Beslutet att bryta med Svenska kyrkan och ELCA fattade Mekane Yesus-kyrkans kyrkomöte, som var samlat 27 jan - 2 febr i Addis Abeba. För att försäkra sig om att beslutet slår igenom, råder alltså kommunionsförbud för medlemmar av Mekane Yesus-kyrkan i relation till lutheranerna i USA och till Svenska kyrkan - och vi får inte gå till Herrens bord i deras kyrka. Nu kan få en passus att tugga på: "Representatives of these churches at national level or leaders at every level would not be invited to preach or speak at the Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus congregations or other gatherings. They should not be invited for any spiritual ministries of this church." Klara besked. Bara efter tillstånd från kyrkans "head office" får en präst i Mekane Yesuskyrkan besöka Svenska kyrkan på någon nivå. Så glöm det där att ta emot en präst från Etiopien på besök i församlingen.
Nu måste somligt klaras ut. Konsekvenserna av beslutet om enkönade vigslar blev just så illa som vi sa att de skulle bli. Kyrkostyrelsen hoppades på en annan utgång av det hela. Hur gör vi nu? Omprövar vi beslutet och säger att vi inte vill hamna i ett allvarligt läge i relation till en systerkyrka? Eller säger vi att "i valet mellan att vara homofober eller rasister så väljer vi rasismen som väg. Vad bigotta negrer i Etiopien har att säga, struntar vi i - för de är ju som bekant underutvecklade, avsideskomna och illa informerade? Förresten kommer de nog snart tillbaka därför att de saknar våra ekonomiska bidrag." Vanlig imperialistisk rasism kan tyckas vara den hägrande lösningen på dagens problem, eller?
Nu kunde ju den tanken tänkas att en splittring mellan två systerkyrkor, historiskt förbundna med varandra, är en svår synd och förpliktelsen till enhet i tro och praxis är viktigare än själva vigselrätten. Om vigselrätten har Jesus ingenting sagt. Däremot har han talat om de kristnas enhet. Är det motiv nog för omprövning av det beslut som gett oss splittringen och betyder att medkristna underkänner oss som kristna? Det är liksom allvar - på precis det sätt som Frimodig kyrkas representanter försökte påvisa för kyrkomötet. Att Frimodig kyrka får rätt i sin analys kan bekymra. Men inte mer ändå, får man hoppas, än att folk fattar hur man ska rösta den 15 september.
Det autonoma högmodet (pride) går före fall. Nu är vi på fallrepet. Nu kan vi bara hoppas på att Herren upprättar de fallna som lider av homofobfobi.
SvaraRaderaTack för (ännu) ett rättframt inlägg. Dristar mig att bifoga veckans egna reflektioner i ämnet: http://helenaedlund.blogspot.se/2013/02/17-normforskjutning-pagar.html
SvaraRaderaTyvärr finns det Kristofobi i gamla Svedala...
SvaraRaderaVladimir Pravdoljubov
Ja. Liksom vi får hoppas att han frälsar de VERKLIGA homofoberna (som ju också finns, både i Etiopien och i Sverige) och som på sitt sätt oavsiktligt banat vägen för queeräktenskapen. Ibland får man faktiskt en känsla av att queerdeformen drevs igenom av f.d. homofoba 40- och 50-talister som ville göra bot för eller på något sätt kompensera för hur de lät på 80-talet (läs t.ex. "Torka aldrig tårar utan handskar").
SvaraRaderaMedan jag som frejdigt gick på Rosa caféer och nobbade bögskämt redan i min ungdom på 1900-talet - och inte har lika mycket att "kompensera för" - nog aldrig kommer att begripa hur i övrigt vettiga personer i och utanför kyurkan under 2000-talet kunnat valsa med så långt i queervalsen. När tänker de sluta driva med strömmen på dansgolvet? Är de rädda att bli utfrusna panelhöns om de nobbar nästa dans?
Skall konsultera min almenacka den 15 september och se om jag har en stund över, lovar! Vad gäller Pride handlar väl det om att också våga tåla kritik, typ den som ger sig i leken får leken tåla, särskilt när den handlar om ord. / Magnus Olsson
SvaraRaderaHihi. Magnus är bitter för att Dag kom på honom att kommentera bloggen när Magnus borde sköta prästeriet istället. Därför detta bittersnack om almanacka. Men så är det, kapning av kommentatorsfält för egen agenda biter en i arslet till slut, eller vad säger du Magnus? /trött katarinabo
RaderaIntressant hobbypsykologisk tolkning av en anonym som uttalar sig om det vederbörande intet vet. Min småländska almenacka tillåter inte mer än att som kort paus uttala min förundran över påståendet om att bita sig i svansen, vilket den anonyme gjorde utan att ens märka det. Kanske beror på tappad känsel i svansen? / Magnus Olsson
RaderaVad besviken jag blev när Dag öppnat slussarna igen och jag hade en paus, i ett långt skrivande av verksamhetsberättelse, att jag inte fått något svar av den trötte anonyme. Hade sett fram emot en kria till om min påstådda agenda, vilken den nu är. Konspirationsteorier är ju godis! Och trodde jag skulle fått ett hederligt svar, kanske rent av med öppet visir och visad sk kristlig ärlighet om vad det är för agenda mitt påstådda bittra hjärta rymmer. / Magnus Olsson
RaderaOch ärkebiskopen säger, enligt Världen i dag: "Det här får konsekvenser för våra kontakter och våra pengar. De kan bli utan bistånd". Ärkebiskopen hotar med uteblivet ekonomiskt stöd; tror han att man kan köpa vänskap eller kyrkans enhet med pengar?! Vilken cynism mot medkristna; vilket förakt för medkristnas övertygelse. Hör Anders Wejryd inget av Guds röst i detta - är han helt förhärdad?
SvaraRaderaNiklas Adell
Men det var ju en smart förevändning. Den verkliga orsaken torde vara att det inte finns några pengar kvar efter alla utköp på vägen till toppen för herr Wejryd. När han nu fått äran att döpa arvfurstinnan prinsessan Estelle, så annonserar han sin avgång. Har han åstadkommit någonting förutom att blidka vädergudarna så att vi nu åter har vita vintrar?
RaderaVilken religions gud fixande det?
Nu måste väl efterträdaren lösa ut Wejryds devota hejdukar? Församlingskassor plundras och kyrkor säljs. Och vintermakaren hotar med indraget bistånd till systerkyrkor i andra länder. Eller är det brunnsborrningarna på landsbygden som ska stoppas?
Om vi antar eller utgår från att Svk har fel i sakfrågan om vigslar av samkönade par, varför skulle då med automatik det som sker vara mot Guds vilja? Varför skulle enbart Guds röst höras i den afrikanska kyrkans ställningstagande? Det verkar som en ensidighet i HUR Gud verkar genom det som sker föreligger. Har Guds röst inte plats i ex Guds tillåtelse? Och om vi utgår från att Guds röst hörs i den afrikanska kyrkans ställningstagande, och inte i Svk , varför skulle då Guds röst inte vara en straffdom över hela Svk och den västerländska kristenheten? Är schemat med automatik så enkelt? Om vi nu utgår från just ditt grundantagande. Tänk om Gud kanske rent av är något mer komplicerad. / Magnus Olsson
RaderaMagnus märker du inte Guds röst eller Guds finger i detta? Mekane Jesuskyrkan är inte den enda Kyrka som brutit med CoS. Vi ligger riktigt illa till. Wejryds hot om indraget bistånd påminner om faraos hot, nej låt oss ej förhärdas i denna hårda tid utan lyssna till Rom 12:1ff, vilket också biskoparna i sitt brev från 1951 hade modet att hänvisa till. Idag är det bara DS (dagens seglora) som försöker vara modiga, men det kan aldrig lita på.
RaderaGud talar (nog) mer i Kyrkan/kyrkorna som vill följa Hans röst än i ett samfund som: "pekar i det blå; och ingen fattar om de visar vägen eller känner vilket håll vinden blåser åt."
RaderaVem kan vi lita på...
Hej Niklas, jag betraktar din fråga som retorisk :-)Men jag hoppas att Anders Wejryd ändå någon gång någonstans känner vånda inför det han sysslar med och att den våndan känns genom ett välfyllt bankkontos alla ejderdunsbolster.
RaderaMen det finns fler som kallas till ransakning här. Om vi urskiljer Guds röst i Mekane Yesus kyrkans ställningstagande då är alla vi präster i SvK under den domen. Vi står ju med i detta som är oförenligt med Guds Ord t.o.m. om vi avsagt oss vigselrätten. Det är för mig ett större bekymmer och med det våndas jag varje dag. Men möjligen kan avsägelsen av vigselrätten vara första steget i det som måste göras.
Thomas läste du verkligen vad jag skrev? Jag ifrågasatte inte Guds röst. Jag uttalade mig inte ens om den utan satte in den i frågan om Guds tillåtelse. I själva frågan om HUR Gud talar i det konkreta fallet var jag tyst. / Magnus Olsson
RaderaDet där Jörgen är en synnerligen intressant fråga du väcker! Fö i linje med det jag skrev, men med en annan infallsvinkel. För min del kan jag bara bocka och buga när någon tar upp den frågan och blottlägger den. / Magnus Olsson
RaderaTack Magnus!
RaderaVi skall nog vara glada att Mekane Yesus säger ifrån när vi sviktar angående evangeliets sanning (jfr. Pauli uppläxning av Petrus i Gal 2). Ett annat trösterikt ord är:Den Herren älskar agar Han. Det demokratiskt fattade kyrkomötesbeslutet befinner sig bara inom demokratins kontext och kan därför upphävas. Sorgligt bara så länge det finns de som halsstarrigt håller fast vid det. Vi får be om större öppenhet för Guds vilja i CoS.
Thomas det kan hända att du har rätt, jag vet inte men hursomhelst finns ett perspektiv större än det rent rätt/fel eller Guds röst eller ej, beroende på hur man väljer att se på saken, nämligen Guds vredesskålar och deras funktion i brytningen mellan det sjätte och sjunde världsriket. Då blir frågan något mer komplicerad nämligen hur Gud överger samtidigt som Gud räddar. Vilket ju St Paulus också har en del att säga i gränslandet mellan alltings återställelse och Guds straffdom. Vilket är svåra frågor men inte desto mindre viktiga. / Magnus Olsson
RaderaEFS har väl rätt att ge bidrag till Mekane Yesu kyrkan om nu Svenska Kyrkan inte gör det? Kan någon svara hur EFS kommer att handla?
SvaraRaderaJag tror inte att det är Mekane Yesus-kyrkan som är i behov av bidrag, i första hand. Snarare är Svenska kyrkan (men även andra svenska samfund) i desperat behov av bistånd. Knappast ekonomiskt, men förbön och undervisning.
RaderaI detta läge är det lika illa hur EFS vänder sig. Med det som händer utbildningen på Johannelund, sammarbetskyrkor som blir av med sina avtal etc vore det nog både tryggare och mer uppbyggligt att bryta kyrkogemenskapen med Svenska kyrkan istället för Mekane Yesus! Men EFS kanske låter sig köpas? Eller känner sin plikt? Ska EFS hålla sig till sin rika men åldrande mor eller till sitt livskraftiga och växande barn? "Du ska hedra din fader och din moder, på det att det må gå dig väl" vs "Glömmer en kvinna sitt lilla barn, bryr hon sig inte om den hon själv har fött?" Jes 49:15 . Svaret kanske är: "Har ni inte läst att skaparen från början gjorde dem till man och kvinna? Och han fortsatte: Därför ska en man överge sin far och sin mor för att hålla sig till sin hustru, och de ska bli ett kött. Vad Gud fogat samman får människan alltså inte skilja åt." matt 19:4-6
RaderaSå oerhört sorgligt men väntat och fullt förståeligt.
SvaraRaderaDet enda som håller mig kvar som medlem i Svenska kyrkan är att jag ser att det fortfarande finns små öar av Kristi kyrka inom SvK. Frågan är hur länge?
Var inte så säker på öarna. I uppenbarelseboken finns sju församlingar, bara två av sju var ok. Och det redan i apostolisk tid. / Magnus Olsson
RaderaDet är inte utan att jag tycker synd om alla präster i SvK som tillbringat år som missionärer i Mekane Yesus kyrkan och nu är utestängda från nattvardsborden där.
SvaraRaderaHur tänker t.ex. Agne Nordlander som så länge varit frustrerad äver sakernas tillstånd i SvK och med djupa kontakter i MY?
Hur skall EFS kunna verka i mission om prästerna där ligger under samma restriktioner som SvK?
Blir EFS nästa utbrytare ur SvK?
Missionsprovinsen kan ju sägas vara högkyrklighetens utbrytning ur SvK, vilken blir lågkyrklighetens?
Missionsprovinsen är mer gammalkyrklig än högkyrklig (även om Beijer är biskop där)!
RaderaInte är det många högkyrkliga präster där...
Ja, "biträdande biskopen" Peter Artman och själve "missionsbiskopen" Roland Gustafsson (tidigare missionsföreståndare i Bibeltrogna Vänner) torde snarast kunna räkna till lågkyrkligheten.
RaderaMen visst är det intressant hur EFS "räknas" och själva ställer sej. Det har dock funnits gott om tid att fundera; EELCMY:s beslut kom inte som en blixt från klar himmel och yttremissionssekreteraren Erik Johansson är visst i Addis för konsultationer, om jag är rätt informerad.
Lars Artman, heter han väl.
RaderaJa, Lars heter han. Men Peter Artman skrev så bra om äktenskapet i Dagen nyligen att jag numera räknar in såväl honom som Dag Sandahl till kategorin "de facto-biskopar". (Jo, jag räknar nog Anna Sophia Bonde oxå!).
RaderaDen här frågan berör mig inte direkt, eftersom jag inte är medlem av vare sig SvK eller Mekane Yesus-kyrkan. Men jag är en enkel lekman inom den Rysk-ortodoxa kyrkan (ROK)som redan för ett par år sedan fattade ett liknande beslut. Det är viktigt att definiera vad beslutet innebär och vad det INTE innebär.
SvaraRaderaROK:s beslut innebar ett stopp för BILATERALA förbindelser mellan ROK och SvK. Däremot finns inget omedelbart hinder mot att båda samfunden deltar i MULTILATERALA samarbeten och projekt. ROK kan alltså fortsätta att delta i ortodox-lutherska samtalsgrupper o.dyl., även när SvK är en del av den "lutherska sidan". På liknande sätt innebar beslutet ett stopp för bilaterala kontakter på CENTRAL kyrklig nivå, men det drabbar inte omedelbart kontakter på REGIONAL/LOKAL nivå. Min församling (som tillhör ROK) har INTE fått några som helst instruktioner om att t.ex. utträda ur Sveriges Kristna Råd, och vi har INTE fått några som helst instruktioner om att avbryta kontakterna med enskilda församlingar inom SvK. Vi har exempelvis - med patriarkatets fulla vetskap - sedan många år kunnat hyra in oss hos församlingar inom SvK för vårt jul- och påskfirande (då våra egna lokaler blir hopplöst otillräckliga), och det har inte utgått något som helst förbud mot framtida sådana arrangemang.
Min personliga tolkning av detta är att ROK inte har velat "fördöma" SvK som helhet, utan tvärtom har velat markera ett stöd för de krafter inom SvK som håller fast vid den "ortodoxa" tron. Det handlar om en ett slags broderlig tillrättavisning.
Frågan om nattvardsgemenskap är förstås annorlunda jämfört med Mekane Yesus-kyrkan, eftersom det inte heller tidigare hade funnits någon interkommunion mellan ROK och SvK. Men det förekom för några månader sedan uppgifter i skandinavisk kyrklig press om att ROK hade beslutat (just p.g.a. frågan om samkönade äktenskap) att inte längre erkänna SvK:s dop. Jag var själv med om att ta reda på bakgrunden till dessa uppgifter, och det visade sig ganska snart att uppgifterna var felaktiga. ROK har länge (i vart fall sedan freden i Stolbova) DE FACTO erkänt SvK:s dop, och detta har INTE ändrats.
Jag tolkar reaktionerna från både Mekane Yesus-kyrkan och ROK som att man vill varna SvK för sådana beslut som är avsteg från "den odelade kyrkans tro", men att man fördenskull inte avbryter alla kontakter och all dialog. ROK är ju själv smärtsamt medveten om vilka kompromisser och avsteg som ett samfund kan tvingas till, när det utsätts för ett övermäktigt tryck från statligt/politiskt håll. Sådana erfarenheter manar till eftertänksamhet och medkänsla - inte till snabba kategoriska och demonstrativa fördömanden.
Den som avsäger sig vigselbehörigheten har definitivt förbrukar förtroende att vara präst i Svenska kyrkan. Så länge det inte råder vigseltvång, så är det att svika sin hjord. Det är naturligtvis också att svika sitt ansvar för de homosexuella par som har gift sig i kyrkan. Att inte vilja medverka till deras äktenskap är en sak, att behandla dem som om de har besudlat hela kyrkan är en annan sak. Då handlar det om ren homofientlighet, snarare än om "homofobi".
SvaraRaderaJag diskuterade en gång i tiden på denna blogg om att bilda en underjordisk kyrka. Men det gällde det fall att präster skulle frågnas vigselbehörigheten, så att de inte lagligen kan viga några par som vill bli vigda av dem. Jag menade att dessa präster skulle viga illegalt, och ställa staten inför fullbordat faktum. De illegalt vigda paren skulle kräva hos folkbokföringen att bli registerade som gifta.
Men jag förstår så väl. Prästlönen känns bra skön, men i stället för att göra sin plikt och riskera att hamna i blåsväder, så "arbetsvägrar" man. Varför inte även avstå från dopbehörigheten? Dopet är ju också juridiskt giltigt. Inför Skatteverket.
Med tanke på att en katolsk lekman, som är insyltad i något slags frimureri med Svk-präster och andra akademiker, har farit runt och försökt förleda Svk-präster att avsäga sig vigselbehörigheten, kan vi ju börja med att Katolska kyrkan avsäger sig hjälpen fårn Skatteverket att ta in medlemsavgifterna. (Frimureri = exklusiv klubb utan öppet medlemskap. Ger upphov till dubbla lojaliteter. Katolska kyrkan förbjuder medlemsskap i sådana föreningar.)
Varför markerar diktaturen Etiopiens största lutherska kyrka mot Svenska kyrkan just nu? Det är några år sent för att vara en protest mot de samkönade äktenskapen. Kan det ha att göra med de två fängslade svenska journalisterna, som frigavs sedan de bett regimen om förlåtelse för sitt egentligen ganska bagatellartade brott (att olagligt ha tagit sig in i landet)?
Etiopien må vara en otäck diktatur, men är dock ett kristet land, som menar att förlåtelsen ska ha sin grund i verklig ånger. De kunde ha hållit snattran om vad de tyckte om regimen sedan de kommit hem till Sverige. Materialet om krigsförbrytelserna i Ogaden-provinsen kunde de ju ha lämnat till någon kollega, så att det inte kunde spåras till dem själva.
Så det är etiopienjournalisternas fel att MY o SveK går skilda vägar.
RaderaTroligt??? :-)
En person, som tidigare hade en ledande roll i KFML (som var en utbrytargrupp ur Vpk) men nu är socialdemokrat, har skrivit följande tänkvärda ord på sin blogg:
SvaraRadera"Socialdemokraterna i Stockholm kräver att Mats Hulths gamla samarbetsavtal med S:t Petersburg ska brytas med hänvisning till att staden - liksom nu hela Ryssland - infört lagstiftning mot propaganda för homosexualitet bland minderåriga. / - - - / Hur som helst, om man blickar ut över världskartan som beskriver situationen med 'gay rights' så ser man snabbt att t ex homoäktenskap är
ett fenomen i det rika väst och några enklaver i bl.a. Latinamerika. Att kräva att ett land ska marschera i takt med oss i dessa frågor är förmätet och ska vi bryta med alla länder som inte marscherar i takt blir det sannerligen inte många kvar. Det är beklämmande att socialdemokratin - under hundra år en viktig fredskraft - nu alldeles tycks ha förlorat orienteringen. I 70 år gick det en järnridå mellan oss och grannstaden Leningrad. Somliga tycks angelägna om att bit för bit bygga upp den igen."
Att det ryska förbudet bara gäller propaganda som är riktad till minderåriga, var en nyhet för mig. Minderåriga ska väl inte ha sex öht? Och är det inte klokt att vänta tills man är säker på sin sexuella läggning, innan man gör sin första sexuella erfarenhet. Enligt enkätsvar från personer som själva är homosexuella är genomsnittsåldern för upptäckten att man har den läggningen 16 år för flickor och 17 år för pojkar.
Förutsatt att man tycker att beslutet i sig var riktigt, kan man förvisso vara stålt över att tillhöra en kyrka, som viger samkönade par. Men någonting som man sannerligen inte ska vara stolt över är dels överdrifterna med krav på särskilda altartavlor etc och hyllandet av ren otukt, och dels förhånandet av traditionell kristen tro och de hårda fördömandena av alla som inte går i takt.
Särskilt solidariskt med homosexeuella i andra länder är det ju inte heller, när kyrkan i Sverige ska rusa långt före alla andra och retar upp den heterosexuella majoriteten mot homosexuella i andra länder. Det är tvärtom helt avskyvärt. Det hade varit läge att stanna upp och läka såren i den svenska kyrkan och inväntat andra länder.
Ska vi bekämpa trångsynt nationalism och storsvenskhet, så ska vi göra det varhelst dessa fenomen dyker upp. Och ska vi vara solidariska med homosexuella, så ska vi vara solidariska med homosexuella i alla länder.