torsdag 12 januari 2012

Ohederlig citatkonst

helagotland.se bär syn för sägen. Där påstås jag ha kallat domprosten Hermansson, den godmodige, för ogräs. Det är inte sant. Jag alluderade på en sång av Björn Afzelius när jag fick frågan varför jag anmält. Jag svarade att ogräset ska man ta innan det hunnit växa till sig. Jag har anmält ett beteende. Dessvärre för sent, som den ser som läser pastor Klein . Ogräset har vuxit till sig.

Kyrkans jurister sägs redan ha avfärdat min amälan. Det kan i hög grad diskuteras. Om en tidning återger domprostens agerande är det väl agerandet, det som styr mot komminister Hagberg, jag anmält. Inte orden i tidningen. Juristerna har inet tänkt igenom vad saken gäller. Tryckfrihetsmål är inte ärendet. Ärendet är domprostens agerande som skandakliserar komminister Hagberg. Är det beteendet ok?

Nå, Åsa Sveds svänger ihop den artikel hon vill ha. Jag "dundrar" och går till "hårt angrepp". Egentligen anmäler jag domprosten till prövning. Vi har instanser för att kunna pröva. Man får inte säga "kn*ll* * r*v*n", till exempel. Får man gå till angrepp mot komminister Hagberg?

När ryssarna tar över Gotland kan Åsa Sveds få en viktig funktion i tjänst åt informationsministeriet. Stackars gutar!

2 kommentarer:

  1. Dag, inser du inte att den gotländska journalistens behandling av ärendet är ytterligare ett exempel på din iakttagelse att man inte kan skilja på sak och person. Om du talar om domprostens agerande som ogräs som måste rensas bort, så kan man inte uppfatta det som annat än ett omdöme om domprosten personligen!

    Vad gäller att föra Visby stift till Ryssland, så undrar jag om det skulle passa in. Där tillåts ju numera oppositionen att ta sig uttryck.

    +Göran

    SvaraRadera
  2. Ja, hur var det nu? var det inte de gotländska prästerna som under den Ryska ockupationen 1808. Var de första att gå ocku-
    pationsarmen till mötes. Kanske fullföljer man på Helagotland en gammal gotländsk tradition. Men också traditionen att inte kunna läsa innantill.

    SvaraRadera