måndag 27 maj 2013

I irrlärornas och villolärornas tid

Jag hajade till när jag plötsligt upptäckte rubriken för Heliga Trefaldighets Dag: "Gud - Fader, Son och Ande". Så uttrycks den villolära som är modalism! Rätteligen ska det heta "Fader och Son och Ande" eftersom personerna i Treenigheten inte ska sammanblandas. Hur kom modalismen in i Svenska kyrkan - och i hennes gudstjänstböcker? Sannolikt därför att någon nitisk folkskollärare tjatat om kommatering och bruket av ordet "och". Välvilligt kan jag sträcka mig till att modalismen är välvillig och omedveten - men det är just det omedvetna som sätter fart på mig.Djävulen gömmer sig i detaljerna.

Är det då inte bättre med den rena förnekelsen? En präst i Stockholms stift säger sig inte tro att Jesus är Messias. Det är i samma ögonblick en präst utanför Kyrkans gemenskap men också totalt utanför det som konstituerar kristen tro. Utan att tro att Jesus är Messias, Kristus, kan man inte vara kristen. Grundbulten är väck. Det kan man enkelt förstå utan att bli särskilt upprörd, kanske till och med utan att bli särskilt förvånad? Jo, kanske förvånad när det nu är en präst som icke-bekänner Jesus. Fast jag medger att jag gärna skulle vilja fråga biskopsmötet och säga: "Ni som blir förvånade över vad prästen sa, räcker upp handen." Vad skulle vi då få se? Jag vet inte. Samtliga biskopar skulle inte sitta med händerna nere. Somliga har fortfarande vett att förvånas över skeenden i kyrkolivet.

Jag är lite svag för den uppenbara förnekelsen och har svårare för den sublima. Som det där med glutenfria oblater från Ersta, som ingen präst på allvar kan påstå är bröd. Jag har ju gett er innehållsdeklarationen. Så vad är det prästen med löfte från Kristus räcker folket? Inte kan det väl vara det Kristus talade om och det Han knöt sin näravro till när det faktiskt inte är det element som ordet kommer till för att göra ett sakrament. Ni märker att jag tycks kunna det: Accedit verbum ad elementum et fit sacramentum. Varför blir det då inte stor uppståndelse när Ersta kränger något som inte trots läsande av sinstiftelseord tillbjuder kommunikanter sakramental säkerhet? O jag har fel i detta påstående eller detta tvivelsmål - varför blir jag inte utskälld? Eller bryr sig ingen om sanningsfrågor i irrlärornas och villolärornas tid? Finns det inget allvar i salighetssaken? Kan präster vara vad slags teologiska skojare som helst?

Och så till sist: Biskopen i Härnösand har i sin senaste kommentar preciserat med namn i vems rumpa hon menar agtt det finns finnar. Hon skrev om Dag Sandahl, inte bara om ölandskomministern med finnar i rumpan, ett skrivsätt som rent teoretiskt skulle kunna inbjuda till tolkningsmöjligheter. I sitt fortsatta skrivande är min stackars rumpa uthängd inför offentligheten med preciseringen att det är finnar i den. Jag förnekar, vilket var mitt första svar till rumpans försvar. Det fanns en del andra, för en biskop lika diskrediterande förklaringsmodeller. Jag skrev förstås ett påpekande till Ansvarsnämnden för biskopar att biskopen nu preciserat sig. Försämrar inte detta biskopens, om man så säger, sits? Och hur kommer det sig att Kyrkans Tidning, vår pålitligaste kyrkliga nyhetsförmedlare, inte uppmärksammat saken? Bara läsarna av denna blogg får en inblick, ja, hur man nu ska skriva ....





11 kommentarer:

  1. Jag menar att det är ett problem att det är obestämd form. Man bör väl säga "Fadern och Sonen och Anden", i bestämd form alltså, för att vara säker på att undvika modalism.

    SvaraRadera
  2. Den rena Förnekelsens är intressant! Instämmer. Har också funderat över de där benämningarna med " Gud" . Vad jag inte förstår är varför inte de " tre principerna" lyfts fram om nu personerna i gudomen anses svåra. Kan ju bero på att den enkla vägen är enklast. Om ett litet studium av Jakob Böhme och Kabbala skedde skulle det bli mer spännande. Det finns mycket gott att hitta där men sannolikt säljs väl det svåra ut till vad som slarvigt kallas New Age. Vidare kunde ju en mindre rädsla för gnosticism vara att dra en vinstlott. Den kyrkliga rädslan för den är ju välbekant och obegriplig. Bara som en tanke: femininum i Deus absconditus kunde ge Deus REVELATUS oväntade öppningar, om nu den småborgerliga mors dag inte varit så stark i sin överföring av föreställningen om den goda kvinnan. Vem vet om inte just denna godhet skapar problem med en föreställning om den närvarande modern och den frånvarande fadern. Men omvänt!? Den frånvarande modern och den närvarande fadern, kunde gett andra tankespår. Bara som en lös tanke en alldeles vanlig måndag. Kanske det kräver studium av de två biblarna, den Heliga Skrift och skapelsen? Med en koppling till Rom 1:20. För visst lämnade Jesus samma löfte som Gud först visande sig med hjälp av ängeln sedan busken till Mose? / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  3. Irrläror finns många och varför man kallar det för Trefaldighetsdagen, det kan man undra över. För Gud är inte trefaldig, utan treenig, en i tre och tre i en, som det heter i fornkyrkan. Därför kallar vi i vår kyrka denna söndag för Den Heliga Treenighetens dag och söndagarna sedan kallas Trinitatis efter Triunitas som just betyder Treenig.
    /vännen gunnar e

    SvaraRadera
  4. Det är ju helt uppenbart att det är skillnad på Vem som använder synonymer om ändalykten och när.
    Om man gör det i bloggar och är biskop, dessutom med en apostroferande liknelse, så går det bra.
    Om man gör det muntligen i enskilda rum i anslutning till kyrkomötet, dessutom i samband med synonym på älskogsakten, så kan man bli klandrad av domkapitlen.

    Kanhända finne(s) det ett urskuldande av att ordet finne används av någon som kan tas för finne?

    SvaraRadera
  5. Det är väl inte nödvändigtvis modalism att skriva så? Hur menar du?

    SvaraRadera
  6. Fy bubblan för en sån sicken "biskopinna" som hasplar ur sig oförskämdheter om andras ändalyktor! Hon borde åtalas för tjänstefel och sedan avkragas och det med basta!!!

    Birgitta af Segerstad

    SvaraRadera
  7. Anders Stenström27 maj 2013 kl. 21:26

    När du angav innehållet i Erstas glutenfria oblater ställde du det mot en kanonisk föreskrift att nattvardsbrödet ska vara av finaste vete. Det resonemanget är jag med på.
    Men nu säger du att om degen är på majsmjöl kan resultatet inte på allvar påstås vara bröd. Det är en svagare linje; på svenska har det väl alltid kallats majsbröd (belagt från 1752 enligt SAOB), och likadant skulle jag tro det kan vara i andra språk. Och detta gäller inte bara majs; barkbröd är också bröd, och på järnåldern bakade man på kikärtsmjöl, har jag läst. Sammanfattningsvis: att nattvarsbröd ska vara bakat på vete måste grundas på kanonicitet, inte på beteckningen 'bröd'.
    (Kontrast: att nattvardsvinet ska vara vin (inte druvsaft) kan grundas på beteckningen 'vin'.)

    SvaraRadera
  8. "O Fader, Son och Ande, dig / ske evigt lov och pris." "O Fader, Son och Ande, bliv / hos oss med kärlek, ljus och liv." Om detta är modalism, så erövrade den kyrkan genom hennes psalmböcker. Att glutenfritt inte på allvar kan påstås vara bröd känns också lite väl ultraortodoxt. Men att en kristen präst inte ska förneka att Jesus är Messias, därom är vi helt överens.

    SvaraRadera
  9. Nej jag tror inte att det av Dag anförda behöver uttrycka modalism. fm

    SvaraRadera
  10. Treenigheten omtolkas, troligen i den pedagogiskt intresserade neologin och liberalteologins fotspår. Mysterier avskräcker neologer - de vitkalkas. Läs t ex handboksförslagets laudamusförslag. De svämmar över av trefaldigheter uttryckta som Gud, Jesus, Anden. Men när Jesus Kristus och den Helige Ande utdefineras ur den Treenige är vi inte riktigt illa ute då?

    SvaraRadera
  11. Varför inte fråga Hosea 4:1-6.

    SvaraRadera