torsdag 9 februari 2017

FLASH! Folke Bohlins yttrande är allmän handling FLASH!

Överklagandenämndens beslut har kommit. Folke Bohlins yttrande är en till Kyrkostyrelsen inkommen handling och inte ett arbetsmaterial. Det anstötliga i hans yttrande, det som skulle döljas, kan inte inte i första hand ha varit att han sett en hel del felaktigheter i notmaterialet utan slutsatsen att förslaget bör genomgå en förnyad grundlig revision. Det var detta professor Karin Nelson inte skulle få veta.

Vad ska vi säga nu?
Har vi problem eller har vi problem?
Och hur kunde det bli så här?

Minns nu var ni först mötte nyheten... Kyrkans Tidning hade nyheten 09.41 och där finns en hel redaktion. Men det var ju här ni läste!


42 kommentarer:

  1. Js, nyhetsscoopet minns jag!

    Bra att yttrandet är allmän handling. Detta visar igen att offentlighetsprincipen är en nerv i Svenska kyrkan och något att vara tacksam över!

    Minns nu detta, kära läsare!

    BENGT OLOF DIKE

    PS. Hur är det med denna princip i missionsprovinsen?
    Vad får vi veta om dess inre liv och efterlysta siffror? Jmfr med Svenska kyrkan! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herr Dike har synpunkter på allt. Ingen fråga är för liten - ingen är för stor.
      Kan det vara därför han konsekvent hoppar över gudstjänsten därhemma i Mörrum på söndagarna och väljer att sitta hemma och tycka till i stället? /John

      Radera
    2. Nu är det ju bara på det viset, BOD, att Mpr är en ideell förening och har som sådan ingen som helst redovisningsskyldighet. Detta till skillnad från Svenska kyrkan som dels är halvstatlig, dels själv har förbundit sig att tillämpa offentlighetsprincipen.

      Och - om offentlighetsprincipen varit den nerv i Svenska kyrkan som du påstår hade yttrandet lämnats ut utan prut, särskilt till den person som begärde det eftersom hon behövde för sitt arbete.

      Radera
    3. Jag svarar än en gång: Missionsprovinsen har inget centralt medlemsregister!

      Däremot är jag övertygad om att de olika koinoniorna och församlingarna gärna ger besked om hur många medlemmar de har, om man hör sig för hos dem. Därefter är det ju en fråga om enkel addition.

      Radera
  2. I en någorlunda sund organisation skulle detta självfallet få konsekvenser. Varför utsätta kyrkan för denna fars för något så löjligt? Och visa sig vara så taffliga på enkel formalia?

    Personligen undrar jag om vi någonsin kommer få se nuvarande ÄB, kyrkostyrelsens ledning eller kansliets chef agera ansvarstagande? Ska ÄB gå igenom hela sin period som ett barn som gnäller på att alla andra är elaka, eller kommer hon i någon mening verka för att reformera de uppenbara bristerna i sitt eget kanslis agerande?

    Depressionen börjar dock arta sig, vågar tala ut dagens ledare: http://www.kyrkanstidning.se/ledare/reformationsaret-bra-lage-att-tanka-nytt

    TD

    SvaraRadera
  3. Den toppstyrda Svenska Kyrkan har fått sig en nästäppa.Den kallar jag duga...
    Ulf H Berggren musikintresserade,
    tondöv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näsbränna var ordet. ..
      -u-

      Radera
  4. Pressmeddelandet finns här:
    https://www.mynewsdesk.com/se/svenska_kyrkan/pressreleases/omtvistat-dokument-laemnas-ut-efter-oeverklagan-1784210
    - gick ut 9:31 ;-)

    SvaraRadera
  5. Det dröjer nog inte länge innan den är tonsatt och ligger på youtube.
    Demokratiivraren Antje sliter nog sitt hår över att det blir ännu fler missnöjesyttringar av offentliggörandet av handlingen.
    Biskopar i revisionsgruppen och generalsekreterarwn dår sitta med skämshatten påför att de inte insåg att handling som producerats av någon utifrån ska diarieföras och offentliggöras på anmodan.
    Hoppas någon begär ut den och skickar till Karin Nelson.

    Ska bli kul att analysera texten och försöka lista ut hur projektledaren kunde tolka det som att Bohlin var positiv till förslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det ju en ganska kort skrift som endast behandlade vissa avsnitt utifrån marginalanteckningar.
      Sä om man tolkar det som att allt Folke inte kommenterar tycker han är positivt så skulle man kunna återge ett sådant utlåtande.
      Av texten framgår dock - med något semantiskt undantag - att Folke fokuserar på sin expertis inom gregoriansk notbildning.
      Där efterfrågar han mer akademisk stringens kring notvärde.

      Det låter kanske lite jobbigt arbetsmässigt, men det skulle inte på något sätt vara besvärligt att arbeta in Folkes synpunkter på gregorianiken och ända ku na presentera ett handboksförslag fyllt av inkluderande språk och de hårt kritiserade serierna (alla utom A).
      Personligen så undrar jag mest varför man slopade seriernas växlingar med kyrnoåret. Sådana blir i praktiken omöjliga med nya förslaget och det har vad jag vet aldrig stått med i projektdirektivet.

      Radera
  6. BOD
    Missionsprovinsen har gjort sitt bästa att tillfredsställa din nyfikenhet. Att Du inte är nöjd beror nog på att Du letarefter saker att gny över.

    I övrigt. Missionsprovinsens uppgift är inte att tillfredsställa din sjukliga nyfikenhet och eftersom den inte uppbär något stöd av utomstående ,framförallt inte statsbidrag kan du inte tjafsa om offentlighetsprincip.

    //HH

    SvaraRadera
  7. Nu har jag läst Kyrkans Tidning och förvånas storligen över påståendet att det var Kyrkostyrelsen som inte ville lämna ut dokumentet med hänvisning till att det var en "mellanprodukt".
    I min värld befattar sig inte Styrelsen med sådana typiska tjänstemannautlåtanden och jag undrar om det finns fog för ledamöter av KS att anmäla KT för ärekränkning?
    Dag, har KS beslutat att handlingen inte ska lämnas ut och tagit det till protokollet?
    Om inte så är kunskapen om SvK extremt dålig hos KT.

    SvaraRadera
  8. Kyrkostyrelsen har inte fattat något sådant beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med detta oproffsiga ljugande. Kyrkoapparaten tycks vara väl inkulturerad i sitt samhälle?

      Lars Jensen

      Radera
  9. Enligt uppgifter nekade projektledaren Solveig Ininbergs (kompetens för uppgiften oklar) att lämna ut Bohlins yttrande till Nelson för att hon hade gjort misstaget att stödja sig på Bohlins tidigare yttrande. Detta måste anses osedvanligt klantigt eftersom både KT och DN redan hade rapporterat om att han var ensidigt negativ till arbetet. Ininbergs drog en rövare och fick sedan t o m generalsekreteraren att backa upp beslutet att inte lämna ut. Så agerar en usel tjänsteman: drar med sig högra chefer och hela organisationen för att täcka sitt eget misstag. Detta är den "demokratiska" nivån på Antjes handboksrevision. Dag har rätt: Vi har problem! Men åtminstone för musiken verkar man legalt kunna strunta högaktningsfullt i Uppsala-kurian.

    /organist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är så illa, vem utkräver ansvar?
      Kh på landet

      Radera
  10. Glöm inte att Solveig Ininbergs kommer från Missionsförbundets skola på Lidingö. Där behövde man nog inte lämna ut handlingar... Hon har sen tagit sig till maktpositioner i Luleå stift och Kyrkan hus i U-a. Collationator

    SvaraRadera
  11. http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/karin-nelson-prestige-har-fatt-styra-arbetet

    Karin Nelson for president! Så här visar man ryggrad i en reformatorisk kyrka!

    /organist (igen)

    SvaraRadera
  12. Elisabeth, +Göran och HH,

    -Här manifesterades offentlighetsprincipen genom ett nödvändigt ingripande av rättsinstansen. Kom sedan inte med prat och text om att den inte fungerar!

    Hur många gånger har inte kommun- och landstingspolitiker och andra tvingats ge sig, när rättsinstanserna har sagt sitt?

    Elisabeth kontrar med att mpr inte har någon redovisningsskyldighet.
    Nej, men vanlig kyrklig och kristen öppenhet - och förnuft - talar för att siffrorna skall läggas på bordet.
    Göran låtsas med sin hänvisning till mpr:s församlingar som om han inte vet det aktuella medlemstalet. Men, bäste vän, en sådan maskvridning inför det som av någon anledning känns obehagligt för Dig, imponerar inte.
    De religiösa samfund och organisationer som söker stöd hos den beslutande statliga nämnden lämnar alla ut sina medlemssiffror.
    De är väl inget att skämmas för?

    Tyvärr har min tid inte räckt till för att "gräva" fram siffrorna från andra källor, men snart skall jag försöka, om Göran, vars inlägg jag läser med intresse inte frivilligt uppger dem här.
    Nota bene: detta skall aldrig kunna tolkas som hot. Ingen är hotad. Jag är bara ute i sakligt upplysande kyrkliga ärenden. Så enkla de kan bli: vanliga siffror på bordet.

    Någon däremot - på sakliga grunder? Mig och mina åsikter får ni gärna vara emot, det är ju vanligt här. Men det är inget sakargument för att inte lämna ut medlemssiffrorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju inte intressant, om man inte söker bidrag. Definiera gärna kyrkligt förnuft.

      Radera
    2. Missionsprovinsen har inte sökt stöd hos den statliga nämnden, och har då inte haft anledning att göra någon sammanställning av antalet medlemmar och betjänade.

      Bengt Olof, jag är inte det minsta emot att du tar dig tid att ta fram hur många som är med i Missionsprovinsen eller som berörs av dess verksamhet! Jag tar inte din ambition att göra det som ett hot. Du får gärna tillfredsställa din nyfikenhet.

      Radera
    3. +Göran,

      -Snälla Göran, det handlar inte ytterst om min personliga nyfikenhet utan om elementära (statistiska) fakta om vårt lands kristna samfund som det inte finns minsta anledning att hemlighålla.

      Jag beklagar än en gång att provinsen inte rakt och öppet ger oss siffrorna. Vill Du vänligen och äntligen ge oss en förklaring till hemlighållandet?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Dike: Om du är intresserad så gör så som journalister gör när de söker fakta. Luska reda på dem. +Göran har sagt att det är möjligt. Detta kanske blir ditt sista stora scoop (eller inte).
      PGGF

      Radera
    5. Detta aktualiserar medlemskapstjafset på ett intressant sett. Dike utgår ifrån ett tänkt centralt medlemsregister, ett sådant som SvK tänks ha. Existerar det ens i SvK? Var är isåfall det centrala registret beläget?
      Och framför allt vad är medlemskapets igenkänningstecken? Noga räknat räcker det inte med att besöka en gudstjänstgemenskap en gång, tre av fyra kommunionstillfällen kan vara ett sätt att räkna.
      Men tog alla framme vid altarringen verkligen emot, båda gestalterna?
      Ska man kanske räkna röstberättigade vid respektive stämma men då missar man kanske ev omyndiga.
      DIKEs envisa fråga visar tydligt att idén om "medlemmar" i en kyrka såsom medlemmar i en förening inte håller. Det är en tanke att ta med i frågan om hur många medlemmar SvK egentligen har.
      Räkna dem som kommunicerat tre av fyra tillfällen i samma församling så börjar vi närma och verkligheten.
      Jag tycker att Dike har mest anledning att fråga sig hur många medlemmar SvK egentligen har.
      Han menar nog egentligen kyrkliga skattebetalare. Det systemet önskar visserligen andra kyrkor (kassörer) att de hade men det är SvK ganska ensamt om. Snart lär det också försvinna. Odemokratiskt.

      Radera
  13. Är ledarskapet och ansvarsutkrävandet obefintligt eller är det obefintligt? Respekten för handboken och ledningen sjunker i takt.

    /Tobbe

    SvaraRadera
  14. BOD,
    Du upphör inte att förvåna. Tyvärr hela tiden negativt.
    Vilken anledning har Du att pådyvla + Göran epiteten att vara
    1, en lögnare?
    2, maskvridning? (Känna obehag inför medlemsantalet?)
    Det är inte utan att man i sitt stilla sinne undrar över om det är ngt helt galet inne i huvudet på Dig?
    Att Du vrider och vränger på fakta , tja, jag ser det som skador åsamkade av inlärda politrukfasoner och missanpassad journalistik som tyvärr många journalister och före detta tycks lida av. Du speciellt som inte ens klarar av att läsa innantill.
    Du skriver t ex. Citat: De religiösa samfund och organisationer som söker stöd hos den beslutande statliga nämnden lämnar alla ut sina medlemssiffror.” Slut citat.

    Detta efter att ett flertal gånger och senast samma dag på det inlägg Du oförskämt svarat på klart toch tydligt än en gång fått Dig påpekat det enkla faktumet

    citat: ” Missionsprovinsens uppgift är inte att tillfredsställa din sjukliga nyfikenhet och eftersom den inte uppbär något stöd av utomstående ,framförallt inte statsbidrag kan du inte tjafsa om offentlighetsprincip. Slut citat

    Enkelt ,klart faktum som endast en politruk eller fullkomligt obegåvad person kan missförstå.

    +Göran har sedan tillagt:

    Citat ”Missionsprovinsen har inte sökt stöd hos den statliga nämnden, och har då inte haft anledning att göra någon sammanställning av antalet medlemmar och betjänade.” Slt citat.

    Kan man nu hoppas att Du nu åtminstone kan förstå att mpr inte har ngn skyldighet att springa ärenden åt dig?

    Kan tillägga att hade det varit mig som av Dig blivit "ombedd?" att lägga ner min arbetstid på att tillfredsställa din sjukliga nyfikenhet hade jag vägrat. Detta just pga din oförskämdhet.

    Nu , sent påkommet talar Du om att det inte är något hot? Nej, vad skulle Du kunna hota med?

    Däremot är vi många som minns dina hotfulla ,magistrala ord ,bottnande i uppblåst tro på din egen betydelse som politruk där Du talade om att minsann tillgripa andra metoder för att få fram siffrorna.

    Detta efter att +Göran gjort en ”egen” rimlig skattning av medlemmar. En skattning Du dumdrygt underkände vilket må vara Din sak men Du därefter gjorde en ”egen” medvetet rent lögnaktig skattning.

    Arbetade Du lika oseriöst som redaktör, journalist och nu som politruk?

    Ja, Svek gör sig förtjänt av namnet. De begagnar lögn och svek som metod . Du tycks gilla metoden eftersom det är den Du nyttjar. Allt kan väl inte vara ”bara” idioti?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kanske ännu större frågan är varför en kyrka alls behöver ha ett medlemsregister?
      Vilka som döpts i kyrkan kan väl vara bra att veta, men inflyttningar och avflyttningar ser jag inget värde i att hålla reda på.
      Att annonsera församlingsmöte i gudstjänsten två veckor innan räcker för att intresserade ska dyka upp.

      Radera
    2. HH,

      Jag noterar stillsamt att Du i en lång text har öst invektiv över mig och kyrkan och anser att det är en "oförskämdhet" att fråga efter medlemssiffrorna för mpr.

      Är siffrorna alltså hemliga?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Det är oförskämt, BOD, att fortsätta fråga när man fått det svar som är möjligt att ge, eftersom du därigenom indirekt beskyller +Göran för att ljuga.

      Radera
  15. Elisabeth,

    -Nej, nej och åter nej - jag beskyller inte honom för lögn! Din slutsats är i det avseendet närmast grotesk. Lugnt har jag frågat efter medlemssiffrorna. Menar Du verkligen, bästa Elisabeth, att frågan är oförskämd och att det inte är möjligt att ge ett ärligt och öppet svar på den. Om inte precis exakta siffra finns, går det ju bra att ge en ungefärlig.

    Vill Du vänligen ge Din ärliga motivering till varför siffran - som naturligtvis en biskop i mpr förutsätts känna till - inte skall redovisas? Tacksam om svaret ges utan inramning av synpunkter på min ringa person.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom +Göran hävdar att han inte känner till siffran och du säger att han gör det så anklagar du honom visst för att ljuga. Jag kan omöjligen förstå det på annat sätt.

      PGGF

      Radera
    2. Kanske kunde någon frivillig här anmäla sig för den kartläggning som BOD så hett åstundar? Själv har han ju uppenbarligen inte tid eller möjlighet. Jag ser dock ett antal metodologiska problem med detta; bl.a. gällande innebörden i begreppet "medlem". SvK har ju ett stort antal bokförda "medlemmar", varav ett flertal nog är "religiöst indifferenta" och blott en liten andel regelbundet deltar i söndagens gudstjänst. Bland dessa finns också ett antal personer som är starkt engagerade i olika "fria" samfund, men som ändå kvarstår som registrerade "medlemmar" i SvK. Är - utifrån detta - SvK:s definition av "medlem" rimlig och realistisk? Ett liknande problem finns för andra samfund. Vi har t.ex. numera en rad ortodoxa (grekiska, serbiska etc.) kyrkor i landet, och man kan veterligen få uppgifter om hur många här boende som har rötter i resp. ursprungsland. Men ändå är det rätt omöjligt att på denna grund dra slutsatser om resp. samfunds medlemsantal. Detsamma torde gälla för åtminstone vissa grupper inom den katolska kyrkan. I många fall handlar det här om personer som kommit hit från totalitära och religionsfientliga länder, vilket gör att det finns stora grupper "okyrkliga" bland dem, samt att även praktiserande och djupt troende i dessa grupper bär på en ovilja att öppet redovisa sin kyrkotillhörighet för offentliga myndigheter. För dessa samfund har man brukat söka definiera antalet "betjänade", vilket i sin tur skapar nya definitionsproblem. Förmodligen har Missionsprovinsen en liknande situation: flertalet "medlemmar" resp. "betjänade" torde vara medlemmar av SvK, och det kan även här finnas en viss ovilja mot att låta sin anknytning till provinsen (som ju tycks ses med stor misstänksamhet i BOD:s och kanske andra kretsar inom och utom SvK) registreras offentligt. Jag ser det således som en närmast oöverstiglig uppgift att kartlägga resp. samfunds medlemsantal. Jag tror att det behövs andra kriterier, utifrån t.ex. antalet regelbundna gudstjänstdeltagare i resp. samfund eller liknande observationer. Min gissning är att en statistik utifrån begrepp som "engagerad", "regelbunden gudstjänstdeltagare" o likn. skulle ge en annorlunda och rätt oväntad bild av svensk "kyrkogeografi" (för att inte tala om "religionsgeografi" med tanke på att vi numera också har stora befolkningsgrupper som tillhör andra religioner än den kristna). SvK skulle knappast framstå som så exceptionellt mycket större än de andra samfunden. Talet om "folkkyrka" o. likn. skulle te sig rätt tomt och innehållslöst. Ett problem är möjligen att BOD (liksom kanske en del av hans vedersakare?) knappast har något intresse av en adekvat och rättvisande bild av kyrkorna/religionerna i Sverige. Det är säkert lugnare att drömma om en "fädernas kyrka" som "tronar på minnen från fornstora da'r"./Paul

      Radera
    3. "Om inte precis exakta siffra finns, går det ju bra att ge en ungefärlig."

      Den ungefärliga siffran har +Göran gett dig för länge sedan.

      I övrigt instämmer jag i vad PGGF och Paul skriver.

      Radera
    4. PGGF, Paul och Elisabeth,

      -För det första, Elisabeth, kan jag inte minnas att en "ungefärlig" siffra har redovisats. Vilken är den då?

      Förstnämnde kommentator hävdar på fullt allvar, att jag anklagar +Göran för lögn och tror att denne inte känner till siffran.

      Men jag tror fortfarande att han gör det, åtminstone den ungefärlig. En ordförande i en organisation brukar ju vara väl underkunnig om medlemsantalet. Svenska kyrkan redovisar exakt tillhörighetssiffra, frikyrkosamfunden likaså.

      Varför skall mpr inte göra detsamma? Det är den helt avgörande frågan i sammanhanget.

      Jag tycker att återkommande krumbukter och bortförklaringar från ansvariga, medlemmar i och sympatisörer till provinsen är lika obegripliga som de är löjliga.

      Vad anser bloggaren, DS, själv? Är han för en öppen redovisning av siffrorna - exakta eller ungefärliga - eller inte?
      Hans svar på frågan är intressant och har betydelse i sammanhanget.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Den ungefärliga siffran har redovisats men det passade givetvis inte dig. Vilken den var kommer jag faktiskt inte ihåg men du kan ju bemöda dig med att söka igenom föregående bloggposter och därtill hörande kommentarer. Jag vill minnas att +Göran gav dig den ungefärliga siffran när du började tjata om Mpr. Du kommer kanske ihåg när din fixering vid Mpr startade och därvid har lätt att hitta kommentaren. Minns dock att den siffra som +Göran nämnde förmodligen är för låg i dag då Mpr växer.

      Ja, du anklagar +Göran för lögn. Det krävs bara ett minimum av logik för att se det.

      Svenska kyrkan och frikyrkorna redovisar tillhörighetssiffror eftersom de vill ha skattepengar samt uppbördshjälp. Varför ska inte Mpr göra detsamma, frågar du. Det finns inget behov för Mpr att göra det. Mpr har inget behov av något centralt medlemsregister och att du kräver att det ska göras en sammanställning för din skull är inte lite fräckt. Din fixering vid Mpr gör dock att jag börjar tro att du i all din folkkyrklighet känner att Mpr utgör ett hot. Bra!

      Radera
    6. Elisabeth,

      -Fixeringen är helt och hållet Din egen och de andras som konsekvent vägrar redovisa statistiska fakta.

      Jag är inte ett dugg rädd för mpr, och jag respekterar den i likhet med alla som vill arbeta för missionen och Guds rike.

      Men visst är det futtigt och löjligt att provinsen inte vill avslöja sitt ens ungefärliga medlemsantal. Ungefär som en fotbollsklubb skulle vägra att redovisa publiksiffrorna under en dåligt besökt match.

      Jag läste i fjol i en artikel i KT att en av provinsens biskopar - om jag minns rätt - berättade, att provinsen "betjänar" omkring 2.000 personer.

      Används ordet betjäna för att dölja medlemssiffrorna? För övrigt tror jag att den uppgivna "betjänande" siffran är för hög. Men det är min personlig gissning.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  16. Nu har BOD kapat även denna kommentarstråd o fått den att handla om MPr i stället gör tjänstemsnnahaveriet och KS tafatta agerande. Kommentarerna borde väl ha med bloggen att höra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är helt riktigt. Förbiseende av moderator, som uppenbarligen börjar bli trött och behöver vila.

      Radera
    2. BloggarDag

      -Börjar Du tvivla på Din modererande förmåga?

      Då gäller det att passa sig, så att tvivlet inte smittar av sig på den teologiska övertygelsen. Sådant kan ju skapa disharmoni i doakören.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  17. Hur många medlemmar i ett samfund?
    Det är väl bara att ringa Skatteverket och fråga hur många medborgare som anmält att kyrkoavgiften ska dras via skattsedeln.
    Funkar utmärkt i Sverige, men kanske inte så nra i Kina.
    Hur många medlemmar avgör dock inte sanningshalten i det som predikas.
    Det är där man kan hitta de riktigt stora lögnerna.

    SvaraRadera
  18. BOD,

    Du borde nog försöka komma ihåg vad Du skriver och påstår. Det blir löjligt annars med direkta förnekande tom av vad Du skrivit en och samma dag.

    Jag citerar; "Lugnt har jag frågat efter medlemssiffrorna"

    Ja, det har Du gjort sådär en 20 -trettio ggr och fått klara besked om varför det är svårt att ge en exakt siffra plus påpekandet att det egentligen inte är något som angår Dig.

    Vidare skriver Du citat: "Om inte precis exakta siffra finns, går det ju bra att ge en ungefärlig"

    Det var ju det +Göran gjorde när Du tidigare började ditt tjafs. En skattning som inte föll dig på läppen och Du sedan gjorde en -kan man säga "löjlig" underskattning av antalet av just ingen anledning alls utom en lika löjlig anledning att försöka antyda missionsprovinsens totala betydelselöshet.
    Vidare i samma stycke där Du skriver citat:-Nej, nej och åter nej - jag beskyller inte honom för lögn!"

    fortsätter Du citat:"Vill Du vänligen ge Din ärliga motivering till varför siffran - som naturligtvis en biskop i mpr förutsätts känna till - inte skall redovisas? "

    Notera ditt "Naturligtvis" i meningen ovan!

    Två lögner en och samma dag driver Du alltså fram. Eller skall vi använda eufemismen "alternativa sanningar?". Politrukernas nyspråk?

    Du hävdar alltså att Du nöjer dig med en uppskattning vilket ditt tidigare agerande klart utvisar är en lögn.

    Du hävdar att Du inte beskyllt +Göran för lögn. Återigen en politruklögn. Du har undvikit att rakt ut använda ordet lögn men Du påstår -mot +Görans ord att han "naturligtvis" vet siffran.

    Alltså- försök för en gångs skull att lägga av politrukmetoderna och sluta vränga enkla fakta. (Det finns ju ingen partipolitisering inom SVeK. Varför då begagna sådana fjuttmetoder som ändå ingen läskunnig går på. Vem /vilka vill Du bedra?

    //HH

    SvaraRadera