torsdag 6 juli 2017

Måste man vara kristen för att vara präst i MTD-kyrkan?

Jag varsnade i en kommentar i går det tankefel som jag tror präglat decennier av svenskt kyrkoliv. Jag ringde min vän dr F för att fråga. Det är mig ett visst nöje att ringa från bilen, som har blåtandsuppkoppling och dr F:s namn står på displayen.

Jag påstod att detta är en lång process när kyrkfolket dör undan och Svenska kyrkan MTD-certifierar sig. Nå, utan all uppmärksamhet sker cerifieringen (fast det sa jag inte) men inte som formaliserad certifiering. Alla vet vad som avses. Detta är vad kyrkopolitikens majoriteter kreerar. Och detta är vad kyrkovalet borde handla om. Dr F är en vänlig man. Han sa inte emot. Men han påstod att processen accelererat de senaste 5-6 åren. Jag sa inte emot. Jag tänker att det hela går allt fortare och blir det en tid för religion så är det MTD som kommer att gälla. Det är väl förresten just den tiden, samtiden vår.

Nå, det var kommentaren om en präst från Stockholms stift som grep mig. Man behöver inte vara så kristen för att vara präst i Svenska kyrkan. Det hade jag protesterat mot för 40 år sedan och därefter. Eller 50. Kanske 60 till och med. Men nu är jag mer förstående. Det är nog så. Varför ska en präst behöva vara kristen om det är MTD-religionen som gäller? Då blir kristendom inte bara ett handikapp utan ett direkt fel. Jag menar, tydliga bekännelsepunkter är vad MTD-religionen undviker, kanske till och med avskyr. Gud finns och är av vänlig typ, ställer gärna upp och hjälper till när det behövs men lägger sig inte i. Man ska vara snäll och vi talar gärna om människans lika värde.

Det finns romare som tror att de undgår detta öde. Det tror inte vår gamle vän Bengan ,som var klar över detta. Lyssnar Frasse på honom kan också RKK-arna veta vad som gäller.; kulturkamp. Om Den Ranghögste hunnit sätta sig in i frågeställningarna vet jag inte. Det gemensamma problemet är att vi lever i en kultur som präglas av just MTD och gjort så under mycket lång tid. Ingen går fri. Sug på den! Och fattar vi inte detta, blir all kyrklig strategi till sist misslyckad.

Dr F började tala om begreppsförskjutningar och om sådant som inte längre sägs medan andra fromsintheter utsägs. Jag hade inte hunnit längre än till Alvesta när han sa det. Det hade varit roligare att kunna skriva att jag just passerat vägskälet till Osnaköp. Jag höll med dr F och tänkte att det var läge att vara lite andlig: "Detta är just Djävulens kännetecken för hans verksamhet, orden byter betydelse." Jag tror dr F häpnade inför denna fromma insikt från mig, men jag är osäker och vill alls inte skryta med insikter i det andliga.

Vad händer när vi får en kyrka med MTD-prästerskap? Den går under. Det blir pseudokristendom av alltihop. Ska vi se den nya kyrkohandboken i detta ljus, har vi problem. Men det ska vi antagligen, givet att Rod Dreher i boken The Benedict Option har en poäng. Det vet jag inte. Jag har inte kommit till slutet av boken, det slut där det avslöjas att trädgårdsmästaren är mördaren. Förresten har jag svårt för Benedectine sedan jag 15 år gammal i Paris tärt likören i en för min spensliga kropp alltför väl tilltagen volym. OP som i OP-tion går bättre. Bortsett från utvikningen är det tid för hårdfakta. Vad är kristen tro efter sin bekännelse? Och hur levs ett kristet liv?

Jag finner därtill de romerskas upprördhet  på Bloggardags kommentarsfält stimulerande. Välan, vad exakt var det som bevarade den kristna tron under alla de år när Rom inte fanns på plats? Frågan kan också ställas hur det var med Stockholms stift innan stiftet kunde ståta med Den Ranghögste? Vilka var det som konkret bevarade tron och förde den vidare till nya generationer i Sverige? Det går väl att svara på den frågan. Det är ju frågan vilka som satt vid svenska folkets dödsbäddar och vilken kyrka som den gång döpte den lille gosse som i tidernas fullbordan skulle bli Den Ranghögste. Nils Bolander är svaret på den sista frågan. Snart nog har barnbarnet hittat hans poesi också. Då blir det flåshurtig kristendom för hela slanten - eller? Men säga vad man vill om Nils Bolander, MTD-kristen var han väl ändå inte? Läser för övrigt Den Ranghögste dopprästens dikter?

Mitt försiktiga svar är att kyrkokristna präster inte behövs, inte om det är MTD-religion som gäller. Rätta mig om jag har fel. Men har jag rätt, faller många bitar på plats och förståelsehorisonten vidgas.



51 kommentarer:

  1. Själva kännetecknet för MTD-prästerskapet är att ord inte behöver tas på så stort allvar.
    Det är ju "självklart" att någon "egentlig" förståelse ligger djupare än ordens mening.
    Om man nu inte vill följa kytkofädernas uppmaning att läsa trosbekännelsen från Nicea som en bokstavlig gränslinje mot arianism och irrlära, är det kanske inte så konstigt att man inte heller uppfattar Jesu ord om "ve er ni skriftlärda och fariséer" eller "huggormsyngel"?

    Men jag tror att man kan ha hittat en nyckel där till varför så många med frikyrklig bakgrund söker sig till SvK, man behöver inte vara så kristen där.
    Somliga av dessa frinyrkliga blir präster och någon t.o.m. ärkebiskop.
    Ibland undrar jag om inte en helt igenom jesusälskande frikyrkopastor hade passat bättre som ärkebiskop än det trosflum vi hört från de tre senaste ranghögsta SvK-potentaterna.

    SvaraRadera
  2. Hör upp! Sverige har fått en ny evangelist av hög rang om än inte av den högsta.

    Biskop Fredrik Modéus prisar Annie Lööf på Twitter efter att ha hört hennes evangelium i Almedalen. MTD-evangelium?

    "Jubel för @annieloof som med starkt patos talar evangelium - mot främlingsfientlighet, rasism och intolerans."

    https://twitter.com/biskopenivaxjo/status/882293233300250629

    /HFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stiftchefen i Växjö tillhör verkligen MTD-religionens fariséer!
      Antony

      Radera
    2. Alphadeltagaren6 juli 2017 kl. 17:49

      Jag frågade en rätt ranghög lokal församlingsperson om detta inlägg som jag fick på fejjan redan samma kväll. Jag undrade om det verkligen är detta som är Evangelium och det säger de att det är. Varför Annie Lööf predikar vet jag inte. Hon är jurist, inte präst.

      Radera
    3. Annie Lööf är en libertariansk nihilistisk politiker, det är väl därför ding-dong heretikern i Växjö jublar!
      Antony

      Radera
  3. MTD eller kyrkovalet, nu när Centern också har markerat?

    Bloggaren fortsätter kommentera MTD i stället för att i dag, när Centerns Annie Lööf i en intervju i Kyrkans Tidning slagit fast, att ej heller hennes parti kommer att lämna kyrkovalet.
    Så vad gör bloggaren, FK och andra, som har kritiserat partikandidaturerna nu?

    Som jag har erinrat om tidigare: nu gäller det att förhålla sig till denna verklighet. Kanske Moderaterna på allvar börjar ångra sitt avhopp från kyrkovalet, då S och C inte ens har haft en tanke på att likt bloggarens krav lämna det.

    Gilla läget, eller hur, hr bloggare? Det finns ju en del som också talar för att Centern kommer att kunna öka sitt mandatantal i KM i årets val. Om så blir fallet, SD ökar också S gör detsamma eller behåller sin starka ställning, blir den logiska frågan från vilka andra grupper, som mandaten kommer att tas.
    Som jag har skrivit tidigare blir jag inte förvånad om BA blir en av förlorarna. Jag har också svårt för att tro, att FK kommer att kunna skörda några lagrar i valet.
    Detta noterat endast som en gissning - inte som en önskedröm.

    För övrigt, apropå MTD och bloggarens utsvävningar om att man inte behöver vara kristen för att vara präst i Svenska kyrkan, kan man måhända också kalla MTD:s kritiker för Mycket Tydliga Dogmatiker.

    Men det är bara ett litet inpass i sommarlugnet.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll dig till ämnet. Det är inte du som dikterar vilkoren. Med den attityden förstår jag varför Moderaterna plockade bort dig.
      PGGF

      Radera
    2. Jag för min del tror att de stora förlorarna inte går att finna bland nomineringsgrupperna.
      Men väl bland kyrkfolket.

      Radera
    3. Alphadeltagaren6 juli 2017 kl. 21:49

      Såhär kan man väl inte skriva om man sitter för POSK. Finns det inga Poskare här, som kan förklara för herrn?

      Radera
    4. PGGF och Alphadeltagaren,

      -Jaså det passar er inte att diskutera verkligheten, dvs det reella ämnet! Men den kommer ni inte ifrån, ty om två månader är det val, och inför detta har alltså nu parti nr två meddelat att det inte överger kyrkan.

      Peter T försöker sig på tricket att skilja mellan nomineringsgrupperna och kyrkfolket. På vilka grunder delar Du upp väljarna på detta sätt, Peter?
      Som om nomineringsgruppernas folk inte är kyrkfolket!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Den dag BOD kan påvisa att minst 50% av partiernas (& deras derivat) bevistat 40 eller fler gudstjänster det senast året, så ska jag ta tillbaks mitt påstående om att det är synd om kyrkfolket.

      Radera
  4. Dr Sandahl kan leva i sin illusion att det råder lika mycket civilreligion i Katolska kyrkan som det gör i Svky - det är en svår vanföreställning!
    I Katolska kyrkan pågår en "traditionalisternas återkomst" och t.o.m jesuiternas senaste generation av präster, i hela Västvärlden, är betydligt mer ortodoxa än de som prästvigdes på 70- och 80-talen.
    Det är däremot ett faktum att mässgången har gått ner (USA går ca 25% i mässan varje vecka och ca 40% minst en gång i månaden, vilket är en halvering på 50 år men verkar ha planat ut, liknande uppskattningar gäller för Stockholms katolska stift). Så om det nu finns 60% "högtids-" eller sekulariserade katoliker i USA är det kanske inte så konstigt att många av dessa påverkats av MTD-kulturen.

    Den stora skillnaden mellan KK och Svky är att den senare leds av "MTD-prelater", vilket får de tragiska konsekvenser som denna blog så tydligt belyser!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det finns civilreligion i 'Katolska kyrkan' (som i Sverige är registrerad som 'Romersk-katolska kyrkan') beror väl på vad man menar – präster och biskopar eller den breda massan av medlemmar. Fr.a. handlar väl Drehers och Dags tankar om det omgivande samhället, och vad människor i nuvarande kultur har för förväntningar på kyrkan.

      På något sätt måste ju även Romersk-katolska kyrkan förhålla sig till detta. Om man låtsas som om ingenting har hänt, når budskapet inte fram. Information och motsvarande handlar ju inte bara om vilket budskap men sänder, utan också om mottagarna, om deras förmåga och benägenhet att ta till sig budskapet.

      Benedikt, den gamle professorn, såg här en intellektuell utmaning. Franciskus söker genom att tjäna visa den kristen trons väsen. Här gäller den gamla devisen: det ena göra och det andra icke låta.

      Radera
    2. +Göran: Det är klart att det är en utmaning, både intellektuellt och pastorala, även för Katolska kyrkan, men betänk att hon är just katolsk och växer kraftigt i delar av världen som inte påverkas av en MTD-kultur (vilket även syns i Sverige).
      Det finns många exempel, bl.a. från USA på hur medlemstal och mässgång ökar i de stift som tydligt och klart lever en katolsk kristendom, och då prästerna blir allt mer ortodoxa så finns det hopp om framtiden.
      Antony

      Radera
    3. Samma erfarenhet har vi evangeliska kristna!

      Radera
    4. Jag delar Antonys bild att yngre katolska präster är betydligt mer ortodoxa än "hippie-generationens" präster. De är, tackom och lovom, på väg ut, tillsammans med sina rya- och batikmässhakar. Även om katolska kyrkan står inför stora problem finns inte samma teologiska röta bland episkopatet som SVEK lider av. Det är en avgörande skillnad.//Robert

      Radera
    5. Vad representerar du egentligen Antony? Vems ärenden går du? Du ger gärna och ofta sken av att vara katolik med stor insyn och inflytande, alltid åt det reaktionära slaget med klara utvikningar högerut. Du är storhatare av svenska kyrkan efter att ha gjort dig omöjlig där. Hur rimmar det med påvens och kardinal Anders önskan om ekumenik och dialog? Marcus

      Radera
    6. Oraklet irrationella och känslostyrda oförmåga att läsa innantill blir värre och värre. Ge ett exempel på att jag hatar Svky! Det jag ger uttryck för är en sorg och ilska över Svkys utveckling och de charlataner som styr samfundet. För svensk kristenhet kan jag hoppas på en mirakulös räddning av samfundet, men jag tvivlar på att det händer.
      Vad menar oraklet med reaktionär? När har jag skrivit något som inte står i, eller går att härleda till, Katolska Kyrkans Katekes?

      Jag undrar fortfarande vem Oraklet är, om han överhuvudtaget tillhör ett samfund eller en församling?

      Antony

      Radera
    7. PS. Oraklet bör även upplysas om att jag har goda kontakter och umgängen i Svky, där jag aldrig haft några ambitioner så det här varit svårt att "göra sig omöjlig"!

      Antony

      Radera
  5. Jag har kommit att allt mer förstå din och andras kritik. Jag har själv känt ibland: "Hur mycket kan man egentligen tillåta sig att ändra det som en text säger?"

    Samtidigt upplever jag lite en oförståelse från "er sida". Ni liksom vi (med vi menar jag de som inte tror att Bibeln helt och fullt är Guds ord) menar att Gud är god. Samtidigt kan de flesta av oss se att Gud inte är god i till exempel Femte Mosebok. Han var värre än Fadimes pappa och förordade stening om en kvinna ljugit om att hon var oskuld när hon gifte sig. Många kristna menar att Gud inte alls ville det, att GT finns med i Bibeln som en bakgrund och förklaring till Jesus ord och handlingar, men bland många av er här (och min högst avhållna kristna kollega på jobbet) är det inte så. Gud dikterade verkligen dessa lagar och straff för Mose en gång i tiden.

    SvaraRadera
  6. Finns det verkligen krav på att en “präst” i sv"k" ska vara troende kristen? Går det överhuvudtaget att ställa ett sådant krav på ett offentligstyrt yrke i ett samhälle där åsikts- och yttrandefriheten är grundlag? Jag har mycket svårt att tro det om frågan arbetsrättsligt skulle prövas fullt ut. I sv”k”:s skenbart öppna famn är tvärtom det avgrundlösa tvivlet jämställt med tron på Jesus från Nasaret. “Tro på vad du vill eller tro inte alls” som en vuxenkonfirmandlärare i Stockholm uttryckte det.

    Åtskilliga av sv”k”:s “förtroendevalda” säger helt öppet att de representerar dem som inte tror, uppdraget ses som helt och hållet politiskt. Ingen i sv”k” lär heller ha avkragats för bristande eller obefintlig tro. Tvärtom passar organisationen sv”k” som hand i handske utmärkt väl in i denna andefattiga roll. Den är i första hand till för att avlöna sina anställda - inte för att förkunna och predika på gator och torg. De anställda och “förtroendevalda” betraktar sig till och med som själva församlingen, som den protestantiske lundabiskopen Johan Tyrberg bekymrat konstaterade i sitt herdabrev.

    Jag delar inte på något sätt broder Dags tes att statskyrkan odelat skulle ha "bevarat kristendomen" i Sverige under den tid katolska kyrkan var förvisad och fördriven, lång tid under hot av dödsstraff. Tesen går emellertid i praktiken inte att bemöta. Här handlar det om hur Kristi kyrka, osynlig för alla, har levt vidare och där har Guds ande alltid suveränt fria händer. Klart är emellertid att frikyrkligheten från 1860-talet och framåt gavs den förkunnande rollen när andligt övergivna människor gjorde uppror mot den förfallna statskyrkan.

    Vilka tecken på evangeliserande märker man av den hycklat “reformationsjubilerande” sv"k" idag 2017? Skillnaden mellan budskapen från en präst från sv”k” och en katolsk ter sig närmast avgrundsstor. Ett dagsaktuellt exempel är den intervju från Almedalen som SVT publicerade i morse med den blivande katolske prästen Thomas Idergard. https://www.svt.se/nyheter/svtforum/bortom-politiken

    Självfallet finns det och har funnits lysande undantag från den statskyrkliga förbannelsen. Ett sådant var den ödmjuka och Jesuscentrerade Margit Sahlin, tvivlande in i det sista på om hon skulle låta sig luras in i prästrollen men aldrig på Kyrkans stora uppdrag: https://www.oppetarkiv.se/video/2764458/gast-i-hemma

    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fint klipp, John! Väcker många minnen och tankar!/Paul

      Radera
  7. Hum,

    Måste man vara kristen för att vara präst i MTD-kyrkan?

    Är inte frågan, borde vara, fårman,kan man vara präst i MTD-kyrkan om man är eller vill bli präst?

    Ser att nu skall ännu ett utköp göras i Bro / Brastad. Denne präst har inte försummat sitt ämbete - det erkänner tom kyrkorådets ordförande som i övrigt motarbetat hans anställning från dag ett.

    Han blir säkert utköpt men frågan är om han har någon anledning att låta sig utköpas med 16 månadslöner när de inte kan peka på ett enda fall av misskötsel.

    De vill bara bli av med en präst som visat sig inte vara MTD. Bro-Brastad var en gång en fristad för präster som tog sina prästlöften på allvar till kyrkorådets irritation.Präster som just inget hade till övers för MTD.

    De löste problemen genom att anställa en lydig kyrkoherde som går deras väg innan han fortsätter vidare på karriärstegen i någon annan församling.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga skäl till uppsägning = lagens maximala 36 månader.
      Om prästen ger sig innan dess är han en mespropp.

      Radera
    2. Provokationen mot Värdegrunden/MTD:

      http://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/debatt-och-ins%C3%A4ndare/tvinga-inte-pr%C3%A4ster-att-viga-samk%C3%B6nade-par-1.4293319

      Biskop Eckerdal ingriper till försvar för Värdegrundeb/MTD:

      http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/biskopen-ryter-ifr%C3%A5n-efter-pr%C3%A4stens-pride-attack-1.4298426

      Följden för den oanpassade och dumdristige tankebrottslingen:

      http://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/pr%C3%A4st-f%C3%A5r-sluta-efter-homofobisk-ins%C3%A4ndare-1.4416258

      /Sig själv till skräck och androm till varnagel

      Radera
    3. Hela klanenen Eckerdal är väl ett "lysande" exempel på hur anpassningsbar och gummiryggad det postkristna samfundets nomenklatura är. Det skulle nästan göras en stilstudie över det "Eckerdaliska" fenomenet?!
      Antony

      Radera
    4. Alphadeltagaren6 juli 2017 kl. 22:27

      Va?! Finns det fler?

      Radera
    5. Oj, 16 månaders avgångsvederlag för att prästen varit offentligt kritisk mot RFSL och sagt nibeln och biologin menar att man och kvinna är gjorda för varandra?
      Inte ett enda ont ord om homosexuella och homosexualitet, utan bara propagerande för den väjningsrätt att inte tvinga präster att viga samkönat som en enig läronämnd står bakom.
      Med någon som helst anställningstid innebär det ett enda års vederlag för att ha använt sin grundlagsfästa yttrandefrihet, ynkligt!
      Nästa fråga blir då vem som köper ut hela läronämnden?
      Det är ändå skönt att biskopen menar att det inte finns några starka krafter i SvK som vill iföra vigseltvång. Biskopen anser alltså inte att S är en stark kraft i SvK. För det kan väl inte vara så att +Per inte vet vad S tycker i frågan? Eller att han rent av ljuger eller inte minns debatten i KM där det ljögs om vad som sagts i utskottet?

      Radera
    6. Varför har du så mycket hat i dig Antony? Hur kombinerar du det med en förlåtande kristen tro? Marcus

      Radera
    7. Kan oraklet Marcus förklara hur jag uttryckte något hat?
      Antony

      Radera
  8. Som i förra tråden; när man hör vad Kardinal Arborelius säger blir MTD något främmande:

    https://www.svt.se/nyheter/svtforum/sveriges-forsta-kardinal-1

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för att MTD inte existerar i Stockholms katolska stift!
      Antony

      Radera
    2. Kardinal Arborelius pratade dumheter i går på TV från Almedalen. På frågan om kvinnliga präster i Katolska kyrkan. Kvinnorna representeras av Jungfru Maria sa han. Förstod det som att kvinnor skulle gå omkring och vara ständiga jungfrur och och det bör räcka för alla. Jungfru Maria är för övrigt ett irriterande namn. Okej om hon födde Jesus som jungfru, men måste hennes namn efter detta i all tid innefatta hennes sexerfarenhet? I så fall bör Josef kallas "Oskuld Josef". Vad tycker ni, låter det bra?!

      Jag kan vara ganska arg på fredagsmorgnar.

      Radera
    3. Anna, en av irrlärorna inom RKK är att Maria aldrig någonsin hade sexuellt umgånge, inte ens när hon avlade Jesu syskon.
      Det är ingen slump att hon i NT betecknas som moder åt Jesu syskon och aldrig som jungfru efter Jesu födelse.

      Kommer jag att få mothugg feån Antony nu?
      Har han hittat något i den nytestamentliga texten som jag missat?
      Eller kan jag med Augustinus tryggt påstå att Hieronymus någon gång hade fel?

      Radera
    4. Ja detta med den eviga oskulden är en av katolska kyrkans obegripligheter. Hävdar alla katoliker denna eller bara de riktigt fromma?

      Guds moder Maria är ett betydligt bättre namn, tycker jag dessutom. Låt gå för den bestämda formen jungfrun i trosbekännelsen, för det beskriver tillståndet just då, när Jesus blev till, och inte ett tillstånd som följer henne i all tid.

      Sådana här exempel är det jag menar med när Dag m fl påstår att Den helige Ande lett kyrkan genom historien. Här är det väldigt tydligt att det MÄN lett kyrkan genom historien - och i en hederskultur får man det då till, utan saklig grund, att Maria förblev jungfru.

      Radera
    5. Peter T: Var i NT står det att Maria är mor till Jesus syskon?

      Antony

      Radera
    6. Så Gud hade flera söner på jorden? Om de nu var syskon till Jesus och Maria inte var mor?

      Radera
    7. Nu larvar du dig, Anna!
      Antony

      Radera
    8. Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den helige Ande,
      född av jungfrun Maria /John

      Radera
  9. Peter T, Du är nog ute och cyklar. "Irrläran" delas av Luther, Calvin, Zwingli, Cranmer, C.F.W. Walter, F. Pieper m.fl. Det är en god kristen ordning att tro på "semper virgo".//Robert

    SvaraRadera
  10. Anna, du hör det du vill höra uppenbarligen. Jungfru Maria kallas även andra saker som Himlarnas Drottning, Guds Moder osv. Du kan välja och vraka. Vad man menade, givetvis, är att Maria är vår förebild i tron och lydnaden och på det sättet kan kvinnorna representera henne. Det har dock inget med jungfrufödelsen i sig att göra.

    Peter, att Maria var och är ständig jungfru är inte endast vad Katolska kyrkan tror, men ändock sant. Jesus hade inga helbröder utan de var halvbröder eller kusiner.

    För övrigt är Maria hela kyrkans mor. När Jesus på korset pratar med henne och med Johannes så menar han inte endast att Maria är Johannes mor utan allas [andliga] mor.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas M. "Halvbröder"?? Om Maria var jungfru så är det väl i så fall ännu märkligare! De hade inte Maria som mamma för hon var jungfru, men inte heller Josef som pappa eftersom Josef inte var pappa till Jesus. Förklara gärna!

      Jag vet att Maria kallas andra saker. Det innebär dock inte att just "Jungfru" inte är det vanligaste epitetet.

      Det du skriver i ditt första stycke "Vad man mende, givetvis" har jag aldrig köpt förut och köper inte nu heller (usch vad jag avskyr uttrycket "köper"). Skriver man jungfru så menar man just jungfru och såg detta, inte lydnaden, som minst lika viktigt att göra framhäva.

      Radera
    2. Anna tvingar fram tankemöda. Uppskattas!

      Lars-Gunnar

      Radera
  11. Markus evangelium 6:3 nämner "Maria, hans moder" - n.b. utan jungfrulig referens - , nämner några bröder och förekomsten av systrar. Ingen antydan till halvsyskon.
    Det är först Hieronymus i mitten av 300-talet som initierar idén om Maria som evig jungfru.
    Maria är redan tidigare omtalad som Gudföderskan, även om den teologiska steiden inte avgörs förrän 431 i Efesos. Med Hieronymus använder grekisk fiosofi för aitt resonemang, något han i andra sammanhang kritiseras av Augustinus för att göra (se SPB band 3). Så kan någon peka på en tidigare och mer trovärdig källa än Hieronymus för tesen om den eviga jungfrun?
    Borde det kanske inte ens nämnts av Eusebios?
    Irenaeus nämner inget om det i AH eller andra skrifter och han är rätt erkänd som förklarare av en rätt tro.
    Augustinus nämner det inte heller i Guds Stad, trots att han blev extremt sexualneurotisk efter sin omvändelse.
    Dem förklaring jag sett till "halvbroder" är att Josef skulle varit gift tidigare och då fått fem barn. Varför skulle då dessa fem barn av evangelisten Markus klumpas ihop med Maria. Den yngste av dem skulle ju då varit minst 37 och Jakob då bortåt 80 vid Jerusalems förstörelse.
    Låter inte rimligt i mina öron. (Inte heller i Bo Giertz förklaringar till NT, så ur svenskkyrklig synvinkel är jag i ganska gott sällskap).

    SvaraRadera
  12. Peter och Anna, förlita er till Läroämbetetet (ej SvK) även när ni inte själva förstår sammanhangen. Finns så mycket skrivet om detta.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och där tog referenserna till den tidiga kyrkan slut.
      Vet f.ö. någon om koptiska eller armenisk-apostoliska kyrkorna betraktar Maria som evig jungfru?

      Radera
    2. Kppterna lär ut att Maria är evig jungfru, jag tror att detsamma gäller armeniska-ortodoxa kyrkan.
      Heretiker som du får vi hantera genom särskild förbön och strikt kyrkotukt!
      Antony

      Radera
  13. Peter T, din biblicist, jag hjälper dig med detta:
    www.catholic.com/magazine/online-edition/jesus-had-brothers
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog snarare kalla mig själv patristiker.
      Den tidiga traditionen är mig mer värdefull än den senare.

      Radera
    2. Athanasius fyra tal mot arianerna var en källhänvisning som intresserade mig. Den ska jag kolla upp. De andra var ointressanta för mig. Leo alldeles för sentida.

      Radera
  14. Jag lyssnade nyligen till ett bibelstudium där det förklarades att det enligt rabbinsk tolkningstradition är så att om ett bibelställe kan tolkas på två sätt så kan de få ligga parallellt.
    Det står inte i texten att Maria var moder till Jesu syskon, men det står inte heller att hon inte var det. Det sistnämnda kanske hade varit mer naturligt att påpeka?
    Det står inte heller om Jesu syskon var yngre eller äldre än honom.
    Det förra kan dock vara mer sannolikt och skulle förklara hur Maria kunde vara ouppmärksam på en tolvårings frånvaro. En hög med äldre syskon kunde förklara varför det inte fanns plats i härbärget i Betlehem. Men när en krubba med den heliga familjen ställs fram i katolska hem, ser man minst fem syskon i skaran då?

    SvaraRadera