tisdag 13 augusti 2013

Relevant?

Svensk Kyrkotidning är en sällsam företeelse. Ordförande för styrelsen är Bengt Wadensjö, som också äger samtliga aktier i SKT. Hur det gick till, kan man fundera över. För länge sedan företogs en nyemission men det befanns att fel folk köpte aktier (man fick köpa tre aktier eller så per person) så allt blåstes av. Muntrationsvärdet översteg aktievärdet. Nu släpar sig tidningen runt för den kan väl aldrig gå runt?

Jag läser ledaren i nr 17. Den handlar om en gudstjänst i den gamla stenkyrkan i påsktid. Närvarande var de tjänstgörande med anhöriga - "inte särskilt många". Men ledarskribenten slås av vilken ynnest det är att få fira denna gudstjänst. Det är det förstås. Efter sitt löfte var ju Jesus där. Men ledarskribentens tanke är att gudstjänsten inte måste räknas hem eller gå runt, investeringarna inte kräver avkastning. Så kan man tänka - så länge miljoner medlemmar betalar till något de inte utnyttjar.

Ledarskribenten blir sedan kritisk till ett producent-konsument-tänkande som alltför ofta tycks prägla församlingarnas verksamhet. Det kan man säga - men det var inte främst näringslivets managementkonsulenter som styrde den utvecklingen. Den ligger i det paket som den billingska folkkyrkotanken är. Sådant skrev vi om för mycket länge sedan, vi som läste, förstod och blev församlingspräster-

Så undrar ledarskribenten om vi längtar efter en förment gyllene tid, "då folk gick man ur huse och fyllde bänkarna varje söndag". Vem menar att den tiden fanns? Bo Giertz brukade säga att i Sverige kunde över huvud taget 40% gå - barn, ålder, sjukdom, avstånd var hindrande faktorer. Ledarskribenten beskriver en idyll: "En till synes idyllisk era, då kyrkan stod mitt i byn och kyrkoherden drack punsch på häradshövdingens snickarglädjeprydda glasveranda. Men är det verkligen en sådan kyrka vi vill ha idag? Är det verkligen en sådan kyrka vi vill vara idag?"

Sanslöst. Först gör man en parodi och agerar utifrån den! Eller två parodier. Som om "kapitalistiska marknadsmodeller för vinstmaximering" är det ena diket och "tidsandans vurm för det ursprungliga Astrid Lindgren-landet" det andra.

"Högkyrkliga" präster byggde församling från basplan - eller källarplan. Ledarskribenten frågar om den kyrkliga verksamheten är relevant i människors liv - och det är självklart en viktig fråga. Fråga på. Men en väl genomförd högmässa äger alltid relevans för den har kapacitet att möta människor i deras mänskliga. Det finns ju präster som börjat från 0 och sett församlingen växa just när de lät Kyrkan vara Kyrka. Det de stod för, bestämde Svenska kyrkan i den beslutsfattarordning som gällde att man kunde få dessa präster förutan. Jag påstår att det var en grov felbedömning. Vad blir kvar? Neurotiska kyrkoarbetare som ska producera en för människor relevant kyrka. Det blir så, när det inte finns en teologi och praxis för att bygga en levande, folklig Kyrka, det som på min tid var de pastorala högkyrklighetens syfte.

Min tid? 74 dagar kvar.

5 kommentarer:

  1. Precis så Kyrkan kan aldrig söka att bli relevant för tidsandan. Det handlar ju om från början till slut att gå ut ur landet till Honom utanför lägret. Kyrkan måste därför vara "elevant" eller som vi sjunger när julotta firas "nöjda höjda över tiden". Bygga underifrån med mässans"elevation". Är inte detta den högkyrklighet som befriad från ängsligt sneglande och strävan efter de sekulära krafternas gunst som bara kan ge en relevans med bäst före datum?

    SvaraRadera
  2. Nej.

    Det är inte lätt att vara producent OCH marknadsförare av en produkt som i normalkonsumentens ögon framstår som oaptitlig. Osäljbar, alltså. Om produkten lindas in i snyggt omslag, som filmkvällar och pingis, genomskådas tilltaget och förpackningen tas emot, men inte innehållet.

    Märkligt är dock att den som osmaklig ansedda produkten ganska lätt låter sig säljas i originalversion, utan vare sig smarta förpackningar och produktutvecklingar. Givet Ande och sanning hos marknadsförarna, samt Kristus, basic and pure, original version.

    That's a selling concept!

    Tant Svart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tant Svart, för en - om uttrycket tillåts - "säljande" beskrivning av hur man försöker sälja DELAR av Budskapet. Verkligen träffande formulerat!

      Jag i Halland

      Radera
  3. Kyrka?
    Fortsätt, ni fåtaliga som fortfarande värnar Kyrkan. Jag känner mig lite utanför. Jag har efter stora samvetskval och säkert inte alltför intelligenta slutsatser och funderingar gått ur SvK. Jag anser den förlorad och sätter mitt hopp till missionsprovinsen. Jag förstår- tror jag både den sida som anser sig göra nytta genom att vara kvar och den sida som jag själv valt - att gå ur.

    Ni som ännu är kvar- var försiktiga så att ni inte bara blir en "gisslan" som med er blotta närvaro legitimerar den alltmer ogudaktiga och mot Kristus själv såväl utmanande som förhånande kyrka den verkar bli.

    Av speciella skäl -här knappast feghet- väljer jag att till irritation för några bevara min anonymitet men kan trösta den irriterade prästen med att jag inte är ngn av hans kolleger.

    SvaraRadera
  4. Jaha,

    Och nu ska vi få "kyrka a la sosse" om vi röstar på dom - en kyrka som exkluderar präster som Helena Edlund. En kyrka som exkluderar Jesus pga Han utmanar gängse sosse uppfattningar! Näe, fy farao för (S)ektkyrkan (S)veK!!!

    Johanna Stiernhöök

    SvaraRadera