Ursäkta mig, men jag skyndade att läsa Dagens Seglora denna morgon - men där var ungefär lika dött som vanligt fast det varit 7 januari i åtta timmar och publikationen skulle ju utkomma just den 7 januari. Jag knappade mig sålunda till Kristen opinion, som vad gäller nya texter mer är att lita på. Men, ursäkta mig igen, mina små tankepåhak till vad Annika Borg och Johanna Andersson skrivit ledde mig säkert alldeles fel.
Säger inte Johanna Andersson granskning av könssegregering och normer att något besynnerligt hänt och händer i Svenska kyrkan? Jag kan slå upp gamla kyrkliga publikationer och upptäcka män överallt på bilderna. Nu är det precis tvärtom och intresset riktas till kvinnors liv. Hur kunde det bli så? Vi är väl rätt många som menar att manligt och kvinnligt hör ihop? Och kom nu inte dragande med ämbetsfrågan om ni tänker låta den handla om kön och inte om ämbete, som är det faktiska problemet. Varför tog ett gäng kvinnor över i det kyrkliga och ägnar sig åt det som tänks vara kvinnors frågor och explicit vänder sig till kvinnor och stänger män ute?
När jag ändå frågar - är det inte en väldigt hög procent lesbiska kvinnor bland kvinnliga präster? Jag frågar därför att jag inte vet och här och nu har jag inga som helst synpunkter på förhållandet - men vore det inte värt att diskutera principiellt om man ska tala ämbete och kön?
För att fördärva dagen än en gång - men jag har på förhand bett om ursäkt - hur kommer det sig att män uppfattar Kyrkan vara en kvinnlig domän? Barnen som i går fick sina barnbiblar i Högby kyrka, åtföljdes av sina mammor. Inte av papporna. Förklara fenomenet den som kan.
Annika Borg fortsätter sin granskning av Seglora smedja och det blir i sak förödande.
Överstelöjtnant Salander har för övrigt hört av sig. Han var inte ute på Orion utan skickad på en svensk mission till Asien med kodnamnet "En svensk tiger". Hemligt, förstås, allt han sysslat med, men som det heter i militära sammanhang när man berättar saker för mig: "Du har ju en än mer kvalificerad tystnadsplikt." Jag vet men säger ingenting. Salander gillade Annika Borgs systematiska upprensningsarbete, förstod jag.
Välan, Borg går in i minnenas boningar och med perspektiv inser hon att hon för 22 år sedan inte i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig en debattnivå som den som nu gäller i Svenska kyrkan. Ursäkta mig - men Annika, den nivån har mycket länge gällt alla som inte varit mainstream. Lögnen som vapen och sveket som verktyg gäller dem som frågar fel, säger fel, tänker fel, skriver fel och är lagom begåvade för att ha en liten uppsättning argument med sig. Som sr Inger en gång påpekade är det i Svenska kyrkan helt i sin ordning att beskriva en sådan person som något han/hon i all sin mänskliga svaghet dock inte är.
Det finns en svenskkyrklig domän där denna ohederlighet är accepterad. Annika Borg accepterar inte det. Det hedrar henne. På sitt sätt konsekvent utsätts hon då för hatkampanj och försök att tysta henne. Med Annika fortsätter jag odla min häpenhet över att så många stillatigande finner sig i detta.
Precis, stillatigandet är förvånande. Det måste pratas om detta. Den som tiger samtycker.
SvaraRaderaA Borg blir säkert inte mer trovärdig i S s:s ögon när hon i sitt tredje inlägg om åttonde budet hänvisar till Benedict XVI.
SvaraRaderaDet leder troligtvis till en bekräftelse av S s:s vanföreställningar när de i sin granskningsiver kämpar för att hålla sanningen fången i orättfärdighet. Ss kan troligen finna näring för sin hållning hos katolsk vision. Där hoppas man på en omfattande sekularisering av Katolska Kyrkan.
I sin kamp för det goda gavs en god bonus av goda karriärmöjligheter. Stödet för de kvinnliga prästerna blev så småningom stödet till de homosexuella kvinnliga prästerna. Men så hände något. De som getts sådant stöd stod på egna och de som stött hade inget att stödja längre. Vilka styr nu Svenska kyrkan, och vilka är de forna stöden som klamrar sig fast vid positioner genom att vara de styrandes språkrör?
SvaraRaderaVi är många som häpnar och fortfarande är lite för rädda för att säga något. Men något håller på att hända. Om du fortsätter tror jag fler munnar så småningom öppnas. Känns lite som islossning.
Det känns väl ändå lite' unket med spekulationer om andelen lesbiska kvinnliga präster. Den är väl knappast högre än andelen homosexuella bland manliga munkar och (celibatära?) präster? /Paul
SvaraRaderaKyrkan som kvinnlig domän:
SvaraRaderaHen-präster tränger rimligen undan åtminstone kvinnliga präster. (Henar är vi allihopa, allihopa...) Bör henarna därför rensas?
Lesbiska präster. Är kanske oftast bi. Tränger rimligen också undan åtminstone kvinnliga präster. Bör lezzies rensas? (En kanske icke helt representativ, men ändå intressant enkät på "prakten" för rätt länge sedan, kom fram till att drygt en fjärdedel av de kvinnliga prästkandidaterna var lesbiska. Troligen slår detta med råge siffror från munkkloster och celibatära prästseminarier?)
En riktig huomo som Italiens numera avlidne, mäktige kommunistpartiledare Enrique Berlinguer visade sig inte i mässan, medan hans hustru och barn däremot troget gick i kyrkan. Jesus och kyrka som något för kärringar och ungar? Något vuxna MÄN håller sig för goda för?
En muslimsk man kan gifta sig med en kristen eller judisk kvinna som fortsätter att praktisera sin religion. Knappast en muslimsk kvinna med en man utanför den muslimska gemenskapen. Själve Yassir Arafat var gift med en kristen, arabisk kvinna. Rimligen beror toleransen på, att kvinnor inte anses helt och fullt ansvariga för sina handlingar och tankar? För kärringar, men inte för ungar eller män, duger alltså Jesus?
Frågan blir om inte också män bör rensas bort ur kyrkan, för att kvinnor skall komma till sin fulla rätt i bl a prästämbetet?
DÅ ÄR ALLTSÅ ALLT REDAN NU PÅ BÄSTA SÄTT, förutsatt att vi börjar rensa också henar och lezzies och bi-n ur det kyrkliga livet? Så att äntligen kvinnor kommer till sin rätt, alltså??
Här krävs ett purgatorium, ett feministiskt reningsbad!
Eller krävs i stället verklig mångfald bortom skenradikalitet?
Tant Svart
Sexigt
SvaraRadera1. Inte ska man väl i denna blogg diskutera om de kvinnliga prästerna är lesbiska eller inte! Skärpning!
2. När jag i alla fall är inne på ämnet: I dagens GP läser jag om en man som ska doktorera på hur barnen i hbtq- (finns fler bokstäver som jag glömt?)familjer upplever sin situation. Angeläget! De hör ju faktiskt till familjen de med.
LG
Så länge jag har följt den här bloggen har det verkat otroligt intressant med människors sexliv och sexuella hemvist. Jag undrar alltid om det är i äldre mäns huvuden som sådana tankar far runt!?
RaderaDet kan kanske bli så...då...
Bitcharna är visserligen ofta lite mer försiktiga, men hög svansföring parad med påtaglig uppmärksamhet brukar avslöja dom.
Radera/Idefix