torsdag 14 september 2017

Kval, sannskyldiga kval

Kval, sannskyldiga kval? Inte för mig. Jag håller missmodet borta med kyrkopolitiskt betingad frimodighet. Ju värre, desto bättre, kan jag tycka. Eller kanske inte. Men jag stålsätter mig. Den som ska i fängelse, hamnar i fängelse och den som ska få halsen avskuren, får halsen avskuren. Som maxim för livet gör detta det mesta uthärdligt. Pröva själva. Det är en parafras på den skånska flickan (gräbban) på dansbanan, hon som sa: "Ouuu va' svitt ja' ä. Kinn sjilv!" Ni från Mellansverige får dra ut diftongerna lite extra för att den komiska effekten ska uppnås.

Lite intressant är det allt att en moderatförening skickar brev till medlemmarna med uppmaning att rösta på Borgerligt alternativ nu när kampen står mellan S och SD. Naturligtvis ger detta inblickar om hur Borgerligt alternativ ska uppfattas. Jag läser insändare. ÖKA måste nu poängtera att kyrkan är öppen, men kan bli öppnare. Men, undrar jag, är inte "öppen" en absolut kategori? Hos ÖKA får jag veta att Jesus uppmanar oss att dela bröd och vin med varandra och det betyder att vi ska se till "att alla verkligen får komma in". Betyder det verkligen det?
Socialdemokraterna kör det där med att det finns krafter i Svenska kyrkan som utestänger grupper. Berätta mer! Och så det pinsamma med sossar, som menar att kyrkan snabbt ska vara på plats när välfärden inte räcker. De är - socialdemokrater! Vad säger Tage? Tage beklagar!

Så här kan man fortsätta. Ett centerpartistiskt kommunalråd som heter Einarsson har inte fattat vad kritiken mot partipolitiseringen handlar om. Han kommer med det i sammanhanget häftiga beskedet att vi kan veta vilken som är centerpartiets värdegrund (Hedlund, hoho!) medan värdegrunden hos de så kallat "opolitiska" däremot är ganska okänd för de flesta och "mycket förtjänar säkert en kritisk granskning". Nå, om det gör det, varför granskar inte Centerpartiet och ger sig ut i kyrkovalsdebatt om detta? I kyrkovalet möter jag politiker som skrämmer med sin uppenbara inkompetens att föra idédebatt och varsna faror. Jag antar att de styr landet lika illa. Barometern/OT hade stor bild öå nomineringsgruppernas företrädare vid pressmötet för ett par veckor sedan, den där socialdemokraterna inte var med. Jag tittar på figuranterna. Jag uppfattar att den som bland dessa konstruktivt byggt kyrka i Kalmar bland är jag själv. Ingen skugga över Viktor Ramström från Birgittakyrkan och POSK. När jag var i hans ålder skrev vi år 1975 och jag var präst i en källarlokal och gjorde handfasta erfarenheter av illvillig kyrkopolitik.

Det kan inte hjälpas att jag finner POSK intressant. POSK som står i mitten, det ärsjälbilden som utminuteras. Rätt tror jag. Det var dessa glada kamrater som såg till att alltid stå i mitten, midskepps, och då var vi som hängde vid relingen ett problem. Alla skulle stå i mitten. Där i mitten var kamraterna så trygga, för de var ju alltid i mitten. Att fartyget flyttat sig och att de i mitten faktiskt befann sig på en helt annan plats än när de ställde sig i mitten, varsnade de inte.

POSK imrymde oss alla. POSK var svenskkyrkligt och däri låg dess styrka. Sedan kom Splittraren. I stället för att stå upp för mångfalden, valde POSK annan väg, Mittastvägen. Därmed försvann en del av den intellektuella stimulansen i POSK. Såg emot om ni vill! Men ni kanske inte ens märkte förhållandet?

Nu följer jag POSK:s problem med otydligheten i ämbetsfrågan. Diskussionen återfinns lite varstans. Domprosten Hermansson ville ha besked. Och det fick han. Han kunde läsa partiprogrammet också. Där talas det om den dogmatiska grunden.

Vi får veta att det i POSK finns skilda syner på hur bibeln och Guds fortsatta uppenbarelse ska tolkas i vår tid. Tröstefullt heter det, att så skilda syner finns i kristenheten i övrigt och i Svenska kyrkan. Men om en evangelisk katolik studsar vid talet om en fortsatt uppenbarelse - vad svarar POSK då? Ett reformationsår som detta är tanken just på en fortsatt uppenbarelse närmast stötande. Evangeliska katoliker i Svenska kyrkan sjunger kraftfullt psalmen En dyr klenod, en klar och ren.... Det är Ordet som inte tärs av ålder utan går med samma kraft och frid från släkte och till släkte. Sv Ps 64. POSK har uppenbara problem med vad Kyrkan tror för POSK tror en fortsatt uppenbarelse. Konstateras. Finns det inte några i POSK som frimodigt borde säga, att här vill jag inte vara med för med min tro på Ordet kan jag inte vara med?

Nu gick debatten efter Hermanssons frågor vidare, och väckte den berättigade frågan om "motstånd mot kvinnors prästvigning endast handlar om vissa åsikter?" Den som nu undrade fann formuleringen "att acceptera och kunna samarbeta med kvinnliga präster" undanglidande. Den vagare formuleringen borde ersättas med ett "bejaka". Det var ju på den punkten Kyrkomötet 1994 körde över biskoparna, som verkligen var vaga och ville säga just "inte underkänna" men kyrkomötet körde över dem och  valde formuleringen "bejaka"

Jag uppfattade att POSK-taleskvinnan inte gav riktigt besked. Frågeställaren återkom i vart fall med ett varmt tack och påpekandet att frågan var viktig eftersom "diskriminerande handlingar ska kunna förekomma och få ett större utrymme".  Frågeställaren blev också precis: "Ska alltså motstånd mot prästvigda kvinnor ses som en 'rikedom'? Det är svårt att inte uppfatta ditt svar så."
Frågeställaren, som har rötterna i samma mylla som jag och relaterar till byn Hössjö i Slätthögs socken, där tant Ragnhild på sin tid bodde, ystade och bakade stenugnsbröd (sådana ostar har jag efter hennes frånfälle bara kunnat äta i Frankrike, noteras, och brödet finns endast som ett minne någonstans i min hjärnas vindlingar), nöjde sig alltså inte med partiprogrammet. Jag kan förstå det. För dels får vi veta att kvinnoprästmotståndet ska vi inte tolerera "en dag till!" (svar till Hermansson)  och så talas det om vikten av teologisk mångfald. Alla som verkar inom kyrkan måste dock acceptera och kunna samarbeta med kvinnliga präster. Tala om att halta på båda benen.

Slutsatsen blir förstås att det inte går att lita på POSK. Jag blir inte missmodig av att nödgas dra denna slutsats, det kanske frågeställaren blir. Jag blir frimodig. Det är bra att veta vilka man inte kan lita på och lika värdefullt att få besked om var jag inte hör hemma. Längre.

Splittraren har fullgjort sitt verk. Ska jag beklaga det? Jag beklagar alla som sumpar möjligheterna att bota Josefs skada. Å andra sidan, vad gör detta för en man, som följer rapporterna om världens undergång och fall och lyfter huvudet.

Jag får gå på Valbar på Krögers i Kalmar i morgon kl 17-19. Det ska bli sanslöst roligt, som alltid på Krögers, platsen för krogpredikningar och goda samtal. Vi måste få veta mer om konflikten mellan KyrkA och SKAO. Och så får vi se om det kommer folk som ställer upp i valet och vill debattera eller om de som kommer bara för höra de frimodiga utlägga sitt goda budskap. Då ska jag påpeka att jag i Barometern/OT citerats stympat i dag. Jag sa att Kyrkan ska vara en plats för förkunnandet av evangelium, inte bara "förkunnande". Man kan inte få allt. Inte ens själva Kyrkans poäng, skatten reformatorerna talar om. Jag håller missmodet borta med frimodighet i största allmänhet.



24 kommentarer:

  1. Att POSK inte går att lita på behöver man väl inte ta sig längre än till Mörrum för att fatta?

    Angående kyrkovalet i sin helhet får jag nog parafrasera den gode Tage; "Huke er gubbar och kääringar i bänkarne, för nu laddar de om!"

    SvaraRadera
  2. Julia Kronlid talar idag att våld riktas mot hennes parti i Kyrkovalet. Det går att avlyssna på nätet.

    Det säger mycket om hur hårt angripen den Svenska kyrkan är att man tar till stenkastning.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6777385

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här gavs goda argument att inte rösta på någondera. S har också konstiga rötter. Ragnar Eriksson var organiserad nazist och blev några år senare under namnet Edenman statsråd och sedermera landshövding. Det talades aldrig högt om detta. Han var inte ensam. Olle Burell har en debattmetod där han blir insmickrande först och uppröd sedan för att smickra in sig därefter. Det väcker inte förtroende. Julia Kronlid var uppenbart pressad, kanske kände hon situationen obekväm. Det där med att "Svenska kyrkan" medverkar komplicerades inte. Frågan borde ställas vid demonstrationer och andra tillfällen var det i demokratisk ordning beslutats att Svenska kyrkan ska medverka. Om inte det beslutet finns vet jag inte om det är Svenska kyrkan som agerar. Nej, här fanns 10 minuter för insikt om vårt iråkade kyrkliga vanvett.

      Radera
    2. I regeringsförklaringen den 12 september i år och i en extra presskonferens efter regeringsförklaringen tillsammans med justitieministern, kungjorde statsministern att regeringen skulle satsa på extra pengar på brottsbekämpning. Hur vore det om statsministern började med att rensa upp i sitt eget parti? I stället för att ständigt blanda bort korten och sin egen skuld och ansvar genom att debattera ohederligt som nu i SR. Och därmed legitimera odemokratiska metoder. Han skulle inte behöva lägga några extra kronor ( skattebetalarnas pengar) på brottsbekämpning om han följde sin egen utfästelse och började med sig själv, sin regering och partiföreträdare.

      I intervjun/debatten mellan Julia Kronlid (SD) och Olle Burell (S) vid SR, P1 Morgon hade det varit tillräckligt när Kronlid berättade om att hon varit utsatt för stenkastning att Olle Burell hade deklarerat att sådant inte fick förekomma. Oavsett om det varit i domstol eller ej. Det hade inte kostat ett öre i reda pengar. Genom sitt argumentationsfel, Godwins lag, som Burell genast tog till när han inga argument hade som förklarade socialdemokraternas märkliga, odemokratiska och helt oacceptabla beteende, legitimerade han i stället fortsatt våld och intellektuellt ohederliga debatter genom sin tystnad och sitt argumentationsfel. Inte med ett endaste ord tog han avstånd. Hur mycket av folkets skattepengar skall statsministern satsa för att stävja detta odemokratiska beteende som de själva är ansvariga för och delaktiga i. Är det inte billigare att ta sina ohederliga partikamrater i öronen? I alla fall billigare för folk. Vars skattepengar kan läggas på annat. Legitimera något gör man så länge som man inte klart och tydligt med emfas, säger ifrån. Vad säger statsministern och justitieministern om det? Den intellektuellt ohederliga debatten stod Burell för. Kronlid redogjorde utifrån ett perspektiv som brottsoffer . De äldre bildade generationerna känner väl till historien så dem kan man inte lura och vi kommer inte att låta oss tystas. Av några som helst trakasserier. Även Edemans historia, men det var bra att Dag påminde om det så även de yngre generationerna får vetskap om sin egen historia. Och inte bara den som passar etablissemanget.

      http://www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-satsar-750-miljoner-extra-pa-brottsbekampning/

      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6777385

      Radera
    3. Jamen stening är väl omnämnd i Bibeln?
      Att stena de onda är även en god muslimsk tradition. I dessa religionsdialogens och -integreringens tider är det väl bara att haka på?

      Mot sverigedemokrater och de onda som inte platsar i det öppna samhället, alltså gör skillnad mellan vi och dom, måste det väl alltid vara rätt att kasta första stenen?

      Reinhold

      Radera
    4. I gamla testamentet ja. Och Gamla testamentet tillhör judendomen. Jesus själv tog avstånd från barbariet. "Vem kaste första stenen", sa han. Han tyckte inte om det men för så länge sedan i ett barbariskt samhälle fick man väga sina ord på guldvåg. Men som vi vet idag hann verkligheten ikapp. Barbarerna tog hans liv men ordet har de ännu inte lyckats tysta eller mörda. Kämpa för det och låt inte andra religioner tränga sig in i vår svenska kyrka. Eller andra barbariska och ociviliserade irrläror. Vår svenska kyrka är svensk och inget annat. Byggd på Jesus ord från Nya testamentet.

      Radera
    5. Begreppet "vi och dom" är fullkomligt missförstått. Likaså "det öppna samhället". Begreppen förs fram av mycket okunniga människor eller av mycket maktfullkomliga och beräknande människor som enbart har som syfte att manipulera dig för att få det de vill ha.

      Radera
  3. -Ein Stein, Ihr Herren, ist kein Argument!

    Johann Gottlieb Fichte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det inte "ein schlechtes argument" Fichte sa?
      Ett dåligt, men kanske ändå ett.
      Canutus Hahn

      Radera
  4. I Mörrum-Elleholm är POSK inte att lita på. Där finns en trojansk häst, 77, som öppet propagerar för Sverigedemokraternas kyrkovalsprogram.

    SvaraRadera
  5. -Vilka partier har förstört kyrkan? Är Frimodig Kyrka den enda rätta nomineringsgruppen?

    -Se där två frågor, som aktualiserats av bloggarens texter. Den första frågan föranledd av hans påstående i Östran, att partierna "förstör" kyrkan.
    Jaså minsann, vilka är då nidingarna? Har något av dem avskaffat Gud i kyrkan? Eller Jesus? Eller mässorna och gudstjänsterna? Eller bönerna? Har något parti givit sig på Bibeln eller psalmboken? Har prästens predikningar ersatts av politisk propaganda? Har krucifixen plockats ned och ersatts av något eller några porträtt av partiledare eller kanske Marx och Lenin? Delas det ut röda märken med Mao på vid kyrkkaffet?

    Låt oss, hr bloggaren nu få veta vilka kyrkoförstörarna är, de hemska vandalerna, vilka uppenbarligen bara kan stoppas av Frimodig Kyrka.

    Och då kommer den andra frågan: om denna nomineringsgrupp är den enda, sanna, rätta för Svenska kyrkan. Dagens bloggtext utesluter ju alla andra grupperingar som olämpliga, opassande, delvis okristliga. Till och med bloggarens tidigare grupp, POSK, plockas ju sönder i bitar av bloggaren.

    När jag läser texten minns jag vad en klok man sade en gång på 1970-talet - utan att minnas ordagrant, det är ju länge sedan:

    -Jag blir så ledsen över den som aldrig kan lyssna på andra.
    Är det verkligen så i dagens fråga: fem procent i kyrkomötet vet mer och bättre än 95 dito?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politiker har absolut inget med SVKs styrning att göra. Systemet är helt groteskt!

      Radera
    2. Jesus säger: "Den som inte är för mig, är emot mig." Det betyder att att alla dem som håller sig undan, när man lovsjunger Gud, är Hans fiender.

      Radera
  6. Här svar på rätt plats och ett djupsinnigt, rentav lärt, svar.
    Oss emellan, det kommer en bok i ämnet nästa år. Till dess kanske du kan läsa t ex That was the Church that was. Du frågar så utan möjligheter att nå ett svar eftersom du frågar fel. Var och en har ansvar för hur man frågar. Du skulle möjligtvis också läsa Kyrka och Folk, kom på Verbum 1986. Där finns en del att bita i. Du resonerar nämligen som socialdemokrater dåförtiden plägade. Annars få du hia dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. F. Dag - Googlade på "That was the Church that was" som Du tipsade om, och hittade en dyster skildring av utvecklingen inom CofE. Tydligen framstår situationen i Skandinavien - vid jämförelse - som gynnsam. Kanske skulle Du - t.ex. i ett blogginlägg snart - kunna/vilja referera huvuddragen i boken och dra paralleller med/lärdomar för SvK?/Paul

      Radera
  7. Nu bedriver dagens Aftonbladet kampanj mot Frimodig kyrka. "Samkönade äktenskap hotade",enligt tidningen . Man blir så trött. När ska vi slippa politisk styrning och propaganda. De flesta partier slår dessutom in öppna dörrar i många frågor. Men evangeliet om Frälsaren lyser med sin frånvaro
    Pelle S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyrkan finns i samhället och är därför alltid "politisk". Var glad för att vi i Sverige haft den ordningen. Nu knagar det betänkligt. Det är värre när religionerna inte känner några gränser utan flyter fritt. Vem skall tygla dem? Det är det vi ser nu hända när religionerna tränger sig in i Sverige och försöker styra och ställa med oss. Då är det bättre med politik som handkas och bestäms av folket i en demokrati. Då har folket NÅGOT i alla fall att bestämma om.

      Radera
    2. När ska vi slippa politisk styrning, undrar du. Du skall rösta. Du skall ta ditt ansvar för det är folket som är de "rätta politikerna" och du skall föra fram synpunkter som stöder din uppfattning. Rösta på den person lista/parti som skall vara dina representanter i kyrkofullmäktige, stift och vid kyrkomötet. Du skall kämpa för din sak precis som i valen till kommun, landsting och riksdag. Vi måste sluta upp med att vara likgiltiga, konflikträdda, passiva. Det är vi som skapar samhället. Din röst är viktig. Allas röster är viktiga. Genomtänkta röster. Vi skall inte lämna över makten till maktfullkomliga strebrar eller till teokrater när det gäller religion. DET var aldrig Jesus mening. Han gjorde människorna ansvariga och kämpade med sitt liv som insats för din och min rätt att styra vår framtid och ge oss frihet utan allsmäktiga gudar i teokratier. När du röstar och tar debatten med S så fullföljer du den fina frihet som Jesus och hans lärjungar ville ge dig. Det var den finaste gåva en människa kan ge en annan människa. Vörda den och ta väl hand om den gåvan. Och Jesus har aldrig någonsin sagt att vi ska ha samkönade äktenskap. Stå på dig. Det var inte för inte som Jesus kastade ut månglare och ogudaktiga ur templet. Jesus var INTE konflikträdd.

      Radera
  8. Jag anser att Svenska Kyrkan bör bilda nomineringsgrupp vid medlemsvalet till respektive riksdagspartis nationella kongress.

    Om nu inte BOD eller någon någorlunda intelligent person kan förklara varför det (och det omvända) skulle vara demokratiskt osunt.

    SvaraRadera
  9. Lyssnade på Sveriges Radios podd Det politiska spelet häromdagen. Där diskuterades det kommande kyrkovalet och de olika nomineringsgrupperna. En av deltagarna i podden beskrev att partierna ville att Svenska kyrkan ska vara mer aktiv i politiken till skillnad frän andra som vill att kyrkan ska vara kristen.

    SvaraRadera
  10. n själv, politruk. utslängd från sitt parti men dock suttit som politiskt vald förnekar all politisk styrning av SVeK.

    Detta trots att pressen idag, huvudsakligen vänstervriden för all del inte själva förnekar faktumet utan gör allt för att öka det politiska inflytandet, förnekar karln att SVeK är politiskt styrd.

    Det vore intressant om han t ex kunde ge ett enda exempel på en biskop som inte är vald pga politiska meriter, dvs vara anpassling?. Han lär inte hitta en enda. Möjligen hittar han en som tidigare talat klarspråk men inför köttgrytorna bytt sida och numera ägnar sin tid åt att vara anpassling och jaga de som tidigare var hans vänner och åsiktsfränder.

    Nu ironiserar han över antalet motioner och frågar sarkastiskt om detta skulle vara något som tydde på kristi efterföljelse-eller vad vill han annars antyda?.

    Oavsett. Han blundar för enkla faktum. Undervärderar ren journalistik. Detta av en man som dokumenterat inte kan läsa innnantill, inte begriper sig på statistik- det må vara honom förlåtet-men han borde haft vett att tiga i sådana sammanhang. Tyvärr inte ty hans ambitioner verkar hela tiden vara att synas och höras oavsett vad han som nyttig idiot raserar så länge arvodena trillar in.

    Han tjafsar som en gång dr Eck om majoriteten mot minoriteten och ltsas inte om att en gång, ja inte bara engång om han läser kyrkohistoria, att det faktiskt handlar om en man mot alla.

    Inte handlar om majoritetsbeslut utan om rätt eller fel. Handlar om vad Kyrkans Herr, notera versalerna och i dess efterföljd apostlarna med Kristi fullmakt- notera detta lärde.

    Det handlar alltså inte om vad Petrus, Jacob eller den för SVeK förhatade Paulus tyckte personligen-om det kan vi iofs inget veta utan om med vilken auktoritet de uttalade sig.

    BOD och hans gelikar har ingen auktoritet-ingen kunskap och deras meritlista är enbart att de kan visa på vad de raserat.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,

      -Har alltså Du rätt och alla andra fel?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Bengt Olof,
      nu kör du med härskarteknik när du åter försöker framställa det som om den som har en annan uppfattning än du är ensam om detta. Dock är det så att i detta kommentatorsfält är du i minoritet. Du, som så ofta åberopar majoritetens uppfattning, bör alltså sälla dig till oss andra. Välkommen i gänget! :-)

      Radera
  11. Dag: Jag skulle vara tacksam om du kunde utveckla vad som menas med "fortsatt uppenbarelse".

    SvaraRadera