torsdag 26 mars 2015

Nacka som Waterloo

Ni är förstås välinformerade om den jummah som den 7 mars hölls i St John's Waterloo, London. Kyrkans fromma bilder hade täckts över med lakan och i kyrkorummet kunde den kvinnliga imamen i den inklusiva moskén leda bönen. Kyrkoherden medverkade och läste Psaltaren (Ps 139), för här var våra gemensamma rötter. Allt var fint tills de evangelikala och de anglokatolska fick höra talas om det hela - och vad de än var i förhållande till denna jummah, så ljumma var de inte. Heta var de, för att inte säga hetsiga. Ärkebiskopens folk fick rycka ut och meddela, att trots att han var patron för St John's Waterloo var han inte indragen i det dagliga församlingslivet. Kyrkoherden bad om ursäkt för att några blivit ledsna för hans tilltag. Bara de riktigt griniga kan tycka att det är konstigt att be om ursäkt för att andra blivit ledsna. Vore det inte tilltaget man skulle be om ursäkt för i så fall?

En präst, Fr Martin Hislop, påpekade att när medkristna slaktas i Irak, Syrien, Libyen och Nigeria eftersom de tror på Jesus Kristus som korsfäst och vår frälsare, är det en utmanande att bjuda in muslimer till gudstjänst i ett rum helgat åt Fadern, Sonen och Anden. Biskopen i Southwark var inte glad - men tyst. Stackars biskop Chessun.

Church of England Canon Law tillåter inte det som skedde.
Hur tänkte kyrkoherden? Jag känner honom inte. Jag antar att han är religiös och då faller ljus över det som hände, ty de religiösa vill gärna hålla ihop. Själv försöker jag så gott det går att inte förfalla och bli religiös. Jag nöjer mig med att vara kristen. Jag nöjer mig alltså inte med något mindre än verkligheten själv, avslöjad (uppenbarad) i Jesus som är Kristus. Det betyder, som jag markerat tidigare, att jag hellre vill vara ihop med hedningar av allsköns slag än med de religiösa. Och så undrar jag vad Johannes sagt om en kyrka med hans namn som möter sitt Waterloo. Han var inte alltid blid, Johannes. Vill han be ner eld över staden? Iförd ett badlakan sprang han åldrad ut ur badhuset när villoläraren kom dit för att bada, som ni kanske minns. Mucka inte med St Johannes, St John.

Men vi behöver bara åka till Nacka och Fisksätra för att se parallellen.
Awad Olwan manar troende i hela världen att förena sig. Mångfalden i religionen kommer sig därav att de lever i olika klimatzoner och sociala sammanhang samt talar olika språk och då räcker det inte med en enda profet och en enda uppenbarelse. Mångfalden i människornas värld förutsätter motsvarande mångfald i religionens. I Guds Hus i Fisksätra ska det nu blir interreligiös samverkan och inte bara religionsdialog. Där byggs ett hus med kors på ena ändan av taket och halvmåne på den andra. "Och tids nog blir det flera symboler på taket till Guds Hus. Men det förutsätter enighet bland de troende, bortom religionens och etnicitetens  gränser."

Vad blir det av det hela?
Lagreligion. "Religionerna är många men sanning och dygd är de samma."
Jaha - så vad är Sanningen om Jesus? Att han är Vägen, Sanningen och Livet - eller något annat?

Svenska kyrkan var under 1900-talet nödgad att i en märklig sekulariseringstid också försvara religion. Nu är det en annan tid. Nu måste Svenska kyrkan vara kristocentrisk och apologetisk, servera folket bröd och inte stenar och till de lagfromma komma med det överraskande evangeliet. Om inte kommer också Svenska kyrkan att möta sitt Waterloo.

Just nu finns det ett konkret religiöst hot mot det kristna. Se det, förstå det.

8 kommentarer:

  1. Inklusivitetsdogmerna kräver att vi skall vara vänner med dem som är fiender till Kristi Kors. Rörelser som typ "We are the Church" i sverige kallar man sig katolsk vision eller de som kallar sig affirmative catholics är på ett spår som kanske når sin inklusiva abrahamitiska maximalitet med en lesbisk kvinnlig imam klädd i en regnbågsburka firandes regnbågsmässa i det man försöker nämna Guds hus från alla folk. Men Jesus och Jesaja förkunnar: Mitt hus skall kallas ett bönens hus FÖR alla folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syrligt. Oroväckande. Måste i ärlighetens namn säga att jag inte skulle kunnat dra konsekvenserna ändå dit, men vad finns som stoppar? Närmast på tur står väl skäggiga. Det är inte ens roligt att tänka att somliga låter skägget växa.
      Påven i Rom måste rimligtvis glädja sig över att en icke-kyrka faller. Moskva har redan sagt ifrån.

      Radera
  2. f. Dag,

    Jag minns vad vår broder "Präst från Skara Stift" sa om "skenkyrkan".
    Just det, "skenkyrkan"! Den har mött sin Waterloo och nu ser vi hur kadavern vrids och skriks i dödsmärtor och sprider pest och giftångor för att ta så många vilsna med sig ner till Helvetet.

    drängen Johannes B.

    SvaraRadera
  3. Svenska kyrkan har på många sätt redan mött sitt Waterloo och det som vi bevittnar är förblödningen av de sårade samt den långsamma undergången av den retirerande armén!
    Antony

    SvaraRadera
  4. Som ofta profetiskt.
    Som oftast förargelseväckande.
    Som alltid välformulerat.

    Alltså ännu en välriktad vandalsandahl-spark!


    Argus

    SvaraRadera
  5. Det är ju bra! Att de religiösa förtänksamt förbereder övergången till islam, alltså. Kör ett träningspass lite då och då, liksom. Runt 2050 ser islam ut att bli största religion i ett antal västeuropeiska länder. I världen finns då ca tre miljarder muslimer.

    Vill någon se en livs levande europeisk jude eller grisbonde, är det nog bäst att passa på medan sådana finns.

    J

    SvaraRadera
  6. Staffan Wadström27 mars 2015 kl. 06:55


    Ja, det svenska språket tycks ha många bottnar. Imamen Awad Olwan skriver inledningsvis i sin artikel i Dagens Seglora: "Mångfalden i människans värld förutsätter en motsvarande mångfald i religionernas värld. Religionerna är många, men sanning och dygd är de samma." Var hittar man då denna i mångfald i muslimska stater. Det pågår mitt framför allas våra ögon en utrensning av kristna och andra icke-muslimer i länder som Syrien, Iran, Irak, Pakistan. Nyligen kunde vi läsa att "Alla kyrkor i Mellanöstern bör förstöras". - det skedet gav shejk Abdul Aziz bin Abdullah, Saudiarabiens stormufti förra måndagen, enligt olika medier. Mångfald?
    I Turkiet fanns för 100 år sedan 20% kristna. Idag 0,03%. Mångfald?
    Awad Olwan skriver vidare:" Och Koranen tillägger att troende människor är en och samma sort i alla tider och i alla religioner. Det är de som erkänner Gud som en, profeterna som många, och förbereder sig för mötet med Gud."
    Men Koranen tillåter att "otrogna" dödas, att de som vill praktisera "mångfald" halshuggs, eller stenas? Och Jesus - han är för en kristen ingen vanlig profet. Han är Guds son. Vad säger Koranen om det - en hädelse att uttala - och hädelser straffas med döden. Mångfald?

    SvaraRadera
  7. Antony,

    Om ny den påstått retierande kyrkan också håller på att förblöda, undrar jag vad du gör åt detta?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera