Det är tidig morgon för stiftsfullmäktige sammanträder i Växjö och det ska åkas (obs denna sluga passivform!) Miljömupparna må säga vad de vill. Jag har i vart fall lärt mig att bilen ska backas in så att man slipper backa och åbäka sig när motorn är kall utan kan dra iväg med minsta möjliga miljöpåverkan. Men bryr jag mig egentligen? Må nåden komma och denna världen förgås - är det inte en vettig hållning? Ju förr, desto bättre?
Hur ska man se på twitter? Kyrkoherden i Norrköpings S:t Johannes Katarina Maria Helena Wändahl, född 1969, prästvigd 1996 och kyrkoherde (2007) 2010, har tvittrat kl 09.31 den 4 maj detta år. Jag citerar in extenso:
"Jungfrufödseln är mkt intrressant! Jag tror inte på den, trots präst. Gudssongrejen har inte m gudsspermier att göra tror jag."
Är twitter en del av den offentliga förkunnelsen, alltså i detta fall offentlig förnekelse av något som utsägs i Kyrkans trosbekännelsen och som den aktuella kyrkoherden förpliktat sig till vid sin prästvigning och kanske, jag vet inte, vid mottagandet som kyrkoherde? Man behöver inte tro att Jesus var Messias, det tidigare förnekelseexemplet, och man behöver inte tro att Jungfrun (bestämd form!) födde en son, eftersom vi lever i ett på papperet fritt land. Men man behöver faktiskt tro bådadera om man är präst i Svenska kyrkan och offentligt uttalat att man tror det man nu offentligt uttalar att man inte tror.
Borde vi inte föra ett samtal om just den offentliga förnekelsen - som PB i New York som inför en annan princip för vägen till Guds rike - eller våra egna svenska exempel? I somliga fall ska kättarbålen hållas brinnande - i andra fall negligeras den uppenbara heresin. Ska kyrkoherden i Norrköping klara sig på en slafsig beskrivning av Människoblivandets mysterium - som en "gudsspermie"? Finns det några andra spermier, noga taget, men är detta en adekvat beskrivning av vad som sker när Maria tar emot Guds egen Son i sitt sköte? Och vad gör man med kyrkoherdens bekännelse att hon inte tror?
Vad händer för övrigt om någon läsare vidarebefordrar detta mitt blogginlägg med det autrentiska twittercitatet till biskopen Modeus? Tar han frågan till domkapitlet eller trycker han mitran djupare över ögon och öron och fortsätter administrera sitt stift? Inte vet jag. Inte vet jag heller om jag vill veta.
I går kom i vart fall fem olika gäng från Åkerboskolan. Uppgiften var att fotografera någon som fick en kram - och denne någon var jag. Jag var i alla fall inte i morgonrocken! Stackars kyrkvärden Britt råkade värre ut. En av uppgifterna var att leda en gammal tant över ett övergångsställe. Britt, som bor nära Åkerboskolan, fick ledas fram och tillbaka halva dagen.
Efter gudstjänst på Åkerbohemmet och samtal inför en begravning samt pappersarbete och förberedelser blev det i alla fall vuxenkonfirmation i vckomässan. På något trotsigt sätt lever Kyrkan vidare. Men det måste i det rådande förfallet handla om ett rent och konstruktivt trots. Vill någon repetera Ulla-Carin Holms doktorsavhandling så drar hon upp tydliga gränser mellan trosuppfattningar, kanske så tydliga att hon själv till sist valde att lämna. Jag ser bara mängder med frågor att samtala om. Offentlig förnekelse, på twitter för eder utgiven, är en.
Niklas Orrenius skulle kunna fortsätta skriva om Svenska kyrkan, mer djuplodande och än mer förfärande. För vad är det för kyrka där kättarjakten på de som tror det Kyrkan alltid trott får försiggå i oförminskad styrka medan den uppenbara förnekelsen lämnas i djupaste fred och frihet?
Du Dag - när jag satt på Breidagård och skulle rekreera mej, råkade jag (tyvärr) hamna i bokhyllan som vanligt och läste hur Erik Aurelius (s.k. biskop) i sitt s.k. herdabrev "Evangelium för gudlösa" (jfr Olle Carlssons "Kristendom för ateister") menade att en biologisk jungfrufödelse skulle göra Jesus till något slags "halvgud" (och att anledningen till Skriftens missgrepp i denna fråga var att Lukas - och Maria och vår Herre också, får man väl anta - inte kände till "ägget").
SvaraRaderaSånt kunde man alltså vara s.k. biskop och säga - jfr f.ö. K-G Hammars ytterst dunkla resonemang i Samtal om Gud och Jag har inte sanningen jag söker den - då ska väl en vanlig enkel församlingspräst inte behöva vara "sämre"?
http://sofialillyjonsson.wordpress.com/2013/05/05/roller/
SvaraRaderaJa, det är hög tid med bibelstudier i stället för alla invecklade intellektuella resonemang!
Det står upprepade gånger i bibeln om att Jesus är Guds son. Sofia försvarar f.d. ärkebiskopen. Fick Ulla Karlsson någon hjälp med att förstå försoningens hemlighet?
PB från TEC i NYC tycker tydligen att de som mår pyton (se apg 16:16) är föredömen framför apostlarna och följaktligen det apostoliska ämbetet. Det apostoliska ämbetet överlever även i vår tid trots den synbara dominansen av de som mår pyton.
SvaraRaderaFörnekelsen hotar ingen och intet.
SvaraRaderaTron skakar om och upprör.
Så länge man inte "på riktigt" tror, får man för världens barn hävda vad man vill. Med sanningsanspråk blir den kristne hotfull för världen. Skulle han ha rätt, är världen dömd.
Vem förvånas att världen då hatar?
Men i det lilla ger tron respekt och hopp. Se på Niklas Orrenius! Se på de kramande barnen från Åkerboskolan!
Tant Svart
Det är tre som vittnar men bara två han kommer genom och en genom honom, säger St Johannes i sitt tredje brev. Det är genom vattnet och blodet han kommer och det är väl vad som lämnar honom när han dör. Vatten och blod är intressant. Spermier är varkendera. Inte för inte kopplas väl Spermier till logos, Ordet, det som blir kött? Det tycks mig som något missas. Om mer fockus på blodet fanns skulle Aplg 20: 28 där vems blod som avgör. Det torde vara både Guds och Jesu blod, angivet genom vems son han är. Såvitt jag vet kommer ett foster aldrig i kontakt med moderns blod. Det kunde stämma till eftertanke för både den som förnekar och försvarar jungfrufödelse och besinna att ordet jungfru väl på svensk bara betyder ung kvinna. Orden på grekiska är desto mer intressanta liksom deras hebreiska motsvarighet. Alma mater! Och då tänker jag inte med Uppsala. / Magnus Olsson
SvaraRadera
SvaraRaderaBra Dag. Du håller i sopkvaste Ps 11n och rensr svenska kyrkan från smuts. Känns befriande. Få se om biskopen tar itu med det hädiska twittret. Kyrkoherden tror kanske att det är ofarligt tt twittra.Enligt påven,både Benedikt XVI och Franciskus, ska man evangelisera via sociala medier.Inte riva ner trons grunder. Ps.11:3
En nyrik som läser Magdalena Ribbings ”Vett och etikett” från pärm till pärm och följer alla regler slaviskt – han/hon uppfattas som dödstråkig. En person som alltid struntar i alla uppföranderegler – den är bara ett irriterande skoskav. Gentlemannen följer etiketten för det mesta, just för att någon enstaka gång kunna bryta mot den med finess, för att få fram ett budskap.
SvaraRaderaPå samma sätt är det med under: En värld helt utan under, avmytologiserad med teologen Rudolf Bultmanns bultsax som klipper bort allt övernaturligt – den är platt och hopplös. En värld där det händer under jämnt och ständigt – det blir en magisk värld, rena Harry Potter, fullständigt oförutsägbar och otrygg. Ingriper Gud föredrar han att göra det inom ramen för sin egen skapelse, naturlagarna, som när vinden blåste bort vattnet i havet, så israeliterna kunde fly från farao, Men – någon gång bryter Gud mot etiketten och låter undret ske – inte som självändamål, men för att bryta vägen!
Jag är benägen att tro att jungfrufödelsen är ett Guds etikettbrott, för att bryta väg för hans son och frälsningen. Tror man på Jesus som Guds Son och del av Treenigheten blir faktiskt andra förklaringar, såsom att Gud har ”adopterad” Jesus, mera krystade (Ockhams rakkniv).
Men det här är ingen enkel fråga och lämpar sig föga att rajera med.
Gud gör alltså inte underverk jämnt och ständigt, det skulle bli för jobbigt-för oss-om Gud ingrep i världen för mycket. En värld helt utan mirakler skulle bli för tråkig-för oss. Men i Syrien har de det garanterat jobbigt ändå, de har inga problem med för få underverk. Guds mirakel måste ransoneras annars blir det "oförutsägbart". Hans underverk håller sig alltså inom naturlagarna. Utom ibland, då han vill göra en poäng. Som med jungfrufödseln-eller kanske som i Wales härförleden där en rullstolsbunden helades och lyfte sin rullstol över huvudet. Allt enligt den kristna tidningen Dagen, som snabbt ändrade rubriken från väckelse i Wales, till något annat. Jag tycker till skillnad från dig att frågan är utmärkt att raljera med. /Olof Olsson
RaderaSynnerligen märkligt!
SvaraRaderaOm en förtroendeman/kvinna i ex M offentligt sade sig föredra anarkismen, om en förskollärare offentligt avslöjade sig själv som pedofil, om ÖB framträdde i pressen som radikalpacifist?
Vad hade hänt?
Inget - som i kyrkan?
LG
http://kyrksyster.wordpress.com/2013/05/30/vad-maste-man-tro/
SvaraRaderaEn kyrka som förföljer tron vad är den? Hörde igår ett föredrag där det sades att på 1860-talet åkte den, som ledde sändningsgudstjänsten för en av de första svenska missionärerna från EFS, i fängelse. Det är samma visa nu. Vem ska be för Babylon? sjunger Thåström. Svaret är väl att det är de förföljda som ber för dem som förföljer dem.
SvaraRaderaProfeten Mohammed red till himlen på en bevingad häst, den populära hinduiske guden Ganesha råkade ut för otrevligheter och fick första huvudet ersatt av ett elefanthuvud, vissa prärieindianer hävdar att himmel och jord skapades av Coyote, prärievargen. Varför skall man inte tro på dessa under om nu jungfrufödslar, vandrande på vatten, vatten till vin och liknande påhitt antas vara rena fakta? Under som under, eller ...?
SvaraRaderaAtt de flesta stenar är gråsten, och att jag aldrig sett en diamant betyder inte att diamanter inte finns. "Diamonds are forever"... ;-)
RaderaTwitter... *suck*
SvaraRaderaInternet har gjort världen mycket enklare för många människor. Särskilt för de som vill visa sin dumhet, tidigare kunde den hållas inom en liten krets, nu kan den med ett par knapptryck visas för hela världen..
Den offentliga förnekelsen gjordes rumsren med KG Hammar!
SvaraRadera