tisdag 5 februari 2013

Pressetik, en kort kommentar

I dagens Dagens Seglora skriver Helle Klein om vår vän biskop Johansson och hans, som det heter "utmärkta initiativ till ett nätverk för bra flyktingmottagande". Hur vet man något om detta? Jo, biskop Johansson "skrev i förra veckan ett debattinlägg här på Dagens Seglora". Gjorde han? Jag såg inlägget i lokala tidningar, vilket inte var konstigt eftersom biskopen vände sig till folk i Jönköpings, Kronobergs och Kalmar län. Jag såg inlägget på Dagens Seglora också - men skrev verkligen, om allt ska vara rätt, biskopen "här" - som gällde det en exklusiv insats eller hade redaktionen plockat upp inlägget? Jag fick för mig det senare, eftersom det stod "Red" under.

Försöker Helle ge sken av något som inte är men som hon ville skulle vara? Luras hon, helt enkelt? Jag frågar, men inser att jag tar risken att nu starta en smutskastningskampanj mot en eventuellt blivande ärkebiskopskandidat som inte faller mig på läppen. Bloggeriet har blivit en svår bransch i dessa valtider.

3 kommentarer:

  1. Vem vet kanske kan denna påstådda "smutskastningskampanj" vara en fördel för den eventuelle kandidaten. Är det inte så att vi alla i Kristi efterföljd får vara beredda att bli bespottade?

    SvaraRadera
  2. Dag,

    någon måtta får det faktiskt vara. Att du felciterar oss och raljerar mot oss personligen, det är faktiskt inget som vi ids bemöta. Men det är ett lågvattenmärke att ge sken av att Dagens Seglora skulle stjäla andra tidningars artiklar.

    Biskop Jan-Olof Johansson har skickat oss en omarbetad version av artikeln som publicerades i Barometern, med syftet att väcka uppmärksamhet kring satsningen även nationellt och inte bara lokalt.

    Mattias Irving
    Redaktör, Dagens Seglora

    SvaraRadera
  3. Testar att skriva en kommentar här.

    SvaraRadera