tisdag 3 januari 2012

Galna präster

Den avkragade präst som framträder med Orgelpipans blogg har offentligt förklarat hur han fifflat med pengar, inte följt gällande skattelagstiftning mm mm. Vi som betalat skatt och inte velat lura snälla tanter i församlingen vid bussutfärder, framstår som fån. Han har berättat en samling gamla s k fräckisar och försökt att själv bli person i dem. Han driver upprepat en kampanj för att få folk att lämna Svenska kyrkan. Han skriver för att kränka före detta kollegor. Han skriver i avsikt att spotta på sådant han en gång vid sin prästvigbning lovade att förkunna. Det är rätt tragiskt alltihop - men inte särskilt vettigt. Jag skrattade rätt länge när jag insåg att han lyssnat på ett satirprogram i radio, där jag och komminister Muhr i Borgholm förekom utan att han fattat att det var satir. Hur mycket fattar man då? Jag skrev om hans ekonomiska oegentligheter redan på 1980-talet i Kyrkligt Magasin. Han borde sedan länge ha förbrukat det personliga förtroendet - men folk gillar kanske när han beljuger kollegor? Älgjakten är lovlig i tre veckor. Präster får man jaga året runt. 

På sistone ondgör han sig över domprostens i Växjö lön, som sägs vara 50 000 i månaden samt 100 000 extra per år i arvoden. Inte vet jag. Men det finns en kyrkoherde som har nästan 60 000 i Oskarshamn och tusenlappen sämre har den i Döderhult medan kyrkoherden i Mönsterås, en liten ort på ostkusten, har just 50 000. Kanske domprosten inte särskilt ska hängas ut?

I sak har bloggaren rätt - det finns numera många fantasilöner i Svenska kyrkan. Själv var han bland de bäst betalda i stiftet genom att dels ha en heltids prästtjänst samt därtill lärartjänst (i olika omfattning). Men i stället för att försöka styra på sak, styr bloggaren på person. Somligt blir bara vedervärdigt - som när bloggaren profeterar om den nyss tillsatte prästen, sokm säkert kommer att inleda sexuella förbindelser med ett antal kvinnor i församlingen. Han, den avkragade, kallar detta för att "få fett på sylen". Nå, han kanske speglar sig själv i det han kan - för att det skulle finnas präster som med heligt allvar vill bygga församling, tycks ha gått honom förbi.

Självfallet finns det ingen möjlighet att försvara sig mot svepande och kränkande beskyllningar. Jo, det finns. Men inga lagliga. Mannen är avkragad och ärekränkningsmål kräver ekonomiska resurser som vanliga enkla präster på landet knappast har.

Lika illa ter sig situationen på Gotland. Nu skickade två kvinnliga präster ut ett upprop. De vill inte vara med när biskop Urwin kommer på studiedag för att tala om pilgrimsfärder för unga. Var det fel på den förre föredragshållaren därför att han kunde misstänkas inte helhjärtat försvära sig till 1958 års ämbetsreform (m/58, kan vi kalla den) är det också fel på biskopen därför att han har "teologiska ståndpunkter somm innebär att en del av mänskligheten underkänns pga kön eller sexuell läggning". Nu tänks en partiell bojkott av fortbildningen mellan lunch och middag - och det innebär väl att de i vart fall äter?

Om nu ett antal präster inte kan höra någon tala i ett ämne därför att han stämplas för fel åsikter i några frågor - hur kan de ta avstånd från en föreläsare på något som uppenbart är en fabrikation? Vari består biskopens underkännande av en del av mänskligheten?

Jag frågar eftersom jag blir alltmer oroad. En sak är den avkragades verksamhet som syftar till att kränka - men själavårdsmässigt slår han sönder för människor han haft sig anförtrodda genom att spotta på det de håller heligt och slira med sådant som inte hör offentligheten till. Men de som nu träder fram på Gotland gör sig väl omöjliga som utövare av själavård i sina församlingar - för vem kan veta att dessa inte tar avstånd från syndare som kommer med sina svagheter och frågor? De kan ju inte umgås med och lyssna på alla - det är vad vi fått veta. Och signalerna är övertydliga - somliga hör inte hemma i den fina gemenskapen i Visby stift. Men om somliga inte gör det - hur ska somliga andra fatta att de gör?

Domprosten Hermansson uttalar sig i GT, som inte betyder Gin and Tonic utan Gotlands Tidningar. Han säger: "Det är mycket olyckligt att en sådan tydlig företrädare för kvinmoprästmotstånd bjuds in," Men det var ju andra saker biskopen skulle tala om - ungdomar på pilgrimsfärd! Det spelar ingen roll - lika lite som ett sådant faktum spelade roll i DDR.

Vi ser nu de totalitära vara å bane. Vem missar detta faktum? Och så, just så, framträder nu Svenska kyrkan offentligen. Som en kyrka med anseende till person. Det är förödande. Säger biskop Fast något annat än att Fan ska vara biskop i Visby stift, beror på enbart på hans fromhet.

2 kommentarer:

  1. Om detta totalitära skrev Tage Danielsson kloka ord. "Nyanser" tror jag stycket hette i "Tankar från roten".
    Rekommenderas!

    SvaraRadera
  2. Präster bör KDN-märkas!

    KyrkoDeklaratioN måste till i ett läge, då vigningstjänstens innehavare tycks kunna ha bockfot, men inte klassisk kristen tro. Testinstitut bör kunna utarbeta passande mallar. Därigenom slipper allmänheten onödiga friktionsytor mot den kyrkliga organisationen. De som vill ha pastor P K Jansson(ob v) eller pastor Hannah Paj(FI) ska givetvis garanteras sina val. Och för övriga blir rimligen trovärdigheten och anseendet i prästeriet större än den som ges genom löner runt 50.000.

    Som den elake och välavlönade grannen här ute på "landet" uttryckte det i julas:

    -Nästa jul går jag i Pingstkyrkan. Dom tror ju åtminstone på det dom predikar. Det gör då inte svenskkyrkliga präster. Dom uppbär löner. Och vad dom gör vet dom väl inte själva ens. Det ger då inte mig nån respekt.

    Med KDN kanske SvK vore ett alternativ för min julbönskyrklige granne.

    Per S

    SvaraRadera