I går vinkade jag av barnbarnen som skulle till Israel och så for jag till Varberg för att fira Jan, som fyllt 90. Det var champagne, som Jan själv hämtat hem från Champagne (men inte i en CV2:a), samtal och tal. Jag sa också något om evangelisterna Johannes (brödraparet Boanerges) och Lukas, den resande reportern som skrev reportage och vars text uppfattas som inspirerad helig text. Jag gav jubilaren en kram. Jubilaren själv pläderade för förnuftiga samtal. Pastor L hade till vår gemensamma hyllning köpt en flaska Wannborga Cuvee 2014 och jag Peter Stanfords Lutherbok. Doktor F anslöt till gåvan. Jan höll tal i ett par omgångar och gjorde några preciseringar om de villkor under vilka förnuftiga samtal förs. Sedan avtäcktes CV2:an på taket till huset på Snidaregatan, en installation. Allt var jubel och sång. Jag tror detta festande inspirerade mig till en sedelärande saga:
Vi börjar med händelsen på skolgården. I flera dagar hade inte bara några flickor med flätor utan också några välkammade gossar (nåja...) byggt en lantgård. De höll till i ett hörn där de samlat pinnar och kottar. Där fanns en ladugård med inhängnader. Kottarna hade fått ben av pinnar och var uppenbart rätt många kor. Barnen hade kommit till det kreativa slutstadiet och kunde ägna sig åt att komma på kluriga och roliga förbättringar. I skogen bredvid skolan fanns mycket basmaterial som med lite fantasi, betoning på lite, kunde bli något anslående. I hörnet på skolgården fanns de glada barnen. De gjorde något fint som andra skolbarn också hade glädje av. Då kommer elake Bosse.
Elake Bosse är alla rädda för. Ingen säger emot när han sagt något. Han är skolgårdens kung. I klassrummet framstår han inte riktigt som den bäst huvade. "Skolgården är till för alla så ni får inte ha den här delen för er själva och blockera den för oss andra!" Bosse har angett principen. Bettan tittar upp på Bosse och säger: "Vi stör ingen." "Ni stör mig", säger Bosse. "Den här skiten måste bort så att alla kan gå här också." Och så trampar Bosse ner alla kottarna (korna) och sparkar bort ladugården och några inhängnader. "Ingen har något att invända mot att det här kommer bort", säger Bosse och tittar på den tysta skolgårdsmajoriteten. "Ni ska inte tro att ni som håller på med pinnar och kottar ska bestämma. Här bestämmer alla."
Nu kunde man tänka sig att några lärare skulle komma ut på skolgården och se vad den stora ansamlingen av elever sysslade med, men detta som här berättas utspelade sig på den tiden när lärare tillbringade sina raster i kollegierummet, ostörda av elevaktiviteter. Däremot fanns det en rätt nyinflyttad kille i kollektivet, Paul. Han tog ett steg fram. "Du förstörde deras bygge", sa han till Bosse. "Då förstörde du för oss alla för deras bygge här i hörnet var viktigt för trivseln på skolgården. Det var skitaktigt gjort. Be om förlåtelse."
Det syntes att Bosse blev lite osäker. Vem var utmanaren, det visste han inte. Kroppshållningen visade att killen inte var ett dugg rädd. "Alla har rätt att vara på skolgården...", började Bosse. "Lägg av. Det är inte det vi talar om. Du förstörde det de byggt och då förstörde du för oss alla." "Men jag går i skolan och har rätt att vara på skolgården.... Jag står för det rätta och behöver inte be om förlåtelse." Paul tittade på Bosse och Bosse anade att stämningen på skolgården höll på att ändras.
"Du behöver inte ha rast på skolgården", sa Paul. "Du behöver en lektion på skolgården." Och så tog Paul och vände på Bosse, tog ett tag i hans skjortkrage och ett i hans byxlinning, lyfte honom lite och sprang runt med honom så. Då, men först då, kom magister Skolén. "Vad gör ni?" Paul stannade inte ens utan ropade tillbaka: "Vi bara leker." Bosse var illröd i ansiktet men kunde ingenting säga. Det gjorde ont. Hade han varit flicka, så mycket begrep han, hade det inte gjort ont alls. Det ringde in till lektion. Paul stannade, släppte ner Bosse och sa: "Du kan hävda din rätt, men ger du dig in och förstör för dem som bygger, förstör du för oss alla. De bygger och det är på lek men leken har sina regler och dem ska du som inte är med också respektera. Högsta rätt kan vara högsta orätt."
Det sedelärande? Några bygger kyrka. Ett kyrkoval kan fungera precis som Elake Bosse, som trampar sönder bygget. Han gör det utifrån högstämda principer om allas rätt till skolgården, men effekten blir det öde. Också i ett kyrkoval behövs det folk som Paul, sådana som värnar själva byggenskapen och fattar att Kyrkan har med Jesus att göra och Kyrkans liv måste värnas mot sådana som Bosse. Har inte Bosse rätt att vara överallt på skolgården? Uppenbarligen inte. Inte moralisk rätt. Inte en rätt som går ut över de andras, byggarnas.
Söndag och dags för att plocka ihop sig för färd till Hallaryd. Högmässa med dop kl 10 till att börja med.
Tack!
SvaraRaderaIdag hade Magistern dragit en floskel om att skolgården tillhör alla och att man inte får muta in några hörn med kottar. Även om nästan alla ser bondgården i kottarna så har ju Bosse rätt till sin egen tolkning.
Jans preciseringar om villkoren för förnuftiga samtal var säkerligen välbehövlig. Under den nyligen repriserade dokumentären om Jan så framkom nämnligen vissa åsikter som inte alls är förnuftiga. Trots att förutsättning för sådan fanns.
SvaraRaderaJag underar lite om Bosses sparkar och funderar på om han kallar sin vänsterfot för "strukturreformen"?
Tack.
SvaraRaderaSå blev min söndag i varje fall något lite muntrare.
Självklart har Bosse rätt att vara på skolgården men han får lov att inse att hans tal om allas rätt inte bara gäller honom o hans gelikar.
Han får lov att lära sig respekt för dem som vill bygga, leva sig in i bygget o leva med bygget, liksom för de som kanske inte är med alldeles nära men ändå ser positivt på bygge o byggHerre.
Om nu Bosse ( o en hans "svans") tycker att bygget är så förskräckligt som det är, med den grund det står på, så får de väl bygga något eget.
Eva H
"Om nu Bosse ( o en hans "svans") tycker att bygget är så förskräckligt som det är, med den grund det står på, så får de väl bygga något eget."
Radera:-)
Det borde de ha gjort redan från början. Men det var väl roligare att förstöra - och så fanns det ju pengar och makt att hämta...
Ungefär så ja :)
RaderaEller ett enkelt "Eller hur?".
Eva H
En politiskt och socialt inkorrekt bloggpost.
SvaraRaderaBesöker Israel gör ingen rättänkande. Inte ens barnbarnen tilllåter man att besöka ett sådant land. Möjligen deltar man på en trevlig kryssning i Erdogans Ship for Gaza med Gustav och Mehmet och andra rättänkande. Klart värre än besök i diktaturens Sydafrika eller dagens Nordkorea.
Och att sedan fira Jans födelsedag. Man tar sig för pannan! Jan, ett gruskorn i skon på det svenska etablissemanget sedan evigheter. En i den motspänstiga bultbrädan ständigt nedbankad Gossen Ruda med de mest upprörande vinklingar av en verklighet vi inte ens vill höra talas om. Jan, en av få svenska bildningsgiganter. Bara det! I en tid för empati och social begåvning. Vi betackar oss för mödosamt intellektuellt tankearbete. Herostratiskt ryktbara skändare av svensk självbild, sådana som Jan, aktar man sig för.
Och i sällskap med doktor F och pastor S. Ökända för sina förgripliga åsikter. Med rätta placerade i samhällets giftskåp. Det räcker att googla, för att fatta.
Och var placerar det Bloggaren?
Förmodligen hade sällskapet en mycket trevlig dag i Varberg. De var ju i mångt och mycket samma andas barn.
(Grattis Jan! Jag antar att Du läser detta.)
Lars Jensen
Jan har gjort avtryck på sin tid. Givetvis har misstag gjorts. Klarsynen har ofta, men inte alltid, varit knivskarp. Något annat vore i ett långt livsperspektiv omöjligt. Facit fanns inte heller tillgängligt från början. Att då se det som ännu inte fanns att se, kräver profetians gåva.
RaderaNerikes Allehanda:
http://www.na.se/opinion/ledare/grattis-jan-myrdal-ser-fram-emot-din-dodsruna
PP
Kyrkornas världsråd har engagerat sig i konflikten i Jerusalem. De uppmanar till bön och de ber särskilt att Israel ska ta bort metalldetektorerna. Det är oklart om de enbart syftar på Tempelberget. Det kanske även vill ta bort detektorerna vid Västra muren. Kyrkornas världsråd har kraft bakom orden då de har över 500 miljoner medlemmar.
RaderaMark Twain
I like the liknelse i detta inlägg och förstår problemet men vet inte vad jag ska göra åt det. Jag röstar inte i kyrkovalet, dvs har inte gjort hittills. Mest för att jag inte förstår skillnaderna mellan partierna. Men också för att jag inte förstår vad partierna har där att göra. Kan jag komma på ett bättre system? Nej.
SvaraRaderaAnna, du hade nog sett ännu mindre olikheter om du hade varit aktiv på församlingsnivå. Kyrkomötet vet jag, som sagt, inget om, men där måste väl åtminstone Dag var mot något! Och där är det så klart en helt annan dignitet på frågorna. I mina drygt tio år som förtroendevald har jag då rakt inte märkt någon partipolitik, och så är det nog oftast, kan man misstänka. Man försöker kanske göra kyrkopolitiken mera spännande än den egentligen är här på bloggen och i kommentarerna. Det finns kanske behov av större spänning i livet hos några! Det är rätt häftigt! Det skrivs roliga saker här som till exempel att några tror att BOD blir rik på några sammanträden i Mörrums församling! För det är ju så att Kyrkan för de flesta av medlemmarna är det som vi ser och upplever i vår församling och inte vad som sker centralt. Eller hur?
RaderaNTL, har du aldrig varit med om att förtroendevalda i kyrkoråd varit väldigt frånvarande från gudstjänstlivet?
RaderaDet är nämligen inte ett ovanligt fenomen.
Jodå, Peter T, det har jag, men också att de är mycket närvarande.
RaderaMin erfarenhet är att det finns väldigt små nyansskillnader hos förtroendevalda i det lokala som är aktiva gudstjänstfirare. Åtminstone när det är dags för beslut.
RaderaDet är dock tragiskt att alla förtroendevalda inte inser att förtroendeuppdraget även innebär att fira gudstjänst regelbundet.
Ntl: Det lugnar mig då att jag uppfattat saken någorlunda rätt att det är svårt att förstå skillnaden mellan partierna. Då känner jag mig lite mindre "svikig".
RaderaAnna, de små skillnaderna i det lokala beror på vettighet hos individer, inte nomineringslistor.
RaderaPå den nationella nivån är det tvärtom, rejäl partipiska och en avgrund mellan FK/Posk och de övriga.
Ska detta kallas vänlig söndagsblogg? Nu har nog bloggaren fått något om bakfoten. Bloggaren är ju elak mot Bosse. Bara att kalla honom "elake Bosse" är ju jätteelakt!
SvaraRaderaFörstår inte bloggaren för det första att Bosse är inröstad på skolgården precis som de söta flickorna i flätor och de välkammade gossarna? I god demokratisk ordning dessutom (vilket jag ofta påpekat). Det betyder att Bosse har samma rätt som alla andra att förstöra. Kan inte Bloggaren bara acceptera detta faktum?
Dessutom borde bloggaren betänka - om han nu är en så kärleksfull kristen som han ger sig ut för att vara - att Bosses påstådda elakhet sannolikt har sin upprinnelse i att han själv haft en despotisk fader som också förstört bondgårdsbyggen för Bosse. Dessutom kommer Bosses pappa från Liverpool och har med egna ögon sätt den arbetslöshet som drabbade under Tatcher-eran. Därför måste man bara förstå när Bosse inte kan acceptera att de skötsamma kapar åt sig ett eget hörn av skolgården.
Bloggaren med sin militära kunnighet måste väl förstå att Bosse bara försvarar allas lika värde. De välkammade ska inte åstadkomma något på egen hand.
OLOF TORBJÖRN LINDAHL
OTL
RaderaDagens bästa!!!
Här har Tobbe fått det mesta om baktassen!
RaderaEpitetet "Elaka" är en hedersbeteckning för varje tungviktare. Bosse visar gott gry. Han rensar planen från ovidkommande tjafs. Går rakt på sak. Så gör en boren Ledare, för att nu inte tala tüska.
Det tycker Bill o Bull oxå!
Elaka Katten Måns
Svenskkyrkliga Tillsynsgruppen Av Subversiv Ironi noterar kommentaren med stort intresse.
RaderaKanhända resulterar det i någoon lämplig anmälan.
Vilken bra och träffande liknelse!
SvaraRaderaJonas M
Bara en stilla undran från en som varit på politiska listor med sitt namn. Hur kan någon inbilla sig att de som står på dessa listor INTE är engagerade eller intresserade av Svenska kyrkan? Varför skulle de annars stå där? Kan man inte vara kristen för att man samtidigt är socialdemokrat eller centerpartist eller sverigedemokrat också för den delen? Varför tror ni att människor, som ofta är ganska hårt engagerade, tar sin tid till ärenden som rör Svenska kyrkan om den är utan intresse för dem? Svenska kyrkan är ingen maktfaktor. Det som sker där har ringa betydelse för andra än för de kyrkligt engagerade eller aktiva. Om Svenska kyrkan hade varit en kraft att räkna med i samhället i stort, då kunde man kanske se med misstänksamhet på att vissa politiska partier finns som nomineringsgrupper, för då kunde kyrkan ha inflytande över politiken, men så är det ju inte! Eller hur? Det är inte katolska kyrkan det handlar om i kyrkovalen i Sverige! I den insikten låter ju också många helt enkelt bli att rösta.
SvaraRaderaSedan kan jag berätta, om någon inte vet det, att man inte kan vara medlem i Socialdemokraterna och i exempelvis Frimodig kyrka eller Kristdemokrater för en levande kyrka, som inte heller är partibundet, samtidigt. Detta säger S nej till! Så vill du vara aktiv inom Svenska kyrkan, och är medlem i S, då måste du stå på deras partilistor, några andra nomineringsgrupper tillåts inte.
Det är väl jättebra att man är engagerad för Svenska Kyrkan, men vad jag lika stilla undrar är varför man i så fall måste göra det via en lista där det står "Socialdemokraterna" eller "Centerpartiet" överst, när varken S eller C som partier har någon som helst uppfattning i teologiska frågor och inte ens nämner Kyrkans huvudman vid namn i sina program. Och varför ska S som parti ha något att göra med vilka frågor jag vill driva i Svenska Kyrkan när de inte bryr sig om vad jag vill driva i Katolska Kyrkan eller i Ekumeniakyrkan, om jag nu skulle råka vara socialdemokrat och medlem i någon av de sistnämnda kyrkorna. Ologiskt är bara förnamnet.
Radera/Per H
Jo, så fungerar det nog oftast. Problemen med partiväsendet blir rimligen störst i Kyrkomötet och Kyrkostyrelsen, när partipiskan viner och det kristna skall definieras eller bortdefinieras. Kanske också på sina håll lokalt i olika intressekonflikter.
RaderaAnnars ligger det nog mycket i vad ntl tidigare noterat, att svaga lokala representationer ofta låter sig manipuleras av starka kyrkoherdar. Och inte alltid till kyrkans och församlingarnas bästa. De befordrade prästerna är numera sällan några Trons klippor.
Tiden med den förhandlade enhetslistan Kyrkans Väl, den som gjorde att valdeltagandet gick i botten, var kanske ändå inte så dum? Och på den tiden nominerades väl S-folk på listorna? /smun
Det måste finnas en tro och ett fundament som står kvar oavsett vilken ledning man har i en församling. Det gör det inte. Tro mig, det är skillnad på om det leds av en KH som gillar svarta kläder och HHN (kallad old school) eller av en KH som gillar fruntimmer och HB (kallad folklig).
RaderaPÅ 1980-talet hade vi samlingslista i min församling, men senare stod jag på partilistor både för S och senare för FP, fast de hade inga listor i församlingen. Notera vad jag skrev att som sosse kan du inte stå på annat än deras egna listor!Man kan inte vara medlem i andra nomineringsgrupper!
RaderaKan man inte gilla fruntimmer om man har svarta kläder? :-)
RaderaDet känn sigen från väldigt många svenskkyrkliga sammanhang. Tyvärr saknades Paul för det mesta.
SvaraRaderaHoppas barnbarnen får en fantastisk tid och hinner se det mesta som det lilla landet har att bjuda på.
SvaraRaderaUlrika
NTL,
SvaraRaderaDu lägger nog ord i munnen på åsikter / förmodanden som knappast någon hävdat. Vem tror att BOD blir rik på sina arvoden i en undanskymd post i Mörrum?
Åtminstone jag irriterar mig på dels epitetet "förtroendevald" och dels påståendet om ideellt arbete.
Han "jobbar" näppeligen ideellt när han tar emot arvoden. Jag diskuterar inte om det är rätt eller fel utan konstaterar bara faktum. Han kan inte heller tala om-knappast Du heller ? om förlorad arbetsinkomst- inte som pensionär sedan länge.
Jag misstänker att i hans fall och kanske din handlar det om lusten att styra och ställa oavsett om Ni hade något där att göra eller tillföra en "Kristi Kyrka".
Båda motarbetar ni ju den apostoliska läran till förmån för politrukstyre och PK-ideer. (Dagens sanning -morgondagens skämt eller skam).
Ideellt arbete? Ja , jag kan acceptera direkta ersättningar för utlägg som man haft och inte rimligen kan begära att t ex en pensionär skall stå för.
Kan exemplifiera med en bekant. Han ställer ofta upp som organist när den ordinarie av olika anledningar inte kan eller vill ställa upp. Det innebär i hans fall då resor på ca 30 mil med egen bil.
För detta begär han milersättning, inget annat men då skall man veta att dessa resor så gott som alltid innebär att han samtidigt hämtar upp en del kyrkfolk på vägen-prästen inkluderad.
För ordningens skull kanske jag gör bäst i att påpeka att det inte handlar om en glad amatör utan en man som i hela sitt yrkesverksamma liv verkat som organist inom SVeK.
//HH
Vad har jag med detta att göra? Jag är inte aktiv inom Svenska kyrkan längre. Jag fick nog efter ärkebiskopens politiska utspel efter senaste kyrkovalet.
SvaraRaderaSedan tycker jag att det är löjligt att skriva om den/de hundralappar en förtroendevald får för ett sammanträde när man vet hur prästlönerna har skjutit i höjden de senaste åren. Och de präster som är ute och leder gudstjänster/mässor eller förrättningar efter sin pensionering, gör de detta gratis?
SvaraRaderaOch så har det ju framkommit att en hel del svartjobb har förekommit/förekommer? när man som inlånad präst av någon, som exempelvis tidigare har varit medlem i ens församling, har hållit en begravning eller ett bröllop.
Nej, snikenheten står nog inte de förtroendevalda för!
Själv har jag dessutom ett pågående, ganska stort ideellt arbete, utan ett öres ersättning, även om detta inte är inom kyrkan.
"Oavsett om ni hade något där att göra eller tillföra en "Kristi kyrka". Snälla HH, jag är inte teolog och har aldrig påstått att jag är "rätt" enligt dina och andras ögon. Jag är numera helt inne på att jag är tacksam över att Gud/Kristus, Den helige Anden finns TROTS kyrkan, för det tror jag, som jag brukar påpeka. Jag har definitivt sett för mycket av Svenska kyrkan för att ha någon större tilltro till dess ämbetsbärare.
SvaraRaderaDu lär väl tro på den Yttersta Domen? Ska det inte bli spännande att se hur du själv värderas då? För Domen, den står varken du eller Dag eller era gelikar för, minns detta!
"Några bygger kyrka"? Det är just det. Nöten i ett nötskal och som detta val handlar om. För betänk det tar lång tid till nästa val och går det någonsin att reparera SV kyrkan då eller är den död för alltid?
SvaraRaderaVilka är dem som bygger? Och vad har de tänkt bygga? För vanligt folk ser det inte ut som en kyrka. Därför går folk sin väg.
Så fort någon dristar sig att fråga blir det tyst. Om kyrkan inte är en kyrka utan något annat. Varför skall det ens heta kyrka? Och varför håller man kyrkval?