tisdag 31 januari 2012

Ketman

Ketman är det tysta förbehållets konst. Man håller käft och är i någon mening med, fast man inte är med. Låt oss införliva det användbara ordet i vår vokabulär: ketman. "Dogse" var det andra användbara ordet, kapabel till. Låt oss vara dogse att säga ketman.

Det finns olika slag av ketman. I Polen det nationella. Man gick omkring med ryska tidningar under armen och försäkrade i tid och otid att man var imponerad av alla ryska framgångar, man gnolade ryska visor och beundrade ryska konstnärliga utövare men hyste egentligen ett bottenlöst förakt för det barbariska Ryssland.

Ett religiöst ketman kunde också praktiseras. Det utövades av kyrptokatoliker som dragit slutsatsen att Polens öde var ett Guds straff och det fanns en Försynens plan att genom lidande rensa människorna.

Ett hegelianskt ketman hörde samman med insikten om att ett historiskt skeende både är nödvändigt och övergående.

Exemplen kommer från Polen och jag har hämtat dem från Svante Nordins bok Filosoferna (s 499f). Hur ser ett svenskkyrkligt ketman ut? Det är en fråga jag för ögonblicket överlåter till de värderade kommentatorerna. Nog finns det -`men hur motiveras det?

I går var en både lyckad och misslyckad dag, vi behöver inte ta detaljerna. I dag ska det förberedas, konfirmandundervisas och sammanträdas med kyrkorådet. I morgon ska jag till Jonstorp och tala om Jesus. Helsingborgs Dagblad ringde den arme kyrkoherden och sporde hur man kommit på tanken att bjuda in Dag Sandahl. Rätt svar kunde möjligtvis ha varit: "Därför att han skrev boken en studiegrupp här har läst". Det totalitära förmår fortfarande fascinera mig - och detta att de journalister som lånar sig till detta, alls inte kan begripa vad de sysslar med och vilket samhällsskick de främjar genom den här sortens idiotiska frågor och ifrågasättande. Jag är en fri medborgare i ett på papperet fritt land och det betyder att jag kan tala fritt.

Undrar om de lyckas gräva fram någon som protesterar mot tilltaget att bjuda in mig i morgondagens HD. Som det heter: Den siste idioten är inte född ännu.

6 kommentarer:

  1. Att så många håller tyst med vad de egentligen vill, påminner mig om en bok av en amerikansk general jag läst. Den är en utvärdering av hur strid fungerade under Andra världskriget. Han konstaterar att ung. 25 % av soldaterna använder sina vapen, de övriga trycker. Skall man beräkna hur många som är aktiva i oppositionen mot den nuvarande kyrkoledningen, förmodar jag att det är ännu mindre andel. Det oroar nog kyrkoledningen, som anar hur det faktiskt förhåller sig.
    +Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den stora allmänheten bryr sig inte mycket: kyrka är ett obegripligt specialintresse för några få, och kyrkliga funktionärer ska hållas kort så de inte får inflytande och förvandlar folk till fundamentalister. Därför är prästerskap som förnekar sin tro bra: de motverkar att en tydlig kristen tro, uppfattad som bibelsekter i USA, får rum och inflytande. Och efetrsom SveKs profil är så otydlig är det ju möjligt att lite vadsomhelst får överhanden (Sverigedemokraterna, t.ex.) så det finns ett visst vett i det. Det positiva intresset för kristen tro är sannolikt i tillväxt, men nidbilder, dåliga erfarenheter och dålig teologi (till vilka den augustinska teologin, hårt inbyggd med det lutherska arvet, också hör) hindrar folk att hitta fram.Frågan är om Svenska kyrkan överhuvudtaget uppfattas som ngot där man finner kristendom, när man så hårt och tongivande satsar på feel-gopod religiositet, synkretism och allmänt flum. Vem tror påden osm inte ens tror påsig själv? fm

      Radera
  2. Bland dem som ö h t kan tänkas gå på sammankomster om Jesusböcker, lär nog upprörda journalisters gnyenden vara positiv reklam.

    För övriga bör väl gälla, att den där Sandahl alltid kan nyttjas att skrämma såväl små som stora barn.

    BUH!

    Per S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dag Sandahl har ersatt sotaren! :-D

      Elisabeth

      Radera
  3. Det verkar som om ordet "kvinnoprästmostståndare" nu har potential att byta innehåll: Dag har ett antal kvinnliga präster som motståndare, dessa är hans kvinnoprästmotståndare. En del av dessa är dessutom högkyrkliga i någon mening, därmed "högkykrliga kvinnopröstmotståndare". Sedan finns det ju en hel del kvinnliga präster som är hans kvinnoprästmedståndare också. fm

    SvaraRadera
  4. Vad gör en förhållandevis reflekterande anställd i Salighetsverket efter 2022 då "Sverige" blivit en muslimsk stat?Ansluter sig till den muslimska ekumeniska rörelsen förkortad "VIÄRLATAOCHBEKVÄMAOCHVILLSITTAKVARVIDKÖTTGRYTORNA"?Emigrerar till Danmark?Men det är ju också "lite besvärligt".

    SvaraRadera