onsdag 27 februari 2013

Interiörer

I dag blir det en kort blogg för det ska vara stiftsfullmäktigeseminarium på Kronoberg, strax utanför Växjö. Men jag kan inte låta bli att reflektera över interiörerna. Intranätet i Malmö skickar alltså, tack för den bloggkommentaren Jörgen, ut artiklar från Dagens Seglora. Varför? Apparaten kyrkan används för apparaten - vad då? Någon sitter vid ett skrivbord och bestäm att ideologiskt färgat material ska ut på arbetsplatsen och läsas av medarbetarna på tjänstetid. Vem?

Det andra jag undrar över handlar om vem som åstadkom vad. Jag går inte fri från tanken att Mattias Irving grävde i frågan och fick igång Skånska Dagbladet och kan sedan vända till ett referat i Dagens Seglora. Jag begriper annars inte varför det i Stockholm av alla platser spekulerades om Helena Edlund nämndplats i Malmö. Om detta får vi naturligtvis aldrig klarhet. Men saker händer bara inte. Och samkörningsmetoden vet jag ju att Dagens Seglora tidigare praktiserat - planterat ett tips, fått en artikel i Expo och sedan indignerat kunnat citera Expo. Vinklingen överordnad sanningsfrågan, kan man säga, därtill.

Nu till stiftsfullmäktigeseminarium!

7 kommentarer:

  1. Fast jag måste ju säga att jag inte riktigt begriper hur Helena Edlund kunde bli invald i Sociala resursnämnden som just SD-are om hon inte åtminstone var erkänd sympatisör. Se http://www.malmo.se/download/18.723670df13bb7e8db1bed27/%C3%84rendelista+2013+02+14.pdf Och Helle Klein är väl i sin fulla rätt att ifrågasätta Edlunds omdöme ifall det är sant att Edlund varit ackrediterad journalist för SD på Almedalsveckan för några år sedan? Edlund skriver bra i många frågor, men det gör faktiskt även Helle Klein ibland (i andra frågor), och jag vet faktiskt just nu inte riktigt vems politiska linje - eller behandling av sanningen - jag sympatiserar mest med. Förhoppningsvis klarnar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fullt tillräckligt att någon stolle skriver ens namn på en röstsedel. Det är, dessvärre, inte ovanligt att sådant händer.

      Radera
    2. Bästa Elisabeth,

      Visst har det hänt på sina håll, där SD fick många röster och hade få eller inga officiella kandidater att politiskt "oskyldiga" sig själv ovetandes hamnade i kommunfullmäktige som invalda för SD, enbart för att någon skrivit vederbörandes namn på en valsedel.

      Men nu handlade det inte om kommunfullmäktige. Så vitt jag vet har det aldrig varit på tal att Helena skulle ha haft något mandat i det sammanhanget.

      Det handlade om en nominering som SD i Malmö nyligen gjort till en ersättarplats i sociala resursnämnden. SD nominerade Helena och hon blev insatt där och utlagd på kommunens hemsida som SD ledamot i sagda nämnd.

      Så långt är allt glasklart. Den enda oklarhet som kvarstår är om SD nominerade Helena i samråd med henne eller om partiet agerade helt självsvåldigt och henne ovetande satte in Helena i nämnden. Här står ord mot ord.

      Jag skulle inte fördömt Helena för det hon satt på en ersättarplats för SD i sociala resursnämnden. Med den erfarenhet hon har är jag övertygad om att hon kunde ha tillfört gott i det sammanhanget.

      Däremot är det bra om man inte slirar på sanningen allt för mycket utan står för det man sagt och gjort och hedrar ingångna avtal.

      Radera
  2. Läste Helena Edlunds inlägg #29 på sin blogg Salt och blandat. I detta inlägg kan vi lära oss hur Seglora arbetar mot den drabbade ur den drabbades perspektiv.

    SvaraRadera
  3. Hoppas innerligt att Bloggardags artiklar också läggs ut på intranätet i Svenska kyrkan i Malmö och inte bara Seglora Smedjas.

    SvaraRadera
  4. Det heligaste som finns är stiftsorganisationen.

    "Sup"leanten

    SvaraRadera
  5. "Stiftsorganisationen" I bland måste man byta stift då man ville få en klar ton på sin grammofon. Detsamma kanske gäller Svenska Kyrkan. Vissa toner är så förvirrande olik
    bibeln att man funderar.

    SvaraRadera