag definitivt inte hjärntvättad. Jag började helt på egen hand ifrågasätta påståenden om att 'tjejer är si, killar är så' när jag var sådär 12 år. Det var i mitten av 1970-talet och vi bodde i prästgård på landet. Mina syskon är alla yngre än jag, mina vänner var de som kom med påståendena om hurdana tjejer respektive killar skulle vara. Det fanns således ingen som kunde hjärntvätta mig i den här frågan, utan jag tänkte själv (vilket förmodligen alla som kommit till samma slutsats gjort). Inte förrän många år senare upptäckte jag att det fanns fler som tänkte som jag.

      Fortsättningsvis nedvärderar jag varken kvinnor eller moderskap. Däremot:
      - ogillar jag starkt när människor gång på gång försöker fösa in mig in den bild de har av hur en kvinna ska vara.
      - tror jag till skillnad från JB att kvinnors förmåga att föda barn inte gör dem/oss inkompetenta att göra andra saker.
      - ser jag hur hyllandet av och fixeringen vid kvinnan som moder, förkunnar en nedvärdering av alla de kvinnor som av olika skäl inte får några barn.
      - ser jag hur hyllandet av och fixeringen vid kvinnan som moder, raderar ut kvinnan som person, som individ, någon som existerar i sig självt. Hon blir en arketyp och inte en människa.

      Till detta kan läggas att inga barn kommer till utan medverkan från en man. Faderskapet är lika viktigt som moderskapet, för ett barn mår bäst av en god relation till båda sina föräldrar.

      Ingen ifrågasätter att en man kan vara skicklig yrkesperson och bra förälder. Ingen anser heller att en man bör ge upp att ha ett yrke och ägna sig helt åt att vara förälder.

      Så:
      Det handlar inte om att kvinnors värde skulle sitta i om de gör samma saker som män. Det handlar om att kvinnor kan vara lika skickliga i sitt yrke som män.
      Det handlar inte om att tävla. Det handlar om att kompetens och kapacitet ska värderas för vad det är, inte utifrån personens kön, i alla de fall då personens kön inte är relevant.

      den Lea

      Radera
    17. Att en oförskämd person som Lea, tillika en person som verkar vara totalt hjärntvättad av en modernismens alla olika mantra och standardfraser, dvs., verkar vara genomdränkt i sitt - tänkande - , av en s.k. feminism och en s.k. socialism, eller socialdemokrati, (vilka då är samhällets idealiserade ismer, som båda genomsyrat hela det s.k. moderna samhället, och särskilt från 60- 70-tal, där alla medborgare svårligen undgått att påverkas - , dvs., att - bli hjärntvättade av - , från - vaggan till graven - ... Dvs., från daghem, skola till universitet, arbetsliv, till alla former, sorter och slag av s.k. underhållning, och inte minst tv-underhållning i form av barn-tv, samt teater, litteratur, film, reklam...),... tro sig själv om att - inte alls vara hjärntvättad - , det är ändå en aning dråpligt.... ..

      Det sägs att fiskar inte uppfattar, eller - ser - det vatten som de simmar omkring i....och så är det nog även med människor i olika samhällssystem......

      Flickor och kvinnor i allmänhet kan ses vara mer lättpåverkade, ha större tendenser till att vilja vara följsamma, lydiga och duktiga i förhållande till vad - makter - av olika slag kräver och vill av dem, föräldrar inte minst, men också då vad olika samhällsmakter, vill, önskar sig och avkräver av sina medborgare....

      Att tro sig om att vara alldeles - självgenomtänkt - , samt att inte alls vara hjärntvättad, när man som en robot rabblar upp de standardfraser och de standardideal som samhället är bärare av, angående vad att tycka, tänka, anse och - förstå - , vad gäller s.k. moderna livsstilar, relationer mellan män och kvinnor, barn och vuxna, familjeliv, skolor, arbetsliv och samhälle, ...det är nog ändå att vilja försöka att övervärdera den - alldeles egna tankeförmågan - ?...

      Samt att kanske också vilja tilltro sig själv om att - alldeles unikt själv - ha kommit till - insikt - om de rätta och korrekta åsikter och ideal som hela det moderna samhället genomsyras av, vad gäller just kvinnligt och manligt....

      Dessutom, utöver en allmän oförskämdhet, så verkar Lea inte kunna läsa, utan vilja läsa - in - sina egna tolkningar i andras formuleringar..?

      Själv har jag aldrig påstått att barnafödande skulle förminska kvinnors allmänna och generella förmågor...

      Det är en feminism som vill förneka värdet av moderskap, och som i sig innehåller ett kvinnoförnekande, kvinnoföraktande, moderskapsföraktande, perspektiv i sina ideal....
      (Tillsammans då med ett slags förakt för - svaghet - , samt ett synsätt att - barn är hinder - för den egna karriären, samt även synsättet och parollen, att - kvinnor kan - , (lika bra som ...män..!.), (för att då kunna anses vara - lika värda - som....män...!)...

      Naturligtvis förklarar även en feminism som s.k. - lök på laxen - att alla män samtidigt och kollektivt är s.k. - förtryckare - , enligt en patriarkatets strukturella förtryckarmodell, enligt en feministisk förklaringsmodell till att kvinnor inte värderas s.k. - jämlikt - (dvs., inte värderas såsom ...män?.)..

      (Män anses vara förtryckare, som då en feminism vill lära sig att efterapa ?...).
      (Alltså en feminism vill att kvinnor skall lära sig att - tala männens språk - ?...(och förespråkar alltså då till kvinnor att de skall bli - lika förtryckande som - män - ...? För att därmed då kunna - räknas som fullvärdiga och jämställda människor - , ...precis som ...män...?.)....

      En feminism är alltså en fullkomligt absurd ism, som dessutom inte alls är särskilt vänlig, insiktsfull eller omtänksam mot varken flickor och kvinnor eller pojkar och män....och därmed inte alls egentligen en särskilt - människovänlig - ism....

      Ismen är fullkomligt ignorant, hänsynslös och okänslig inför de faktiska, de biologiska och de reella, både psykologiska, sociologiska, existenstiella och fysiska, skillnader som generellt sett, med några få undantag, finns mellan män och kvinnor och som det är värdefullt, och viktigt, att vilja visa hänsyn.

      JB

      Radera
  4. Inte en bokstav från bloggaren om Burells förbud!

    -Så kom de då igen i dagens bloggtext: de gamla vanliga frågorna om kvinnor i prästämbetet, de politiska partierna i kyrkoorganisationen och - särskilt - Centerpartiet.

    Kyrkans Tidning åberopades förstås också, den som bloggaren alltid kallar "Torsdagsdepressionen". Om han läst vidare i den, tidigare i DageN och Expressen hade bloggaren sett nyheten att Olle Burell, den tidigare gruppordföranden för S i kyrkomötet vill förbjuda kyrkliga organisationer att hyra lokaler av Stockholms stad för att bedriva skolundervisning.

    Rasar inte bloggaren över hans utspel? Och FK? Och alla de som på denna bloggs öppna torg ser sina måltavlor inom kyrkan?
    Varför knyts händerna alltid - och det hårda språkbruket - mot Bengt Olof Dike och inte mot exempelvis slikt krav ovan?
    När skall vissa inse nödvändigheten av att sikta rätt och hålla tungan rakt och stabilt i mun?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Burell påstår att religiösa friskolor främjar segregering mellan socialgrupper.
      Med en lång insyn i en kristen gymnasieskola i Stockholm så kan jag säga att det snarare är tvärtom. Elever från alla socialgrupper väljer skola p.g.a. dess religiösa profil och det blir bra mycket mindre social segregation än alla gymnasieskolor i Danderyd eller Järvafältet.

      Tillåt friskolor eller förbjud friskolor är de reella alternativen. Eller snarare tillåt utbetalning av skattemedel eller inte.
      Kommunal mobbing av religiösa skäl är så långt ifrån grundlagens andemening om religionsfrihet man kan komma.

      Olle Burell är med hästlängder mer okyrklig i sitt tänkande än alla här på bloggen förekommande kommentatorer. Att karl'n varit gruppledare i kyrkomötet är skrämmande.

      Radera
    2. ingen annan mening, Peter T!

      -för en gångs skull delar jag Din åsikt. Det finns mycket att kritisera Burell för.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Förbud mot kristna skolor är också en utmärkt effektiv metod att bli av med kristendom, förutom den primära att minska islams inflytande. Föräldrar, familj, samfund i all ära. Det som formar oss är vår grupp av likar, vår peer group. Mest formade blir vi i ungdomen. Om dessa kristna grupper elimineras, nära nog elimineras religionen. Värdegrund och sekularisering blir total(itär) norm. Burell är i sin runda, leende uppenbarelse vad klarsynta och grovhuggna själar skulle kunna kalla en antikrist. Kanske den som lyckas slå sista spiken i kristendomens likkista i det här landet. Ofattbart att inte Svenska Kyrkan vid friskolereformens införande i stor skala började bygga upp kristna skolor. Se på Kanada! De flesta orter har en eller flera sekulära skolor och minst en en katolsk.

      PP

      Radera
    4. Peter T: Själv är jag emot religiösa friskolor. Även kristna sådana då jag inte helt litar på att de inte förstärker en "sektmentalitet" som ställer sig främmande för omvärlden och vad de lär ut om homosexualitet och skapelsen. (Däremot måste man inte lära ut evolutionsteorin, även forskare börjar ifrågasätta den.)

      Det du skriver om integration stämmer säkert när det gäller kristna friskolor, där jag kan tänka mig att många kristna invandrare vill placera sina barn där. Men detsamma kan inte sägas om muslimska friskolor. Alla ska inte dömas efter Waberis skolor, men jag kan inte tänka mig att en islamisk friskola hjälper integrationen och det verkar finnas fog för misstankar att man där lär ut ett slags islam som rimmar illa med vår s k värdegrund i Sverige.

      Radera
    5. Olle Burell hade aldrig kommit till sin nuvarande position utan åren då han administrerade den partipolitiska ockupationen av Sv kyrkan i gott samarbete med dig och (C)-kärringarna!! Vi som vet vad han gick för i kyrkomöte och annat väntar oss inget gott från honom. Gör du BOD?? Det är illa nog att den kommunala skolan inte fungerar, men en katastrof om kristna friskolor inte ska få existera!!
      Arg kyrkomedlem

      Radera
    6. Anna: friskolor ät inget jag stödjer alls. Jag tackade nej till en plats i en friskola styrelse just därför.
      Jag tycker mig ha sett lite för mycket från insidan för att tycka att det är en bra idé.

      Radera
    7. PP, i Sverige var det ingen som pratade om friskolor före 1990, ungefär samtidigt som medlemssiffrorna i SvK började dala.
      Så rent historiskt är det en omvänd korrelation mellan kristna friskolor och kristen värdegrunds genomslag i samhället.
      Det är snarare friskolereformens fel att man inte längre fick läsa bibliska berättelser under skoltid som på 70- och 80-talen.
      Reformen krävde detaljspecifikationer på vad som skulle vara tillåtet eller inte och utan den skulle vi nog inte haft debatten om skolavslutningars vara eller inte vara i kyrkan.

      Radera
  5. Jag frågade här i London om Burell. Ingen visste vem han var. Jag beskrev situationen. Då skrattade de annars också tillknäppta engelsmännen och utbrast: Poor man, han kan inte säga som det är att nu vill socialdemokraterna stoppa muslimska friskolot och då får han ta tagen rakt över så att inte avsikten tydligt ska märka. Sedan skrattade engelsmännen igen. Någon frågade varför just Bloggardag skulle ta upp frågan. Jag hade inget bra svar. Och vad angår skolpolitiken i Stockholm Frimodig kyrka mer än att red Sandlund kanske kan kommentera i den pingstvänliga tidningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På tal om muslimer så redovisar nu Arbetsförmedlingen att hela 6% av de "nyanlända" har ett riktigt jobb efter "etableringsperioden" (c:a 3 år). Hurra, det är ju nästan i nivå med sfi-Annas elever där var 10:e lär sig duglig svenska!

      Antony

      Radera
    2. Antony: Lite precision när man formulerar sig skadar aldrig. Med "duglig svenska" menar många talad svenska och det klarar de. Det som är sant när det gäller den stora grupp låg- eller "medellåg"-utbildade är dock att de aldrig lär sig skriva (främst, men även läsa svårare texter) på den nivå som krävs för att bli godkänd på den högsta nivån inom sfi. De kan vara mycket väl godkända när det gäller att prata och förstå svenska. Varför så många stannar på den lägre nivån finns det inte tillräcklig forskning om. Men det är ett problem helt klart att många inte lyckas ta sig över den, samtidigt som de inget hellre vill än att bli godkända så de kan ta sig till den yrkesutbildning som de eftertraktar, vilken nästan alltid är av praktisk karaktär men ändå kräver en viss nivå på skriva/läsa.

      Radera
    3. Apropå Kanada. Ända längst bort i väst, i BC och i Yukon, 400 mil från Québec, finns inte bara katolska skolor, utan även franskspråkiga. I Kanada är man inte rädd för mångfald. Det bör nog den homogeniserade, svenska, sekulariserade opinionen inte heller vara. Alltså kan vi äntligen släppa lös de kristna friskolorna, och låta värdegrunden förbli en privatsak för de närmast troende. Den värdegrundsinpyrda Public Service bör skrotas. Sverige är ett mycket religiöst och bigott land med sin värdegrundsreligion, som körs ned i halsen på våra oskyldig barn och ungdomar. Sekularisering kräver avskaffande av religionsplikt, även i form av sekulär värdegrund!

      /Avskaffa statsreligionen värdegrund - nu!

      Radera
    4. Asv-nu, du har helt rätt. Jag behöver bara jämföra med mitt andra hemland, Storbritannien, eller korrekt Yorkshire, för att se (vad jag alltid sett) hur extremt konformt och inskränkt Sverige är, vilket tydliggörs i Annas och Peter T:s kommentarer.

      Göring lär ha förvissat Hitler om att det var bortkastade resurser att invadera Sverige då svenskarna snabbt skulle marschera i takt med "Horst-Wessel-Lied". Jag kan nästan se hur Anna faller in i ledet!

      Antony

      Radera
    5. Tur att man inte är så religiöst inskränkt då så att man inte sväljer alla dogmer från de egna religiösa ledarna och marscherar efter deras motsvarighet till "Horst-Wessel-Lied".

      Radera
    6. Antony och asv: Som sagt, lite precision skadar aldrig. Vad menar ni? Att jag är nazist för att jag är emot religiösa friskolor? Att jag ska ge klartecken till att lära ut att den som avbildar Muhammed ska straffas med döden,dvs att yttrandefrihet är en lag man inte behöver bry sig om? Det är inga problem för er om skolor lär ut att förintelsen inte har inträffat?

      Radera
    7. Peter T, vilka religiösa ledare har du? Jag trodde du var en protestantisk frifräsare?!

      Antony

      Radera
    8. Anna, jag har inte skrivit att du är nazist, utan att du faller för konformism och zeitgeist.

      Antony

      Radera
    9. Jag är bara ute efter reell mångfald och variation. Absolut, Anna, inte att smeta etiketter på någon. Med Kanada-exemplet vill jag visa att mångfald funkar. Sedan hamnade mitt inlägg fel, men strunt samma. Att jag förlägger en möjlig bred satsning på kristna skolor till friskolereformen, Peter T, beror på att först då fick vi en skolpeng som möjliggjorde att konkurrera med den sekulära värdegrundsskolan, som dessutom är ett pseudoreligiöst bigotteri och alls icke sekulär. Låt hundra blommor blomma, menade redan den Store Rorsmannen! Varför uppoffrar sig franska medelklassföräldrar för att kunna få in sina telningar på de oftast överlägsna katolska privatskolorna med deras höga skolavgifter?

      Framstår Elisabeth Svantesson eller Ebba Busch-Thor som sektpräglade, f ö?

      /Avskaffa statsreligionen värdegrund - nu!

      Radera
    10. Antony: Men alltså. Du anser att skolor ska vara fria att lära ut det som jag skrev i ovanstående exempel?

      Radera
    11. Asv: Nej de är inte sektpräglade och jag vet inte mycket om kristna friskolor. Men de muslimska sådana har uppenbarligen misskött sig i många fall och jag ser hellre att ingen friskola är religiös än att dessa skolor får fortsätta.

      Värdegrund är ett larvigt ord som överanvänds men trots detta tycker jag att alla barn ska ha rätt till en skola som lär ut att yttrandefrihet, religionsfrihet och demokrati är av godo och att jämställdhet mellan könen är eftersträvansvärt. Att jag sedan inte förstår vitsen med gemensamma gymnastiklektioner har inte med detta att göra, menar jag.

      Radera
    12. Anna, blir inte förbud mot religiösa friskolor, även kristna, som att förbjuda kyrkklockor för att slippa böneutrop och förbjuda kyrktorn för att slippa minareter och förbjuda judisk omskärelse för att slippa muslimsk? /smun

      Radera
    13. Signum ger en sammanfattning av rättsläget. Det tycks bli svårt för Burell och svenska myndigheter att komma åt de religiösa friskolorna:

      http://signum.se/eu-ratten-och-de-konfessionella-friskolorna/

      Lars Jensen

      Radera
    14. smun: Nja, jag vet inte om man kan se det så. Men i varje fall får man nog diskutera sig fram. Jag själv vill varken förbjuda minareter eller kyrktorn. Däremot är jag mycket tveksam till böneutrop. Inkonsekvent? Kanske men de båda fenomenen är inte helt lika, anser jag.

      Jag noterar också att Anonty inte svarat på mina frågor om vad han själv vill tillåta. Kanske roligare att skrika ut tillmälen till folk om hur "konformistiska" och "inskränkta" de är i stället för att redogöra för vad man vill själv?

      Radera
    15. smun kan upplysas om att för 1990 fick inga friskolor i Sverige bidrag från det allmänna. De fyra riksinternaten undantaget.
      Har kristen fostran i Sverige verkligen blivit bättre sedan dess?
      Finns det någon anledning för det allmänna att lägga skolutbildning på entreprenad?

      Radera
    16. Anna, jag trodde jag svarat att min mening är att konsekvenserna av att bryta mot skollagen måste bli större, dvs mycket större bötesstraff och snabb stängning av skolor samt yrkesförbud.

      Antony

      Radera
    17. Vilken utmärkt felskrivning jag oavsiktligt skrev där: "Anon-ty".

      Radera
    18. Varför Antony: De har ju bara en annan "värdegrund" än andra skolor och sådant vill du ju bejaka? För annars är man konformist som spatserar i nazistiska parader? Kan du nu då förklara varför det inte är du själv som är ute och spatserar, du som uppenbarligen inte själv har något till övers för skolor som gör överträdelser?

      Radera
    19. Anna, ibland gör du dig nog medvetet dummare än du är, eller så har den låga nivån på sfi-utbildningen förslappat ditt intellekt?!
      "Religiösa" friskolor kan mycket väl verka och vara berikande alternativ inom svenskt skolväsende och samtidigt följa skollagen. Se också Lars Jensens länk till artikeln i Signum, som hänvisar till Europakonventionen.

      Antony

      Radera
    20. Anna, ibland gör du dig nog medvetet dummare än du är, eller så har den låga nivån på sfi-utbildningen förslappat ditt intellekt?!
      "Religiösa" friskolor kan mycket väl verka och vara berikande alternativ inom svenskt skolväsende och samtidigt följa skollagen. Se också Lars Jensens länk till artikeln i Signum, som hänvisar till Europakonventionen.

      Antony

      Radera
  6. Kungariket har fått en nyfödd prinsessa. Just nu sköts salut (Kl 12.00). Så tårtan får bakas. :)

    https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/245572

    Demokratia

    SvaraRadera
  7. Markku,

    "Den teologiska rättlärligheten är för teologer ,vi andra gör så gott vi kan."

    Påminner lite väl mycket om undanflykt. (Jag gör så gott jag kan-mer kan ingen begära?).

    Det blir ofta endast en ursäkt att följa sitt önsketänkande i stil med "inte menar väl Gud att ..."

    Personligen menar jag att om man vet att något är emot Guds vilja eller bara anledning att tro det och ändock av bekvämlighet eller annan likartad anledning ändock gör det så är det i vart fall något man bör vara beredd att stå till svars för den dag man möter sin Herre. Inte skylla på oklara teologers utsagor eller att man valt att lyssna på den som tycker / lär enligt ens egen önskan om hur det borde vara.

    //HH

    SvaraRadera
  8. Angående religiösa friskolor.
    Religiös påverkan kommer från individer och inte organisationer.
    Så om man vill förbjuda religiösa friskolor men tillåta andra friskolor, så är det enda rimliga att man förbjuder anställda, styrelsemedlemmar och ägare att vara medlemmar i något religiöst samfund.
    By by grundlagen...

    SvaraRadera