måndag 2 mars 2015

365 dagar

Bloggkommentatorn Nisse P upprepar en fråga jag först uppfattade som enbart grälsjuk men den kanske bär? Varför hata de medkristna? Frågan är bra men träffar den situationen. Till Grälskola del I makar emellan hör att begrepp som "alltid" eller "alla" indikerar något som i vart fall inte har med samtal att göra. Lika illa med "aldrig". Pröva satsen "Du ska alltid sitta vid tv när det är sport" eller "Du städar aldrig" eller "Alla gånger som..."
Ni förstår

Jag fick dock gå igenom några bloggposter för att se om denna blogg inte lever upp till att vara pigg, käck och munter. Det jag läste, jävar påståendet om de 365 dagarna i varje fall. Men kritik finns i sammanhangen. Styr de mot person eller funktion - det är en liten finess i sammanhanget, kanske. Tror någon att det kyrkliga livet vardagsvis, dvs i kyrkopolitik och i den dagliga ävlan och tävlan som kännetecknar kyrkosystemet, formas eller inte formas utan mans medverkan? Det är människor indragna, dvs mänskligt DNA i det mesta. Somliga av de indragna betalas väl för sin möda - eller brist på möda. De ställer till det, det kan vi väl enas om, och ibland skapar de framtid. Det kan vara en framtid vi får ta emot ur Guds hand. Det kan vara en annan framtid också, en sådan som Gud särskilt måste ta hand om.

Problemet är inte att några kritiserar.
Problemet är att så få kritiserar. De flesta går undan och undrar vad som håller på att hända. De ser en annan kyrka än den de döptes i, konfirmerades i och, i somliga fall, prästvigdes i.

Den som läser denna blogg får ibland information om dessa förändringar. Texter, citat, interiörer levereras.

Detta sker i en pigg, käck och munter form. Provokationen är läsarvänlig. Den vill lyssna till andras röster. Därför hör till denna blogg ett kommentarfält som kan uppfattas yvigt men det har i alla fall nerv. Bäst är förstås om folk kommenterar i sak och inte bara skäller på varandra men också gräl är informationsbärande.

Kanske ska denna blogg uppfattas som rakt av kritisk mot somliga kristna. I så fall torde det väl framgå vilket slags kristna vi nu talar om. De kristna kan enkelt och schematiskt (men varför inte?) delas in i två grupper av kristna. Dels de medkristna, dels de motkristna. Låt oss utgå från att allt är kristendom. De motkristna kanske mer hängivna i sin trosutövning än de medkristna, kan då tänkas. Och varför inte? De drivs av ädla motiv att göra sig en grupp kvitt, de som ska marginaliseras för att elimineras. De bestämmer vilka som ska få vara med - och vilka som ska ut i marginalen. Ofta, men inte alltid, lyckas de väl. Så har de motkristna i mer än ett århundrade kunnat lita på hjälp av kättare, hycklare, maktutövare och idoiter i största allmänhet, som aldrig vill se vad som håller på att hända. Sådana som avhåller sig från all obehaglig information.
- Det heter inte idoiter. Det heter idioter!

Många motkristna tar trapporna upp i institutionerna. Jag antar att ordet trappnaskare är användbart.

De motkristna har ett gemensamt drag. De hatar det som är piggt, käckt och muntert. De använder sina institutioner för att försöka komma åt slikt.

Jag tror Nisse P har fått ett litet svar, om begripligt eller inte lämnar jag osagt.
Signaturen kom mig att tänka på en kär kollega i Kalmar, händelserna förlorar sig i forntid. Han hette Nils och kallades Nisse. Somliga präster kallades fader, f alltså. Nisse ville kallas pater - eller pastor, det kan vara vilket som. Han skrev ett "p" framför sitt namn och gick därför i våra kretsar under namnet Pe-Nisse. Så glyttigt! Vi tar omedelbart avstånd från detta tilltag. Fast lite piggt, käckt och muntert var det allt.

8 kommentarer:

  1. Det tjänar lite till att försköna den kyrkliga verkligheten. Få eller inga kommer till gudstjänsterna. Resten blir lätt genomskådad kuliss och lite ibland dubiösa verksamheter samt musikaktiviteter och konserter. Förmodligen funkar kyrkomusik och fastighetsskötsel bäst av det kyrkliga utbudet.

    Det är som att låtsas att gamla Farmor, senildement, sängbunden och totalt vårdberoende som hon är, har ett långt och gott liv framför sig. Det blir få som tror på det talet, då släkten - kanske - en gång om året till födelsedagen samlas vid den gamlas sängkant och desperat försöker hitta något att kommunicera till den gamla. Anställda får ersätta och söka uppehålla det egna livet så gott det nu går.

    Men visst. Ännu smakar kaffet gott och prinsesstårtan är len och söt. En fågel sjunger på grenen utanför fönstret. Det ser ut att vara en fin dag därute. Och visst är det lite roligt om någon någon gång kommer. Även om man inte riktigt vet vem det är och varför.

    GG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyrkomusik och fastighetsskötsel fungerar, eftersom det där finns människor som vet vad de håller på med och har kvalifikationer för det. Det kan man inte alltid säga om andra grenar av en församlings verksamhet.

      Radera
  2. Att fNisse p g a omnämnandet skulle bli så värst bevågen härvarande blogg, har jag svårt att tro. Inte heller att han skulle anse tilltaget piggt, käckt och muntert. Då är det väl bra att Bloggaren tar avstånd från munterheten. Liksom att Bloggaren uppmanade sina läsare att avstå från att kalla den rosa kyrkobunkern i Uppsala för Führerhauptquartier, åtminstone på ett tag.

    Karriärprelater kunde ju annars kunna komma att förknippas med något. Det gillar de inte.

    P


    SvaraRadera
  3. Jag minns en krönika som Jan Myrdal skrev för mängder av år sedan. Han skrev ungefär så här (som jag minns det): "Det är svårt att skilja på sak och person, för det sitter ju en person på varje sak." Så ungefär.
    Nå hur det nu än var, så har jag burit med mig den sanningen genom åren och den har varit till stor hjälp vid många tillfällen.

    SvaraRadera
  4. fNisse var en prelat i församlingen där jag växte upp. fAnders var anställd av SA - KGF. Och kusin. Men inte till mig.

    Vet inte om allmän käck attityd hjälper.

    SvaraRadera
  5. Tack för svaret! Jag uppskattar det, även om vi har olika åsikter i mycket. Men jag menar fortfarande att för mycket kritik får motsatt verkan, man riskerar att stöta bort fler än man vinner.

    Om man nu vill att det ska bli bättre, förstås, och det tror jag att Dag vill. Men för ett antal körmedlemmar tror jag inte det är så, de drivs nog bara av ett förakt för allt som har med kristen tro att göra.

    I min församling har vi, bl a förtroendevalda och anställda, satsat på gudstjänsten med gott resultat. Fler gudstjänstbesökare och fler deltagare i HHN! När jag framhöll det för en tid sedan drabbades jag av det vanliga föraktet från kören! Får man inte ens försöka? Får man inte vara glad när det går lite,lite framåt? Är gnäll det enda som är tillåtet? Körgnäll?

    /Nisse P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, Nisse!

      Men varför skulle man inte få försöka? Varför skulle man inte få vara glad?? Och varför skulle man inte vilja att det blir bättre???

      Argus

      Radera
    2. Typiskt körkör!

      Radera