onsdag 12 februari 2014

Domkapitlets ledamöter

Advokaten får sköta fallet nu och jag lutar mig tillbaka och fortsätter att käckt och muntert blogga om kyrkolivet. Grundlagsfrågor är fall för rättsväsendet, förstås och här har vi ett system för granskning. Det kyrkliga rättssystemet är principiellt osäkert. Då tar man tacksamt emot advokatfirmans resurser. Man har väl läst Grisham? Jag undrar om advokaten kommer att jaga domkapitlet med frågan varför en huvudanklagelse alls inte utreddes, den om "kvinnofientlig" blogg. Mann merkt vielleicht eine Absicht, oder?

Kommer advokaten också att dra spåret tillbaka till ursprunget? Det var Dagens Seglora som påstod att jag på något sätt antytt något nazistiskt med Antje Jackelén, ett påstående jag avvisade. Jag hade skrivit "upp med flaggan", fast på det fina tyska språket. Nu bar Segloras tolkning ända fram till ett domkapitelsutslag. Är det någon som har vett att bli lite nervös nu?  När Seglora bestämmer hur det är, är det så. Nå, ingen blir kanske överraskad. De totalitära fungerar så. Men likväl?

Jag fick frågan om domkapitlets ledamöter och ombads skriva en kort karaktäristik av dem.
Biskop Jan Olof Johansson, en snäll och vänlig person som vill alla väl
Domprost Thomas Petersson, en snäll och vänlig person som vill alla väl
Diakonen Helena Ask, en snäll och vänlig person som vill alla väl
Rådman Bengt Johansson, en snäll och vänlig person som vill alla väl och tjänstgjorde
Projektledaren Margareta Andersson, C, en snäll och vänlig person som vill alla väl
Gymnasieläraren Birgitta Lindén, S, en snäll och vänlig person som vill alla väl
Distriktssköterskan Elisabeth Hullfors, POSK, en snäll och vänlig person som vill alla väl

Då var det gjort.

Som en liten läsarorientering kom jag på att blogginläggen som handlar om äb-valet och Antje Jackelén kanske skulle förtecknas.
2013
8/6 Ärkebiskopsvalet
18/8 Mässliv (har jag inte efter den natten  skadat det anseende en präst bör ha så vet jag inte ...DS)
29/8 Kort rapport
24/9 Die Kartoffelfrage
28/9 Ajournerat
1/10 Innan jag tittar
3/10 Vemod I
4/10 Bryderi
5/10 Salander och Busse
12/10 Oberst Busse
13/10 Ärkebiskopsvalet
14/10 Expressen avslöjar: Antje hade samröre med Stasi-agent
15/10 Machtübernahme
16/10 Jungfrufödelsen som metafor
16/10 Oktoberfestligt
19/10 Make my Day. Really!
22/10 Söndagsskolfröken och Die Erzbischöfin (illa skrivet men dock! DS)
26/10 Mytologiskt?
28/10 Achtung!
1/11 Slagen av insikt
14/11 Två anmälningar
20/11 Beriktigande
2/12 Uppropet
3/12 Anti Antje-kampanj?
5/12 Mayday - Day Made
5/12 På begäran: Skärmdumpsbilaga
6/12 56
9/12 Hatkampanjen
13/12 Hatet - öppet och förfolt
19/12 Bestörtningen
22/12 Ordet är nog "plump" (här observerar jag mitt utropstecken kring nazistkoppling, DS)
2014
5/1 Lördagsintervjun
13/1 Forskardröm (om detta handlar om äb-valet för det var en dröm, DS)
17/1 Bussige Busse - eller busige Busse
20/1 Varför skulle vi?
21/1 Nu slutar vi tjata om Antje Jackelén

Fast det sista gör vi inte. För om de frågor som ställts i blogginläggen får sådan effekt, ska vi nog gräva lite djupare. Jag hade kanske förmodat att somliga oklarheter skulle redats ut. Det blev tvärtom. Var är det man säger "You ain't seen nothing yet?" Jag vet inte men strömmen av lovord över den valda stimulerar mitt intresse.

Nu blev Antje Jackelén årets maktmappie. Är det som sägs om denna medelålders makthavare sant: "Modern, orädd och alltid lika påläst. Hon anser att vetenskap och religion mycket väl kan gå hand i hand och hon har en liberal syn på andra religioner och homoäktenskap. Den svenska kyrkans spjutspets in i framtiden. Nu skriver hon historia när hon blir vår första kvinnliga ärkebiskop." En del är kanske svårbegripligt i motiveringen men det som går att begripa - är det sant? Det kan det vara. Hur ska vi veta?
Maktmappie betyder "mogen attraktiv pionjär person".

24 kommentarer:

  1. Horst-Wessel-Lied, nazistpartiets partisång, börjar "Die Fane Hoch!" Det vet Dag, men kanske inte alla läsare av denna blogg. fm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad menas? En högerhandshälsning mot himlen från sympatisörer i avgrundshögern?

      Radera
  2. Bloggardag ställer ett par (retoriska?) frågor om vad hans advokat kommer att göra.

    Märkligt. Det är ju Dag som är huvudman och dirigerar advokaten, inte tvärtom. Och om undertecknad känner Dag rätt - och det tror jag att jag gör - vill han absolut inte avhända sig rätten att peka på vad ombudet skall göra.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  3. Jaha,

    Och domkapitlet anser sig äga the "Philosopher's Stone"?! Nej, de har sammansvurit sig för att tillintetgöra motståndare av allehanda slag och de skyr inga medel för att förverkliga deras djävulska uppsåt. Nej, fy farao för dessa satan's hantlangare...Dessvärre har kyrkans lekfolk sovit medans den rytande lejonet har kommit inför murarna. Domkapitlets jannisarier är likt radikal-militant terrorist jihadister som önskar att strida i tättbebyggelse för att orsaka så mycket "collateral damage" som möjligt. Mot dessa jihadister krävs särskilda insatstrupper.

    Nils Johannes

    SvaraRadera
  4. Kan inte låta bli att citera den då relativt nyblivne 76 årige pensionären som varit biskop i Karlstad. J A Eklund skriver i artikeln "Kan man övervinna historismen?" : Kristendomen i sin faktiska verklighet såsom personligt och samhälleligt liv har här aldrig varit likgiltigt tolerant. Den har bedömt allt och dömt det okristliga. Toleransen har mest varit ett lata själars och andligt avtynade samfunds sömnmedel, där det icke varit det ondas täckmantel för att ostört få verka sitt verk...
    Så säger en prövad biskop som inte tvekat att vara en väktare på Sions murar. Förbönen gäller nu för dagens och morgondagens biskopar att inte kapitulera inför det pågående kulturkriget samt inte likt Diotrefes (3 Joh) bekämpa dem som vågar stå i den kampen.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Kan vi inte bara släppa all dumheter med karaktär av skolgårdsmobbning?

      BOD måste vara lika trött på sådant som Antje Jackelén rimligen är på allusioner angående det tyska.

      KJ

      Radera
    2. Eller varför inte utdika, med flera diken. Ett till höger och ett till vänster. Mitt på höjden däremellan ställer vi en byst av Ben(edi)kt Olaus Diket, riddaren av den sorgliga skepnaden.

      O att vi finge fler sådana ädla ljusets bevarare, med mäktig sanningslidelse. :-)

      Radera
  6. Du glömde "Varför blir det aldrig rätt för Jackeléns?"

    Det där inlägget när du hade fått saker helt om bakfoten alltså, men då jag för sakens skull aldrig skulle skriva "Varför blir det aldrig rätt för Sandahl?" för det vore ju inte snällt. Och när alla andra är så snälla på den här bloggen så anpassar jag mig till tonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SÅ (Anna)
      skall däremot polemik bedrivas!

      Med glimten i ögat, begåvat och nästan vänligt, med måttlig dos av ormens etter under sötman.


      KJ

      Radera
    2. @KJ Försöker hänga med här: Är du densamma som skrev att jag "borde gifta mig i ett muslimskt land" när jag påtalade det felaktiga i att sprida (gravt) felaktig information om hur många kristna som dödas av muslimer?

      Och varför är just denna min förra kommentar mer begåvad än någon av mina tidigare kommentarer?

      Eller också tar jag miste och du är inte samma person. Tycker det är lite småsvårt på denna blogg då väldigt många har avsändaren "Anonym" längst upp. Läser man sedan hela kommentaren i fråga hittar man dock ofta två initialer i slutet av inlägget. Kanske handlar det om vänner till Dag Sandahl, som vet att han "vet" vem som skrivit? Då är detta bara en oförarglig vänskapsblogg.

      Men jag uppfattar det som att Sandahl verkar ha en ambition att nå ut, inte bara till de närmast sörjande, utan även till andra utanför vänkretsen, och då är min åsikt att det alla dessa anonyma kommentarer med två initialer i slutet bara gör saken värre. För Dag Sandahl alltså.

      Men tack i alla fall, jag tog åt mig lite.

      Radera
    3. Jodå, jag är samme KJ.

      Kontrasten mellan din (Anna) eleganta kommentar och ovanstående kritiserade dumheter fann jag slående.
      Kanske ser vi en utveckling från detta kommentarsfälts ursprungliga Anna till den Nya Anna?

      Att du tog åt dig lite beröm är välförtjänt.

      Jag har tagit åt mig lite välförtjänt kritik och skall försöka att inte trampa ner i den obegåvade retoriska lervällingen.

      KJ

      Radera
    4. Anna ! Varför många inte törs skriva ut sitt namn är att samtliga är rädda för repressalier vilket ofta numera är legio. Jag kan räkna upp 134 präster som har bkivit av med tjänster, högmässor, som inte får sin post i sina fack, utelämnas från kallelser som ständigt "bara tappas bort" mobbas, hotas, trakasseras, förbigås, tilltalas nedsättande, t.o.m rent fysiskt blivit bespottade av kvinnliga kollegor osv m.m. Därför VET jag att många, många präster och diakoner inte längre vågar gå i svaromål utan att se till att vara anonyma. Usch, rysligt !! Vilka förtryckare, det börjar likna NaziTyskland och/eller Sovjet. Ruskigt !!

      Radera
  7. Nu mobiliserar det korrupta svenska rättsväsendet sina krafter. Spännande tider väntar.

    SvaraRadera
  8. Tack Dan,
    för att Du tar strid mot en maktfullkomlig nomenklatura inom Sv. kyrkan!
    Hur kan vi stödja Dig mer än att ge Dig en verbal uppmuntran? Kan Du på Din bloggsida lägga in ett bankkonto för bidrag för Dina advokatkostnader?
    ÖS

    SvaraRadera
  9. Jag ska sluta gå på auktioner.
    Det finns så många motbjudande människor där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 23.15 kanske bör överväga att skaffa Twitterkonto?

      Radera
  10. Man skall aldrig vara tvärsäker när det gäller saker som involverar hur människor kommer att agera i en given situation men jag är pessimistisk ifråga om DS möjligheter att få någon form av rättelse.
    En rättelse skulle innebära att domkapitlet får kritik och vem skulle inom Svek vara beredd till att kritisera ett domkapitel? Dessutom skulle det innebära att Seglorianerna skulle utsättas för kritik och även därmed SveK som stöder denna vänsterradikala ,jag skulle vilja påstå under falsk flagg kallande sig kristna rörelse. Det är enklare att bara offra en man -framförallt en man som förmodligen verkar som ett rött skynke för många och kanske för ännu flera ger dem dåligt samvete.
    Att leva med dåligt samvete, inse att man inte gör vad man borde är svårt och det är enklare som historien f.ö. ger åtskilliga exempel på att vända det dåliga samvetet till kritik av den som ger dem det dåliga samvetet.
    Inom SveK bör det sitta många som är medvetna om att det de ägnat sig åt inte är församlingsbyggande, inget har med att sprida evangeliet oförfalskat utan har varit en ständig anpassning till den sekulära makten och en eftergift åt mammon.
    Något gott kommer överklagandet kanske och förhoppningsvis ändock att medföra- nämligen en framtida försiktighet i att på grumliga orsaker fälla en både omtyckt och stridbar präst ty helt skadeslös lär inte domkapitlet gå ur denna sin självförvållade och onödiga konflikt. Kanske det tom kan bli så att de i framtiden törs fälla även sina medlöpare som uppenbart och i strid med ännu gällande bekännelser lär och predikar ett annat evangelium än det som är Kristi Evangelium. Den sannolikheten är dock liten inom de närmaste decennierna när man nu som högsta höns medvetet valt en som redan innan tillträdet klart deklarerat att den apostoliska läran inte är något hon förfäktar.
    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte bort att det var Växjö domkapitel somklandrade en präst som skickade tillbaka sitt juridiska vigselförordande till kammarkollegiet.
      Så domkapitlet anser att det åligger prästerna att göra saker som endast borde regleras mellan individ och myndighet.

      Radera
    2. Ja tvångsmedel tar förtryckare till då inte hämnden eller hoten räcker till ! undrar när ma skall återgå till att spika upp kristna igen ?

      Radera
  11. Så snällt och vänligt det är i Växjö?

    Krister K Persson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bra för dig att du tycker det, annars åker hammare och spiken fram och du åker upp på korset sörru !

      Radera
  12. Man blir djupt imponerad av Sven Anderssons och Anonyms förmåga att föra en elegant, sakligt innehållsrik och ytterst läsvärd polemik; här demonstrerar de en intellektuell förmåga, vars like inte finns.

    Fortsätt så, mina herrar, så kanske mitt efternamn nästa gång kan läsas i ett otal antal varianter på lika många rader.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst blir du imponerad av detta. Vi andra suckar nog bara över situationen. Men som sagt vi andra vi örstår mycket väl att du blir imponerad. Jaha grattis till det då !

      Radera